Permalänk
Avstängd

Threadripper , Vilket moderkort ?

Hej
Sitter och letar moderkort till TR1950X och utbudet är minst sagt minimalt! Frågan är om det kommer några kort från Asrock samt Gigabyte inom en snar framtid?

Själv har jag varit väldigt nöjd med all Gigabytes hårdvara jag köpt genom tiderna (Oftast high end mobo,GFX kort) men vet inte riktigt vad man ska leta efter idag?

Skiljer en del mellan Asus samt MSI i pris men har svårt att se vad det är man betalar 2000:- extra för när det kommer till Asus?
Ser inget jag har användning för, Vad har jag missat?

Asus har ett 10Gbit nätverk.. och MSI 1Gbit ,Vet dock inte vad man ska ha 10Gbit till?

Asus ljudcodec som dom kallar supremeFX skall tydligen vara ett Realtek ALC chip som dom döpt till Supreme FX och utvecklar egen mjukvara till ? Så har det varit tidigare enl det jag läst iaf,Har dock inte hittat det på ASUS sida.

Skulle vara trevligt med en jämförelse tabell eller liknande över skillnaden på moderkort till TR4

Vilket är ni sugna på och varför?

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem

VideoCardz lade ut en liten lista över kommande moderkort nyligen.

Kommer sannolikt inte att ge mig på Threadripper då jag siktar på att gå ned till itx-format (och jag misstänker att det aldrig kommer något itx-kort för TR4 då sockeln knappast skulle rymmas - eller åtminstone skulle det bli problem att rymma alla övriga komponenter), men annars ser ASROCK X399 Fatal1ty Professional Gaming intressant ut för min del, med sin 10 Gb/s ethernet (vilket det översta Asus-kortet också har, men den har även en massa extra blingkrafs jag inte vill ha och kostar dessutom mer).

10 Gb/s skulle jag ha nytta av för att få maxhastighet mot min filserver (vars diskar klarar över 400 MB/s sekventiellt men stryps ned till "bara" 100+ MB/s på 1 Gb/s). Annars är det förstås tveksam nytta.... 10 Gb/s internetanslutning är ju inte direkt vanligt.

Vad gäller ljud föredrar jag extern usb-dac, t.ex. ODAC.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

VideoCardz lade ut en liten lista över kommande moderkort nyligen.

Kommer sannolikt inte att ge mig på Threadripper då jag siktar på att gå ned till itx-format (och jag misstänker att det aldrig kommer något itx-kort för TR4 då sockeln knappast skulle rymmas - eller åtminstone skulle det bli problem att rymma alla övriga komponenter), men annars ser ASROCK X399 Fatal1ty Professional Gaming intressant ut för min del, med sin 10 Gb/s ethernet (vilket det översta Asus-kortet också har, men den har även en massa extra blingkrafs jag inte vill ha och kostar dessutom mer).

Vad ska man ha 10 Gb/s ethernet till om routern stödjer 1 Gb/s ethernet ?
Bara nyfiken då jag tycker 1 Gb/s ethernet är tilltaget

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wiruz:

Vad ska man ha 10 Gb/s ethernet till om routern stödjer 1 Gb/s ethernet ?
Bara nyfiken då jag tycker 1 Gb/s ethernet är tilltaget

Ojoj, säg inte det högt

Det är en redig flaskhals i mitt nät mot min server.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiruz:

Vad ska man ha 10 Gb/s ethernet till om routern stödjer 1 Gb/s ethernet ?
Bara nyfiken då jag tycker 1 Gb/s ethernet är tilltaget

Jag lade nyss till lite om det i mitt förra inlägg. 10 Gb/s vill jag gärna ha i mitt LAN, men mot internet vore det totalt meningslöst då jag ändå bara har 250/100.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wiruz:

Vad ska man ha 10 Gb/s ethernet till om routern stödjer 1 Gb/s ethernet ?
Bara nyfiken då jag tycker 1 Gb/s ethernet är tilltaget

gigabit-standarden kom 1999, alltså 18år sedan. Du tycker inte det är dags att gå vidare snart? Finns ju folk idag som har gigabit internetuppkopplingar, då kan du inte ens föra över filer mellan dina egna datorer lokalt snabbare än vad du kan från internet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiruz:

Vad ska man ha 10 Gb/s ethernet till om routern stödjer 1 Gb/s ethernet ?
Bara nyfiken då jag tycker 1 Gb/s ethernet är tilltaget

"framtidssäkra" =P

Nej, om du arbetar med stora filer på en server och skickar dem fram och tillbaka så är definitivt 10Gb/s en behövlig hastighet. Speciellt om du tex kör någon media encoder etc för att snabba upp arbetsflödet. Kolla på Linus Techtips, dem arbetar med tunga filer och kör allt mot en encoder-server för att dra ner tiden det tar att arbeta med filmerna.

Visst det där är väl en ganska nischad marknad men där finns gott om områden som skulle gilla en 10Gb lina lokalt.

Om du inte behöver det så är det fine

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Klubba:

gigabit-standarden kom 1999, alltså 18år sedan. Du tycker inte det är dags att gå vidare snart? Finns ju folk idag som har gigabit internetuppkopplingar, då kan du inte ens föra över filer mellan dina egna datorer lokalt snabbare än vad du kan från internet

Jag vet att standarden är rätt gammal men om man nu har 1 Gb/s ethernet lina så torde väl ändå 1 Gb/s ethernet kort duga trots att standarden är gammal right?

Jag frågade av nyfikenhet då jag inte är insatt i ämnet, Ser att flera ska använda det till internnätverket men då är frågan.. Flaskar inte hårddiskar och annat om man nu skulle gå över 1 Gb/s ethernet ?

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

gigabit-standarden kom 1999, alltså 18år sedan. Du tycker inte det är dags att gå vidare snart? Finns ju folk idag som har gigabit internetuppkopplingar, då kan du inte ens föra över filer mellan dina egna datorer lokalt snabbare än vad du kan från internet

Det är onödigt att köpa mer än vad man behöver bara för att en standard är gammal. Ser man inget behov i det så är det bara slösade pengar.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wiruz:

Jag vet att standarden är rätt gammal men om man nu har 1 Gb/s ethernet lina så torde väl ändå 1 Gb/s ethernet kort duga trots att standarden är gammal right?

Jag frågade av nyfikenhet då jag inte är insatt i ämnet, Ser att flera ska använda det till internnätverket men då är frågan.. Flaskar inte hårddiskar och annat om man nu skulle gå över 1 Gb/s ethernet ?

Jo, men det är bättre problemet ligger på diskar än nätverket. I dagsläget är en mekanisk hårddisk mycket snabbare än vad vanlig Gigabit klarar av att leverera.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pan.Pan:

"framtidssäkra" =P

Nej, om du arbetar med stora filer på en server och skickar dem fram och tillbaka så är definitivt 10Gb/s en behövlig hastighet. Speciellt om du tex kör någon media encoder etc för att snabba upp arbetsflödet. Kolla på Linus Techtips, dem arbetar med tunga filer och kör allt mot en encoder-server för att dra ner tiden det tar att arbeta med filmerna.

Visst det där är väl en ganska nischad marknad men där finns gott om områden som skulle gilla en 10Gb lina lokalt.

Om du inte behöver det så är det fine

Ok man lär sig något nytt hela tiden , Ska se om jag hittar videon så man kan lära sig lite förhoppningsvis

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Wiruz:

Vad ska man ha 10 Gb/s ethernet till om routern stödjer 1 Gb/s ethernet ?
Bara nyfiken då jag tycker 1 Gb/s ethernet är tilltaget

Jag har 1 Gb/s internetuppkoppling och hade lätt velat ha mer kräm i det interna nätet. NAS:en klarar throughput på drygt 3 Gb/s om det bara fanns ett gränssnitt som klarade av det installerat.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SeF.Typh00n:

Jo, men det är bättre problemet ligger på diskar än nätverket. I dagsläget är en mekanisk hårddisk mycket snabbare än vad vanlig Gigabit klarar av att leverera.

Aaa trodde helt seriöst att en mekanisk disk skulle vara en flaskhals! Klarar en mekanisk 125Mb/Sek faktiska MB ? Risk för att verka dum men har faktiskt inte ens kollat!

Får bara ut max 10-85MB/s på min NAS (WD green 2tb) Vet dock inte om det är mjukvarustrul men kör denna via 1Gbit internt med Freebsd

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem

Har bäst erfarenhet av asus själv så det är mitt förstahandsval, sen asrock.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wiruz:

Aaa trodde helt seriöst att en mekanisk disk skulle vara en flaskhals! Klarar en mekanisk 125Mb/Sek faktiska MB ? Risk för att verka dum men har faktiskt inte ens kollat!

Får bara ut max 10-85MB/s på min NAS (WD green 2tb) Vet dock inte om det är mjukvarustrul men kör denna via 1Gbit internt med Freebsd

Utan problem. En Green-disk är inte snabb men klarar säkert 100MB/s, det gjorde det sist jag hade en. Så det är hårdvaran i din NAS som inte orkar med.

200MB/s på en vettig disk är inte ovanligt.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB