Enig riksdag står bakom slopande av Radio- och TV-avgiften

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Hur ska du ta till dig regeringens information i händelse av krig? Brevduva?

Skickades från m.sweclockers.com

Med tanke på att jag fick SMS via operatören om branden i Malmö där man råddes hålla sig inomhus och stänga fönster mm så finns där uppenbarligen mer än ett sätt att skicka viktiga meddelande.

Och brevduvan behöver inte ström, så på så sätt är den mer användbar än en TV kanal...
Radio är dock en sak som också kan nå fler, och ofta enkelt drivas med nödsändare och batteri drivna mottagare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Radio och internet låter som ett bättre alternativ..
Många idag som inte har tv, än mindre antenn på taket.

Alla har inte heller internet eller radio. Det är bra med fler vägar där regeringen kan nå ut till allmänheten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

TV4.
Mycket viktigt meddelande. Sverige invaderas...och vi återkommer med mer om detta
alldeles strax...

TV4 är dock privatägt och dess ägare kan ha egna intressen som går emot den svenska regeringen i händelse av krig. Jag kommer själv från ett land som blev drabbat och jag kan säga dig att det spreds så mycket falsk info att det knappt var möjligt att hålla koll på vad som hände. Därför är det viktigt att regeringen har en kanal att nå ut till dess medborgare som kanske är fast bakom fiendens linje.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk

Vad det ska klagas.
Vi snackar om ca 195kr/ månad som höginkomsttagare.
Finns låginkomsttagare som betalar TV-avgift och dem kanske kommer undran lite lindrigare tack vare progressiv skatt som baseras på inkomst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beta:

Ursäkta men "så lite pengar i slutändan"? Drygt 5000 kr om året för ett hushåll? Vet inte hur din ekonomi ser ut men för en annan är 5000 en hel del pengar som skall ut extra om året.

Vart får du uppgifter att det blir 5000kr?

Visa signatur

Har en lättare form av dyslexi därav stavning m.m

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kaptenperre:

Nu fungerar ju alla skatter mer eller mindre så här, även om just radiotjänst blir lite speciell när den läggs som en individuell avgift på skattesedeln. Men som med det mesta du betalar skatt för så är det inte alls allting du vill ha, och inte alls allting du använder dig utav.
Tänk vad praktiskt om man bara behövde betala vägskatt för de få vägar man använde, eller ingen vägskatt alls om man bara promenerar. Eller inga pengar till bibliotek osv för att just du inte lånar böcker och då inte använder den tjänsten.. då har man snart inga skatter alls, eftersom det nästan inte finns något som exakt alla i Sverige använder sig utav.

Liknelsen du gör har andra gjort tidigare och det är lika korkat nu som då, SVT/SR är inget som behövs för att samhället ska fungera, dock så behövs vägunderhåll, sjukhus och annat som beskattas, jag har inte behövt opereras i mitt liv men jag är jävligt glad över att inte behöva bekymra mig över det om jag någon gång far illa. Bara för att andra nyttjar sjukvården så sitter ju inte jag och tänker "Fy fan vad orättvist!".

Dessutom finns det ett alternativ där alla får som dem vill (iaf folket), och det är att göra SVT/SR till en prenumererings tjänst, då väljer alla själv om dem vill ha tillgång till det utbud som SVT/SR erbjuder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon150792:

Liknelsen du gör har andra gjort tidigare och det är lika korkat nu som då, SVT/SR är inget som behövs för att samhället ska fungera, dock så behövs vägunderhåll, sjukhus och annat som beskattas, jag har inte behövt opereras i mitt liv men jag är jävligt glad över att inte behöva bekymra mig över det om jag någon gång far illa. Bara för att andra nyttjar sjukvården så sitter ju inte jag och tänker "Fy fan vad orättvist!".

Dessutom finns det ett alternativ där alla får som dem vill (iaf folket), och det är att göra SVT/SR till en prenumererings tjänst, då väljer alla själv om dem vill ha tillgång till det utbud som SVT/SR erbjuder.

Men det är din åsikt. Andra är av åsikten att public service är något positivt och nödvändigt. De flesta av världens länder håller med om detta.

Du kan alltid ha privata aktörer som sköter vägar, sjukhus mm. som man betalar till direkt ifall man utnyttjar det. Liksom jag har aldrig varit sjuk till den grad att vistelse hos läkaren varit nödvändigt, hade hellre velat ha en privat försäkring hos ett privatsjukhus. Men inte sitter jag och tänker "fy fan va orättvist". Eller alla dessa barn som får "gratis tandvård". Jag hade hellre sett att föräldrar tar sitt ansvar och lär barnen ta hand om gaddarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oouhdawg:

Sosseland, herregud vilken smörja

Skrivet av Ozzed:

Mja... Nu är det ju faktiskt så att alla riksdagens partier, DVS även Sverigedemokraterna, tycker att det här är ett bra förslag. Så det är inte Sossarnas fel.

Sossarna var väl de som var mest emot en omläggning till skatt, de ville väl egentligen behålla licensvarianten vi har nu.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andreas_ace:

Vad det ska klagas.
Vi snackar om ca 195kr/ månad som höginkomsttagare.
Finns låginkomsttagare som betalar TV-avgift och dem kanske kommer undran lite lindrigare tack vare progressiv skatt som baseras på inkomst.

Sedan vet vi inte vad som händer om två skattebetalare är skrivna på samma adress. Får båda betala eller blir det någon form av avdrag då. Förväntar mig en skattenivå som tar hänsyn till detta.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mirialia:

Men det är din åsikt. Andra är av åsikten att public service är något positivt och nödvändigt. De flesta av världens länder håller med om detta.

Du kan alltid ha privata aktörer som sköter vägar, sjukhus mm. som man betalar till direkt ifall man utnyttjar det.

Skickades från m.sweclockers.com

Så du håller med om att folket borde få välja själv om man vill ha tillgång till public service eller inte och inte bli tvingade till det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronnie60:

Skatten har fördelen med att du inte ser pissräkningen men också en stor nackdel!
Om man är mer än en person i hushållet så blir ju avgiften större än den är nu.
120st arbetslösa telefonterrorister är ju dock positivt ur 10 miljoner människors synvinkel.

Det är aldrig kul när folk blir av med jobb. Vare sig personerna är störande lr ej. Tänk på detta när du en dag står utan inkomst.

Skickades från m.sweclockers.com

§1.1 /mod
Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Skrivet av anon150792:

Liknelsen du gör har andra gjort tidigare och det är lika korkat nu som då, SVT/SR är inget som behövs för att samhället ska fungera, dock så behövs vägunderhåll, sjukhus och annat som beskattas, jag har inte behövt opereras i mitt liv men jag är jävligt glad över att inte behöva bekymra mig över det om jag någon gång far illa. Bara för att andra nyttjar sjukvården så sitter ju inte jag och tänker "Fy fan vad orättvist!".

Dessutom finns det ett alternativ där alla får som dem vill (iaf folket), och det är att göra SVT/SR till en prenumererings tjänst, då väljer alla själv om dem vill ha tillgång till det utbud som SVT/SR erbjuder.

Precis som Mirialia skriver så går det mesta att göra privatägt och att man betalar när man använder det eller som en premunerationstjänst/försäkring. Då får alla välja precis hur de vill göra med sina pengar. Inte ett land jag skulle vilja leva i, även om just jag skulle klara mig rätt bra då jag arbetar heltid och tjänar okej.

Men även om det till och med inte hade varit möjligt så finns det mycket du skattar för som inte "behövs för att samhället ska fungera" som du uttrycker dig. T.ex. bibliotek som jag tog upp där tidigare, men även saker som skattesubventionerade simhallar, subventionerad tågtrafik för privatresor, den kultur som finansieras av skattepengar osv osv. Det beror förstås på vad just du nu tycker är sådant som "behövs för att samhället ska fungera" för man kan ju påstå att ca 2 miljoner kr i timmen* till kultur behövs för ett fungerande samhälle om du tycker det. Men då finns det fler fördelar med radiotjänst känns det som? Även om jag personligen inte tycker om allt den tjänsten står för och föredrar många andra saker som mina skattepengar går till.

*ca siffra taget från 1 % av skattepengarna. Kultur och lite annat får runt 3 %.
https://www.scb.se/Grupp/valfard/BE0801_2006K02_TI_09_A05ST06...

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Jäkla gnäll på public service. Är bättre att få sin tv från kommersiella företag med egen agenda?

Om man ska gnälla varför inte på Comhem/Viasat/etc som först tar 300-500kr/månad och sedan visar reklam 25% av tiden? Du betalar alltså 75-125kr varje månad för att bli matad med reklam!

För man har rätten att VÄLJA, Freedom of choice, Jag är inte tvungen att betala eller bruka deras tjänster. Sen lever inte en del av oss på 90 talet och använder appar till de tjänster vi vill ha utan reklam.Jag vill inte ge pengar till ett statligt finansierat bolag med agendor och vinklad information. SVT är långt ifrån kompetens och produktionskvalitet. Jag vägrar betala för andras intressen, liberalism inte kommunism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ni är nog lite fastkörda i det gamla tänket här ;).
Public service är så mycket bredare än bara TVsändningar. Sveriges radio exempelvis! Ja och på internet finns ett brett utbud också av poddar, TVprogram och nyheter.
Så det där med att ni ändå inte har TV känns som en ganska förlegad syn som är knuten till det där med TVmottagare. Dumt mått och bra att det fasas ut för public service är mer än något som är kopplat till TVmottagare.

Oavsett om det är mer än bara tv och radio så skulle det väll vara bättre om man fick valet om man vill ha tjänsten eller ej? Jag som aldrig tittar på skit svt eller lyssnar på sr ska alltså bli tvungen att betala för något jag inte vill ha?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Athlon 64 x2 5600] [ASUS M2N32 SLi-deluxe] [Corsair value ram 2gb][Asus extreme HD3870 1024mb][SB Audigy 2 Platinium EX][Raptor WD360GD]

Permalänk
Medlem

Nu är det officiellt att SVT är politiskt vinklad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Sossarna var väl de som var mest emot en omläggning till skatt, de ville väl egentligen behålla licensvarianten vi har nu.

Det gör det ju bara ännu mer fånigt att gapa om "Sossesamhälle" som många här gör.

Om man är mot beskattning så är väl Sverige det 6:e absolut sämsta landet att bo i.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av QnoX:

Vart får du uppgifter att det blir 5000kr?

195kr står det ju i artikeln. Det blir inte riktigt 5000kr men nästan. 4680kr.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Skrivet av Buulaa:

För man har rätten att VÄLJA, Freedom of choice, Jag är inte tvungen att betala eller bruka deras tjänster. Sen lever inte en del av oss på 90 talet och använder appar till de tjänster vi vill ha utan reklam.Jag vill inte ge pengar till ett statligt finansierat bolag med agendor och vinklad information. SVT är långt ifrån kompetens och produktionskvalitet. Jag vägrar betala för andras intressen, liberalism inte kommunism.

Jag kan inte välja bort ComHem, min styrelse ha bestämt att jag ska betala till dem varje månad inbakad i min hyra. Samma med bredband, finns flera i denna förening som inte har en dator, de får ändå sitta och betala bredband varje månad då det är inbakat i hyran. Bara för att de som vill ha bredband vill ha det billigare. Helt sjukt är det, ren fascism.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kaptenperre:

Precis som Mirialia skriver så går det mesta att göra privatägt och att man betalar när man använder det eller som en premunerationstjänst/försäkring. Då får alla välja precis hur de vill göra med sina pengar. Inte ett land jag skulle vilja leva i, även om just jag skulle klara mig rätt bra då jag arbetar heltid och tjänar okej.

Men även om det till och med inte hade varit möjligt så finns det mycket du skattar för som inte "behövs för att samhället ska fungera" som du uttrycker dig. T.ex. bibliotek som jag tog upp där tidigare, men även saker som skattesubventionerade simhallar, subventionerad tågtrafik för privatresor, den kultur som finansieras av skattepengar osv osv. Det beror förstås på vad just du nu tycker är sådant som "behövs för att samhället ska fungera" för man kan ju påstå att ca 2 miljoner kr i timmen* till kultur behövs för ett fungerande samhälle om du tycker det. Men då finns det fler fördelar med radiotjänst känns det som? Även om jag personligen inte tycker om allt den tjänsten står för och föredrar många andra saker som mina skattepengar går till.

*ca siffra taget från 1 % av skattepengarna. Kultur och lite annat får runt 3 %.
https://www.scb.se/Grupp/valfard/BE0801_2006K02_TI_09_A05ST06...

Det är ju att dra allt över en kant, du borde vara medveten om fördelarna med bibliotek, ingen kommentar på simhall eller tåg då jag inte vet tillräckligt för att uttala mig om det.

Permalänk
Medlem

Öppna era hjärtan gott folk!

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Jag kan inte välja bort ComHem, min styrelse ha bestämt att jag ska betala till dem varje månad inbakad i min hyra. Samma med bredband, finns flera i denna förening som inte har en dator, de får ändå sitta och betala bredband varje månad då det är inbakat i hyran. Bara för att de som vill ha bredband vill ha det billigare. Helt sjukt är det, ren fascism.

Föreningen har bergis en tvättstuga också, som alla får betala underhållet av trots att vissa inte använder den. Hemska tanke!

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe1990:

Öppna era hjärtan gott folk!

...Tycker alltså även Sverigedemokraterna i så fall, som är eniga med resten av riksdagen om att det skall genomföras. Tänk va. SD stödjer tydligen "vänstersmörjapropagandamaskinen" SVT...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Jag kan inte välja bort ComHem, min styrelse ha bestämt att jag ska betala till dem varje månad inbakad i min hyra. Samma med bredband, finns flera i denna förening som inte har en dator, de får ändå sitta och betala bredband varje månad då det är inbakat i hyran. Bara för att de som vill ha bredband vill ha det billigare. Helt sjukt är det, ren fascism.

du kan däremot flytta, sen kan man däremot ha möjligheten att rösta i styrelsen. Även skicka in en blankett för att ha ett eget nät till en annan operatör, om du står för avgifterna förstås.

Permalänk
Medlem

Kan inte annat än att skratta åt alla som klagar. Väx upp för fan och se på det hela ur ett större perspektiv!

Public Service måste vi ha! Finns många länder som saknar en fungerande public service och det får ju katastrofala följder vid *host* stadskupper osv.

Nu har har vi sluppit det men ingen kan sia om framtiden!

Vidare, jag har ingen tv, bla bla bla, argumentet är ju larvigt. Staten finnansierar saker som många behöver! Så är det bara! Man kan ju säga samma sak om allt!

Varför betala skatt som går till sjukvård om man typ aldrig är sjuk?

Varför betala skatt till ex bibliotek när jag aldrig går dit?

Varför betala skatt för avgifter som går till alla andra saker som jag inte nyttjar?

Visst "du" kanske åker på denna skatt trots att du inte har tv men "du" kanske lånar böcker på billblan som någon annan inte gör osv osv (bara exempel).

Blir ju rena dagisnivån av det hela här på forumen.

Kommer inte svara på några citat/kommentarer av denna post så bry er inte ens. Men sitt still i båten för ....

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av macbang:

betalar hellre in skatt på tv än till kyrkan kan jag säga.

den är valfri, så point invalid

Permalänk
Medlem

Är det någon här som verkligen lyssnat på Sveriges radio/ kollat på SVT innan de öppnat käften här?

Eller skriver ni bara något som någon annan skrivit?

Jag är chockad över hur mycket felaktig propaganda NI sprider. Visst får alla partier, inklusive vänstern tala i politiska debattprogram, men idag fick exempelvis kandidaterna till Moderaternas partiledare-position komma fram och tala för sig.

Häromdagen fick Jimmie förklara varför lövfen är en klant rörande it-skandalen. Ingen sade emot....

Jag är inte sosse/vänsterpartist, och nej, SVT är inte vänsterpropaganda, utan det mest opartiska vi har bland media idag!

Men ok!!!! Ge mig exempel som motbevisar mig!

Men ge det en ironisk chans! Stäng av rix fm en dag och rätta in P1, och skicka gärna ett PM och förklara varför det var dåligt.

Gå gärna in och läs på om vad public service är, det finns inte bara i Sverige.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Skrivet av Buulaa:

du kan däremot flytta, sen kan man däremot ha möjligheten att rösta i styrelsen. Även skicka in en blankett för att ha ett eget nät till en annan operatör, om du står för avgifterna förstås.

Man kan flytta från Sverige också, man är inte tvingad att bo här. Vill man rösta i styrelsen måste man sitta med i styrelsen, är endast en handfull boende som får vara med i en styrelse, nämnde jag något om fascism? Sen har vi rösträtt i Sverige också. Man kan skicka in blankett för att få andra kanaler än SVT också.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Föreningen har bergis en tvättstuga också, som alla får betala underhållet av trots att vissa inte använder den. Hemska tanke!

Ja det är en tvättstuga för fascister. Endast bruna kläder får tvättas där.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

För man har rätten att VÄLJA, Freedom of choice, Jag är inte tvungen att betala eller bruka deras tjänster. Sen lever inte en del av oss på 90 talet och använder appar till de tjänster vi vill ha utan reklam.Jag vill inte ge pengar till ett statligt finansierat bolag med agendor och vinklad information. SVT är långt ifrån kompetens och produktionskvalitet. Jag vägrar betala för andras intressen, liberalism inte kommunism.

Du betalar för väldigt mycket som du själv inte använder. Du betalar för skolan fast du kanske inte har några barn. Betalar för äldreomsorgen fast kanske inte känner någon som använder den. Du betalar för parker som du aldrig besökt och kanske aldrig kommer göra osv i oändligheten.

Tanken i Sverige har varit att erbjuda en hög "bas" standard av levande för alla medborgare. Där är public service en del av det stora hela.

Off topic men jag är starkt fundersam vad det är för folk som sitter i detta kommentarsfält. Antingen så är snittåldern 12-18år eller så är troll faktorn hög. Trodde aldrig jag som röstar på Moderaterna/Liberalerna skulle behöva försvara public service.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk

Så... Det kommer alltså inte slippa betala även fast man INTE har en tv???

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2