Corsair h115 i fractal design R5 chassie

Permalänk

Corsair h115 i fractal design R5 chassie

Som sagt har monterat dit en h115 cpu kylare.
Har monterat dit kylaren i toppen samt 2 fläktar som suger in luft under kylaren.
Cpu kyler väldigt bra men gpun blir mycket hetare än förut, hade mindre cpy kylare då.
Har följande setup 1x140mm i fronten som suger in,1x140mm i botten som suger in, samt 1x140mm som blåser ut ovanför grafikkortet.
Problemet är att gpun går varmare, kanske prova att suga ut cpu kylaren eller blåsa in ?

Permalänk
Hedersmedlem

Fläktar som sitter i toppen bör alltid blåsa utåt, nu motverkar du fysiken och trycker ner all varm luft i stället för att hjälpa den ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har en H115 i ett Define S chassi och har bra temps på mitt GTX1080.
Min setup är så här: Kylaren i toppen med fläktar som blåser ut, fläktarna sitter ovanför kylaren mot chassi. En fläkt bak som blåser ut. Två fläktar fram som suger in.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-F GAMING - AMD Ryzen 7 5800X3D - Arctic Cooling Liquid Freezer II 280 - G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C - PNY GeForce RTX 4080 - LG 34'' UltraGear 34GN850P

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

Fläktar som sitter i toppen bör alltid blåsa utåt, nu motverkar du fysiken och trycker ner all varm luft i stället för att hjälpa den ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Oki men hur ska fläktarna vara då? suga ut luften uppåt? eller blåsa luften uppåt?
fläktarna först eller kylaren i toppen?

Permalänk
Skrivet av Vidstrom:

Jag har en H115 i ett Define S chassi och har bra temps på mitt GTX1080.
Min setup är så här: Kylaren i toppen med fläktar som blåser ut, fläktarna sitter ovanför kylaren mot chassi. En fläkt bak som blåser ut. Två fläktar fram som suger in.

Skickades från m.sweclockers.com

Oki men då suger fläktarna från radiatorn?

Permalänk
Medlem

Har själv ett R5 med en H115i i toppen.
Har mina fläktar i pull för att suga luft in uppifrån. Detta då temp på CPU'n var viktigare än GPU för mig.

Min 980ti har inga problem alls med temperaturer. Kanske gick dom upp lite, svårt att säga. Men det blir inte varmare än vanligt och går snabbt ned i idle där fläktarna stannar och håller sig där oavsätt CPU belastning.

Har förutom h115i:
1 fläkt på sidan, suger ut
1 fläkt bak, suger ut
2 fläktar i fronten, suger in.

Troligen ej optimalt men hade ingen lust att dra upp CPU temperaturen mer än nödvändigt även om det resulterar i lite extra varmluft på andra ställen i burken.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av christian29:

Oki men då suger fläktarna från radiatorn?

Fläktarna drar luft genom radiatorn och sedan ut ur toppen av chassit. Fläktarna sitter närmast chassi med radiatorn under.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-F GAMING - AMD Ryzen 7 5800X3D - Arctic Cooling Liquid Freezer II 280 - G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C - PNY GeForce RTX 4080 - LG 34'' UltraGear 34GN850P

Permalänk
Medlem
Skrivet av christian29:

Oki men hur ska fläktarna vara då? suga ut luften uppåt? eller blåsa luften uppåt?
fläktarna först eller kylaren i toppen?

Suga ut luften uppåt och blåsa ut luften uppåt är samma sak. Du suger luften från lådan och blåser ut.

Permalänk
Medlem

Ur rengöringssynpunkt så är det smartast att ha fläktarna högst upp, om de blåser ut ur chassit. Då kommer det mesta av dammet fastna på botten av radiatorn, där det är lätt att torka bort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-F GAMING - AMD Ryzen 7 5800X3D - Arctic Cooling Liquid Freezer II 280 - G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C - PNY GeForce RTX 4080 - LG 34'' UltraGear 34GN850P

Permalänk

Tack för svar provade nyss, cpu tempen ökade 5 grader men gpun sänktes 10 grader.
Corsair link programmet verkar skumt väljer jag silent så låter fläktarna ännu mer