Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Beror också på vilken modell av grafikkort man har. Vissa är bra på ett krypo och sämre på annat. Det kan också variera över tiden vad som är bäst för stunden.

Equihash är betydligt mer profitable för Nvidia kort i nuläget, om man har ett Nvidia kort så är det en no-brainer att byta till equihash PoW valutor, Zencash eller Zcash är de jag personligen skulle köra på.

Mvh.

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av babloo:

Equihash är betydligt mer profitable för Nvidia kort i nuläget, om man har ett Nvidia kort så är det en no-brainer att byta till equihash PoW valutor, Zencash eller Zcash är de jag personligen skulle köra på.

Mvh.

Verkar inte helt självklart med mitt GTX1060 det varierar dag för dag vad whattomine anser om saken. Kör ethereum med mitt 1060 och Hush med mitt 1070. Hush är bra ibland och dåligt ibland men jag tänker jag ska försöka invänta kursuppgång i växlingskursen så det är lite spekulation också. Har även funderat på zencash och det är ju också equihash. Kanske växlar om till zencash på mitt 1060 snart så får jag lite spridning på riskerna.

En del säger LBRY ska vara bra med nvidia men det är också något som verkar variera stort över tid.

Apropå alternativ så verkar Monero mining vara bra på Ryzen och Threadripper. Ska testa det när jag får min R7 1700 som jag beställt. Köper den inte för mining men om datorn ändå står och inte gör något så kan den få göra lite nytta. Monero går även på GPU men där finns oftast andra bättre alternativ.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Verkar inte helt självklart med mitt GTX1060 det varierar dag för dag vad whattomine anser om saken. Kör ethereum med mitt 1060 och Hush med mitt 1070. Hush är bra ibland och dåligt ibland men jag tänker jag ska försöka invänta kursuppgång i växlingskursen så det är lite spekulation också. Har även funderat på zencash och det är ju också equihash. Kanske växlar om till zencash på mitt 1060 snart så får jag lite spridning på riskerna.

En del säger LBRY ska vara bra med nvidia men det är också något som verkar variera stort över tid.

Apropå alternativ så verkar Monero mining vara bra på Ryzen och Threadripper. Ska testa det när jag får min R7 1700 som jag beställt. Köper den inte för mining men om datorn ändå står och inte gör något så kan den få göra lite nytta. Monero går även på GPU men där finns oftast andra bättre alternativ.

Skickades från m.sweclockers.com

Med tanke på att Nvidia generellt sett alltid vart sämre än AMD när det gäller mining så är prestandan hos Equihash förvånansvärt bra, ungefärlika resultat hos både amd och nvidia. Här får man en ungefärlig bild på hur både lag röd och grön's modeller presterar: http://zcashbenchmarks.info/

https://zensystem.io/assets/Zen%20White%20Paper.pdf
https://www.youtube.com/channel/UCQ0v_lUnZHIKUQUXJzfgqOg/vide...

Finns en chans att Zen går upp märkvärdigt i pris snart, verkar vara bra och engagerade devs och de jobbar på intressanta tillägg, se deras video uppdateringar ^^
Funderade på HUSH också, men gjorde lite research om var och en det ser inte ut som något riktigt engagerat och seriöst team.

Mvh.

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk

Priset verkar stiga på ETH en del, goda tider nu

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem
Skrivet av babloo:

Med tanke på att Nvidia generellt sett alltid vart sämre än AMD när det gäller mining så är prestandan hos Equihash förvånansvärt bra, ungefärlika resultat hos både amd och nvidia. Här får man en ungefärlig bild på hur både lag röd och grön's modeller presterar: http://zcashbenchmarks.info/

https://zensystem.io/assets/Zen%20White%20Paper.pdf
https://www.youtube.com/channel/UCQ0v_lUnZHIKUQUXJzfgqOg/vide...

Finns en chans att Zen går upp märkvärdigt i pris snart, verkar vara bra och engagerade devs och de jobbar på intressanta tillägg, se deras video uppdateringar ^^
Funderade på HUSH också, men gjorde lite research om var och en det ser inte ut som något riktigt engagerat och seriöst team.

Mvh.

Även denna GPU-jämförelse-sida är bra.
https://en.wikibooks.org/wiki/ZCash_mining_GPU_Comparison

Vad tror ni om t.ex. HD 7950 för equihash? Verkar ge hyfsat bra hashrate i förhållande till begagnatpriset. Samtidigt drar de ganska mycket ström. Kanske även duger för spel i 1080?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Även denna GPU-jämförelse-sida är bra.
https://en.wikibooks.org/wiki/ZCash_mining_GPU_Comparison

Vad tror ni om t.ex. HD 7950 för equihash? Verkar ge hyfsat bra hashrate i förhållande till begagnatpriset. Samtidigt drar de ganska mycket ström. Kanske även duger för spel i 1080?

https://www.youtube.com/watch?v=3pBVKRmnmrI

Det du kan göra är att använda ditt HD 7950 som gaming/mining hybrid och dina andra kort som 24/7 mining. Om du använder Claymore's Programvara så går det enkelt att aktivera och deaktivera olika GPU's i ett system.

OH och Zen gick nyss upp 2 dollar i pris! ^^

Mvh.

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk

Tar nätagget (Rm750x) stor stryk av att mitt R9 290 står och gräver efter ETH flera dyng i streck?

Är inne på att köpa ett till R9 290 o gräva med dubbla kort, men jag är lite rädd om mitt rätt nya nätagg hur det kommer må med 2 st 299 i 100%load i ett par dygn?

//Jonathan

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathan0101:

Tar nätagget (Rm750x) stor stryk av att mitt R9 290 står och gräver efter ETH flera dyng i streck?

Är inne på att köpa ett till R9 290 o gräva med dubbla kort, men jag är lite rädd om mitt rätt nya nätagg hur det kommer må med 2 st 299 i 100%load i ett par dygn?

//Jonathan

Skickades från m.sweclockers.com

Man ska helst inte köra sin PSU på 100% load hela tiden, samtidigt så tror jag inte att ett system (beror på vad som är i dock) med 2st 290 kommer dra riktigt 750W om du undervoltar korten, vilket man så vitt jag vet bör göra med det kortet för mining.

Permalänk

Körde 2 st överklockade och övervoltade 290 inkl systemet på 650w utan att fläkten hoppade igång i evga qg agget

Har även kört 2 st 390x och ett 290 med det agget

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk

Detta kanske låter skit dumt och fult sätt att utnyttja garanti på, men, om man kör 1 elr 2 st 290 dom står och gräver och nätagget helt plötsligt brinner upp eller pajar helt eller likande. Täcker garantin detta?

//Jonathan

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem
Skrivet av babloo:

https://www.youtube.com/watch?v=3pBVKRmnmrI

Det du kan göra är att använda ditt HD 7950 som gaming/mining hybrid och dina andra kort som 24/7 mining. Om du använder Claymore's Programvara så går det enkelt att aktivera och deaktivera olika GPU's i ett system.

OH och Zen gick nyss upp 2 dollar i pris! ^^

Mvh.

Ja zencash går bra nu.

Jag klurade lite på ditt förslag och tänker jag kanske kan komplettera mitt GTX 1060 med ett 1050 istället. 1050 ger 140-150 Sol/s vid 60 W. 1050ti kanske ger 10-20 mera än 1050 men kostar också mer att köpa och drar några watt mer också (sol per watt är nog likvärdigt).

Då slipper jag krångla med olika drivrutiner. Tror de eventuella spel jag använder klarar sig med 1050 men annars är det ju bara att köra 1060 istället om 1050 inte räcker. När datorn inte används så kan båda korten gräva utan att jag måste köpa nytt nätagg.

Så 1050 kanske är ett vettigt miningkort på budget samt att ha för skrivbordsgrafiken? Visst ett 7950 är billigare men hög effekt har också sitt pris och inte enbart elkostnden utan också värme och ljudnivå.

Ett annat kort jag kollat på är RX380 2GB som går att hitta hyfsat billigt begagnat. Det är samma som RX 285 och med 2GB RAM så är de inte något att ha för ethereum. Men de funkar med equihash. Inte lätt att hitta hashrate men jag gissar ungefär som GTX 1060 3GB men med dubbla strömförbrukningen? Man får betala med dyrare nätagg och elkostnden.

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: 1050Ti 4GB för 1500 kr är nog bättre köp än 1050 2Gb för 1200 kr trots allt.

Permalänk
Medlem

Hmm jag har inte funderat så mycket kring andra valutor än Ethereum faktiskt. Kör med min 2x RX580 + 4x RX480 rigg samt extra med min gaming dator (GTX 1070), kör då Ethereum + Siacoin. Drar in ca 1.4 ETH/mån + 5000-6000 Siacoins/mån. (Dagens ETH/SIA kurser = ~450$/mån.)

Jag hade dock tur och har som mest betalt 3000kr för 1 av mina RX 480kort, övriga har jag betalt mellan 2000-2750kr för så inga monstruösa priser. (Samtliga var begagnade och sparsamt använda.)

Testade modda BIOS men fick inte rätt på det vilket slutade med att jag återställde allt, underclockade med GPU Tweak II... Ligger på: 26MH, 23,5MH, 23,5MH, 22,5MH och 21,6MH. (Inte det bästa direkt.) Sen kör mitt GTX 1070 29,5MH vilket är nice, endast mindre ändringar i GPU Tweak II där med som jag ändrar mellan min "mining profile" och vanliga "gaming profile".

Men jag kanske ska snegla på andra valutor, åtminstone för GTX 1070n.

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathan0101:

Detta kanske låter skit dumt och fult sätt att utnyttja garanti på, men, om man kör 1 elr 2 st 290 dom står och gräver och nätagget helt plötsligt brinner upp eller pajar helt eller likande. Täcker garantin detta?

//Jonathan

Skickades från m.sweclockers.com

Såvida det inte står i manualen att man inte får belasta det 24/7 måste väl garantin gälla. Vill minnas att på ett 750W aggregat jag haft så stod det "max continuous load" 750W och nån lite högre siffra för peak load.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Vi måste rätta verbet i trådrubriken. "Mina" är absolut inget verb i svenskan som vi kan tolerera
Någon som har ett bättre förslag? Vi söker ett verb som en gruvarbetare gör i sin tjänst. Gräva?

Bryta eller utvinna känns som lämpligare ord. Eller majna, om vi ska vara såna

Permalänk
Avstängd

@Deriveh: Vad blir det i kronor ca?

Permalänk
Medlem

@olle1884: 450 x 8 = 3600kr - ca 450-550kr i el. Så typ 3000kr/mån.

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk

Precis fått hem en gtx 1060 med ryzen 1600, är det värt och ge sig in i mining om vad det är och börja köra, eller har tåget redan gått?

Permalänk
Medlem
Skrivet av steelrich:

Precis fått hem en gtx 1060 med ryzen 1600, är det värt och ge sig in i mining om vad det är och börja köra, eller har tåget redan gått?

Några hundra får du säkert ihop om du kör tex nicehash eller eth dual mining

Permalänk
Medlem

Tycker det verkar pinsamt dåligt att det är stört omöjligt att ladda ner eth blockkedjan

Permalänk
Skrivet av DozeN:

Några hundra får du säkert ihop om du kör tex nicehash eller eth dual mining

Pratar vi kronor eller nå sorts poäng?

Permalänk
Medlem
Skrivet av steelrich:

Pratar vi kronor eller nå sorts poäng?

Kronor!

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Skrivet av WoXeR123:

Låter ju fett! Du nämna 2 olika saker, orkar du förklara kortfattat vad skillnaden är på de? Och det där "pas" när kmr det som alla är rädda för tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av steelrich:

Låter ju fett! Du nämna 2 olika saker, orkar du förklara kortfattat vad skillnaden är på de? Och det där "pas" när kmr det som alla är rädda för tro?

Det var inte jag som skrev det inlägget, men jag skulle rekommendera https://www.nicehash.com/ . Otroligt lätt att komma igång.

Ladda hem programmet, installera, sedan klistrar du in din BTC-plånboksadress i priogrammet (Antingen skapar du en på Nicehash hemsida eller fixar en själv.)
Tänk på att nicehash egna wallet tillåter utbetalningar så små som 0.001 BTC medans utbetalningar till en egen görs först när du nått 0.01 BTC vilket kan ta upp till några veckor beroende på hur snabbt ditt grafikkort är.)

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoXeR123:

Det var inte jag som skrev det inlägget, men jag skulle rekommendera https://www.nicehash.com/ . Otroligt lätt att komma igång.

Ladda hem programmet, installera, sedan klistrar du in din BTC-plånboksadress i priogrammet (Antingen skapar du en på Nicehash hemsida eller fixar en själv.)
Tänk på att nicehash egna wallet tillåter utbetalningar så små som 0.001 BTC medans utbetalningar till en egen görs först när du nått 0.01 BTC vilket kan ta upp till några veckor beroende på hur snabbt ditt grafikkort är.)

Bara som referens så gör 2st GTX 1080 ~0,009 i veckan. Så det ska till att man har ganska rejäla GPUer för att få utbetalning varje vecka till en extern plånbok.

Permalänk
Avstängd

Vad tror ni om Vega 56 kortet?

Vilket är det bästa kortet som dra lite el och är den bästa just nu (kostar mindre)?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Bara som referens så gör 2st GTX 1080 ~0,009 i veckan. Så det ska till att man har ganska rejäla GPUer för att få utbetalning varje vecka till en extern plånbok.

Fast 1080 är ju slöare än 1070 pga. minnestypen som används. För mining gäller inte riktigt dyrare == snabbare som det gör vid spelande.

Permalänk
Medlem

@Cerb: Precis, bästa ROI (return of investment) är ungefär som följer:

RX Vega 56 (Detta är inte helt säkert beror på vad priserna för kortet stabiliserar sig på och vad du kan få ner W i.)
RX 580
RX 480 - RX 570 (Ligger ungefär lika)
GTX 1070 - GTX 1060 (Ligger lika pga inköpsprisskillnaden)
RX Vega 64
GTX 1080ti
GTX 1080

Har hoppat över ett helg gäng kort, samt alla "gamla" kort. Men så här ser min topplista ut i vart fall efter lite enkel research.

GTX 1080 är fullständigt värdelöst för utvinning, men såklart går de att använda, men finns ingen anledning att köpa endast för detta.

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Vad tror ni om Vega 56 kortet?

Vilket är det bästa kortet som dra lite el och är den bästa just nu (kostar mindre)?

Väldigt ung. värden på mina kort (Inkomst - Elkostnad = Profit i SEK):
GTX 970, 9 SEK - 2 SEK = 7 SEK.
GTX 1080Ti, 26 SEK - 3 SEK = 23 SEK
GTX 1070/1080, 17 SEK - 2 SEK = 15 SEK

Annars kan man ju kolla med https://www.nicehash.com/?p=calc

Med ett Vega 56 tror jag man får ut lite mer än ett GTX 1070 när det gäller att räkna ETH men med högre strömförbrukning. Viktigt att höja minneshastigheten och sänka powerlimit för att förbättra prestandan/W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Fast 1080 är ju slöare än 1070 pga. minnestypen som används. För mining gäller inte riktigt dyrare == snabbare som det gör vid spelande.

Finns andra saker än Ethereum att minea som kan ge bättre lönsamhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Finns andra saker än Ethereum att minea som kan ge bättre lönsamhet.

Du kanske missat vilken tråd du skriver i