Vilken fiberleverantör av dessa ska man välja för bästa ping (gaming)

Permalänk

Vilken fiberleverantör av dessa ska man välja för bästa ping (gaming)

Fick hem ett brev där det står

"Vilka tjänsteleverantörer kan jag välja mellan?

Vid anslutning kommer ett begränsat antal tjänsteleverantörer för internet och TV ett erbjudas. Orsaken är att ombyggnad av nätet pågår för att anpassas till IP-Onlys krav. Ombyggnaden sker i olika steg och beräknas vara klar under första halvåret 2018. När ombyggnaden är klar kommer information att sändas till er.

Innan ombyggnaden av nätet kan tjänster beställas från AllTele, Bredband2, Bahnhof, Sappa och Serverado."

Jag spelar sjukt mycket och måste ha bra ping till servers nere i Europa Tyskland och Holland.

När det blir öppet nät kommer jag välja Telia känns som du har bäst peering och äger stora backbones och stora delar av nätet, eller har jag fel?

Men i alla fall tills dess står det mellan bredband2 och Bahnhof, dom andra känner jag inte till, skumt att man inte kan beställa från ip-only...? Så vad säger ni? jag måste ha så bra peering det bara går.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Vilken 100/100 lina som helst funkar. Själv kör jag på riksnet 100/100 för 249kr/mån
Och jag brukar ligga runt 20 i ping i csgo
Edit: jag har inga kunskaper om dessa företag du länkar men så länge du har 100/100 så ska det vara bra. Är du inte nöjd kan du byta till mån annan. Gör en speedtest av hastigheten på upp/nedladning efter du valt en
leverantör för att säkerhetsställa att du får det du betala för

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Skrivet av Ziggy_:

Vilken 100/100 lina som helst funkar. Själv kör jag på riksnet 100/100 för 249kr/mån
Och jag brukar ligga runt 20 i ping i csgo
Edit: jag har inga kunskaper om dessa företag du länkar men så länge du har 100/100 så ska det vara bra. Är du inte nöjd kan du byta till mån annan. Gör en speedtest av hastigheten på upp/nedladning efter du valt en
leverantör för att säkerhetsställa att du får det du betala för

Om dy har 20 ping spelar du bara på svenska servrar. Det är inte så mycket hastigheten utan sjukt bra routing/peering ner mot Eu jag vill ha.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Om dy har 20 ping spelar du bara på svenska servrar. Det är inte så mycket hastigheten utan sjukt bra routing/peering ner mot Eu jag vill ha.

Okej går det välja vilka servrar man spelar på när man kör casual eller matchmaking? ;p

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem

Jag kör själv med AllTele och är supernöjd. Mycket trevlig kundtjänst också Levererar den hastigheten som utlovas för en (enligt mig) billig peng.

Edit: OT aldrig haft problem med ping. Ligger runt 30 eller under i spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziggy_:

Okej går det välja vilka servrar man spelar på när man kör casual eller matchmaking? ;p

Man brukar ju ha runt 5 ping mot svenska servrar iallafall om man bor i Sverige.

Visa signatur

Chassi:Define R6 Moderkort:ASUS B450 STRIX Processor:Ryzen 3600Ram: 16GB vengeance 3600MhzHårddiskar: 256 GB SSD 850 PROGrafikkort GTX 1070ti

Skärm: XL2411Z
Zowie EC2-A
HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1NstaNT:

Man brukar ju ha runt 5 ping mot svenska servrar iallafall om man bor i Sverige.

lite svårt att säga i CS egentligen.

"tabb" menyn visar ett värde, oftast 5ms.

Net_graph_1 visar ~20-30

consolen visar ännu mer.

så vi har 3 Ping värden i cs go bra spel! alltid lika lätt att veta vilket folk pratar om

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Skrivet av Ziggy_:

Okej går det välja vilka servrar man spelar på när man kör casual eller matchmaking? ;p

Jag spelar inte cs utan bf4 och planetside 2 där servrarna står i Tyskland och Holland. ligger runt 50-80 i ping med adsl, hoppas jag får ner det med fiber.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Nu framgår det inte helt tydligt av ditt inlägg men om det är IP-Only som äger nätet är jag ganska säker på att de inte har Telia som tjänsteleverantör i och med att de konkurrerar på nätsidan.

Permalänk
Skrivet av Nigilius:

Nu framgår det inte helt tydligt av ditt inlägg men om det är IP-Only som äger nätet är jag ganska säker på att de inte har Telia som tjänsteleverantör i och med att de konkurrerar på nätsidan.

"Efter ombyggnad av nätet är din fastighet ansluten till ett öppet fibernät som erbjuder marknadens bredaste utbud av bredbandstjänster för internet, telefoni och TV."

Om det blir ett öppet fibernät så måste man väl kunna välja Telia?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

"Efter ombyggnad av nätet är din fastighet ansluten till ett öppet fibernät som erbjuder marknadens bredaste utbud av bredbandstjänster för internet, telefoni och TV."

Om det blir ett öppet fibernät så måste man väl kunna välja Telia?

Du behöver läsa på hur dagens "öppna" nät från Telia och IP-Only fungerar.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Jag skulle ha valt Bahnhof om jag måste välja någon från listan.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Skrivet av BrusE:

Jag skulle ha valt Bahnhof om jag måste välja någon från listan.

Varför?

På grund av hur dom skyddar kundernas integritet?

Men man har ju hört lite skumma saker senaste tiden där kunder inte får den hastighet dom betalar.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Varför?

På grund av hur dom skyddar kundernas integritet?

Men man har ju hört lite skumma saker senaste tiden där kunder inte får den hastighet dom betalar.

Större operatörer har oftast bättre nät. Skulle jag kunna välja fritt så hade jag valt BBB eller Telia.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Skrivet av BrusE:

Större operatörer har oftast bättre nät. Skulle jag kunna välja fritt så hade jag valt BBB eller Telia.

Jo det har du nog rätt i

Men hade BBB en gång i tiden när jag spelade mycket på amerikanska servers och dom hade mycket sämre routing, hade typ 40 mer ping, så minns att jag bytte tillbaka till Telia.

Spelar större viktiga matcher på en amerikansk server fortfarande så lite viktigt är det med bra routing till Usa,

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Om det blir ett öppet fibernät så måste man väl kunna välja Telia?

Från IP-Onlys kundforum:
IP-Only har idag marknadens bredaste utbud av tjänsteleverantörer. Vi vill kunna erbjuda ett stort utbud för dig som kund så att du har många valmöjligheter.

Gällande vilka tjänsteleverantörer som är anslutna till vårt fibernät så är alla operatörer på marknaden välkomna. I dagsläget finns inte Telia med som tjänsteleverantör hos oss men är välkomna att medverka. Jag rekommenderar att du framför dina önskemål och frågor till Telia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Jo det har du nog rätt i

Men hade BBB en gång i tiden när jag spelade mycket på amerikanska servers och dom hade mycket sämre routing, hade typ 40 mer ping, så minns att jag bytte tillbaka till Telia.

Spelar större viktiga matcher på en amerikansk server fortfarande så lite viktigt är det med bra routing till Usa,

Då är det Telia som gäller, tyvärr.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nigilius:

Från IP-Onlys kundforum:
IP-Only har idag marknadens bredaste utbud av tjänsteleverantörer. Vi vill kunna erbjuda ett stort utbud för dig som kund så att du har många valmöjligheter.

Gällande vilka tjänsteleverantörer som är anslutna till vårt fibernät så är alla operatörer på marknaden välkomna. I dagsläget finns inte Telia med som tjänsteleverantör hos oss men är välkomna att medverka. Jag rekommenderar att du framför dina önskemål och frågor till Telia.

Det är klart att alla operatörer på marknaden välkomna. Dock så är inte alla operatörer beredda att betala vad det kostar.
Alla operatörer var välkomna i Skanovas nät. Det var så välkomna att PTS gick hårt åt Telia för att Skanova skulle brytas
loss från Telia. Trots att Telia hävdade att alla fick samma villkor så visade sig att så var inte fallet.

Hade IP-only och Telia haft samma policy som t.ex Stokab i Stockholm har, då hade jag förstått att man kallar det ett "öppet nät"

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Skrivet av BrusE:

Då är det Telia som gäller, tyvärr.

Jo Telia är väl dom ända som äger atlantkabeln och har feta backbones i Usa.
Dom äger väl stora delar av nätet i Eu också?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Jo Telia är väl dom ända som äger atlantkabeln och har feta backbones i Usa.
Dom äger väl stora delar av nätet i Eu också?

Telia är en så kallad Tier 1.

The company owns and operates a 43000km fiber network, which covers 200 points of presence in cities in 59 countries of Europe, North America and Asia.[5] The network is centrally managed and monitored and optimized from Network Operations Centers 24/7/365.

https://en.wikipedia.org/wiki/Telia_Carrier

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Har Bahnhof via IP-Only i Västsverige och hade dålig routing en lång tid, all trafik routades via Stockholm exempelvis. Det var första efter att Bahnhof själva tog över routingen som det blev mycket bättre.

Kan dra lite traceroutes om TS har några IP-adresser.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem

Kan bara bedömma det av egen erfarenhet, och då skulle jag säga Bahnhof...men beror ju så klart på många faktorer, vart man bor, vilken väg operatören routar trafiken vidare.

Så omöjligt att säga om man inte har alla operatöres routing tabeller/karta framför sig

Permalänk
Skrivet av gonace:

Kan bara bedömma det av egen erfarenhet, och då skulle jag säga Bahnhof...men beror ju så klart på många faktorer, vart man bor, vilken väg operatören routar trafiken vidare.

Så omöjligt att säga om man inte har alla operatöres routing tabeller/karta framför sig

Bor 4 mil norr om Stockholm, så borde vara okey om man routas via Stockholm.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Bor 4 mil norr om Stockholm, så borde vara okey om man routas via Stockholm.

Jag sitter på Bahnhofs nät i Stockholm och kan gärna köra lite tester åt dig om du har några önskemål.

Det jag har sett så är det internationellt mycket transit med Telia och Level3.

Permalänk
Skrivet av Soir:

Jag sitter på Bahnhofs nät i Stockholm och kan gärna köra lite tester åt dig om du har några önskemål.

Det jag har sett så är det internationellt mycket transit med Telia och Level3.

Det var bra att dom använder mycket Telia. Skulle du kunna köra en tracert på 195.33.132.169 det timar ut för mig av någon anledning nu.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Det var bra att dom använder mycket Telia. Skulle du kunna köra en tracert på 195.33.132.169 det timar ut för mig av någon anledning nu.

Massvis med timeouts så fort det träffar överlämningspunkten i Göteborg, så SONY verkar inte vilja att man pingar eller tracera:r dem, men jag uppskattar runt 25 ms till deras servrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Bor 4 mil norr om Stockholm, så borde vara okey om man routas via Stockholm.

Det kanske går att få den informationen av operatörerna? Om det finns någon du går och suger på att välja kanske de är villiga att informera dig om detta? Värt att ringa och fråga i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Det kanske går att få den informationen av operatörerna? Om det finns någon du går och suger på att välja kanske de är villiga att informera dig om detta? Värt att ringa och fråga i alla fall

Det funktionen finns här: http://lg.telia.net/

Permalänk
Medlem
Skrivet av JG89:

Det funktionen finns här: http://lg.telia.net/

Coolt, det där har jag missat! Tusen tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Coolt, det där har jag missat! Tusen tack!

Inga problem!
Värt att notera är dock att traces endast ger en nulägesbeskrivning. Vägar, och därför svarstider, kan (framför allt till utländska destinationer) skilja sig från normalläge på grund av MPLS-TE eller andra verktyg för att styra bort trafik från vissa sträckor.