Hjälp att hitta program för backup till NAS

Permalänk
Medlem

Hjälp att hitta program för backup till NAS

Tjenare!

Jag undrar om det är någon som vet något bra (och gratis) program för att hantera regelbundna backuper till en NAS (Zyxel NAS326).

Det jag är ute efter är följande:
- Ska gå att schemalägga backuper från min dator till NAS:en
- Backuperna ska vara differentiella, så bara själva ändringar mellan varje backuptilfälle behöver sparas.
- Kanske givet av punkten ovan, men jag vill att man ska kunna återskapa inte bara senaste backupen utan även sådana som gjorts tidiagare.
- Sist men inte minst så skulle det vara fantastiskt om den senaste backupen finns tillgänglig som vanliga filer på NAS:en. Dvs så att man kan komma åt filerna från en dator som vilken nätverksdisk som helst

Det enda jag vet som i princip uppfyller detta är ett GIT-repository =P Men det känns ju lite bökigt att använda som backup för vanliga filer.
Dessutom vet jag inte om det går att trycka in en GIT-server på min NAS...

Mvh
/Mikael

Permalänk
Medlem

Jag köpte acronis true image. Kostade runt 250 kr, dock rea kostar runt 450 annars. Tycker det är värt det. Du kan välja hela systemdisken som en backup eller filbackup. Du kan även komma åt filer med systembackupen också. Sedan kan du välja massa inställningar som passar dig. Alternativt är att du använder Windows inbyggda. Brukar fungera helt ok.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Crashplan kanske? https://www.crashplan.com/en-us/features/compare/

Dock osäker på hur det är att leta efter enstaka filer, då jag ej behövt göra det. Men om jag kommer ihåg rätt så behöver man göra det genom crashplan själv då filerna är krypterade

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

@Tune: Jag kan rekommendera Veeam Endpoint Backup Free som jag använder för att säkerhetskopiera till min NAS.
Precis som de flesta moderna produkterna idag så bygger även Veeam på VSS vilket innebär stöd inkrementell backup och automatisk retention. Det skapas också en iso fil som man kan använda för BMR återställning.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen! ska kolla närmare på de programmen