Vilka prisvärda MLC m.2 finns det?

Permalänk
Medlem

Vilka prisvärda MLC m.2 finns det?

Hej! Jag letar efter en ny systemdisk som har en hög hållbarhet och är förhoppningsvis snabb samt inte för dyr. Så jag tänkte kolla om det finns några såna som jag inte missat när jag sökt runt lite. Eftersom hållbarhet är ett prioriterat mål så har jag MLC (eller någon av dess andra former, såsom 3D MLC) som ett krav.

De som jag kollat på är:

Samsung 960 Pro 512 GB: För högt pris, men om budgeten varit högre så skulle jag köpa den utan tvekan.

Corsair MP500 240GB: Förmodligen det alternativ som jag lutar mig mot mest nu.

Toshiba OCZ RD400 256GB: Har på något sätt mindre än hälften av hållbarheten för de övre två. Det känns inte alltför betryggande.

Plextor: Vilken är bäst m.2 MLC från det här företaget i <2000kr klassen ? Det finns så många versioner av dem.

Vad kommer den användas mest för? Utöver systemdisk så förmodligen spel, men även programmering.
Sedan så undrar jag lite om hållbarheten. Uppskattade utifrån TBW att corsair mp500 håller i ungefär 8 år, men där förutsätter jag att det inte finns någon annan variabel som tar sönder m.2 innan. Förväntas värme och sånt att ta kål på m.2:n innan den totala "skrivpotentialen" eller vad man ska kalla det för går ut? Luftflödet i chassit antas vara bra och GPU/CPU överstiger aldrig 70 C.

Permalänk

Köp en 950 pro på ebay ?

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Hej! Jag letar efter en ny systemdisk som har en hög hållbarhet och är förhoppningsvis snabb samt inte för dyr. Så jag tänkte kolla om det finns några såna som jag inte missat när jag sökt runt lite. Eftersom hållbarhet är ett prioriterat mål så har jag MLC (eller någon av dess andra former, såsom 3D MLC) som ett krav.

De som jag kollat på är:

Samsung 960 Pro 512 GB: För högt pris, men om budgeten varit högre så skulle jag köpa den utan tvekan.

Corsair MP500 240GB: Förmodligen det alternativ som jag lutar mig mot mest nu.

Toshiba OCZ RD400 256GB: Har på något sätt mindre än hälften av hållbarheten för de övre två. Det känns inte alltför betryggande.

Plextor: Vilken är bäst m.2 MLC från det här företaget i <2000kr klassen ? Det finns så många versioner av dem.

Vad kommer den användas mest för? Utöver systemdisk så förmodligen spel, men även programmering.
Sedan så undrar jag lite om hållbarheten. Uppskattade utifrån TBW att corsair mp500 håller i ungefär 8 år, men där förutsätter jag att det inte finns någon annan variabel som tar sönder m.2 innan. Förväntas värme och sånt att ta kål på m.2:n innan den totala "skrivpotentialen" eller vad man ska kalla det för går ut? Luftflödet i chassit antas vara bra och GPU/CPU överstiger aldrig 70 C.

Begagnat 950 är nog en bra ide som någon sa ovan.

Problemet är ju att MLC är döende. Så du får välja mellan äldre/utgående diskar, Samsung 960 Pro med pris som matchar då det är 32-lagers MLC (960 är 48 och troligen snart 64 lagers TLC, så mycket mer prisvärt). Alt annars är ju svindyra enterprise klassade enheter.

Entusiast klassen har du väl som du nämnde ovan RD400 och Intel 750 iaf.
Plextor är 2D 15nm MLC NAND så inte så farligt (det är mao likadant som i RD400), men plextor är ju ren 3:e part tillverkare, så allt är "2:a hands köpt" NAND från Toshiba. Då lär OCZ få bättre binnade kretsar skulle jag gissa på, då OCZ ägs av Toshiba. Nackdelen är att RD400 har äldre och sämre design och kontroller med sämre prestanda än Plextor. (Notera att OCZ har bättre sekv, men sämre IOPs enligt spec).

Dock säger jag att även om jag känner precis som du att jag vill ha MLC... så har jag bara MLC där jag anser det värt det. TLC har mognat så pass bra att det räcker mer än väl för många TB skrivning utan problem. Du måste mer eller mindre upp till uppskattat 1000 P/E innan tex borde få problem. Vid ca 1500 P/E har jag sett det börja få lite spänningsdrift problem, men vi pratar då enorma gånger mer än garantinivåerna.

Bara 500 P/E med 2x WAf, på en 500GB disk är ändå 125TBW. Och detta är lågt räknat där problemnivån jag sett ovan är 3x detta... dvs typ 375TB. Notera dock att disken fungerar även med detta... så det är inte "slut" där.

Så rent ekonomiskt sett är det billigare att handla tex en 960 EVO eller någon liknande TLC disk... spara pengarna jämfört med en MLC disk, och sen köpa en till TLC disk när denna havererar, där du troligen får mer för pengarna ändå.

Men jag förstår dig... tro mig. Sitter med flertalet 850 PRO själv och är glad att jag har dem. Dock köpte jag dem för att jag lyckades få tag i dem för priset av EVO diskar.

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Tack för svaret! Däremot är jag nog inte beredd att ta risken med ett begagnat 950 (speciellt när hållbarheten var ett mål och jag inte vet vad som gjorts med den innan). Prestanda är tillåtet att gå förlorat en del över tid (sålänge det är likvärdigt med en vanlig 2.5 SSD), men målet är att data på minnescellerna ska bevaras.

Vad sägs om MP500 240GB sett från dessa aspekter? Är den t.ex 2x hållbar som Evo 960 500GB?

Tråkigt att höra att MLC fasas ut för vanliga dödliga. Min första SSD var MLC och jag använder den ännu efter 8 år, dock så har den 9 felaktiga block som ej går att fixa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

@Paddanx: Tack för svaret! Däremot är jag nog inte beredd att ta risken med ett begagnat 950 (speciellt när hållbarheten var ett mål och jag inte vet vad som gjorts med den innan). Prestanda är tillåtet att gå förlorat en del över tid (sålänge det är likvärdigt med en vanlig 2.5 SSD), men målet är att data på minnescellerna ska bevaras.

Vad jag menar med prestanda förlust är typ ett 840 EVO problem. Kontrollern kompenserar för det även i 850 EVO när den är så sliten, men ligger disken 1 år utan spänning kan det bli lite värre. Är den bara igång lite då och då är det inga problem trots 1500+ P/E skrivet. Är en på forumet som håller på att testa dessa diskar på exakt detta nu, men det tar ju tid att slita ut dem, sen låta de ligga med data i några månader.

MLC vs TLC är egentligen skit samma rent NAND mässigt. Mao... tar du NAND "X" så läcker det "Y" mycket, oavsett om det är i MLC läge eller TLC läge. Problemet är ju att i TLC så har du mindre marginal mellan nivåerna, vilket är varför vi får dessa problem snabbare på TLC, men båda får samma problem och TLC har normalt mycket mer ECC för att garantera att kunna läsa data.

Med det sagt så har han på minimalt använda diskar redan testat låta dessa TLC diskar ligga i 6 månader, och alla verkar gå att läsa som de ska. (Inga cheksum fel iaf). Tom 840 EVO klarar det, men den nyare FW är betydligt bättre på det. Så även TLC klarar av det, med vettig konstruktion.

Sen har vi Toshiba BiCS3 TLC NAND som i enterprise verkar ha garanti nivåer på typ 10k P/E grovt räknat. (1-5/10 DWPD med 5 års garanti) Och då frågar man sig... är TLC verkligen så illa? Intels 25nm 2D MLC var klassat som 5k P/E i bästa fall.

Så frågan är väl då... vad är det för pålitlighet du söker? Vad är det för hållbarhet du jagar?

Skrivet av Radolov:

Vad sägs om MP500 240GB sett från dessa aspekter? Är den t.ex 2x hållbar som Evo 960 500GB?

Det är mer eller mindre samma sits som Plextor. Det är 3:e part tillverkare och de använder samma Toshiba 15nm NAND. Personligen anser jag Samsungs VNAND i TLC vara ungefär lika pålitligt som ett 2D NAND, även om Toshiba är ett av de bättre 2D NAND så tror jag inte 2x bättre vad jag skulle kalla det.

Man måste komma ihåg att det är inte bara NANDet som kan gå sönder... disken i övrigt kan det också. Och med tanke på så många miljoner 850 EVO och 960 EVO det finns ute på marknaden, och så få av dem som har havererat över de antal år de funnits... så de har jobbat för sin pålitlighet och hållbarhet.

Lägg till att deras nya 64-lagers TLC ska ha förbättrats ytterligare med 20% tålighet pga nytt isoleringsmaterial.

Samsungs största fördel är dock att allt är in-house. De tillverkar NANDet, kontrollern, DRAM-minnet, Kretskortet, Firmware, och monteringen av allt. De gör mao hela disken från kisel till färdig produkt, vilket gör enormt för att kunna kontrollera kvalitén och även testa sin produkt.

En 3:e part som bara köper NAND + kontroller och kanske fibblar lite med firmware för att sen släppa en produkt är lite som att köpa begagnat NAND (som tillverkaren inte vill ha själv), kombinera det med någon annans kontroller och försöka fixa så det fungerar. Kvalitén kan aldrig bli lika bra, även om produkten kan fungera kanon i sig själv så bygger du ofta på sämre delar.

Men om du vill ha MLC, så är nog Toshibas (OCZ) ett alternativ, då de också har gjort den in house iaf. Sen att du får sämre prestanda än en konkurrent är väl en annan sak.

Skrivet av Radolov:

Tråkigt att höra att MLC fasas ut för vanliga dödliga. Min första SSD var MLC och jag använder den ännu efter 8 år, dock så har den 9 felaktiga block som ej går att fixa.

Allt NAND (även SLC) har defekta blocks... många av dem mycket mer än man kan tro. Inte ovanligt att NAND som säljs på NAND marknaden till 3:e part kan ha 5-20% defekta celler eller mer. Det görs tex inte 8/16/32GB NAND längre, utan de microSD kort du ser som har det, är trasiga 64-128GB celler som de allokerat om. Och du kan ju tänka dig hur illa det måste vara om du bara kan använda 8GB på ett 64GB chip.

Jag har dock varit med om SSD från 2009 som dött, och 2011 som dött, båda MLC. Jag har dock Intel 520/S3700, 840/850 EVO, 830, 840 Pro/850 Pro, BX100, Trion 150, Corsair GT (2011), en del olika Sandisk, Plextor OEM, OCZ Vertex 3, Agility 4, och Mtron SLC från 2008 som fungerar som de ska. (Troligen några till jag inte kommer på)

Mao... jag tror du har större chans att få en defekt disk "pga oddsen att få ett måndags-ex" idag, än att få en dålig disk om man bara gör lite forskning.

Med allt detta sagt... Ingen SSD... enterprise/konsument, SLC/MLC/TLC/QLC är immun mot defekt disk. Backup måste man ha oavsett, och att disken dör imorgon får man också räkna med, oavsett. Så det enda du kan göra är att köpa en SSD som har bra omdöme och bra historik att fungera.

Och den mest beprövade disken på marknaden är 850 EVO/PRO idag... 960 är samma NAND, typ samma disk, men i M.2 format. RD400 har en del tid ute, men inte i närheten lika många kunder eller enheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Så frågan är väl då... vad är det för pålitlighet du söker? Vad är det för hållbarhet du jagar?

Ja, det är frågan. Jag kanske tog och stirrade för mycket på TBW utan att reflektera vad siffran betyder. Som du säger så är det kanske bättre att gå på en beprövad TLC snarare än en osäker MLC. Jag skriver inte i närheten av 34GB/dag , så det går nog bra med en samsung evo. Tack för all research.

De 9 blocken som av eventviewer anses defekta kom inte upp förrän för 1 månad sedan (och uppkommer med jämna mellanrum om var/varannan dag), därav finns en misstanke att de uppkommit med tiden snarare än att de alltid funnits där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Jag kanske tog och stirrade för mycket på TBW utan att reflektera vad siffran betyder.

Ja, du får verkligen anstränga dig för att skriva sönder en modern SSD. Detta test kan kanske vara intressant för dig, där de under en lång tid testade hur mycket SSDerna faktiskt klarade. Den första som dog, en Intel 335 240GB (TBW på 32TB enligt denna sida) klarade 700TB innan den gav upp. Den bästa, en 840 Pro, klarade 2.4PB. Så TBW-värdena är ju rätt konservativa om vi säger så.

Permalänk
Medlem

@perost: Tack för infon. Sedan så kan man ju tänka på att det finns de som fyller upp disken rätt så mycket och inte rensar upp efter sig. De som gör det lyckas ta sönder disken efter 1-2 år (vet folk som gjort det). Så jag kan förstå resonemanget bakom de låga TBW siffrorna där, men om man har det i bakhuvudet så känns det som det borde gå att få en långlivad SSD.

Permalänk
Medlem

Samsung SM961 kan väl vara ett alternativ, vad jag förstått är det en OEM version av 960PRO, men hyfsat mycket billigare om man jämför på Prisjakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Ja, det är frågan. Jag kanske tog och stirrade för mycket på TBW utan att reflektera vad siffran betyder. Som du säger så är det kanske bättre att gå på en beprövad TLC snarare än en osäker MLC. Jag skriver inte i närheten av 34GB/dag , så det går nog bra med en samsung evo. Tack för all research.

Ingen fara. Som sagt, jag förstår hur du tänker, då jag tänkt (och delvis tänker) exakt samma.

Skrivet av Radolov:

De 9 blocken som av eventviewer anses defekta kom inte upp förrän för 1 månad sedan (och uppkommer med jämna mellanrum om var/varannan dag), därav finns en misstanke att de uppkommit med tiden snarare än att de alltid funnits där.

De har defekterna vid fabrik, och allt testas och testas, och nollas sen. Så när du får disken har de ofta "0" defekta sektorer, där egentligen kanske den riktiga "nollan" är -200 tex. Som sagt, detta är vanligt och har gjorts i 10 år nu, och så länge disken hanterar felen korrekt och inte spottar läsfel/ecc fel så är det inte något problem.

Sen självklart så är 8 år för en SSD lång tid och den kan mycket väl vara på slutet av sin resa, men om det sker tror jag mer det är pga den äldre och mindre beprövade firmware som fanns i dessa gamla SSDer, vs dagens high-end.

Skrivet av Radolov:

@perost: Tack för infon. Sedan så kan man ju tänka på att det finns de som fyller upp disken rätt så mycket och inte rensar upp efter sig. De som gör det lyckas ta sönder disken efter 1-2 år (vet folk som gjort det). Så jag kan förstå resonemanget bakom de låga TBW siffrorna där, men om man har det i bakhuvudet så känns det som det borde gå att få en långlivad SSD.

Notera också att Samsung själva sagt att de inte stirra sig blinda på TBW på deras diskar. De har satt medvetet låga värden för att företag inte ska använda dem istället för enterprise klassade diskar, och så länge den är använd som klient disk inom rimliga gränser så är det okej även om du överstiger dem. Det är lite sämre binnat i konsumentversionerna än enterprise, men tittar man på Samsung PM863a som är TLC versionen för företag baserat på samma NAND så har vi 683TBW garanti på en 480GB enhet. Borde räcka va?

Sen ja... billiga SSDer kan dö på 1-2 år, men ofta är detta mer pga dålig kontroller som inte kan hantera fel än NANDets fel.

Permalänk
Skrivet av perost:

Ja, du får verkligen anstränga dig för att skriva sönder en modern SSD. Detta test kan kanske vara intressant för dig, där de under en lång tid testade hur mycket SSDerna faktiskt klarade. Den första som dog, en Intel 335 240GB (TBW på 32TB enligt denna sida) klarade 700TB innan den gav upp. Den bästa, en 840 Pro, klarade 2.4PB. Så TBW-värdena är ju rätt konservativa om vi säger så.

Visst, TBW kan vara konservativt satt, som till exempel 22TBW för TR 100/150/200 på 120GB eller generöst som 90 TBW för SP550 på 120GB.
Och det är inte som att man behöver ha nå dess specificerade antal P/E cykler precis när man når TBW.
Men i testerna som Techreport utfört har de försummat testen av retention, att man kan offra retention för mer "uthållighet" är ju knappast en hemlighet.
Att retention kan bli lidande är någonting man kan se i testerna av Nordichardware där både SP550 och 850 EVO inte klarade av att vara strömlösa en vecka respektive två månader för att de slitits för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glaring_Mistake:

Att retention kan bli lidande är någonting man kan se i testerna av Nordichardware där både SP550 och 850 EVO inte klarade av att vara strömlösa en vecka respektive två månader för att de slitits för mycket.

Intressant! Inte för att det på något sätt kommer att påverka mitt val, då datorn är på i princip hela tiden. Om vi ser det från det retention-perspektivet istället. Bibehåller MLC data bättre än TLC (givet att de har samma NAND) eller är NAND enbart den avgörande faktorn?

Permalänk
Skrivet av Radolov:

Intressant! Inte för att det på något sätt kommer att påverka mitt val, då datorn är på i princip hela tiden.

Tror inte det var någonting som du märkt av så mycket med undantag för om du slitit den ordentligt (bland de du vägde mellan).

Skrivet av Radolov:

Om vi ser det från det retention-perspektivet istället. Bibehåller MLC data bättre än TLC (givet att de har samma NAND) eller är NAND enbart den avgörande faktorn?

Vet inte riktigt vad du menar.
Men om allting annat är detsamma (som konstruktion, litografi och kontroller) borde MLC NAND nog ha betydligt bättre retention än TLC NAND.
Även TLC NAND kan fungera rätt så bra ändå och har sett en del konkurrera med MLC NAND ifråga om retention till och med.
Eller snarare att de hållit uppe läshastigheter genom att hålla spänningsdrift under kontroll vilket annars kan leda till retentionsfel.
Det är under specifika förhållanden dock.

Permalänk
Medlem

@Glaring_Mistake: Det är lugnt. Du svarade på min fråga .