Permalänk
Medlem

Märke spelar ingen roll då ALLA hårddiskar kommer att dö! frågan är bara NÄR. Men jag har haft hårddiskar från dom olika märkerna och alla har sina serier som är sämre ibland. nu har jag 2 seagate i nasen dom har rullat över 50K+ timmar nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon154069:

@Elghinnarisa: Nej, den var på 1 TB.

1 TB diskarna var ökända för att dö också. Fick den utbytt i min iMac genom utökad garanti. Kanske samma batch som du råkat ut för?
Lyckligtvis blev jag aldrig av med någon data, då jag hann byta ut den innan dess. Däremot gjorde S.M.A.R.T. den mer eller mindre obrukbar.

Litar inte blint på någon hårddisk, utan försöker alltid ha 2-3 kopior av mina viktiga filer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Har själv hemma bl.a. 8 stycken ST33000651SS som varit i ständig drift sedan december 2011. Snurrar än och ingen retur på någon av dom. Mer än 99.99% driftstid per år.

Baserat på tråden så skall dom rasa imorgon bitti.

Oooh uve jixed it

Enterprise diskarna görs ju inte med "budget", och där håller Seagate helt klart en annan nivå också. Hade det dock varit ST3000DM0001 istället, så hade jag varit förvånad om de ens hållit 1 år...

Permalänk
Medlem

Jag tycker supporten är mer viktig än procenten diskar som går sönder.
Tidigare köpte jag diskar från Seagate då de gav fem års garanti.
Nu är de flesta konsumentdiskar nere på tre års garanti.

Jag har haft både Seagate- och WD-diskar som rasat som hänt under garantitiden.
Alltså blir det en fråga om kostnad att skicka disken.
Seagate har ett uppsamlingscenter i Stockholm, WD i Tyskland.
Prisskillnaden att skicka rekommenderat till Stockholm eller Tyskland skiljer en hel del.
Att skicka rekat till Tyskland kostar nära nog lika mycket som disken ifråga...

Permalänk
Hedersmedlem

Hmm har själv tre av de där treterabyte:arna från nämnda bolag och efter mer än tre år så tuffar de faktiskt på utan mankemang. Så allt är inte beroende av att de enbart är dåliga i en viss miljö, för hemmabruk/lagring är de inte helt fel iaf.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jalle64:

Hmm har själv tre av de där treterabyte:arna från nämnda bolag och efter mer än tre år så tuffar de faktiskt på utan mankemang. Så allt är inte beroende av att de enbart är dåliga i en viss miljö, för hemmabruk/lagring är de inte helt fel iaf.

Nu var det inte riktigt så illa att det var IBM GXP Deathstar-klass på just den serien men de är erkänt usla. Men efter denna serie så verkar Seagate ha bättrat sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtreX:

Två diskar rasar och du tycker det är grund nog att "varna alla" och bojkotta ett märke för evigt? Jisses grabben, dags att ta en grundkurs i statistik kanske?
Varsågod, här är lite läsning åt dig att basera ditt nästa inköp på istället: https://www.backblaze.com/blog/hard-drive-benchmark-stats-201...

Grabben? tror ingen kille använder ett sånt namn haha. Jag råkar veta att det är en tjej. Nog med offtopic

Jag vet att min egen gamla Samsung är också trasig. Dåliga sektorer och slö som fan. Den har ju några år på nacken. Datorn fryser ibland och spel laggar som aldrig laggat förut. Tur nog så har jag det mesta på backup. Väntar bara på diskens död

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Endast förlorat en seagate disk. 4 st med varningar dock. Alla är på 2TB och snurrade i över 40k timmar. Köpte en 8TB ironwolf nyligen och hoppas att den håller sig ett par år har även två archive 8TB som funkar riktigt bra!

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Grabben? tror ingen kille använder ett sånt namn haha. Jag råkar veta att det är en tjej. Nog med offtopic

Jag vet att min egen gamla Samsung är också trasig. Dåliga sektorer och slö som fan. Den har ju några år på nacken. Datorn fryser ibland och spel laggar som aldrig laggat förut. Tur nog så har jag det mesta på backup. Väntar bara på diskens död

http://i.imgur.com/UKv2SPr.png

Skönt att jag inte är ensam om mina förutfattade meningar, att du dessutom är medveten om dina utan att göra något åt dem gör ju i alla fall att jag framstår i rätt mycket bättre dager, tack för det!
Hela poängen med mitt inlägg var att trådskaparen är ute på lite för djupt vatten för sitt eget bästa och borde sluta bete sig som en barnunge och "varna alla" bara för att två diskar gått sönder, välkommen att göra ett nytt försök till svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Oooh uve jixed it

Enterprise diskarna görs ju inte med "budget", och där håller Seagate helt klart en annan nivå också. Hade det dock varit ST3000DM0001 istället, så hade jag varit förvånad om de ens hållit 1 år...

Har 5 sådana från år 2012 i en raidz1 i en eSATA kabinett med dålig kylning. Har dock ej koll på deras drifttid mer än att dom körs i runt 24-36h var 3:e månad. Inget strul än med dom. Dom kommer säkert paja p.g.a. dig nu i början på september .

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Grabben? tror ingen kille använder ett sånt namn haha. Jag råkar veta att det är en tjej. Nog med offtopic

Jag vet att min egen gamla Samsung är också trasig. Dåliga sektorer och slö som fan. Den har ju några år på nacken. Datorn fryser ibland och spel laggar som aldrig laggat förut. Tur nog så har jag det mesta på backup. Väntar bara på diskens död

http://i.imgur.com/UKv2SPr.png

Den disken har hängt med ett tag, 53000 timmars drifttid...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Den disken har hängt med ett tag, 53000 timmars drifttid...

Jo såg det. ca 6 år om jag räknade rätt . Man ska nog inte klaga att några sektorer har gått sönder

Har två diskar till och en hade 56000 timmar och är från WD. Den är dock inte min från början

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Har 5 sådana från år 2012 i en raidz1 i en eSATA kabinett med dålig kylning. Har dock ej koll på deras drifttid mer än att dom körs i runt 24-36h var 3:e månad. Inget strul än med dom. Dom kommer säkert paja p.g.a. dig nu i början på september .

Mwhhuuuaahahaha...

Skrivet av AMD-FX:

Grabben? tror ingen kille använder ett sånt namn haha. Jag råkar veta att det är en tjej. Nog med offtopic

Jag vet att min egen gamla Samsung är också trasig. Dåliga sektorer och slö som fan. Den har ju några år på nacken. Datorn fryser ibland och spel laggar som aldrig laggat förut. Tur nog så har jag det mesta på backup. Väntar bara på diskens död

http://i.imgur.com/UKv2SPr.png

50k+ timmar är mer är en konsument disks livslängd. Seagate diskarna jag jämför med som jag haft problem med har knappt 20-25k timmar. WD brukar klara 25-30k iaf, men även de finns undantag på. De gamla Samsung HDDna höll faktiskt väldigt bra, och dör numera endast pga deras ålder.

Dock ska jag säga att mina två Samsung diskar jag haft var otroligt sega... Ena är SMART "KRITISK"... och den sitter med en USB3 anslutning och går än... Andra har en liten SMART varning och går den med... Så om du väntar på att den ska dö... lär du få vänta till du är nära det

----

Det jag har märkt dock är att Seagate diskarna vill ha det svalt... 25 grader eller lägre om de så kan. 30+ börjar deras livslängd krympa, och troligen är detta pga de har designat saker efter enterprise, där man håller ca 25 grader med AC. WD verkar nästan vara lite tvärt om. Dessa gillar lite värme... 25+ iaf, typ 35 verkar deras livslängd vara "peak". Så dessa ska inte kylas för mycket... typ som SSDer inte bör göra.

Problemet är att folk har antingen väl kylt, med fläkt, varpå WD diskarna rasar... eller ingen kylning och Seagate diskarna rasar. Är mina personliga observationer, både genom åren och även genom en del diskar. Ni får ta detta tips som ni själv vill...

Permalänk
Medlem

Går det inte att fixa(laga) disken med en ny firmware? http://www.hddfirmware.com/category/seagate/

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Har två WD Blue 500GB som agerar lagring för spel m.m. i min rigg. RAID0 68,000h respektive 64,000h drifttid, snurrar på bra utan problem..

Bytt både Seagate och WD diskar och skulle tippa på att det är ganska jämnt fördelat mellan märkena..

Permalänk
Medlem

Har enbart positiva saker att säga ang Seagate, ägde aldrig den berömda serien som ertappades med oerhört hög fail-rate så den kan jag inte kommentera.
Dock har sista diskarna blivit WD men vem vet nästa gång kanske.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Går det inte att fixa(laga) disken med en ny firmware? http://www.hddfirmware.com/category/seagate/

Kan du laga mekaniska fel med mjukvara?
FW kan i bästa fall ändra toleransnivåer, men om den är opålitlig pga slitage nu, lär FW inte fixa det.

Permalänk
Medlem

IBM fick mycket skit för sina IBM GXP Deathstar - kanske delvis förtjänat - men samtidigt skall man ha klart för sig att de var teknikledande med nya skrivhuvuden med GMR-läsning, perpendikulär läs och skrivning, glasskivor etc. - saker som idag anses som standard.

Grundfelet i IBM GXP Deathstar var ett areodynamiskt felutformad huvud med hård luftstöt mot skivan var gång huvdet passerade området och efter tillräckligt många gånger på samma ställe (många miljoner varv) så började partiklar lossna från skivan och resten är bara en tidsfrågan.

Senare firmware så flyttade man runt armen hela tiden även i viloläge så att denna och dess huvud inte skulle ligga på samma cylinder i för långa tider.

men som de flesta 'katastrofala' produkter/batcher så brukar företag gå stärkta ur det - om de överlever. HGST är väldigt välrenomerat när det gäller driftsäkerhet då man nästan känner av "gör aldrig om samma misstag någonsin igen" i företagspolicyn och kvalitetstänket, ett annan Företag som fick näsbränna men idag anser vara i toppskiktet, är Samsungs SSD-minne.

och frågan är om inte Seagate också skärpt sig efter 3TB-fadäsen och nu är en smula bättre än WD för dess nyare produkter om man ser till statistiken från blacklaze. - hur eller hur verkar Seagate (egentligen Samsungs 2.5" diversion) vara ledande på att få in så mycket data det går på en 2.5" disk... WD släpar helt klart efter där.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Oooh uve jixed it

Enterprise diskarna görs ju inte med "budget", och där håller Seagate helt klart en annan nivå också. Hade det dock varit ST3000DM0001 istället, så hade jag varit förvånad om de ens hållit 1 år...

Min ST3000DM0001 har hållit i fem år, haft missljud de senaste året, men den tickar på (bokstavligen). Kanske är dags att bytas ut.
Men däremot har man ju tappat kollen på vad som är bra hårdidiskar. Verkar vara ett lotteri där vinnaren är den som har bäst ögon i nacken.

Visa signatur

CPU: Intel i5 8600K - Mobo: Asus Z370-F - RAM: Corsair Vengeance RGB DDR4 3200MHz, 4x8GB - GFX: Asus Strix RTX 2060 - SSD: Samsung 750 EVO, 840 EVO, 960 EVO, 850 PRO - HDD: WD Red 4TB - PSU: EVGA SuperNova G2 750W - Chassi: Fractal Design Define R4 Window - OS: W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vannulven:

Min ST3000DM0001 har hållit i fem år, haft missljud de senaste året, men den tickar på (bokstavligen). Kanske är dags att bytas ut.
Men däremot har man ju tappat kollen på vad som är bra hårdidiskar. Verkar vara ett lotteri där vinnaren är den som har bäst ögon i nacken.

Dagens sanning.
Problemet är att som du själv är exempel på är även defekta och dåliga modeller kryddade av några få bättre exemplar, så det hela blir svårare att jämföra och dra slutsats om, något hårddisktillverkarna vet mycket väl om.

Den lilla statistik som finns öppen möts av kritik för det är inte "rätt förhållande", men jag säger lite att de får gärna presentera statistik på att de håller under rätt förhållande, för det enda vi vet är att vissa modeller hos tillverkare har problem. Sen kommer andra som säger att märke "X" visst håller bra... och tittar då på enterprise diskarna, i perfekta förhållande, vilket är som att säga att Volvo S60 måste vara bra, för V70 är det...

Så det är verkligen ett lotto... och personliga åsikter och uppfattningar är klart påverkade. Tror att vägen är att helt enkelt inte lita på en enda tillverkare, utan sprida ut backuper och liknande på olika märken. Dessutom hårdtesta era diskar iaf 3 (helst 6) månader innan ni bedömer dem, då barn-sjukdomar/designfel och ålder-sjukdomar/slitagefel är två olika faktorer. En disk som kanske 25% av dem har barn-sjukdomar kan hålla 5 år utan problem när väl den perioden är över.

Permalänk

@Paddanx:

Ja, starkt medhåll.

Man får helt enkelt läsa recensioner, göra en hyfsat lekmannamässig bedömning om vad som kanske verkar vara en bra hårddisk, och sen fortsätta med det rätta -- göra backups. Kanske har man tur som jag och får ett bra ex av en modell som är självdestruktiv, eller så har man sjukt otur och får måndagsexemplaret av den mest pålitliga modellen just då.

Visa signatur

CPU: Intel i5 8600K - Mobo: Asus Z370-F - RAM: Corsair Vengeance RGB DDR4 3200MHz, 4x8GB - GFX: Asus Strix RTX 2060 - SSD: Samsung 750 EVO, 840 EVO, 960 EVO, 850 PRO - HDD: WD Red 4TB - PSU: EVGA SuperNova G2 750W - Chassi: Fractal Design Define R4 Window - OS: W10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elghinnarisa:

Jag har aldrig varit med om att en disk låter konstigt. Bara blir segare än sirap på nordpolen och helt oanvändbar samt massor med dåliga sektorer.

En av mina Hitachi Deskstar börjar nu låta lite konstigt; klicka-tchun-grr nån gång då och då. Men den är ju trots allt nästan 13 år gammal nu, med 76.000 timmar på nacken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

En av mina Hitachi Deskstar börjar nu låta lite konstigt; klicka-tchun-grr nån gång då och då. Men den är ju trots allt nästan 13 år gammal nu, med 76.000 timmar på nacken.

Och folk tvivlar på mig när jag säger att äldre diskar höll bättre
3-5 år idag... vs 10+ år om du hade tur förr.

Permalänk
Inaktiv

Jag har två stycken 1TB Seagate Barracuda varav den ena dog (tog med sig WHS:en, medan den andra ha varningar enligt SMART. De nyare Seagate:arna är 3TB (den ökända), 2x4TB och extern Seagate Backup Plus Hub på 8TB. Ett gäng Samsung 2TB som är 5-6år gamla. Hårddiskar åldras.

Permalänk
Medlem

Visst, de åldras men vissa åldras som sur mjölk och andra blir lite äldre bara. Fjärde Seagaten som dör för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piddus:

Visst, de åldras men vissa åldras som sur mjölk och andra blir lite äldre bara. Fjärde Seagaten som dör för mig.

Lovar dig dock att ingen av dem åldras som fint vin eller god ost dock... är bara skillnad på om det är behandlad mjölk eller färsk mjölk som kylvara, typ

Men jag har en Seagate disk hemma som nu också verkar ha kastat in handduken denna veckan... extern USB.

Permalänk
Medlem

Haha nej det är sant, ingen utav dem blir ju direkt bättre
Den här senaste dog väldigt överraskande. Kom lite chirp-ljud, fick starta om av någon anledning. Sedan så va den försvunnen från bios och kunde inte initieras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

alltså får man ställa en liten fråga. Vad gör ni med allt utrymme på era datorer?

Program, media, spel, TMP (scratch), utvecklings relaterad data etc.
Jag äter så mycket data jag kan få, speciellt när mitt hemnät är 16/1.5 Mb/s och idén med molnet är en gullig dröm för mig.

Modern min sitter på 14.25 TB, 250GB SSD, 6TB bild lagring och 8TB backup. Dessvärre behöver hon snart mer, hon gillar tag bilder...

Ontopic: Sample size...

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Personligen kommer jag aldrig mer köpa nån snurr-disk överhuvudtaget. Alla är skit, finns inga bra.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Program, media, spel, TMP (scratch), utvecklings relaterad data etc.
Jag äter så mycket data jag kan få, speciellt när mitt hemnät är 16/1.5 Mb/s och idén med molnet är en gullig dröm för mig.

Modern min sitter på 14.25 TB, 250GB SSD, 6TB bild lagring och 8TB backup. Dessvärre behöver hon snart mer, hon gillar tag bilder...

Du har iaf varit vettig och har backup. Folk verkar köpa 10TB diskar och sen tycker livet är härligt... utan att köpa Backup på samma storlek eller mer för revisions backup.

Ang bilder så är det lite som... måste alla bilder ligga i så hög upplösning? Jag kan förstå att man vill spara dem, men normalt tar man ju bilder i en bra upplösning, sen går man igenom dem och slänger det som inte blev bra och klipper, justerar eller sparar de andra, och då ser jag ingen poäng att spara bilder i okomprimerad 4000x4000 upplösning om man inte ska skicka det till ett tryckeri för att göra A2 affischer.

Ofta är bilderna korniga eller halvdåliga i dessa enorma upplösningar ändå, så man kan lätt förbättra dem och förminska dem utan att förlora detaljer som märks.

Att bara ta 1000 bilder per dag och lägga på hög är lika meningslöst som att köpa tidningen varje tag och lägga på hög i lådor på vinden... vem i tusan kommer titta på dem?

Skrivet av philipborg:

Ontopic: Sample size...

Som jag sa ovan... kom med mer info om du har den, annars är sample sizen vi har betydligt mer relevant än ingen. Detta trams att vifta bort data då den inte är detaljerad nog är tramsigt, då konsument diskar generellt idag är dåliga.

Jag tror dock inte Seagate är så dåliga som de målas upp heller, men diskarna dör ändå som flugor hit och dit. Prisjakt kommentarer säger detsamma om vissa av Seagates modeller (och andra diskar också).

Men "bränt barn skyr elden"... förutom när det gäller vissa personers åsikter om hårdvara, då det tydligen är att man ska ha 3:e gradens brännskada på 1000 ställen för att det ska vara relevant. Man tycker att om 1000 pers bränner sig, borde det räcka för att folk ska inse att det är varmt där... rör inte annars bränner du dig.