Dator för universitetsstudier, 8000:- Synpunkter?

Permalänk
Medlem

Dator för universitetsstudier, 8000:- Synpunkter?

Ska plugga till civilingenjör inr. informationsteknik på KTH nu till hösten och letar efter bärbar dator som kan användas till studierna.

Jag hittade denna som jag tycker ser lovande ut.
http://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=2BS48EA...

14 tums diagonal IPS FHD pekskärm (1920 x 1080)
Intel® Core™ i5-7200U (2,5 GHz basfrekvens, upp till 3,1 GHz med Intel® Turbo Boost Technology, 3 MB cache, 2 kärnor)
NVIDIA® GeForce® 940MX (2 GB GDDR5 dedicated)
8 GB DDR4-2133 SDRAM (1 x 8 GB)
256 GB SSD
1,63 kg

Med studentrabatt går den för 8000 :- vilket är ungefär vad min budget ligger på.

Är detta ett bra köp eller finns det något bättre alternativ för samma pris?

Tack på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hade tagit en dator utan det grafikkortet. 940MX är inte värt någonting alls, kör på integrerad grafik istället. Pengarna du sparar lägger du antingen i fickan eller på något annat i datorn. Du sparar även vikt i datorn vilket gör en väldig skillnad om du ska släpa med datorn till skolan.

Permalänk
Medlem

Jag hade kikat in Microsofts Surface Pro.

Permalänk
Medlem

Sparar säkert på ljudnivå och värmeutveckling med om du skippar grafikkort som ovanstående säger

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Avråder starkt från att välja HP, speciellt de modeller som inte är bland de mest påkostade. Dålig byggkvalitet (det högra gångjärnet till skärmen kommer att gå sönder), kraftigt undermålig kylning, full med bloatware, komponenter (exempelvis nätverkskort) som saknar fungerande drivrutiner och en obefintlig support från HP.

Min personliga erfarenhet är att det viktiga i en laptop för studier är bärbarhet, batterilivslängd, CPU, byggkvalitet, skärmkvalitet samt RAM-minne. Underskatta inte vikten av de tre första!

Visa signatur

What nonsense he is talking! Why, you are in a sentimental mood today, are you?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dorian Gray:

Dålig byggkvalitet (det högra gångjärnet till skärmen kommer att gå sönder)

Det enda som har gått sönder på min är HDMI-utgången och jag är ganska säker på att jag orsakade det själv när jag skruvade isär datorn och tog ut moderkortet.

Skrivet av Dorian Gray:

kraftigt undermålig kylning

Kylningen har absolut inga problem med komponenterna som sitter i datorn. HP är ett enormt företag, de är inte dumma.

Skrivet av Dorian Gray:

full med bloatware

Sant, men knappast exklusivt för HP. Går att lösa väldigt fort med en omformatering vilket jag personligen rekommenderar oavsett märke på datorn.

Skrivet av Dorian Gray:

komponenter (exempelvis nätverkskort) som saknar fungerande drivrutiner

Har inga problem med min dator, ens efter 3 år.

Skrivet av Dorian Gray:

obefintlig support från HP.

Kan inte uttala mig om denna eftersom jag aldrig behövt supporten. Eftersom min dator aldrig har gått sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av isseboy:

Ska plugga till civilingenjör inr. informationsteknik på KTH nu till hösten och letar efter bärbar dator som kan användas till studierna.

Jag hittade denna som jag tycker ser lovande ut.
http://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=2BS48EA...

14 tums diagonal IPS FHD pekskärm (1920 x 1080)
Intel® Core™ i5-7200U (2,5 GHz basfrekvens, upp till 3,1 GHz med Intel® Turbo Boost Technology, 3 MB cache, 2 kärnor)
NVIDIA® GeForce® 940MX (2 GB GDDR5 dedicated)
8 GB DDR4-2133 SDRAM (1 x 8 GB)
256 GB SSD
1,63 kg

Med studentrabatt går den för 8000 :- vilket är ungefär vad min budget ligger på.

Är detta ett bra köp eller finns det något bättre alternativ för samma pris?

Tack på förhand!

Prisvärd dator med studentrabatt måste man säga, men två uppenbara nackdelar är batteriet och vikten. 41 wh kommer ge kanske 5-6 h, kanske mindre. 1,63 kg är också i överkant, folk här brukar prata om 1,5 som en övre nivå för portabilitet.

Tror inte man behöver lägga så mycket fokus på grafikkortet, med några enkla intällningar kan man välja att alltid bara köra på integrated graphics för de program man använder.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jacques:

Tror inte man behöver lägga så mycket fokus på grafikkortet, med några enkla intällningar kan man välja att alltid bara köra på integrated graphics för de program man använder.

Det är inte det som är poängen. Poängen är att TS betalar extra för något som är i stort sett värdelöst och som bara ger nackdelar med datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Det är inte det som är poängen. Poängen är att TS betalar extra för något som är i stort sett värdelöst och som bara ger nackdelar med datorn.

Visst, hade det funnits en billigare variant utan 940mx hade jag rekommenderat den istället. Men tycker redan datorn verkar prisvärd med rabatten och grafikkortet gör ju inte datorn sämre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Jag hade kikat in Microsofts Surface Pro.

Surface Pro-modellerna verkar vara lite utanför min budget tyvärr

Skrivet av Andreaz1:

Jag hade tagit en dator utan det grafikkortet. 940MX är inte värt någonting alls, kör på integrerad grafik istället. Pengarna du sparar lägger du antingen i fickan eller på något annat i datorn. Du sparar även vikt i datorn vilket gör en väldig skillnad om du ska släpa med datorn till skolan.

Skrivet av Nima2001:

Sparar säkert på ljudnivå och värmeutveckling med om du skippar grafikkort som ovanstående säger

Har kollat på lite andra modeller i samma prisklass och har hittat bland annat dessa som verkar någorlunda prisvärda.

https://www.netonnet.se/art/fyndvaror/dator/fyndvaror-laptop/...
https://www.dustinhome.se/product/5010958525/thinkpad-13
https://www.dustinhome.se/product/5011011995/e31-80
https://www.dustinhome.se/product/5011019701/zenbook-ux310ua

Dessa modeller har integrerad grafik men kostar ändå ungefär lika mycket, de har inte heller pekskärm. Är någon av dessa datorer ett bättre alternativ än den från HP? Jag tycker själv att zenbooken verkar rimligast isånafall.

Permalänk

@Andreaz1: Allt du räknar upp som om det inte finns för att det inte har drabbat dig råkar vara just sådana saker som jag dels har upplevt själv och dels har hört från andra. Skulle gissa på att du, i motsats till vad jag uttryckligen skrev, har erfarenhet av en mer påkostad modell. Därtill är det, med hjälp av internet, inte speciellt svårt att hitta liknande redogörelser från andra.

Kort sagt; undvik HP. Flatlöss är i jämförelse att föredra.

Visa signatur

What nonsense he is talking! Why, you are in a sentimental mood today, are you?

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera dig att försöka få testa tangentbordet hos någon butik innan köp. HP Spectre har det absolut värsta tangentbordet jag har testat hos någon bärbar dator så en koll kan vara bra att det inte sitter ett liknande i denna.

Att helt dra HP över en kam som många i tråden gör tycker jag dock är dumt, de gör väldigt bra saker också som t.ex. deras Elitebooks.

Eftersom att du verkar fundera lite på Zenbook: Zenbooken är min personliga favoritserie i Ultrabookväg, klart bäst tangentbord och inga saker som är riktigt dåliga. Vissa modeller (troligitvis på den länkade, men dubbelkolla om det är intressant!) kan du själv uppgradera SSDn och RAM (till max 12 GB) vilket gör att du kan spara lite pengar. Dubbelkolla dock hur det är med lyse i tangentbordet, om du vill ha det. Något man ofta tar för givet i ultrabooks klassen men som fattas på vissa Zenbooks under 10k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pie-or-paj:

Jag skulle rekommendera dig att försöka få testa tangentbordet hos någon butik innan köp. HP Spectre har det absolut värsta tangentbordet jag har testat hos någon bärbar dator så en koll kan vara bra att det inte sitter ett liknande i denna.

Vet inte riktigt hur du kommer fram till detta, jag har själv testat olika laptops i affär och tycker att deras Spectre x360 har varit en av de bästa. Detta understryks av de flesta recensioner som har testat den tycker det samma. Sen kan jag tycka att ANSI tangentbordet kanske inte var ett smart val av HP

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dorian Gray:

@Andreaz1: Allt du räknar upp som om det inte finns för att det inte har drabbat dig råkar vara just sådana saker som jag dels har upplevt själv och dels har hört från andra. Skulle gissa på att du, i motsats till vad jag uttryckligen skrev, har erfarenhet av en mer påkostad modell. Därtill är det, med hjälp av internet, inte speciellt svårt att hitta liknande redogörelser från andra.

Kort sagt; undvik HP. Flatlöss är i jämförelse att föredra.

Alternativt så är det du som räknar upp saker som måste finnas bara för att de har hänt dig. Min dator kostade 3200kr. Har svårt att tro att HP har fler klagomål än andra märken om man letar på nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av isseboy:

Surface Pro-modellerna verkar vara lite utanför min budget tyvärr

Har kollat på lite andra modeller i samma prisklass och har hittat bland annat dessa som verkar någorlunda prisvärda.

https://www.netonnet.se/art/fyndvaror/dator/fyndvaror-laptop/...
https://www.dustinhome.se/product/5010958525/thinkpad-13
https://www.dustinhome.se/product/5011011995/e31-80
https://www.dustinhome.se/product/5011019701/zenbook-ux310ua

Dessa modeller har integrerad grafik men kostar ändå ungefär lika mycket, de har inte heller pekskärm. Är någon av dessa datorer ett bättre alternativ än den från HP? Jag tycker själv att zenbooken verkar rimligast isånafall.

Acer s5: Allmänt bra med bla bra tangentbord och trackpad. Dock upplevde jag att coatingen gjorde skärmen väldigt grynig (brukar vara ok med matt skärm) och några recensionen har klagat på gnälliga fläktar. (fn och ctrl tangenterna har bytt plats på thinkpad, men går att ändra enkelt i inställningarna).

Thinkpad 13: Bortsett från lite ljussvag skärm (230 nits enligt mobiletechreview's recension) så verkar den vara allmänt bra. Skulle spana in fler recensioner av denna om jag var du.

Lenovo E31-80: Dålig batteritid och 1376x768 upplösning. Ej prisvärd.

Zenbook ux310: Går bara att öppna skärmen 110 grader (tror bara det är ett problem om du vill använda det i knät). Hört allmänt dåligt om byggkvalité och fläktarna, men har inte super koll så kanske värt att kolla lite recensioner av denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surpuppa:

Vet inte riktigt hur du kommer fram till detta, jag har själv testat olika laptops i affär och tycker att deras Spectre x360 har varit en av de bästa. Detta understryks av de flesta recensioner som har testat den tycker det samma. Sen kan jag tycka att ANSI tangentbordet kanske inte var ett smart val av HP

Det var inte den nuvarande (visste inte att det fanns en ny, intressant med en high end 2-in-1!) utan den tidigare med extremt mysko touchpad (långsmal med specialytor bredvid touchpaden för Windows 8 special-saker)

EDIT: Denna http://uk.pcmag.com/hp-spectre-13t-3000/4285/review/hp-spectr...

Permalänk
Medlem

Tack allihopa för hjälpen. Har inte ännu bestämt mig för vilken dator det blir men ska fundera lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...

Kaby Lake i3, 128 gb SSD och 14-tums 1080p IPS-panel för 4500 kr. Verkar vara rätt prisvärt!

Visa signatur

Dator: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Ryzen 7800X3D | Sapphire Radeon 7900 XT Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | Seasonic GX 850W | Kingston 32GB 6000MHz DDR5 | Fractal Design Meshify 2 Compact

Permalänk

@Andreaz1: Alla jag känner som använt HP-datorer säger samma sak. Kan naturligtvis vara annorlunda för de dyrare modellerna men motsvarande ökning i byggkvalitet bör i det segmentet även finnas hos övriga tillverkare.

Visa signatur

What nonsense he is talking! Why, you are in a sentimental mood today, are you?

Permalänk
Medlem

@isseboy:
jag kan slå ett slag för zenbooken. Har en själv, dock äldre modell, den första som kom ut. Enda nackdelen där är att SSDn är fett slö efter några år. Går ju iofs byta ut den men har inte haft något behov egentligen då jag inte använder den så ofta. Men väldigt smidig och enkel att bära med sig. Saknar dock nätverksuttaget direkt i datorn. Men svårt att få det och en tunndator.

Visa signatur

.