Asus 1080ti fläktarna stannar inte

Permalänk
Medlem

Asus 1080ti fläktarna stannar inte

Hejsan har nu prövat med både afterburner samt 0db profilen på asus egna mjukvara men fläktarna vägrar stanna. Dom stannar upp i några sekunder sen varvar dom upp 5 sekunder för att igen stanna till igen. Som ni ser på mitt screen har jag dom på på 0% till 55c kortet idlar på 44c men fläktarna hoppar på.. Är det jag som har något fel på inställningarna eller är det något fel på gpun?

http://imgur.com/a/4atjg

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nUKKE:

Hejsan har nu prövat med både afterburner samt 0db profilen på asus egna mjukvara men fläktarna vägrar stanna. Dom stannar upp i några sekunder sen varvar dom upp 5 sekunder för att igen stanna till igen. Som ni ser på mitt screen har jag dom på på 0% till 55c kortet idlar på 44c men fläktarna hoppar på.. Är det jag som har något fel på inställningarna eller är det något fel på gpun?

http://imgur.com/a/4atjg

Är det alla fläktar på kortet som drar igång eller är det dom två mellersta? för på mitt 1080 utan TI så händer det för varje uppstart av datorn att dom mellersta har gått i jätte låg hastighet men sen när jag kom in i windows då det var uppstart av windows så snurrar inte alla tre fläktarna precis som det ska vara.

Då detta verkar vara hela tiden inne i ditt windows så är det något som inte är som det ska då fläktarna ska vara stilla för det är det på mitt 1080. Så länge jag inte ändrar nånting eller ändrar fläktkurva så står dom stilla.

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Medlem

@gamerfreak87: Före jag ändrade om något alls så stog den mittersta istill i idle medans dom 2 andra varvade upp likadant.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nUKKE:

Hejsan har nu prövat med både afterburner samt 0db profilen på asus egna mjukvara men fläktarna vägrar stanna. Dom stannar upp i några sekunder sen varvar dom upp 5 sekunder för att igen stanna till igen. Som ni ser på mitt screen har jag dom på på 0% till 55c kortet idlar på 44c men fläktarna hoppar på.. Är det jag som har något fel på inställningarna eller är det något fel på gpun?

http://imgur.com/a/4atjg

Flasha silent bios från Asus hemsida.
Varför använder du AfterBurner när GpuTweak II finns från Asus?

Asus STRIX är semi-passiva. Alltså, fläktarna står stilla tills dom når en viss temperatur.
Det går alltså att flasha om med ett silent bios från Asus hemsida men det varnas att man bör ha bra kylning då.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nUKKE:

@gamerfreak87: Före jag ändrade om något alls så stog den mittersta istill i idle medans dom 2 andra varvade upp likadant.

ska vara så tydligen mitt är likandant och nu har jag också en fläktkurva då dom ska stå stilla alla tre fläktarna tills jag börjat spela.

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PWR-RST:

Flasha silent bios från Asus hemsida.
Varför använder du AfterBurner när GpuTweak II finns från Asus?

vad för silent bios pratar du om som är från asus hemsida? tror inte det ska finnas bios för silent mode alls. Och han kanske vill kunna använda fläktkurva med rivatuner statistics server men det kanske finns program för det med för gpu tweak? Finns inget bios för silent mode överhuvudtaget, har redan kollat upp det!

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gamerfreak87:

vad för silent bios pratar du om som är från asus hemsida? tror inte det ska finnas bios för silent mode alls. Och han kanske vill kunna använda fläktkurva med rivatuner statistics server men det kanske finns program för det med för gpu tweak?

Skrivet av Asus:

Strix-GTX1080TI OC BIOS update tools
Special Silent BIOS for STRIX-GTX1080TI-O11G-GAMING, please consider your case temperature first.
STRIX1080TISilent.rar – update to special silent BIOS
STRIX1080TIOfficial.rar – return to official BIOS (default)

Länk.

Permalänk
Medlem

Det löste sig genom att jag avinstallerade gputweak och endast kör afterburner. Jag antar det använde profiler från båda programmen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nUKKE:

Det löste sig genom att jag avinstallerade gputweak och endast kör afterburner. Jag antar det använde profiler från båda programmen.

Skickades från m.sweclockers.com

Skönt att det ordna upp sig 😀

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5