Tankar angående mänskligheten

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker ändå ni har en positiv bild av livet. Min livsfilosofi är vad vissa med skällsord kallar för darwinism. Och den är då inte precis vacker...
Detta vad man vill uppnå med livet borde flera fundera på, är man äldre så kanske man kan ut och resa och uppleva saker?
Jag själv kommer för landsbygden och hade hur många extremt sparsamma äldre grannar som var dollarmiljonärer på den tiden då man fick något för pengarna, de snålade in till det sista, inga barn hade de. När de sedan gick bort, gissa vad de avlägsna släktingarna gjorde? -Jo de brände pengar så fort som de kunde, barn som var 14år fick bra egna fina bilar, som de bad andra äldre kompisar köra åt dem o.s.v.
Så mitt råd är njut av livet, har man inga barn, ja se då till så att man inte har snålat utan upplevt livet.

Skrivet av Nardds:

Finns en del intressant att läsa angående egot, att dagens egon är kontrollerade via MK-ULTRA, ett hjärnkontrolls program CIA tog fram under 50-60 talet. Dess fundamentala mening är att via film,musik osv ska få människor att identifiera sig helt med egot, då man sen kan manipulera tänkandet mycket enklare.

Men sånt ska man inte prata om.

Heh. "Ill trade this life for fortune and fame...
Cuz we all just wanna be big rockstars"
https://www.youtube.com/watch?v=DmeUuoxyt_E

Its understood that hollywood sells californication
https://www.youtube.com/watch?v=SckUYYI3-PM

Uppigande låtar som gjorde en gladare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag tycker ändå ni har en positiv bild av livet. Min livsfilosofi är vad vissa med skällsord kallar för darwinism. Och den är då inte precis vacker...
Detta vad man vill uppnå med livet borde flera fundera på, är man äldre så kanske man kan ut och resa och uppleva saker?
Jag själv kommer för landsbygden och hade hur många extremt sparsamma äldre grannar som var dollarmiljonärer på den tiden då man fick något för pengarna, de snålade in till det sista, inga barn hade de. När de sedan gick bort, gissa vad de avlägsna släktingarna gjorde? -Jo de brände pengar så fort som de kunde, barn som var 14år fick bra egna fina bilar, som de bad andra äldre kompisar köra åt dem o.s.v.
Så mitt råd är njut av livet, har man inga barn, ja se då till så att man inte har snålat utan upplevt livet.

Uppigande låtar som gjorde en gladare.

Problemet jag ser med darwinism och evolutionsteorin är att det lägger fram en klargjord bild i individens hjärna om vad denne är och får den således att sluta tänka själv över hur sjukt det är att denna individ faktiskt existerar i detta nue. takes the magic out lixom. får en att gå tillbaks till "we´re all unimportant after all, God isnt there and doesnt love us..." så knegar man vidare igenom livet lite deprimerat sådär. kanske finner njutning i lite dyrare whisky.

Permalänk
Medlem

Vet inte vad jag försöker förmedla med denna video Det är bara sånt jag finner chill att lyssna på innan läggdags.

"When one speaks of awakening, it means de-hypnotization"

Alan Watts var en man djupt inlärd i Zen, Buddhism, Hinduism osv lärd av mästare i Kina och Japan. Han hade dock ett starkt inflytande av egna visioner som man inte ser i gammal asiatisk lära. En syn av de moderna samhället. En syn av den psykadeliska kemikalien som blev populär under 50-60 talet. Han var författare, talare och lärare. En riktig vägledare.

Permalänk
Medlem

@Ohem: Håller med fullständigt. Finns ingen anledning att tro att vår existens har någon annan orsak annat än att den gynnas rent statistiskt av fysikens lagar och är termodynamiskt fördelaktig.

Detta faktum verkar inte förhindra oss från att hitta på egna förklaringar ur tomma luft så som spiritualitet, religion och trådar som denna så jag förstår inte varför det skulle vara ett så kontroversiellt uttalande.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohem:

Känner att dessa trådar aldrig leder någon vart, but I'll bite.

Människan är en konsekvens av naturens kausalitet och verkligheten är likgiltig till vår existens. Oavsett mening du finner själv eller adopterar appliceras bara på dig själv, allt annat inklusive sanningar och lögner, är opåverkade - detsamma gäller mig. Allt vi kan göra är "rub our noses in it".

Några lättföljda videos.

https://youtu.be/A8x73UW8Hjk

https://www.youtube.com/watch?v=LXsj_7n4aWY&t=437s

https://www.youtube.com/watch?v=jQOfbObFOCw

För var gång människans kausalitet är frammanad så kommer jag bara öppna en burk läsk och behandla verkligheten med motsvarande apati.

Inte populär livssyn och jag har ofta blivit bemött i motarbete och därav undvikit sådana här konversationer för opponenten är upprepande gånger i försöket att ändra på mig eller hur jag tänker. Där är ett citat av Plato som målar Absurdism som personer med naivitet och många vill stämpla mig som sådan. Medan jag visst har blivit besviken på personer som jag trodde jag kunde förlita mig på och såg upp till - men det är allt annat som är opersonligt blivit den konsekventa syn utifrån observation av människans beteende.

Stockholms-attacken är bara ännu en av människans orsaksförhållande. Hade varit intressant med en tumme ner knapp, bara för att observera förutsägbarheten i forumet.

Du har rätt att universum förbestämda lagar har format fram oss. Där verkar du dock välja att bli passiv istället för att aktivera godmode och göra vad du vill. Universum tog dig hit, vart kan du ta universum i gengäld?

Permalänk
Medlem

Halvrelaterat men skriver det ändå.
Känner att många kanske haft en existentiell kris här; vad är meningen med livet, det finns ju inget mål. Jag har kommit i underfund nu när man nått 26 år att det finns ingen mening. Men mer än det: det vore konstigt om det fanns en mening. Man kan självklart tro på någon sorts urskapare men det behövs inte.

Universum är vår lekplats att göra vad vi vill med. Än så länge är vi dom enda varelserna och vi har ett helt kosmos för oss själva att göra precis vad vi vill med. Vi kan skapa sånt som gör oss glada och sysselsätta oss med relationer till varandra om hur man ska lösa saker, små som gigantiska, universella, saker. Att överleva värmedöden tror jag också är möjligt, men det ligger väl i framtiden att lösa det ändå. Vi har ju några tusen miljarder år på oss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Votarg:

Universum är vår lekplats att göra vad vi vill med.

This! Vi är alla levande gudar som kan göra precis vad som helst, när som helst.
Problemet är att våra "ledare" jobbar dag och natt för att dessa gudar ska hållas sövda och passiva. Vaknar vi blir vi plötsligt stora hot för styret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nardds:

Som jag ser det kan man dyka och dyka i flera år i tankar om sin egna existens, och verkligen gräva ner sig djupt. Uppryckningen blir att "livet är nu" här och nu, och varande tanke blir en händelse ett steg bort från verkligheten, ett snäpp senare än verkligheten.

Man ska helt enkelt let go, and let live.

Människor är dock så fast i sina små världar att de inte kan släppa sitt egna ego. Egot är bara en biprodukt av din skapelse, din kropp och ditt medvetande. Egot är tanken som igen identifierar sig med tanken, din mentala bild av vem du är. Släpper man den bilden kan man se på nuet och verkligheten med större, nyfiknare ögon.

Finns en del intressant att läsa angående egot, att dagens egon är kontrollerade via MK-ULTRA, ett hjärnkontrolls program CIA tog fram under 50-60 talet. Dess fundamentala mening är att via film,musik osv ska få människor att identifiera sig helt med egot, då man sen kan manipulera tänkandet mycket enklare.

Men sånt ska man inte prata om.

Heh. "Ill trade this life for fortune and fame...
Cuz we all just wanna be big rockstars"
https://www.youtube.com/watch?v=DmeUuoxyt_E

Its understood that hollywood sells californication
https://www.youtube.com/watch?v=SckUYYI3-PM

Länk, ang. MK-Ultra och ego?
Mainstream musik och film är sån skit, den första musikvideon du länka måste vara satir..? Buhu mitt liv är så svårt jag vill bli en rockstjärna och byta namn, 0% integritet eller stolthet i sig själv.. bara om jag kunde vara 'någon'. (övertolkar lyrics)
Needless to say så följer jag inte mainstream nyheter eller media, mest fearmongering och oviktigheter.

So fuck 'them' and I'll follow my heart (i.e. magkänsla)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av spel565:

Länk, ang. MK-Ultra och ego?
Mainstream musik och film är sån skit, den första musikvideon du länka måste vara satir..? Buhu mitt liv är så svårt jag vill bli en rockstjärna och byta namn, 0% integritet eller stolthet i sig själv.. bara om jag kunde vara 'någon'. (övertolkar lyrics)
Needless to say så följer jag inte mainstream nyheter eller media, mest fearmongering och oviktigheter.

So fuck 'them' and I'll follow my heart (i.e. magkänsla)

Det man kan hitta på sidor som wikipedia och officiella uttalanden om MK-Ultra så sägs det självklart i princip ingenting om vad experimenten gick ut på eller vad som kunde konstateras vid slutet av experimenten. MK-Ultra är något inte ens dåvarande presidenten kunde få så mycket information om när det kom till lyset. Allt brändes.
Du får helt enkelt gräva väldigt djupt själv, inte bara på vanliga nätet, utan på dark net.

Nickelback - Rockstar är självfallet en helt satir på hela grejen. Det visar hur befängt det är.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av spel565:

Länk, ang. MK-Ultra och ego?
Mainstream musik och film är sån skit, den första musikvideon du länka måste vara satir..? Buhu mitt liv är så svårt jag vill bli en rockstjärna och byta namn, 0% integritet eller stolthet i sig själv.. bara om jag kunde vara 'någon'. (övertolkar lyrics)
Needless to say så följer jag inte mainstream nyheter eller media, mest fearmongering och oviktigheter.

So fuck 'them' and I'll follow my heart (i.e. magkänsla)

Nu är det extremt mycket flum i tråden men Project MKUltra fanns i verkligheten: https://en.wikipedia.org/wiki/Project_MKUltra
Läsvärt och rätt intressant faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nardds:

Du har rätt att universum förbestämda lagar har format fram oss. Där verkar du dock välja att bli passiv istället för att aktivera godmode och göra vad du vill. Universum tog dig hit, vart kan du ta universum i gengäld?

Tyvärr så kan jag inte bryta fysikens lagar och ta mig runtom solsystem i galaxen jag så gärna annars velat göra, men ack om bara sci-fi var så lätt att implementera.

Men skämtsamt feltolka metaforer åsidan. På grund av människans omformaterade sociala darwinism (arrogans, självbevarelse, tribalism, rovgirighet) gång på gång producerar sociopater som trycker ner andra, vi är alla offer och vissa är mer påverkade och överskuggade av detta än andra - vi gått ur skogen bara för att skapa vår egen.

Jag kan inte frigöra mig till att åstadkomma något när jag som pjäs är fast i huliganens spel, motsträvar jag så bidrar jag till systemet av samma kraft det uppstod från och resterande lider utifrån den konsekvensen. Men förnekar jag deltagandet kan jag istället observera och se hur samhällen utvecklas bli fri från våra primala mörker - eller förpliktas i dem.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ohem:

Men skämtsamt feltolka metaforer åsidan. På grund av människans omformaterade sociala darwinism (arrogans, självbevarelse, tribalism, rovgirighet) gång på gång producerar sociopater som trycker ner andra, vi är alla offer och vissa är mer påverkade och överskuggade av detta än andra - vi gått ur skogen bara för att skapa vår egen.

Personligen så känner jag att sociala medier är ett rätt så passande exempel. Vi har kunskap och teknik som gör kommunikation och informationsanskaffande lättare än någonsin, men istället använder vi den till att stänga in oss i en bubbla av egocentrism där de vi kommunicerar med och den information vi läser bara bidrar till att bekräfta våran redan bestämda världsbild. Hela denna procedur förstärker egot och gör att barriärer mellan olika synsätt bara blir större och starkare, som i sin tur bidrar till mer missförstånd och oförståelser mellan människor då de inte kan acceptera eller förstå hur andra människor kan tycka annorlunda.

Mycket av smutskastning och drama på forum, sociala medier och rent allmänt tror jag till viss del beror på detta. Det är inget jag upplevde fanns i samma utsträckning för 10+ år sedan t.ex.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nardds:

Det man kan hitta på sidor som wikipedia och officiella uttalanden om MK-Ultra så sägs det självklart i princip ingenting om vad experimenten gick ut på eller vad som kunde konstateras vid slutet av experimenten. MK-Ultra är något inte ens dåvarande presidenten kunde få så mycket information om när det kom till lyset. Allt brändes.
Du får helt enkelt gräva väldigt djupt själv, inte bara på vanliga nätet, utan på dark net.

Nickelback - Rockstar är självfallet en helt satir på hela grejen. Det visar hur befängt det är.

Vet inte om du är seriös med darknet eller bara meme
Jag har svårt att tro att Nickelback - Rockstar är satir, för det är precis den bild jag (till viss del) har av det västerländska samhället och framförallt av USA. Eller i alla fall att folk inser detta.

Skrivet av Ohem:

På grund av människans omformaterade sociala darwinism (arrogans, självbevarelse, tribalism, rovgirighet) gång på gång producerar sociopater som trycker ner andra, vi är alla offer och vissa är mer påverkade och överskuggade av detta än andra - vi gått ur skogen bara för att skapa vår egen.

Jag kan inte frigöra mig till att åstadkomma något när jag som pjäs är fast i huliganens spel, motsträvar jag så bidrar jag till systemet av samma kraft det uppstod från och resterande lider utifrån den konsekvensen. Men förnekar jag deltagandet kan jag istället observera och se hur samhällen utvecklas bli fri från våra primala mörker - eller förpliktas i dem.

Jag tänker på detta ibland, men är inte människans svagheter dess charm? Då det inte finns en mening med livet har jag svårt motivera en förändring från oss själva, alltså genmodifiering, medicinering ..

Skrivet av Casgar:

Personligen så känner jag att sociala medier är ett rätt så passande exempel. Vi har kunskap och teknik som gör kommunikation och informationsanskaffande lättare än någonsin, men istället använder vi den till att stänga in oss i en bubbla av egocentrism där de vi kommunicerar med och den information vi läser bara bidrar till att bekräfta våran redan bestämda världsbild. Hela denna procedur förstärker egot och gör att barriärer mellan olika synsätt bara blir större och starkare, som i sin tur bidrar till mer missförstånd och oförståelser mellan människor då de inte kan acceptera eller förstå hur andra människor kan tycka annorlunda.

Mycket av smutskastning och drama på forum, sociala medier och rent allmänt tror jag till viss del beror på detta. Det är inget jag upplevde fanns i samma utsträckning för 10+ år sedan t.ex.

Ja, sociala medier i dess nuvarande form gör mycket skada. Personligen klarar jag inte av ex. Facebook.
Ekokammare uppkommer dock lätt oavsätt form.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spel565:

Jag tänker på detta ibland, men är inte människans svagheter dess charm? Då det inte finns en mening med livet har jag svårt motivera en förändring från oss själva, alltså genmodifiering, medicinering ..

Citerar från Dark Souls 2: "Greater the flame, deeper the shadow."

För så mycket vi är kapabla till medlidande, barmhärtighet, att skapa, lärandet av vår omvärld och resterande som vi borde upphöja är där en likartad motsats - och att rättfärdiga frånstötande beteende som charm är bara en tillfredsställd bov.

Förändring kommer det alltid ske pga självbevarelsen, och med arrogans i hand - transhumanism.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Avstängd

Min personliga tro är att vi lever i helvetet och att vi själva utgör våra egna tortyrinstrument åt varandra så det är helt upp till oss själva vad vi vill göra världen till och var vi vill se skönhet i världen.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Digital fyndjägare

Människan, av kvin­na född,
le­ver en kort tid och mättas av oro.
Hon växer som blom­man och viss­nar,
en skug­ga som snart är bor­ta.

Job 14:1-2

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem

Kommer tydligt ihåg min nihilistiska era. Gladare tider har jag varit med om.
Postnihilsmen är min nuvarande syn på livet, och den fungerar bra som livsåskådning i dagsläget. Får se om man hittar någon annan mening någon gång.
Såg att någon redan länkat den senaste Kurzgesagt-videon, och den ger en ganska bra bild.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Jag har ungefär samma slutsats, men av just den anledningen att vi är en liten obetydlig blå prick i Universum.

Jag har suttit i 30 minuter och försökt skriva ihop något vettigt, men i slutändan så finns det redan någon som har beskrivit det bättre än vad jag någonsin kommer göra;

Det behövs ingen högre mening med livet enligt mig. Jag känner mig tillräckligt stor och extremt ödmjuk vid blotta tanken av att få existera på det här lilla blå klotet av stjärnstoft där jag har möjligheten att utforska och skapa precis vad jag vill.

Edit; Och när man talar om trollen så kan timingen inte vara mer perfekt;
https://www.youtube.com/watch?v=MBRqu0YOH14

Skön video. Jag gillar delen där han säger att vi är lika mycket universum som en neutron star. Stämmer helt, men folk identifierar sig inte så när de är så inne i skallen. Vi är helt enkelt dessa människor som universum har format fram just nu, med hjälp av universums byggmaterial. Försvinner vi så ska vi se att det någon gång kommer fram nytt liv på andra planeter, o de varelserna kommer vara lika mycket vi, som vi är människor. Vi är universum som leker runt.

Du och din granne är lika mycket du. Ni är samma sak som spelar två roller samtidigt