Hjälp! Mitt nya GTX 1080 ti vill inte fungera!

Permalänk

Hjälp! Mitt nya GTX 1080 ti vill inte fungera!

Palit GeForce GTX 1080 Ti Super JetStream grafikkort inköpt på Dustin.

 Grafikkortet slutar att skicka signal till skärmen när Windows 10 har laddat klart.
'no signal' Står det på TV:n

- Senaste bios på moderkortet (innan jag flashade så startade inte skärmen alls...)
- Återställt Windows
- Återställt Bios
- Provat mitt gamla Grafikkort och det fungerar utmärkt (GTX 680 SLI).
- Provat att ha i mitt gamla grafikkort och installerat Drivrutinerna från PALIT,
men det blir samma problem.

Grafikkortet verkar fungera så länge jag inte kommer in i Windows...
Även vid 'återställningsskärmen' för Windows 10 så fungerar kortet(?), men så snart Windows skall starta så blir skärmen svart.

Vad i hela friden är fel?

TX 650w nätagg, i7 3770K, DDR3 16gb, SSD, HDD, LG 55" TV som skärm, msi z77a-s01 moderkort Windows 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cypress_86:

Palit GeForce GTX 1080 Ti Super JetStream grafikkort inköpt på Dustin.

 Grafikkortet slutar att skicka signal till skärmen när Windows 10 har laddat klart.
'no signal' Står det på TV:n

- Senaste bios på moderkortet.
- Återställt Windows
- Återställt Bios
- Provat mitt gamla Grafikkort och det fungerar utmärkt (GTX 680 SLI).
- Provat att ha i mitt gamla grafikkort och installerat Drivrutinerna från PALIT,
men det blir samma problem.

Grafikkortet verkar fungera så länge jag inte kommer in i Windows...
Även vid 'återställningsskärmen' för Windows 10 så fungerar kortet(?), men så snart Windows skall starta så blir skärmen svart.

Vad i hela friden är fel?

Kan du skriva vilka övriga komponenter du har i din setup så är det enklare att analysera. Kan vara problem med drivers, har du prövat att köra DDU och installerat senaste drivers från Nvidia ? Kolla även temperaturer på komponenter om möjligt för att se om något är galet. Kan du pröva med en annan monitor/port på nuvarande monitor/kabel etc?

Permalänk
Medlem

@Cypress_86:
Hej

  • Har du provat olika portar på kortet

  • Provat en annan kabel

  • Kollat i bios så moderkortet inte fallit tillbaka på iGPU

  • Starta windows i safe-mode, köra ddu och sen installera drivers

Visa signatur

Stationär: 7800X3D | 32GB DDR5 | Strix B650 | 3080 XTREME WF | Evolv X | 970 2+1TB | G915 | G604/G Pro W | LG 42C2
Homelab: I3 6100 | 64GB DDR4 | Node 304 | 6x 4TB HGST| 990 PRO 2 TB
Bärbart: Macbook 14 pro M2 | Tab S5e | iPhone 14 pro

Permalänk
Medlem

Det har hänt för mig också ibland men inte ofta. Testa och stäng av datorn helt och dra ur strömsladden i nån minut. Sen funkar det som vanligt sen men vet inte vad det beror på..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cypress_86:

Palit GeForce GTX 1080 Ti Super JetStream grafikkort inköpt på Dustin.

 Grafikkortet slutar att skicka signal till skärmen när Windows 10 har laddat klart.
'no signal' Står det på TV:n

- Senaste bios på moderkortet (innan jag flashade så startade inte skärmen alls...)
- Återställt Windows
- Återställt Bios
- Provat mitt gamla Grafikkort och det fungerar utmärkt (GTX 680 SLI).
- Provat att ha i mitt gamla grafikkort och installerat Drivrutinerna från PALIT,
men det blir samma problem.

Grafikkortet verkar fungera så länge jag inte kommer in i Windows...
Även vid 'återställningsskärmen' för Windows 10 så fungerar kortet(?), men så snart Windows skall starta så blir skärmen svart.

Vad i hela friden är fel?

TX 650w nätagg, i7 3770K, DDR3 16gb, SSD, HDD, LG 55" TV som skärm, msi z77a-s01 moderkort Windows 10.

Jag tycker det låter som att Windows tror att det är en annan skärm och därför skickar signalen till fel utenhet. Pröva att ta bort det ena GTX680, så att datorn får starta med en konfig som den kommer använda sedan. Tag sedan bort drivrutinerna för dina 680, så att windows får falla tillbaka på sina default-drivare och försök sedan igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cypress_86:

Palit GeForce GTX 1080 Ti Super JetStream grafikkort inköpt på Dustin.

 Grafikkortet slutar att skicka signal till skärmen när Windows 10 har laddat klart.
'no signal' Står det på TV:n

- Senaste bios på moderkortet (innan jag flashade så startade inte skärmen alls...)
- Återställt Windows
- Återställt Bios
- Provat mitt gamla Grafikkort och det fungerar utmärkt (GTX 680 SLI).
- Provat att ha i mitt gamla grafikkort och installerat Drivrutinerna från PALIT,
men det blir samma problem.

Grafikkortet verkar fungera så länge jag inte kommer in i Windows...
Även vid 'återställningsskärmen' för Windows 10 så fungerar kortet(?), men så snart Windows skall starta så blir skärmen svart.

Vad i hela friden är fel?

TX 650w nätagg, i7 3770K, DDR3 16gb, SSD, HDD, LG 55" TV som skärm, msi z77a-s01 moderkort Windows 10.

Med tanke på att felet kommer när windows startar låter det som det är drivrutinen, kör INTE drivrutinen från Palit utan kör alltid drivrutin från nvidia.
Inte ovanligt att 3:e partstillverkarna stoppar inte "skit" i sina drivare som ställer till problem.

Permalänk

@svaj: TX 650w nätagg, i7 3770K, DDR3 16gb, SSD, HDD, LG 55" TV som skärm, msi z77a-s01 moderkort Windows 10.

Permalänk

@Cypress_86: Jag lägger en femma på att du använder displayportkabel och att det är den som spökar. Testa i så fall att använda HDMI så ska du se att det funkar bättre

Permalänk

@Cypress_86: Testa att tryck CTRL+Shift+win+b+enter när du inte har bild. EVGA tipsade om det när man får svartskärm med 1080 Ti.
Inte säkert att det fungerar för dig men är värt ett försök.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeepRaffing:

@Cypress_86: Jag lägger en femma på att du använder displayportkabel och att det är den som spökar. Testa i så fall att använda HDMI så ska du se att det funkar bättre

Läste du att han använde en tv som skärm ? Ont om tv-apparater som har displayport ingångar..

Permalänk

@KeepRaffing: Använder HDMI

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjans:

Läste du att han använde en tv som skärm ? Ont om tv-apparater som har displayport ingångar..

samt att om du lyckas trycka in en fullstor displayport kabel i en fullstor hdmi är du kung

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk

OK! Bra och konkreta tips!jag skall testa allt (systematiskt) när jag kommer hem från jobbet idag!

Permalänk
Skrivet av Cypress_86:

Helvete, då är jag skyldig dig en femma

Permalänk
Medlem

En polare hade samma problem tills han drog en omstart samt bytte uttag och kabel (från hdmi till displayport). Sen fungerade det plötsligt haha

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cypress_86:

Är det en 4K TV? Kan vara att upplösningen/uppdateringsfrekvensen har ballat ur.
Hade detta issue när jag försökte köra Hackintosh i 4K. Funkade dock utan problem med en HDMI-Displayport-adapter (aktiv sådan).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Är det en 4K TV? Kan vara att upplösningen/uppdateringsfrekvensen har ballat ur.
Hade detta issue när jag försökte köra Hackintosh i 4K. Funkade dock utan problem med en HDMI-Displayport-adapter (aktiv sådan).

Min gissning ligger på liknande, tror att TS har nått problem att datorn skickar ut en upplösning eller Hz som inte TV klarar av.
TS. har du nån mer skärm du kan koppla in samtidigt så du kan komma in i windows så du kan dubbel kolla vad datorn skickar ut till TV'n ?

Visa signatur

| Intel Core i9-10900KF | MSI MAG Z490 Tomahawk | NZXT Kraken Z73 | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200Mhz | Gigabyte RTX 3080 AORUS MASTER | Fractal Design Define 7 TG B&W | ASUS ROG PG32UQ | Razer Naga Pro | Logitech G915 TKL | Razer Nommo Chroma | Astro A50 | MSI GS65 Stealth Thin GTX 1070 MQ

Permalänk

@anon193054:
Varför behöver den vara aktiv?

Permalänk
Permalänk

@magma86: tack för info!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cypress_86:

@dix_xib:
Varför behöver den vara aktiv?

Annars får du inte ut 60Hz. Det kan vara det som ställer till det att grafikkortet försöker sända 4K/60Hz men sladden/porten pallar inte med det. Jag gissar bara då mitt problem var lite mer specifikt just iom Hackintosh.

Jag använder inte min adapter så om du vill låna för att utesluta så kan jag posta den mot fraktkostnad. Kostar ca 500 spänn annars så lite surt kanske att gå och köpa för att sen funkar det inte då heller.

Permalänk

@anon193054: Wow, tack så hemskt mycket för erbjudandet! Väldigt generöst!
Jag hör absolut av mig om jag skulle behöva låna den!

Permalänk

Uppdatering:
Nu har jag fått igång kortet, men...

Jag köpte en DP-HDMI adapter som sades kunna klara 4k 60hz enligt säljaren... Det fungerar i endast 30hz. Då testade jag att byta uttag till HDMI igen när datorn var på och fungerade.
Då blinkar skärmen till flera ggr och sedan får jag jättefint grönt grafikfel över hela...

Sätter jag tillbaka kabeln i DP adaptern så fungerar det igen. Hade kunnat nöja mig där om det inte var för att den inte fungerar med 60hz trots att säljaren hävdade detta.

Någon som stött på detta problemet då? Jag vill köra med HDMI kabeln, men det går inte.

PS. Samma kabel och utgång på TV fungerade i 4K 60hz när jag körde mina GTX 680 SLI...

Permalänk

Verkar som att HMDI porten inte funkar. Då får du returnera/RMA kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cypress_86:

Uppdatering:
Nu har jag fått igång kortet, men...

Jag köpte en DP-HDMI adapter som sades kunna klara 4k 60hz enligt säljaren... Det fungerar i endast 30hz. Då testade jag att byta uttag till HDMI igen när datorn var på och fungerade.
Då blinkar skärmen till flera ggr och sedan får jag jättefint grönt grafikfel över hela...

Sätter jag tillbaka kabeln i DP adaptern så fungerar det igen. Hade kunnat nöja mig där om det inte var för att den inte fungerar med 60hz trots att säljaren hävdade detta.

Någon som stött på detta problemet då? Jag vill köra med HDMI kabeln, men det går inte.

PS. Samma kabel och utgång på TV fungerade i 4K 60hz när jag körde mina GTX 680 SLI...

Har du prövat de övriga lösningarna som föreslagits i tråden innan du gör ett RMA?

Permalänk
Medlem

Klarar din kabel 4K med 60Hz ?

"Den första generationens HDMI High Speed-kablar måste enligt standarden kunna överföra 10,2 Gb/s. Det räcker för att överföra den mest svåröverförda signalen som en HDMI 1.4-källa kan skicka. Det är alltså tillräckligt för både Full HD-upplöst video i 120 Hz och Ultra HD 4k-upplöst video i 30 Hz.

Inledningsvis fanns endast en typ av HDMI High Speed-kabel. Nu finns två. För att inte orsaka ytterligare förvirring har HDMI Licensing valt att inte skapa något nytt namn för den nya kabeln (i stil med ”Ultra High Speed”). Tillverkarna som vill poängtera att deras kablar är gjorda för att klara andra generationens HDMI High Speed-kabelkrav märker i stället upp sina kablar med den nya databandbredden. De nya HDMI High Speed-kablarna måste kunna överföra 18 Gb/s. Den högre databandbredden krävs för att kunna överföra Ultra HD 4k-upplöst video i 60 Hz. Som vanligt är kablarna fullt bakåtkompatibla."

I och med du skrev att det gick i 4K 30Hz kan det vara den kablen med lägre hastighet .

Råkade själv ut för att jag hade fel kabel när jag köpte min 4K tv och fick köpa en ny.

Permalänk

Då så!
Nu fungerar allt som det skall och "The Witcher 3" Flyter på i stabila frames på 4K ultra.

Det fanns två problem med min setup:

Nr1: HDMI kabeln var för dålig. Köpte en rackare av senaste slaget på Claes och då fick jag bild via HDMI i Windows. Innan denna kabeln så hade jag varit och köpt en dyr kabel på Euronics som enligt säljaren "klart att den klarar 60hz i 4K", men när jag kom hem så såg jag i det finstilta på baksidan av förpackningen -HDMI 1.4. Kul kul kul...

Men... Efter en stund uppenbarade sig problem Nr2...

Nr2: TV:n började återigen bete sig konstigt med blinkningar och grafikfel.
Nu kändes allt hopplöst.
Jag gick igenom alla inställningar i TV:n och hittade "HDMI Deep black något" som var på. Jag stängde av detta och TV:n startade om.

Vips så fungerade allt perfekt 4k 60hz! Vilken dröm!

Och jag som trodde att jag bara kunde köra i kortet och spela natten lång. Jag har lärt mig en läxa. Nästa gång kommer jag att dubbelkolla kompatibiliteten på allt för att slippa ångesten och sömlösa nätter!

Tack för hjälpen och stödet alla ni!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cypress_86:

Då så!
Nu fungerar allt som det skall och "The Witcher 3" Flyter på i stabila frames på 4K ultra.

Det fanns två problem med min setup:

Nr1: HDMI kabeln var för dålig. Köpte en rackare av senaste slaget på Claes och då fick jag bild via HDMI i Windows. Innan denna kabeln så hade jag varit och köpt en dyr kabel på Euronics som enligt säljaren "klart att den klarar 60hz i 4K", men när jag kom hem så såg jag i det finstilta på baksidan av förpackningen -HDMI 1.4. Kul kul kul...

Men... Efter en stund uppenbarade sig problem Nr2...

Nr2: TV:n började återigen bete sig konstigt med blinkningar och grafikfel.
Nu kändes allt hopplöst.
Jag gick igenom alla inställningar i TV:n och hittade "HDMI Deep black något" som var på. Jag stängde av detta och TV:n startade om.

Vips så fungerade allt perfekt 4k 60hz! Vilken dröm!

Och jag som trodde att jag bara kunde köra i kortet och spela natten lång. Jag har lärt mig en läxa. Nästa gång kommer jag att dubbelkolla kompatibiliteten på allt för att slippa ångesten och sömlösa nätter!

Tack för hjälpen och stödet alla ni!!

En kabel som skall klara högre upplösningar skall vara märkt highspeed finns inga så kallade HDMI 1.4 eller 2.0 kablar och sen kan även gamla kvalitetskablar funka utmärkt, har gamla monster kablar som är över 6 år gamla och funkar utmärkt till 4k.

Länk till vilka märkningar av HDMI kabel det finns:
http://www.hdmi.org/consumer/finding_right_cable.aspx

Permalänk

@jimjans:
Spelar ingen roll för mig. Det fungerar nu och det fungerade inte innan trots att det stod "Super speed ultra mega 10K HDMI Gold plated"... (alltså helt klart högsta klassningen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cypress_86:

@jimjans:
Spelar ingen roll för mig. Det fungerar nu och det fungerade inte innan trots att det stod "Super speed ultra mega 10K HDMI Gold plated"... (alltså helt klart högsta klassningen).

Kanske där problemet ligger finns ingen sån HDMI klassificering enligt HDMI.org
Högsta klassningen heter Premium High Speed HDMI Cable