Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Spel, förmodligen. På Ryzen så ökar ju FPS med frekvens har det visat sig. Timings är mindre viktigt. Det som händer när man ökar frekvensen är ju att bandbredden ökar, och så är även fallet vid fler minneskanaler ju.

Jag har inte sett en enda test som visar på någon relevant vinst av quad i minnet. Därför frågade jag.

Jag räknar inte med SiSoft Sandra som ju bara mäter bandbredden i sig.

Det kanske finns något scenario där det hjälper, men jag har ännu inte sett vad det skulle vara. Det är inte spel i alla fall.

Är det någon som har sett något test där man får bättre prestanda av quad-minnen?! Länka gärna till något sådant då!

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

problemet med spelen när att de nyttjar inte alla kärnor till max som "pro applikationer" å då ser man inte någon vinst med det mot säg dual chan. Mena du kan ju köra 3200 stickor med ett x99 sys å det ger mer än själva quadchan minneskontrollern i spel.
Samma med single mot dual chan för lga115x, i vissa scenarion ser man skillnad men oftast så är det i runda slängar samma prestanda, mest pga gpun men ändå.

Troligtvis är det så att threadripper måste ha 4st minnesmoduler, dvs två per krets för att vara säker på att du inte begränsar systemet, tvivlar på att IF är sådan mirakel uträttare att den kan utan prestanda förlust komma åt minnen som bara är anslutna till den andra kretsen. Hoppas Swec å andra kan testa om det verkligen blir nån skillnad.

Så här i detta fallet är det inte som att prata om det vore intel med quadchan.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Angående de tekniska skillnaderna mellan Samsungs EVO vs PRO så är det i regel typen av flash-minne som används. TLC (3 bitar per cell) för EVO, och MLC (2 bitar per cell) för PRO. Det styr prestanda och hållbarhet.

Vad det innebär för de flesta på kort sikt är en marginell skillnad i prestanda (främst vid skrivning), som många inte lär märka.

Mer intressant är hur länge de går att använda på lång sikt, uppåt 5-10 år, beroende på arbetsbelastning. Räkna med att PRO-modellerna håller dubbelt så länge (sett till hur mycket man skriver till de), jämfört med motsvarande EVO.

Personligen skulle jag sikta på PRO-varianterna, men det är inget direkt fel på EVO 8xx/9xx heller. (EVO 750 är dock skit med sin extremt låga hållbarhet.)

Visa signatur

Speldator: Fractal Design Meshify C, Core i7-8700k @ 5,0 GHz (AVX -3) luftkyld med Cryorig R1 Universal, Asrock Z370 Fatal1ty Professional Gaming i7, 64 GB Corsair Dominator Platinum @ 3466 MHz CL16 (XMP), ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti Gaming, Win10 Pro, Acer XB271HU (gamla bilder med GTX 970)
i7-8700k 5.0 GHz OC: CPU 50x, Vcore 1,310V, LLC 2 (1=max, 5=min), BCLK 100.0, AVX offset -3, Cache 45x
Server: Xeon E3-1226v3 3,3 GHz, 32 GB ECC DDR3, VMware ESXi 6, 10 Gbps fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Om du menar 850 Evo vs 960 Evo, eller pro modellerna så är det stor en prisskillnad.
Att välja 960 evo istället för 850 Pro som TS funderar på så är det ungefär samma pris.

Om man ska nöja sig med en 850 evo eller inte beror på vad man gör med datorn, samtidigt ska allt sättas i perspektiv. En person som köper en dator för 15 000kr får snåla in på allt, den som i stället köper en dator för 30 000kr kan välja bättre komponenter av allt.

En Threadripper 1950X skulle jag aldrig köra med enbart 850 evo, på samma sätt som att vissa andra här inte skulle välja en Geforce 1050 grafikkort till den.

Angående märka skillnad så beror det på om man jobbar med mycket data, jag själv ser direkt om jag jobbar ifrån min ramdrive, 960 evo eller 850 evo diskarna,

Men för vanliga personer, javisst är det onödigt, det är för övrigt också processorn Threadripper 1950X. Processorn är till för de som belastar sin dator mycket och beroende på vad det är för laster så flaskar annan hårdvara.
Min 7700K begränsas t.ex av min 960 evo, det är därför som jag kör med ramdrive på den.

Saken med m.2 diskar är ju att risken finns att dom throttlar på grund utav värmen dom utvecklar och att dom ligger så pass nära andra komponenter som alstrar mycket värme. Det är 800krs skillnad och dom kan han hellre använda till mer ram och köra en ramdisk så om han ser det lämpligt istället för att slänga pengar i sjön som en annan gjort. Men det är bara vad jag tycker.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Nope. Quad channel ger 4ggr bandbredd jmf med single channel. Därav att (nästan?) alla i tråden förutom du rekommenderat 4 stickor.

Så för att sammanfatta, 4*16 minst 3200MHz är vad jag skulle rekommendera.

Edit: Så för att hålla sig till din analogi, i quad channel har du tre polare med samma utrustning och kapacitet som du själv som hjälper till att fylla flaskorna.

Det ni egentligen rekommenderar honom att köpa är 4x8 GB vilket är just vad jag ifrågasätter. Jag utgick helt enkelt från att han började med 32 GB nu och eventuellt kommer uppgradera i framtiden. Jag personligen skulle ha gått på 2x16 GB för att det generellt blir lättare att upgradera till mer minne i framtiden för att man inte har använt lika många minnesplatser. Samtidigt kan jag tycka att det blir enklare att överklocka processorn och volta minnesmodulerna ju färre sådana du har i slottarna.

Annars kommer personen i fråga helt enkelt enbart kunna få ut 64 GB som totala minne istället för 128 GB... om nu Threadripper stödjer så mycket. Att ha så mycket minne är kanske inte aktuellt idag, men köper man en 16-kärnig processor för 10 tusen kan jag tänka mig att den ska användas i 4 år. Då kan jag också se framför mig att minnen kan komma bli billigare och då kanske det blir enklare att upgradera sin RAM till sitt fulla. Då kan jag anse att det är onödigt att begränsa sig enbart efter Quad channel.

Jag personligen går på så mycket minne som möjligt istället för enbart Quad channel. Jag tror mer på att man får mer generell och övergripande prestanda från att ha mer RAM än just Quad channel mode. Det tror jag man tjänar mer på i slutändan. Och skulle Quad channel bli aktuellt för personen i fråga med 4x16 GB istället för 4x 8 GB, då kommer han få 64 GB istället för 32 GB.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nephitis:

Det ni egentligen rekommenderar honom att köpa är 4x8 GB vilket är just vad jag ifrågasätter. Jag utgick helt enkelt från att han började med 32 GB nu och eventuellt kommer uppgradera i framtiden. Jag personligen skulle ha gått på 2x16 GB för att det generellt blir lättare att upgradera till mer minne i framtiden för att man inte har använt lika många minnesplatser. Samtidigt kan jag tycka att det blir enklare att överklocka processorn och volta minnesmodulerna ju färre sådana du har i slottarna.

16Gb pinnar klockar sämre än single-stack 8Gb pinnar, har man Samsung B-die blir det ännu bättre. Alla g.skills ram kör med det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Skulle det vara möjligt att köpa en threadripper o köra vm med 2 grafikkort o på så sätt kunna ha 2 skärmar, tangentbord och möss om man skulle vilja ha 2 speldatorer men bara 1 burk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nephitis:

Det ni egentligen rekommenderar honom att köpa är 4x8 GB vilket är just vad jag ifrågasätter. Jag utgick helt enkelt från att han började med 32 GB nu och eventuellt kommer uppgradera i framtiden. Jag personligen skulle ha gått på 2x16 GB för att det generellt blir lättare att upgradera till mer minne i framtiden för att man inte har använt lika många minnesplatser. Samtidigt kan jag tycka att det blir enklare att överklocka processorn och volta minnesmodulerna ju färre sådana du har i slottarna.

Annars kommer personen i fråga helt enkelt enbart kunna få ut 64 GB som totala minne istället för 128 GB... om nu Threadripper stödjer så mycket. Att ha så mycket minne är kanske inte aktuellt idag, men köper man en 16-kärnig processor för 10 tusen kan jag tänka mig att den ska användas i 4 år. Då kan jag också se framför mig att minnen kan komma bli billigare och då kanske det blir enklare att upgradera sin RAM till sitt fulla. Då kan jag anse att det är onödigt att begränsa sig enbart efter Quad channel.

Jag personligen går på så mycket minne som möjligt istället för enbart Quad channel. Jag tror mer på att man får mer generell och övergripande prestanda från att ha mer RAM än just Quad channel mode. Det tror jag man tjänar mer på i slutändan. Och skulle Quad channel bli aktuellt för personen i fråga med 4x16 GB istället för 4x 8 GB, då kommer han få 64 GB istället för 32 GB.

Håller med i det store hela. Men större minnes moduler brukar inte gå att klocka så högt med AMDs nya arkitekturer. Så 16gb mobuler kommer nog inte klara 3200mhz skulle jag gissa. Det lär visa sig när man kommer närmare lansering men jag slår vad om att större minnen inte kommer klocka lika bra som de mindre precis som det är med ryzen.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64