Msi gtx 1080 ti Lightning Z RGB på Asus mobo?

Permalänk
Medlem

Msi gtx 1080 ti Lightning Z RGB på Asus mobo?

Hej!

Har köp ett nytt grafikkork, msi gtx 1080 ti Lightning Z. Men nu verka jag inte kunna ändra RGBn på kortet, för deras Mystic light program vägra starta. Så min enkla fråga är om man kan styra rgbn på koret om man har asus moderkort. Eller måste man även ha ett msi moderkort för att det ska fungera ?

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akezz0n:

Hej!

Har köp ett nytt grafikkork, msi gtx 1080 ti Lightning Z. Men nu verka jag inte kunna ändra RGBn på kortet, för deras Mystic light program vägra starta. Så min enkla fråga är om man kan styra rgbn på koret om man har asus moderkort. Eller måste man även ha ett msi moderkort för att det ska fungera ?

Tack!

Du ska kunna styra MSIs komponenter med drivrutiner från MSI. Du kan inte styra MSI komponenter med ett Asus moderkort, eller tvärtom.

När du ladda ner mystic light programmet, var det från Grafikkortets officiella hemsida? Jag vet inte om det gör någon skillnad?
https://www.msi.com/Graphics-card/support/GeForce-GTX-1080-Ti...

Jag personligen kan styra MSI kortets ljus med MSI Gaming App.. Behöver inte mystic light, men dock snackar vi om min 1060 Gaming X, så kanske lightning är annorlunda.

Permalänk
Medlem

@Hagge: Har du ett Msi moderkort? För som sagt, laddade ner gaming appen men det vägra starta.

Permalänk
Medlem

@Hagge: Har du ett Msi moderkort då eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akezz0n:

@Hagge: Har du ett Msi moderkort då eller?

Dra ned gaming app och pröva?

Hur som, du är inte ensam. Många på MSI's forum som har problem med Mystic light inte fungerar.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Dra ned gaming app och pröva?

Hur som, du är inte ensam. Många på MSI's forum som har problem med Mystic light inte fungerar.

För att få igång appen behöver du starta programmet på datorn. Vill bara veta om det går ändra rgbn på mitt msi kort utan att jag har ett msi moderkort. Känns inte roligt att behöva köpa ett helt nytt kort bara för att kunna styra rgbn på kortet. Riktigt fult gjort av msi isf.

Tack ändå!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trinyti:

@Hagge: Har du ett Msi moderkort? För som sagt, laddade ner gaming appen men det vägra starta.

Skrivet av Akezz0n:

För att få igång appen behöver du starta programmet på datorn. Vill bara veta om det går ändra rgbn på mitt msi kort utan att jag har ett msi moderkort. Känns inte roligt att behöva köpa ett helt nytt kort bara för att kunna styra rgbn på kortet. Riktigt fult gjort av msi isf.

Tack ändå!

Skickades från m.sweclockers.com

Sorry, kanske jag borde tagit med lite fler ord i meningen. Var inte tillräckligt tydlig, mitt fel.
Du kan inte styra Msi komponenter med Asus moderkort samt Asus programvara för ljus. Komponenter spelar ingen roll så länge du har drivrutinera. Det vill säga har du Asus strix grafik behöver du Asus aura för att styra ljusen och har du Msi behöver du mystic Lightning.

Så länge komponenter så som moderkort, grafikkort, minnen osv har sina drivrutiner kommer ljusen som supportas att kunna styras. Vissa komponenter är universala som t.ex G.skill minnen som ska kunna styras med Asus aura samt msi mystic Light.

Säger det igen då,
Har du msi moderkort samt msi grafik behöver du endast msi mystic Light eller gaming app.
Har du Asus moderkort samt grafik behöver du Asus aura sync.
Gigabyte har deras version.

Har du som du säger Asus moderkort och msi grafik behöver du både mystic light/gaming app och Asus aura.

Obs: Både Mystic Light och Gaming app tillhör Msi.

Jag har i datorn jag nämnde tidigare ett msi kort samt ett Asus moderkort. Har inte laddat ner Asus sync då jag bara gick in i bios o stängde onboard LED. Grafikkortet ladda jag ner gaming app till och kunde stänga av ljuset där.

Hoppas jag klargjorde allt mer nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Sorry, kanske jag borde tagit med lite fler ord i meningen. Var inte tillräckligt tydlig, mitt fel.
Du kan inte styra Msi komponenter med Asus moderkort samt Asus programvara för ljus. Komponenter spelar ingen roll så länge du har drivrutinera. Det vill säga har du Asus strix grafik behöver du Asus aura för att styra ljusen och har du Msi behöver du mystic Lightning.

Så länge komponenter så som moderkort, grafikkort, minnen osv har sina drivrutiner kommer ljusen som supportas att kunna styras. Vissa komponenter är universala som t.ex G.skill minnen som ska kunna styras med Asus aura samt msi mystic Light.

Säger det igen då,
Har du msi moderkort samt msi grafik behöver du endast msi mystic Light eller gaming app.
Har du Asus moderkort samt grafik behöver du Asus aura sync.
Gigabyte har deras version.

Har du som du säger Asus moderkort och msi grafik behöver du både mystic light/gaming app och Asus aura.

Obs: Både Mystic Light och Gaming app tillhör Msi.

Jag har i datorn jag nämnde tidigare ett msi kort samt ett Asus moderkort. Har inte laddat ner Asus sync då jag bara gick in i bios o stängde onboard LED. Grafikkortet ladda jag ner gaming app till och kunde stänga av ljuset där.

Hoppas jag klargjorde allt mer nu

Tack för att du tog dig tid att svara! Då ska jag ju tekniskt sätt kunna ändra rgbn utan att köpa ett nytt moderkort från msi. Låter mer som en mjukvara Bugg som gör att programmen vägra starta ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akezz0n:

Tack för att du tog dig tid att svara! Då ska jag ju tekniskt sätt kunna ändra rgbn utan att köpa ett nytt moderkort från msi. Låter mer som en mjukvara Bugg som gör att programmen vägra starta ?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är troligtvis en bugg eller något annat program som blockerar uppstarten.
T.ex för några år sedan kunde inte jag styra en Aio kylare för processorn från Antec när jag hade Corsair Link installerad.
Men det är troligtvis en bugg.

På en av mina datorer funkar inte Asus Aura fast än jag har ett Asus moderkort och Grafikkort. Grafikkortet vägrar följa ljusinställningarna... :S Funkar däremot på ett annat system med ett MSI kort.

Antar att företagen inte lägger så mycket tid på att finslipa just ljus programmen.