Termer för reflexfri bildskärm?

Permalänk

Termer för reflexfri bildskärm?

Hej, ska köpa en ny laptop och har bestämt vissa viktiga saker.

För det första ska jag aldrig någonsin ha en HP igen (ens gratis), har tänkt mig en Acer. Den ska ha processor från Intel och det ska vara SSD. Den måste ha reflexfri skärm, less på att sitta bakom persienner i halvmörker för att kunna se nåt. Men jag är inte hemma på terminologi och vet inte vad såna skärmar kallas. Netonet brukar skriva ut det i klartext på sin sida men det gör inte Elgiganten där jag kommer att köpa datorn (mycket bra rabatter). Om datorn sen är rosa med enhörningar som rider på regnbågar och fiser drömmar struntar jag i.

Vad finns det för olika termer för reflexfria skärmar?
(för det finns väl säkert mer än en bara för att krångla till det för oss mugglare)

Permalänk
Medlem

Tror du menar en "matt" skärm?

Permalänk
Medlem

Matta skärmar eller non glossy / Matte på engelska.

HP gör många bra bärbara datorer, vissa bland dom bästa som finns, men förmodar att det inte är en sån du haft

PS Appropå din signatur, Bill Gates är en av dom i världen som gett mest pengar till välgörenhet så kanske att du borde lyfta blicken lite

Permalänk

Jag tänker snarare på bokstavskombinationer som kan finnas i de tekniska specifikationerna. På en står det skärmtyp TN, på en annan IPS, på en annan LED-bakbelyst. På någon står det Egenskaper, Glare, CineCrystal sen har någon haft vänligheten att skriva bländskydd, den fattar till och med jag.

Vad gäller min blick så är den ungefär så hög som en blick kan bli, tre år i kloster, arbete med både gömda och ogömda flyktingar, personligt helvete i 25 år och en väldigt vidsynt men samtidigt pragmatisk syn på världen leder till det om man vill. Jag är medveten om Gates' stiftelse och även varför den grundades och att han är den som donerat mest. Men för oss mugglare så är Windows ingen höjdare, men vad är att vänta när man stjäl ett koncept och armbågar sig fram till en oligopolställning? Då har man slutat tänka på vad som är den bästa produkten utan vad man kan tjäna mest på. Då är man som jag ser det inte en direkt föredömlig person hur mycket stålar man än sprider runt. Men sen kan det ju också vara att jag försöker vara lite ironiskt rolig?

Permalänk
Medlem

Anti-Glare, Matte, etc är nog det du ska kolla efter.

TN, IPS etc är vilken paneltyp det är, det har inget med att göra om skärmen reflekterar eller inte.

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvanteLilltroll:

Vad gäller min blick så är den ungefär så hög som en blick kan bli, tre år i kloster, arbete med både gömda och ogömda flyktingar, personligt helvete i 25 år och en väldigt vidsynt men samtidigt pragmatisk syn på världen leder till det om man vill. Jag är medveten om Gates' stiftelse och även varför den grundades och att han är den som donerat mest. Men för oss mugglare så är Windows ingen höjdare, men vad är att vänta när man stjäl ett koncept och armbågar sig fram till en oligopolställning? Då har man slutat tänka på vad som är den bästa produkten utan vad man kan tjäna mest på. Då är man som jag ser det inte en direkt föredömlig person hur mycket stålar man än sprider runt. Men sen kan det ju också vara att jag försöker vara lite ironiskt rolig?

Med den bakgrunden och dom erfarenheterna kan jag tycka att du borde kunnat hitta bättre kandididater för "den onde själv", men det är så klart helt upp till dig vem du anser förtjänar den titeln

Har väl hur som helst inte så mkt med tråden att göra, sorry för den invinklingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvanteLilltroll:

Jag tänker snarare på bokstavskombinationer som kan finnas i de tekniska specifikationerna. På en står det skärmtyp TN, på en annan IPS, på en annan LED-bakbelyst. På någon står det Egenskaper, Glare, CineCrystal sen har någon haft vänligheten att skriva bländskydd, den fattar till och med jag.

TN och IPS är typer av LCD-paneler (där IPS generellt är bättre). LED-bakgrundsbelysning har förmodligen alla skärmar nuförtiden, förr brukade man istället använda CCFL (en typ av lysrör) men det var relativt länge sedan skiftet till LED hände.
Inget av detta säger något om vilken ytbehandling som skärmen har fått.

Vad gäller allmänt accepterad terminologi så är följande vad jag direkt kommer att tänka på:

En: "AR coating" ("anti-reflective coating"), "anti-glare coating", "matte"
Sv: "antireflexbehandling", "matt"
är väl typiska termer som brukar kunna nämnas om det finns någon form av antireflexbehandling.

En: "glossy", "clear"
Sv: "blank", "klar"
brukar kunna nämnas om skärmen är blank

Dock kan ju tillverkarna hitta på vilka egna namn som helst, det är lättare sagt än gjort att säga vad de kan tänkas ha hittat på för nonsens.

Sedan är det ju inte heller svart eller vitt, finns ju en massa olika varianter av behandlingar som gör det till en mer eller mindre flytande skala.

Det bästa är ju om du har möjlighet att titta på skärmen på förhand.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Tack så mycket evil penguin för ett bra svar.