Permalänk
Medlem

Överklockade i5-4670k, härnäst?

Specs

Processor: i5-4670k 3.4 GHZ
Moderkort: MSI Z87-G45
RAM: 16GB DDR3
Grafikkort: Radeon HD 7990
Nätagg: 850W

Bakgrund: Spelar WoW, stört mig länge på att jag laggar till när många spelare är närvarande/mycket händelser sker på skärmen vid höga inställningar.

Överklockade nyligen min processor till 4.4 GHZ, märkbar skillnad. Kan köra spelet på ca 70% av högsta grafiken utan problem och utan fps drops, hade dock velat komma närmre 100%. Frågan är fall jag ska fortsätta högre (bottleneckar processorn fortfarande mitt grafikkort?) eller ska jag fokusera på kortet?

Tack på förhand!

EDIT: Inga svar? Ska jag tillägga någon information som eventuellt saknas?

Permalänk
Medlem

Kolla med MSI afterburner var som belastas mest. Det kan vara så att nu så ligger GPUn (eller ja, de två på 7990) på 100% och då är det graffet som behöver en knuff. Sedan vet inte jag hur WoW hanterar crossfire och det kan vara så att det inte kan ligga på 100% även om CPUn inte begränsar.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Skrivet av infigo:

Kolla med MSI afterburner var som belastas mest. Det kan vara så att nu så ligger GPUn (eller ja, de två på 7990) på 100% och då är det graffet som behöver en knuff. Sedan vet inte jag hur WoW hanterar crossfire och det kan vara så att det inte kan ligga på 100% även om CPUn inte begränsar.

mycket riktigt som infigo säger så kan det mycket väl vara GPU nu som sätter ner foten.

dock brukar det vara skuggorna som är största prestandaboven i wow då de får alla flerkärniga cpu att gå på knäna mer eller mindre eftersom att wow är så otroligt dåligt optimerat för flerkärniga cpuer

spelet har ett otroligt ooptimerat flerkärnstöd som lite hastigt lades till för att hotta upp spelet när flerkärningt började bli vanligare än enkelkärnigt nån gång under burning crusade/Lich king den är så dålig att kärna 1 ändå kommer få göra 90% jobb medans de andra kärnorna kommer dela på de resterande futtiga arbetet som blir över.

sen är flerkortsstödet för grafikkort ungefär lika dåligt som dess cpustöd och många sli/crossfirelösningar ger fortfarande sämre prestanda än att inaktivera det och köra med ett single kort bara.

så jag skulle prova att för det första inaktivera crossfirekopplingen på ditt grafikkort och se om de blir bättre.

sedan om det inte blir någon skillnad slå på det igen och testa att kräma ut lite högre frekvenser mha t.ex som ovan nämnt msi afterburner.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag har 4.8GHz i5-4670k med 1.3V adaptive voltage och Pure Rock som CPU-kylare. Du kan nog gå lite högre än 4.4GHz om du inte haft otur med ditt exemplar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|> MB: MSI Z370 Tomahawk |> CPU: i5 8600K |> Kylning: Be Quiet! Pure Rock
|> RAM: KFA2/Galax HOF Extreme DDR-4000 2x8GB
|> GPU: ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC |> PSU: Corsair RM750X
|> SSD: Crucial MX500 |> Chassi: Meshify C |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helevete:

Jag har 4.8GHz i5-4670k med 1.3V adaptive voltage och Pure Rock som CPU-kylare. Du kan nog gå lite högre än 4.4GHz om du inte haft otur med ditt exemplar.

Skickades från m.sweclockers.com

Shit, det är högt, jag kommer bara tilll 4.3Ghz..

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Shit, det är högt, jag kommer bara tilll 4.3Ghz..

Ser ut som du hade otur i silikonlotteriet min förra 4670K gjorde iaf 4.4 med 1.225Vcore

Hade nog kommi högre om jag hade dragit på mer volt, men ville vara iaf lite snäll mot den

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Avstängd

Med lite delid så kan du hamna på 4,9GHZ om du har tur

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Avstängd

Ta bort shadows, sänk view distance till 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Ser ut som du hade otur i silikonlotteriet min förra 4670K gjorde iaf 4.4 med 1.225Vcore

Hade nog kommi högre om jag hade dragit på mer volt, men ville vara iaf lite snäll mot den

Har till och med testat 1.45v, kan göra några benchtests i 4.4ghz men funkar inte länge.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Det är svårt att jaga FPS i MMOs för du har även en server-klient arkitektur att ta hänsyn till.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Medlem

Kul för er! Min 4670K går inte att få stabil på över 4.1 GHz =(

Permalänk

Min 4670k går stabilt 4.2ghz med 1.21v, verkar som att största andelen fått så dåliga batches

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3