Permalänk
Medlem

3570K ---> ??

Hej,

Jag sitter nu i starka funderingar kring att köpa en ny dator, alternativt uppgradera vissa specifika delar.
I dagsläget sitter jag på följande komponenter:

CPU: Intel I5 3570K @ 4.5 GHz
CPU-kylning: Corsair Hydro Series H105
Moderkort: Asus P8Z77-V LK
Minne: 16BGB G.Skill Ares Low Profile DDR3 1600Mhz
GPU: Asus HD7870 directcu II
Systemdisk: Intel 520 Series 240 GB
Operativsystem Windows 10

Jag spelar på en 1080p skärm i 144Hz men har funderingar på att i framtiden köpa en 4K TV, 1440p skärm och ett VR-headset. Det kommer antagligen inte bli alla ovannämnda prylar, utan det jag känner störts sug efter.

Då min dator börjar få några år på nacken och flertalet spel börjar bli tungdrivna kände jag att det var dags för en uppgradering.

Min fråga är nu, bör jag köpa en ny CPU nu och i så fall vilken, eller bör jag vänta på Intels kommande Coffee Lake? Eller ska man rent av vänta på Cannonlake på (10 nanometer) (som antagligen har ett väldigt osäkert releasedatum och helt okänd prestada)?

Om valet hamnar på att köpa idag, vilket är då det bästa valet? I stort sett alla tester visar att Intel 7700K fortfarande är herre på teppan i 1080p gaming i majoriteten av alla spel. Men när de högre upplösningarna används så jämnas slagfältet ut en aning med AMD:s Ryzen kretsar.

Om det blir att vänta lär jag införskaffa en ny GPU för att under tiden få ut mer av min 3570K.
Till saken hör dock att min 3570K i dagsläget är klockad till 4.5 GHz, men den klocken är inte helt stabil, trots en core-volt på 1,35 (chippet har visserligen några år på nacken, men jag verkar haft otur i silikon-lotteriet), därav kommer jag med största sannolikhet att klocka ner den en aning för att få den stabil igen.

Jag vet att det funnits otaliga trådar med "Ryzen 1700 VS 7700K" både här på Sweclockers och andra forum, men nu när Intels kommande lanseringar börjar närma sig är läget lite annorlunda.

Kom gärna med förslag och åsikter, men backa gärna upp dem med argument.

Permalänk
Medlem

Om 1080/1440p är aktuellt för dig inom överskådlig tid så behåll din 3570 och sänk ner den till stabila 4.4 istället om spel är prio.
Köp ett 1080 eller invänta nya Vega istället för att lägga pengar på CPU nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Binky:

Hej,

Jag sitter nu i starka funderingar kring att köpa en ny dator, alternativt uppgradera vissa specifika delar.
I dagsläget sitter jag på följande komponenter:

CPU: Intel I5 3570K @ 4.5 GHz
CPU-kylning: Corsair Hydro Series H105
Moderkort: Asus P8Z77-V LK
Minne: 16BGB G.Skill Ares Low Profile DDR3 1600Mhz
GPU: Asus HD7870 directcu II
Systemdisk: Intel 520 Series 240 GB
Operativsystem Windows 10

Jag spelar på en 1080p skärm i 144Hz men har funderingar på att i framtiden köpa en 4K TV, 1440p skärm och ett VR-headset. Det kommer antagligen inte bli alla ovannämnda prylar, utan det jag känner störts sug efter.

Då min dator börjar få några år på nacken och flertalet spel börjar bli tungdrivna kände jag att det var dags för en uppgradering.

Min fråga är nu, bör jag köpa en ny CPU nu och i så fall vilken, eller bör jag vänta på Intels kommande Coffee Lake? Eller ska man rent av vänta på Cannonlake på (10 nanometer) (som antagligen har ett väldigt osäkert releasedatum och helt okänd prestada)?

Om valet hamnar på att köpa idag, vilket är då det bästa valet? I stort sett alla tester visar att Intel 7700K fortfarande är herre på teppan i 1080p gaming i majoriteten av alla spel. Men när de högre upplösningarna används så jämnas slagfältet ut en aning med AMD:s Ryzen kretsar.

Om det blir att vänta lär jag införskaffa en ny GPU för att under tiden få ut mer av min 3570K.
Till saken hör dock att min 3570K i dagsläget är klockad till 4.5 GHz, men den klocken är inte helt stabil, trots en core-volt på 1,35 (chippet har visserligen några år på nacken, men jag verkar haft otur i silikon-lotteriet), därav kommer jag med största sannolikhet att klocka ner den en aning för att få den stabil igen.

Jag vet att det funnits otaliga trådar med "Ryzen 1700 VS 7700K" både här på Sweclockers och andra forum, men nu när Intels kommande lanseringar börjar närma sig är läget lite annorlunda.

Kom gärna med förslag och åsikter, men backa gärna upp dem med argument.

Du nämner bara processor, men jag skulle säga att du framförallt bör byta ut ditt grafikkort.

Gällande processor så är valet inte helt självklart. Som du själv säger så är det inte jättestor skillnad mellan Ryzen och 7700K i de högre upplösningarna, även om 7700K oftast vinner. Personligen skulle jag vänta till Coffee Lake, men skulle du köpa idag och endast använda den till gaming så är mitt råd 7700K. Det är trots allt den snabbaste processorn idag, även om Ryzen ger en bättre "allround"-prestanda.

Hursomhelst tycker jag du bör byta ut ditt grafikkort idag, men vänta med processorn då den trotsallt hänger med relativt bra ändå.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Extremt relevant här är vad spelar du? Spelar du seriöst?
Vad för inställningar vill du ha i spelen du spelar? Vill du nå 144fps?

Permalänk
Medlem

I mitt tyckte är skillnaden mellan 3570K och dagens processorer så pass låga att det inte motiverar ett köp. Räcker istället med att enbart köpa nytt grafikkort.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Du nämner bara processor, men jag skulle säga att du framförallt bör byta ut ditt grafikkort.

Gällande processor så är valet inte helt självklart. Som du själv säger så är det inte jättestor skillnad mellan Ryzen och 7700K i de högre upplösningarna, även om 7700K oftast vinner. Personligen skulle jag vänta till Coffee Lake, men skulle du köpa idag och endast använda den till gaming så är mitt råd 7700K. Det är trots allt den snabbaste processorn idag, även om Ryzen ger en bättre "allround"-prestanda.

Hursomhelst tycker jag du bör byta ut ditt grafikkort idag, men vänta med processorn då den trotsallt hänger med relativt bra ändå.

Som jag förstått det av alla tester jag kollat på och alla forumtrådar jag läst så tenderar 7700K ha högre medel-FPS i majoriteten av spelen medans Ryzen 1700 tenderar till att ha högre 1% low-FPS vilket i en dels ögon genererar en bättre upplevelse då skillnaden mellan höga, medel och låga-fps inte är lika markant.

Skrivet av bergla:

Extremt relevant här är vad spelar du? Spelar du seriöst?
Vad för inställningar vill du ha i spelen du spelar? Vill du nå 144fps?

Glömde naturligtvis att nämna detta. Mitt mål är att kunna lira i alla fall majoriteten av de spel jag spelar på maxade inställningar. Att ligga på över 144FPS är såklart inte någon vits, men jag vill gärna få ut så mycket som möjligt av min skärm så höga FPS är absolut ett mål. Om/när jag köper en ny 1440p skärm (4K är så förbaskat dyra ännu) så blir det till 99% sannolikhet en 144Hz+ skärm även den. Jag märker tydlig skillnad mellan 60Hz och 144Hz.

Spel jag spelar i dagläget varierar kraftigt från relativt lättdrivna spel som CSGO till tyngre spel som Rise of the Tomb Raider och Playerunknown's battleground.

Permalänk

Grafik kortet är mer angeläget men beroende på vad du spelar så kan du göra stor vinst på ett CPU byte med. Uppgraderade nyss själv från 3570k (4.5ghz stabil) till 7700k pga av VR.

Fysik intensiva spel såsom Robo Recall och Lone Echo där du kan lyfta och slänga runt fiender och objekt flaskhalsade generellt sett på 3570k:an nog för att jag inte skulle vilja spela dom. Stort lyft även för CPU hungriga "vanliga" titlar som BF1 och PUBG.

Med det sagt så är nog det smartaste att börja med gpu och själv se om du kan leva med processorn tills nästa generations CPU och därefter bestämma dig. Jag är för torsk för att vänta så jag måste spela allt NU! Speciellt när det kommer till VR när headsetet ligger där

Därför är jag nu nöjd och skuldsatt hos min gode vän Klarna

Permalänk
Skäggig legend

Jag ligger också på en 3570k på 4500Mhz. Jag funderar på att slänga mig på en Ryzen 1700. Men samtidigt borde min räcka ett tag till då jag för det mesta spelar och kommer byta till Vega eller 1080. Återstår att se ifall den kommer flaska eller ej.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

@Binky: Ok, hade jag vart du hade jag väntat på nästa generation. 7700k är bästa processorn för gaming idag, men den är ändå ganska marginellt bättre än tidigare processorer och har bara 4 cores. En 6-8 core processor med kärnor lika snabba eller snabbare än 7700k är inte för mycket begärt nuförtiden och borde komma ganska snart för rimligt pris.

Om du måste köpa idag så hade jag rått dig till att köpa en 7700k och ett riktigt mastigt grafikkort typ 1080Ti om du vill kunna lira på max och komma upp i 144fps.

Ifall du kan något om klockning så hade jag definitivt kikat på en xeon e5-1650 processor, det är den överlägset mest prisvärda gamingprocessorn som går att köpa idag.

Permalänk
Hedersmedlem

Även R5 1600 är ett bra alternativ till de CPU:er du nämner.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jag sitter i en liknande sits med samma processor. Köp ett nytt grafikkort först och vänta med att byta CPU alternativt bygga en helt nytt dator senare när Intel's nya CPU:er är ute.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B650 l AMD Ryzen™ 5 7600 l Thermalright Peerless Assassin 120 SE l Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix 10GB l Kingston Fury Beast RGB 32GB l Corsair RM1000x Shift 1000W l Lian Li LANCOOL 216 RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Du nämner bara processor, men jag skulle säga att du framförallt bör byta ut ditt grafikkort.

Gällande processor så är valet inte helt självklart. Som du själv säger så är det inte jättestor skillnad mellan Ryzen och 7700K i de högre upplösningarna, även om 7700K oftast vinner. Personligen skulle jag vänta till Coffee Lake, men skulle du köpa idag och endast använda den till gaming så är mitt råd 7700K. Det är trots allt den snabbaste processorn idag, även om Ryzen ger en bättre "allround"-prestanda.

Hursomhelst tycker jag du bör byta ut ditt grafikkort idag, men vänta med processorn då den trotsallt hänger med relativt bra ändå.

Skrivet av Razer-T:

Jag sitter i en liknande sits med samma processor. Köp ett nytt grafikkort först och vänta med att byta CPU alternativt bygga en helt nytt dator senare när Intel's nya CPU:er är ute.

Att köpa nytt grafikkort har varit lite av en självklarhet, jag kanske var lite otydlig med det i mitt första inlägg. Tanken är att byta ut allting, d.v.s. bygga en helt ny dator, när jag väl byter ut min CPU. Problemet jag har nu är att om jag väntar så vill jag, precis som ni skrivit, byta ut mitt grafikkort idag. Frågan är då vad jag ska byta till. Min plan var att införskaffa ett GTX 1080TI, för att kunna köra så höga inställningar som möjligt i 1440p, 4K eller VR. Samtidigt känns det lite onödigt att köpa ett 1080TI när jag kör på min 3570K. Å andra sidan känns det även onödigt att köpa ett 1070 eller liknande om jag inom snar framtid kommer uppgradera resten av datorn och då vilja uppgradera GPU:n igen.

Permalänk
Medlem

@Binky:

Der låter som om du måste ta ett val.
Jag som flera andra röstar på att vänta oxh byta gpu. Om du inte vill lägga all världens pengar så köp ett begagnat här på Swec. Du får alltid saker sålt. Ett 7870 börjar bli gammalt nu.
Använder du pc till produktivitet med någon tung applikation kanske det motiverat ett köp av en Ryzen?

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnarf:

@Binky:

Der låter som om du måste ta ett val.
Jag som flera andra röstar på att vänta oxh byta gpu. Om du inte vill lägga all världens pengar så köp ett begagnat här på Swec. Du får alltid saker sålt. Ett 7870 börjar bli gammalt nu.
Använder du pc till produktivitet med någon tung applikation kanske det motiverat ett köp av en Ryzen?

Visst använder jag datorn till annat än gaming. Bildredigering, webbutveckling, ordbehandling o.s.v. men jag tycker inte att de sakerna i sig är en speciellt stor motivering för Ryzen i sig då vilken duglig processor som helst klarar de uppgifterna rätt bra. Absolut, en Ryzen skulle göra bildhanteringen snabbare, men då jag endast redigerar bilder ibland, och oftast inte stora mängder åt gången så gör det bara en marginell skillnad. Gaming är helt klart den prioriterade biten.

Permalänk
Medlem

Sitter själv i samma sits, dock så tänker jag vänta på Coffee Lake senare i höst. Jag tror absolut att de två extra kärnorna kommer att vara väntan värd.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asssor:

Sitter själv i samma sits, dock så tänker jag vänta på Coffee Lake senare i höst. Jag tror absolut att de två extra kärnorna kommer att vara väntan värd.

Frågan är bara, om jag väntar med CPU, men helst inte väntar med GPU, kör jag då på ett billigare alternativ först, säljer det och satsar sen på ett 1080TI när jag köper CPU. Eller kör jag på ett 1080TI redan nu? Hmm...

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Binky:

Frågan är bara, om jag väntar med CPU, men helst inte väntar med GPU, kör jag då på ett billigare alternativ först, säljer det och satsar sen på ett 1080TI när jag köper CPU. Eller kör jag på ett 1080TI redan nu? Hmm...

Köp nytt grafikkort bara... Kör på 1080, RX Vega eller 1080Ti. It's up to you.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 