Behöver juridisk hjälp med att teckna upp avtal

Permalänk
Medlem

Behöver juridisk hjälp med att teckna upp avtal

Hej!

Jag försöker hjälpa en tjejkompis att bli av med tjatet från hennes ex om en skuld kort sagt, och tänker att ett avtal skulle kunna hålla honom borta.

Mer ingående om situationen: de två flyttade ihop till en ny ort där han snabbt fick tag på jobb och det tog lite längre tid för henne att hitta jobb. De hyrde en dyr lägenhet av killens föräldrar på ungefär 9k/månaden och de kom överens om att dela på denna kostnad. De första månaderna gick bra och men han började att manipulera henne, klanka ner på henne mm tills att hon mådde så dåligt att hon kände sig tvungen att inte bara lämna honom, utan även vännerna, staden och jobbet som hon precis hade fått. Hon lämnade honom ett par dagar in på den nya månaden och nu så vill han kräva pengar för en hyra. Det är här problemet ligger. Det finns inget skuldebrev upptecknat, såvitt jag vet finns det inga skriftliga bevis om något avtal - inte ens om summan hon ska betala tillbaka. Hon säger att de först pratade om halva hyran(4,5k) men nu nyligen sa han att summan var 10k men att han kan tänka sig att gå ner till 8.

Om vi går till mitt avtal som jag vill skriva åt henne så behöver jag lite hjälp för att göra det "bullet proof". Jag vet att muntliga avtal är bindande men det saknas bevis för deras avtal vilket gör att man skulle kunna argumentera emot hela deras muntliga avtal, jag vill dock att hon ska ta lite eget ansvar och göra rätt för sig och betala någon form av skuld vilket hon går med på. Det finns inget skuldebrev på skulden vilket gör skulden i sig svår att bevisa redan från första början. Det finns heller inte någon avtalad tidsram när skulden ska betalas in. Dessutom var det främst han som faktiskt drev bort henne ca 30 mil hem till sin familj så att hon därmed var tvungen att säga upp sin arbetstjänst, och därmed ligger han till skuld för att hon inte fått någon inkomst och därav inte kunnat betala skulden.
Jag ska dock senare idag gå igenom hennes uppgifter lite mer noggrant, så under tiden så använder vi oss här av exempelsiffror.

Hon går med på att betala 4,5k till honom(halva hyran för en månad) om han skriver under ett skriftligt avtal som går ut på att han för det första erkänner skulden som betald och att han inte får kräva henne på några fler pengar. Iom att han har behandlat henne så illa så får han inte kontakta henne direkt igen, om han måste nå henne så får han kontakta henne via en medlare(mig), eller via ett juridiskt ombud. Skriver han inte under så får han inte pengarna, då får han försöka driva igenom det hela rent juridiskt vilket som sagt är svårt att bevisa summa, avtalstid eller ens något avtal alls. I avtalet så ingår hans, hennes och min signatur. Det ska även ingå signatur från 2 vittnen till avtalet så att han inte skulle kunna försöka slingra sig att tex förneka sin underskrift.

Syftet med avtalet och återbetalningen är att hon ska känna sig mer självständig, att kunna känna att hon har gjort rätt för sig och att han ska lämna hennes liv utan att senare kunna dyka upp igen och kräva henne på mer pengar. Två sista frågor:
Vad kan man kalla ett sådant avtal, finns det ett namn som tex kvitto? Vad blir påföljderna om han bryter detta kontrakt, tex om han kontaktar henne igen?

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem

Här är ett exempel på hur jag vill utforma avtalet. Ni som har juridiska erfarenheter, kan ni komma med konstruktiv kritik, bör jag lägga till något osv? Hur giltigt är detta och hur väl skulle det hålla i en rättslig tvist?
Bild1

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem

@hersses:
Jag skulle tro att ett "enkelt" Skuldebrev skulle räcka.
Vad lagen säger om ett Skuldebrev.
Detta "ska" sedan intygas av honom att han har fått sina pengar, så kan han inte komma och kräva pengar vid senare tillfälle.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@hersses:
Jag skulle tro att ett "enkelt" Skuldebrev skulle räcka.
Vad lagen säger om ett Skuldebrev.
Detta "ska" sedan intygas av honom att han har fått sina pengar, så kan han inte komma och kräva pengar vid senare tillfälle.

Aha, jag fattade det som att skuldebrev tecknades upp när man lånar ut pengar - inte när man betalar tillbaka dem. Men å andra sidan kanske man kan kalla det för "Avtal" så att det inte missuppfattas? ^^

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av hersses:

Aha, jag fattade det som att skuldebrev tecknades upp när man lånar ut pengar - inte när man betalar tillbaka dem. Men å andra sidan kanske man kan kalla det för "Avtal" så att det inte missuppfattas? ^^

Ett Skuldebrev, kan man nog kalla "vad man vill", dess poäng är att den som är skyldig pengar "erkänner" skulden skriftligt.
Hur skulden uppstod, eller vad skulden gäller spelar ingen roll.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Ett Skuldebrev, kan man nog kalla "vad man vill", dess poäng är att den som är skyldig pengar "erkänner" skulden skriftligt.
Hur skulden uppstod, eller vad skulden gäller spelar ingen roll.

Jo precis, men vad vi vill är att han ska erkänna skulden betald så att han inte ska kunna kräva henne på mer pengar i framtiden. Men har du koll på vad som händer om han bryter mot förpliktelserna, kan man stämma honom på pengar tex?

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hersses:

Jo precis, men vad vi vill är att han ska erkänna skulden betald så att han inte ska kunna kräva henne på mer pengar i framtiden. Men har du koll på vad som händer om han bryter mot förpliktelserna, kan man stämma honom på pengar tex?

Det blir att dra igång en civilprocess helt enkelt om tjejen ska stämma honom.

Jag har då svårt att se att killen i detta fall kommer skriva på något papper där vissa krav är inbakade i det han skriver under - utöver själva skulden som finns. Isf är det en person som verkligen är bakom flötet. Handlar det om trakasserier (Då du skrev om att ingen mer kontakt skall ske mellan dom) så får tjejen kontakta polisen och ansöka om kontaktförbud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hersses:

Jo precis, men vad vi vill är att han ska erkänna skulden betald så att han inte ska kunna kräva henne på mer pengar i framtiden.

Enklast blir att hon betalar hela beloppet vid ett tillfälle, och när detta sker, kräv att han skriver på att han har fått sina pengar (typ att han skriver under på att "jag har härmed mottaget "x summa" av "person x").
Ingen underskrift, inga pengar!
Då har han inget att komma med.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@hersses: Räcker med ett kvitto med dagen datum och att man skriver skulden är till fullo betald . Så får han skriva under det . Sen om han jobbar sig så kan det bli ett polis ärende av det .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon226320:

Det blir att dra igång en civilprocess helt enkelt om tjejen ska stämma honom.

Jag har då svårt att se att killen i detta fall kommer skriva på något papper där vissa krav är inbakade i det han skriver under - utöver själva skulden som finns. Isf är det en person som verkligen är bakom flötet. Handlar det om trakasserier (Då du skrev om att ingen mer kontakt skall ske mellan dom) så får tjejen kontakta polisen och ansöka om kontaktförbud.

Vårt villkor är att han får inte pengarna utan att skriva under detta kvitto, därav skrev vi "(Han) erkänner skulden som betald och avskriver sig också helt från att kunna kräva mer pengar från henne i framtiden." Han har inga bevis på någon annan form av avtal, ingen totalsumma, ingen återbetalningsplan, inget avtal om ränta mm - han har ingenting förutom ett papper där han skrivit ner vad han anser att hon är skyldig men ingen underskrift från henne och inget vittne på ett muntligt avtal om pengar. Vilket sammanfattningsvis gör det väldigt svårt för honom att kunna bevisa någon form av skuld. Vill han ha några pengar alls får han skriva under och det är ett krav från oss - annars får han försöka bäst han kan...

Men att vi kräver att han inte hör av sig, blir han inte bunden till det om han skriver under?

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem

Har hon inte skrivit under något hyresavtal?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Jag hade gått in och skapat upp ett skuldbrev som sen de båda skriver på och följer.
Det finns många ställen som sätter upp dessa gratis åt en.
Jag har använt mig utav finansportalens flertalet gånger.

Lycka till.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är uppenbart att hon ska bara gå därifrån, ge fan i den där "skulden".

Hans föräldrar äger lägenheten, den är ju för det första till honom och inte henne, han har avtal med dom... inte hon med dom. Hon har bott där ett par dagar in på den månaden innan hon fick nog av hans beteende. Det är fair att hon betalar för det och inte mer, jag får det till ca 500kr som mest.

Om det ska vara rättvist och 4.5k så isf han ut ur lägenheten två veckor.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hersses:

Vårt villkor är att han får inte pengarna utan att skriva under detta kvitto, därav skrev vi "(Han) erkänner skulden som betald och avskriver sig också helt från att kunna kräva mer pengar från henne i framtiden." Han har inga bevis på någon annan form av avtal, ingen totalsumma, ingen återbetalningsplan, inget avtal om ränta mm - han har ingenting förutom ett papper där han skrivit ner vad han anser att hon är skyldig men ingen underskrift från henne och inget vittne på ett muntligt avtal om pengar. Vilket sammanfattningsvis gör det väldigt svårt för honom att kunna bevisa någon form av skuld. Vill han ha några pengar alls får han skriva under och det är ett krav från oss - annars får han försöka bäst han kan...

Men att vi kräver att han inte hör av sig, blir han inte bunden till det om han skriver under?

Jag förstår att det är en problematisk situation.
Håll det enkelt i det han ska skriva under. Det som är viktigt är överenskommen summa som skall betalas i skuld och bekräftelse på att personen i fråga mottagit betalningen.

Gällande det andra om att ni kräver att han inte hör av sig, tror du verkligen att snubben kommer gå med på något utöver pengafrågan som bästa scenario?
Som jag sa tidigare, då måste han vara tappad bakom flötet. Jag skulle aldrig skriva under något "sidospår" i kravform som är negativt för min del.
Ansök om kontaktförbud hos polisen om det är trakasserier.

Edit: Och betalningen ska INTE göras i kontanter, utan i någon spårbar form. Överföring från bank, swish, etc så det finns underlag på att betalning ha skett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Har hon inte skrivit under något hyresavtal?

Nej, kontrakten har stått helt i hans namn.

Skrivet av Zyces:

Jag hade gått in och skapat upp ett skuldbrev som sen de båda skriver på och följer.
Det finns många ställen som sätter upp dessa gratis åt en.
Jag har använt mig utav finansportalens flertalet gånger.

Lycka till.

Vi har redan skrivit ner ett mer utförligt än det jag har länkat till, men tack, det var ett bra tips!

Skrivet av Gurk:

Jag tycker det är uppenbart att hon ska bara gå därifrån, ge fan i den där "skulden".

Hans föräldrar äger lägenheten, den är ju för det första till honom och inte henne, han har avtal med dom... inte hon med dom. Hon har bott där ett par dagar in på den månaden innan hon fick nog av hans beteende. Det är fair att hon betalar för det och inte mer, jag får det till ca 500kr som mest.

Om det ska vara rättvist och 4.5k så isf han ut ur lägenheten två veckor.

Förvisso, men giriga ex brukar inte direkt ge sig om en skuld. Detta är för att han inte ska kunna kommer med fler krav, samt att ger man för lite så kanske han inte skriver under alls. Det var några andra saker än bara hyran men han får behålla inventarierna också. Anbudet är generöst, men det är för att han ska ge med sig helt enkelt.

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Hedersmedlem

Det är inte säkert att det är så enkelt som att bara gå därifrån. Sambolagen innehåller regler för bodelning mellan sambos, vilket måste göras om den ena parten begär det. Allt som är inskaffat gemensamt ingår, även om det bara är den ena parten som står på avtal och/eller har betalat.
http://bodelning.nu/bodelning-sambo/

Så har dessa två personer skaffat lägenheten gemensamt, vilket det låter som, så är hon skyldig att täcka halva den skuld som blir. Det förutsätter ju dock att han kan påtala ett avtal med hans föräldrar. Det kan vara så att man kommit överens om tre månaders uppsägningstid, och då får hon ju snällt vara med och stå för den kostnaden.
Om han väljer att behålla lägenheten så blir det så klart ingen kostnad.

Nu verkar han inte ha begärt bodelning. Tjejen kan ju fundera på om det lönar sig för henne att göra det eller ej. Köper man bokhylla, soffa, säng osv. så blir det snabbt mer än 10k som han i så fall måste ersätta henne med om han har behållit alla möbler. Det spelar ingen roll om han betalat en gång så länge man köpt möblerna för att användas gemensamt. Så jäkligt är det. Och vid bodelning räknar man oftast nypris eller närmre nypris när man värderar saker. Så värdet är inte det som man eventuellt skulle kunna få om man sålde möbeln i fråga utan mer vad det skulle kosta att köpa en motsvarande idag. Det gör normalt att värdet blir högre.

På sätt och vis är det värre att vara sambo än att vara gift på grund av detta. För pengarna du sparat ingår aldrig. Dvs om den ena sambon sparar och den andra handlar upp sina pengar på gemensamma saker så kommer den som betalat att behöva "köpa" hälften av alla sakerna igen alternativt bli av med dem utan att få en spänn. Hade man varit gifta hade man normalt även delat på besparingar.

Jag tycker att din kompis ska ta kontakt med en jurist så det blir rätt och inte förlita sig på oss hobbyjurister här.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon226320:

Jag förstår att det är en problematisk situation.
Håll det enkelt i det han ska skriva under. Det som är viktigt är överenskommen summa som skall betalas i skuld och bekräftelse på att personen i fråga mottagit betalningen.

Gällande det andra om att ni kräver att han inte hör av sig, tror du verkligen att snubben kommer gå med på något utöver pengafrågan som bästa scenario?
Som jag sa tidigare, då måste han vara tappad bakom flötet. Jag skulle aldrig skriva under något "sidospår" i kravform som är negativt för min del.
Ansök om kontaktförbud hos polisen om det är trakasserier.

Edit: Och betalningen ska INTE göras i kontanter, utan i någon spårbar form. Överföring från bank, swish, etc så det finns underlag på att betalning ha skett.

Ok, vi ändrar det till Swish. Men angående negativa krav... de bor inte i samma län, de vill egentligen inte ha med varandra att göra, så visst att en polisanmälan är mer effektiv, men varför skulle han inte gå med på det?

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hersses:

Ok, vi ändrar det till Swish. Men angående negativa krav... de bor inte i samma län, de vill egentligen inte ha med varandra att göra, så visst att en polisanmälan är mer effektiv, men varför skulle han inte gå med på det?

Sätt dig in i situationen själv: Skulle du skriva på något som inte gynnar dig, utan tvärtom är till din nackdel?
Om de egentligen inte vill ha med varandra att göra så är ju saken redan klart (hypotetiskt), förutsatt att man löser pengabiten som de verkar oense om.

Sen säger jag inte att en ansökan om kontaktförbud kommer ge ett lyckat resultat med ett "Ja" från polisen och de utfärdar ett kontaktförbud.

Edit: Och som tidigare talat sagt, så är nog bästa rådet att ta kontakt med ett juridiskt ombud som kan hjälpa tjejen i fråga i att upprätta pengafrågan i skriftlig form.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det är inte säkert att det är så enkelt som att bara gå därifrån. Sambolagen innehåller regler för bodelning mellan sambos, vilket måste göras om den ena parten begär det. Allt som är inskaffat gemensamt ingår, även om det bara är den ena parten som står på avtal och/eller har betalat.
http://bodelning.nu/bodelning-sambo/

Så har dessa två personer skaffat lägenheten gemensamt, vilket det låter som, så är hon skyldig att täcka halva den skuld som blir. Det förutsätter ju dock att han kan påtala ett avtal med hans föräldrar. Det kan vara så att man kommit överens om tre månaders uppsägningstid, och då får hon ju snällt vara med och stå för den kostnaden.
Om han väljer att behålla lägenheten så blir det så klart ingen kostnad.

Nu verkar han inte ha begärt bodelning. Tjejen kan ju fundera på om det lönar sig för henne att göra det eller ej. Köper man bokhylla, soffa, säng osv. så blir det snabbt mer än 10k som han i så fall måste ersätta henne med om han har behållit alla möbler. Det spelar ingen roll om han betalat en gång så länge man köpt möblerna för att användas gemensamt. Så jäkligt är det. Och vid bodelning räknar man oftast nypris eller närmre nypris när man värderar saker. Så värdet är inte det som man eventuellt skulle kunna få om man sålde möbeln i fråga utan mer vad det skulle kosta att köpa en motsvarande idag. Det gör normalt att värdet blir högre.

På sätt och vis är det värre att vara sambo än att vara gift på grund av detta. För pengarna du sparat ingår aldrig. Dvs om den ena sambon sparar och den andra handlar upp sina pengar på gemensamma saker så kommer den som betalat att behöva "köpa" hälften av alla sakerna igen alternativt bli av med dem utan att få en spänn. Hade man varit gifta hade man normalt även delat på besparingar.

Jag tycker att din kompis ska ta kontakt med en jurist så det blir rätt och inte förlita sig på oss hobbyjurister här.

Alltså det en hyresrätt som stod i hans namn - hon skrev aldrig under några papper utan de stod alltid i hans namn. Sen har de inte köpt möbler tillsammans osv, utan generella livskostnader som de har delat på, tex räkningar, mat etc. Bodelning är därför inte särskilt aktuellt. Det är mest en fråga om skulden som han anser att hon är skyldig trots att vi har uppgifter på Swish att hon har betalat honom.

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hersses:

Alltså det en hyresrätt som stod i hans namn - hon skrev aldrig under några papper utan de stod alltid i hans namn. Sen har de inte köpt möbler tillsammans osv, utan generella livskostnader som de har delat på, tex räkningar, mat etc. Bodelning är därför inte särskilt aktuellt. Det är mest en fråga om skulden som han anser att hon är skyldig trots att vi har uppgifter på Swish att hon har betalat honom.

Det som är införskaffat för att användas gemensamt ingår i en bodelning, så även en hyresrätt. Normalt om du skaffar en hyresrätt så är skulden du aldrig kan komma undan tre hyror. Denna skuld ingår i det som ska delas enligt sambolagen. Så det kan mycket väl vara rätt att skulden som ska delas i detta fallet i detta fallet fyra hyror, eftersom den innevarande månaden också måste betalas.

Att jag tipsade om möbler osv. var mest för att det verkar som att hon flytt och lämnat rubbet. Det kan finnas värden som hon har rätt till i deras gemensamma bohag och som i så fall kan dra ner hennes del av skulden för hyresrätten.

Tycker fortfarande att hon ska vända sig till en jurist och få hjälp så att allt blir rätt. Anlitar man en som kan detta så ställer personen rätt frågor och kan upprätta handlingar som blir rätt. Risken är att det inte slutar med detta.

Har en story på nära håll där ett par träffades. Han bodde i hus som såldes och ett nytt hus införskaffades. När de skulle separera hade hon rätt till halva huset eftersom det var införskaffat för att användas gemensamt. Så killen får köpa halva huset av henne för att få bo kvar.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Som redan påtalats av flera - värt att kontakta en jurist för en timmes rådgivning eller dylikt.

Vill även poängtera att för att Sambolagen skall vara tillämplig skall man stadigvarande bo/bott tillsammans. Dvs har man bara varit sammanboende en kortare tid är man inte Sambos i lagens bemärkelse. 6 månader verkar vara ett riktmärke.
http://lawline.se/answers/10608

Permalänk
Medlem

Är det en skuld, ta upp det i protokollet, inget annat.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Jag tackar för rådet med att uppsöka en jurist. Däremot är det inte många som lyssnar på resten av jag skrivit. De har INTE köpt möbler tillsammans! Hon hade med sig lite av sina egna som killen har gått med på att ta över för att avskriva lite av skulden. Deras gemensamma utgifter har varit till största del hyra, övriga räkningar och mat - och hon har swishat honom för detta(finns uppgifter om det i swish). Det finns inget övrigt att dela på säger hon själv så vi kan släppa det. Tack så mkt!

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av hersses:

Vårt villkor är att han får inte pengarna utan att skriva under detta kvitto, därav skrev vi "(Han) erkänner skulden som betald och avskriver sig också helt från att kunna kräva mer pengar från henne i framtiden." Han har inga bevis på någon annan form av avtal, ingen totalsumma, ingen återbetalningsplan, inget avtal om ränta mm - han har ingenting förutom ett papper där han skrivit ner vad han anser att hon är skyldig men ingen underskrift från henne och inget vittne på ett muntligt avtal om pengar. Vilket sammanfattningsvis gör det väldigt svårt för honom att kunna bevisa någon form av skuld. Vill han ha några pengar alls får han skriva under och det är ett krav från oss - annars får han försöka bäst han kan...

Men att vi kräver att han inte hör av sig, blir han inte bunden till det om han skriver under?

Jo, det blir han.

Däremot är det ju ni som måste skriva in "straffet" ifall han hör av sig. Beroende på vad ni skriver på, så kan det straffet också hävas ifall den skulle gå emot lagen. Det bästa är nog att prata med polisen och se hur man ska lösa en sådan situation, om det är smart att skriva in ett "eget" besöksförbud i avtalet, eller om det är smartare att göra en polisanmälan och få besöksförbud från dem.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

han verkar ju tyvärr inte helt frisk i huvudet(alla hästar har lämnat stallet)... så jag tror tyvärr inte han kommer ge sig med att skulden är betald, utan han verkar mer vara en sadistisk skitstövel.

Finns inget juridiskt bindande att hon måste betala något, det är ju hans lägenhet. Ledsen att vara domedagsprofet, men jag tror hon får stänga ner sociala medier konton och byta telefonnummer

Hoppas det går bra

Med vänlig hälsning Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

han verkar ju tyvärr inte helt frisk i huvudet(alla hästar har lämnat stallet)... så jag tror tyvärr inte han kommer ge sig med att skulden är betald, utan han verkar mer vara en sadistisk skitstövel.

Finns inget juridiskt bindande att hon måste betala något, det är ju hans lägenhet. Ledsen att vara domedagsprofet, men jag tror hon får stänga ner sociala medier konton och byta telefonnummer

Hoppas det går bra

Med vänlig hälsning Lazze

Aa, det är i värsta fall. Men han har inga bevis för skulden, ingen totalsumma, inget bekräftande om ränta eller slutdatum att få allt betalt osv. allt han har är sitt eget ord. Det hela är mest till för att få ett skriftligt avslut på relationen.

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W