Permalänk
Medlem

@aaaaaaaaaa: Hej, har några frågor innan ett eventuellt köp av högtalarna du rekommenderade.

Hur fungerar det när man beställer från tyska amazon, frakt,garanti och annat liknande?

Vad för tillbehör behövs, sladdar,förstärkare etc?

Har bara tänkt att spela från laptop med Aux.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Damm:

@aaaaaaaaaa: Hej, har några frågor innan ett eventuellt köp av högtalarna du rekommenderade.

Hur fungerar det när man beställer från tyska amazon, frakt,garanti och annat liknande?

Vad för tillbehör behövs, sladdar,förstärkare etc?

Har bara tänkt att spela från laptop med Aux.

De räknar fram priset i kassan så du vet vad det kostar, det är ingen tull inom EU och de lägger automatiskt på rätt moms. Garantier står angivna för respektive produkt men du har också reklamationsrätt inom EU och den är ganska lik den svenska reklamationsrätten, de baseras på samma lagar. Du kan läsa om konsumentskyddslagar inom EU på www.konsumenteuropa.se

Köper du en aktiv högtalare har den integrerad förstärkare och behöver bara kopplas ihop med signalkällan, du får länka exakt vilka produkter det gäller om du behöver hjälp med detaljerna för vad som krävs för att koppla ihop det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Damm:

@mrqaffe: Tack för svar.

Dessa:http://www.klipsch.com/products/reference-premiere-bookshelf-speakers

Det du länkar är passiva högtalare, de behöver en förstärkare och du glömde att länka signalkällan eller ange exakt vad den har för anslutningar men jag antar att du syftar på nått med analog utsignal eftersom du skriver "aux" men det kan ju vinnas andra anslutningar också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera paket jag länkade i stället med golv högtalare + förstärkare för under 5000 kr. De där Kiipsch högtalarna behöver också en förstärkare och då är de över budget plus att det förmodligen är betydligt mindre tryck i dem jämfört med de golvhögtalare jag länkade.

http://www.ljudfokus.se/produkt/proson-inphase-ipf-6-2a-sort-black-black-piano-finish-just-nu!-inkl--proson-dampfotter-med-skruv/5078/

Dock kan det hända att du får mecka lite med högtalarna.

'Kunde inte stå emot dessa när priset gick ner på 2500:- Ja vart ska jag börja? för priset så är de sjukt bra! riktigt bred sweetspot som utlovat men utplaceringarna och stereoperspektivet är även de bra, röster och sång sitter som en fantomcenter mitt emellan högtalarna, diskanten blir aldrig vass och basen är riktigt fet och go!
Detta är ju då andra sortering och det märks, Proson har verkligen försökt snåla in här och elementen är mjuka och plastiga, vissa limrester syns mellan frontbaffel och låda, ena terminalen var monterad uppochner, alla element satt väldigt löst i skruvade och det läckte mkt luft runt dem med blåsljud och vibrationer som följd, skruvarna gick inte heller att dra åt så jag fick skruva ur alla element och täta/limma med silikon
Summa summarum så får du väldigt mycket högtalare för pengarna, men hade de kostat 5000 så hade jag gett 3 stjärnor max
Ljudfokus får högsta poäng i vanlig ordning!
''

Kent Holmqvist
(18 Jul 2017

+

https://www.sumo.se/sv/artiklar/yamaha-r-s202d-svart.html

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Skulle rekommendera paket jag länkade i stället med golv högtalare + förstärkare för under 5000 kr. De där Kiipsch högtalarna behöver också en förstärkare och då är de över budget plus att det förmodligen är betydligt mindre tryck i dem jämfört med de golvhögtalare jag länkade.

http://www.ljudfokus.se/produkt/proson-inphase-ipf-6-2a-sort-black-black-piano-finish-just-nu!-inkl--proson-dampfotter-med-skruv/5078/

+

https://www.sumo.se/sv/artiklar/yamaha-r-s202d-svart.html

Undvik proson som pesten.

Vad du behöver är:
-högtalarkabel (förstärkare till högtalare)
-RCA kabel (förstärkare till dator/mobil)

Köp inga dyra kablar. Du hittar det på exv netonnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det du länkar är passiva högtalare, de behöver en förstärkare och du glömde att länka signalkällan eller ange exakt vad den har för anslutningar men jag antar att du syftar på nått med analog utsignal eftersom du skriver "aux" men det kan ju vinnas andra anslutningar också.

Ja, hade tänkt att koppla in från förstärkare till Aux(3.5mm) till en macbook dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Undvik proson som pesten.

Vad du behöver är:
-högtalarkabel (förstärkare till högtalare)
-RCA kabel (förstärkare till dator/mobil)

Köp inga dyra kablar. Du hittar det på exv netonnet.

Vad menas med högtalarkabel? Får man icke med dessa med högtalarna eller förstärkare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damm:

Vad menas med högtalarkabel? Får man icke med dessa med högtalarna eller förstärkare?

RCA kabel:
https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/kablar/aux-kabel/va...
Högtalarkabel:
https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/kablar/hogtalarkabe...

följer inte med.

Permalänk
Medlem

@Mangee75: Haha.. polarnas CW XLS 215 drevs även dom med ett NAD steg.. dock så dog det vid ett tillfälle och jag fick rädda kvällen med min Yamaha RXV-XXX kommer inte ihåg beteckningen men den var top of the line och klarade av att driva alla 4 högtalarna, dock fick den vila lite då och då när den blev för varm och automatsäkringen löste ut

Visa signatur

Core I5 11600k, GeFore GTX 1080Ti, 32GB Corsair, 2500GB Samsung 870 EVO SSD, Gigabyte Z590 Aorus Elite AX, Samsung Odeyssey G7 32" <3

Permalänk
Medlem

Behövs 2 högtalarkablar om jag har 2 högtalare?

Köpte Klipsch RP 160m

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damm:

Behövs 2 högtalarkablar om jag har 2 högtalare?

Köpte Klipsch RP 160m

Bra val! Ja du behöver två, men den som jag länkade är på 10m, så du kan helt enkelt klippa ner till längden du behöver. (så räcker med att köpa en rulle)

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Bra val! Ja du behöver två, men den som jag länkade är på 10m, så du kan helt enkelt klippa ner till längden du behöver. (så räcker med att köpa en rulle)

Tackar

Baksidan av högtalarna ser ju ut såhär: https://www.google.se/search?q=klipsch+rp+160m&rlz=1C1CHBF_en...:

I vilken av de fyra ska jag stoppa in högtalrkabeln? Köpte även onkyo A9010 om det skulle vara betydande i ärendet.
Tack för alla svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damm:

Tackar

Baksidan av högtalarna ser ju ut såhär: https://www.google.se/search?q=klipsch+rp+160m&rlz=1C1CHBF_en...:

I vilken av de fyra ska jag stoppa in högtalrkabeln? Köpte även onkyo A9010 om det skulle vara betydande i ärendet.
Tack för alla svar.

De två nedre.

Kabel går från svart - svart, och sen röd - röd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

De två nedre.

Kabel går från svart - svart, och sen röd - röd.

Okej, tack för hjälp.

Min Onkyo kommer imorgon och hade tänkt att koppla in och köra direkt. Min polare sa att det skulle vara smart att "bränna" in dem några timmar innan vanlig uppspelning.

Vet att jag gått en bit off-topic, men skulle helst vilja ha raka svar om det är något som påverkar märkvärdigt.

Mvh

Permalänk
Medlem

Kort svar: Nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

@Damm:

Absolut.

Det skiljer drygt 800 mellan 150 och 160. Jag hade nog satsat de extra pengarna på den större modellen.
https://www.amazon.de/Klipsch-RP-160M-Lautsprecher-Paar-Ebony...

Förstärkare hade jag köpt en onkyo 9010. Finns för ca 2k.
I silver:
https://www.amazon.de/Onkyo-Stereo-Vollverst%C3%A4rker-digita...
I svart:
https://www.amazon.de/Onkyo-Stereo-Vollverst%C3%A4rker-digita...

Riktigt bra förslag. Har själv Onkyo A-9010 parat med ett par Q-Acoustics 3020 riktigt fin förstärkare, allt du kommer behöva för ett 2.1 system. TS nämnde att hen ville ha mycket bas, då kan det vara bra att lägga till en Subwoofer (notera dock att det måste vara en aktiv sub, alltså en som drivs av ström då Onkyo 9010 inte har någon pre out (pre out kontakter på förstärkare ger ut en signal som har blivit förstärkt, i Onkyo A-9010 finns endast en "Line-Out" vilket innebär att den inte är förstärkt utan direkt kommer från en in-
kontakt.[Riktigt bra guide inför köp av Subwoofer, ]

Förstärkaren finns hos hemmabiobutiken 2200kr just nu, så den behövs inte beställas från amazon. Här

Hoppas jag var till hjälp!
MVh.

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damm:

Okej, tack för hjälp.

Min Onkyo kommer imorgon och hade tänkt att koppla in och köra direkt. Min polare sa att det skulle vara smart att "bränna" in dem några timmar innan vanlig uppspelning.

Vet att jag gått en bit off-topic, men skulle helst vilja ha raka svar om det är något som påverkar märkvärdigt.

Mvh

Att "bränna in" är bara en myt och jag anser att det är total bullshit. Dock så blir Klass-A förstärkare som Onkyo A-9010 mer välljudande efter någon timmes upphettning, det borde inte vara stor skillnad för någon som inte är en audiophile så inget du behöver oroa dig över.
Observera dock att öppna fönsterna och hetta upp förstärkaren i normalhög musik i några timmar för att få bort lukten som den brukar ge ifrån sig de första timmarna.

Hoppas jag var till hjälp.

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av babloo:

Att "bränna in" är bara en myt och jag anser att det är total bullshit. Dock så blir Klass-A förstärkare som Onkyo A-9010 mer välljudande efter någon timmes upphettning,

Onkyo A-9010 är ingen klass A förstärkare och även om det inte står uttryckligen så säger pris och spec att den inte är klass A, hade den varit klass A så hade den dessutom garanterat marknadsförts hårt som just en klass A förstärkare, troligen hade den även kostat minst 20 ggr mer för den effekten eller haft mycket lägre uteffekt.
Det finns idag i praktiken inte heller nån möjlighet för någon större tillverkare att sälja klass A produkter till konsument inom EU eftersom de har så låg verkningsgrad att de inte klarar miljö/verkningsgradskraven som ställs av EU på större tillverkare som säljer till konsumenter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Onkyo A-9010 är ingen klass A förstärkare och även om det inte står uttryckligen så säger pris och spec att den inte är klass A, hade den varit klass A så hade den dessutom garanterat marknadsförts hårt som just en klass A förstärkare, troligen hade den även kostat minst 20 ggr mer för den effekten eller haft mycket lägre uteffekt.
Det finns idag i praktiken inte heller nån möjlighet för någon större tillverkare att sälja klass A produkter till konsument inom EU eftersom de har så låg verkningsgrad att de inte klarar miljö/verkningsgradskraven som ställs av EU på större tillverkare som säljer till konsumenter.

Är lite trött, menade class AB.

Mvh.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk
Medlem

@Damm: Är det volym, festljud samt portabelt du önskar lär väl något sånt här räcka.

http://www.clasohlson.com/se/H%C3%B6gtalare-Exibel-BPX-1000/3...

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Medlem

Stereon har nu kommit och allt är inkopplat. Jävlar i mig vad nöjd jag är. Låter både jävligt högt och bra! Absolut mer än vad jag krävde och förväntade mig.

Har dock ett litet problem, när jag kopplat upp dem på skrivbordet brevid min dator, stänger stereon av sig efter ca 3 sek. De funkar prima vart jag än annars har dem. Tänkte att det kanske kan vara någon inkompabilitet när dem är nära datorn och dens sladdar? Hade tänkt att ha dem runt datorn och skrivbordet på en daglig basis så det skulle vara bra om det går att fixa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damm:

Stereon har nu kommit och allt är inkopplat. Jävlar i mig vad nöjd jag är. Låter både jävligt högt och bra! Absolut mer än vad jag krävde och förväntade mig.

Har dock ett litet problem, när jag kopplat upp dem på skrivbordet brevid min dator, stänger stereon av sig efter ca 3 sek. De funkar prima vart jag än annars har dem. Tänkte att det kanske kan vara någon inkompabilitet när dem är nära datorn och dens sladdar? Hade tänkt att ha dem runt datorn och skrivbordet på en daglig basis så det skulle vara bra om det går att fixa.

Koppla datorn och förstärkare i separata vägguttag om du inte redan gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Koppla datorn och förstärkare i separata vägguttag om du inte redan gör det.

Gjort det, ingen skillnad.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Damm:

Stereon har nu kommit och allt är inkopplat. Jävlar i mig vad nöjd jag är. Låter både jävligt högt och bra! Absolut mer än vad jag krävde och förväntade mig.

Har dock ett litet problem, när jag kopplat upp dem på skrivbordet brevid min dator, stänger stereon av sig efter ca 3 sek. De funkar prima vart jag än annars har dem. Tänkte att det kanske kan vara någon inkompabilitet när dem är nära datorn och dens sladdar? Hade tänkt att ha dem runt datorn och skrivbordet på en daglig basis så det skulle vara bra om det går att fixa.

Stänger det av sig även om du inte ansluter några signalkablar utan bara elen ? Stänger det av sig om du spelar från tex telefonen ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Stänger det av sig även om du inte ansluter några signalkablar utan bara elen ? Stänger det av sig om du spelar från tex telefonen ?

Har kopplat in min ipad med en RCA kabel. Den stänger av sig oavsett om den kabeln är i eller ej. Det enda som satt i var högtalarkabeln och ström.

Den fungerar galant på andra ställen. Som till exempel golvet nedanför...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Damm:

Har kopplat in min ipad med en RCA kabel. Den stänger av sig oavsett om den kabeln är i eller ej. Det enda som satt i var högtalarkabeln och ström.

Den fungerar galant på andra ställen. Som till exempel golvet nedanför...

Prova flytta dem igen och skaka lite extra på dem för att försöka kolla om nått är glapp inuti.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Prova flytta dem igen och skaka lite extra på dem för att försöka kolla om nått är glapp inuti.

Inget sånt, har testat.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Damm:

Inget sånt, har testat.

Skumt, ställ upp dem när allt annat är avstängt och prova att slå på en sak i taget och kolla vad som händer, det är underligt om nån pryl stör så mycket att den kan få andra saker att stänga av sig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Allt verkar ha löst sig nu när jag flyttat datorn och omninstallerat alla högtalarkablar ett par gånger. Jävlar vad dem dånar.

Hur högt kan jag spela för att inte riskera att förstöra dem? Kan jag köra full-volym med dator, utan problem? Har hittils bara kört halv-volym i litet rum som låter mycket högt.

Mvh