Gtx 980ti defekt, eller är jag trög?

Permalänk
Inaktiv

Löser det sig inte kan du alltid testa att baka grafikkortet.
http://www.instructables.com/id/How-to-repair-your-Graphics-C...

Permalänk
Medlem

@Yorg: Har väldigt svårt att se att TS skulle vinna ett civilrättsligt mål här. Finns ingen bevisning på någon sida

Permalänk
Medlem
Skrivet av PWR-RST:

Varför undanhåller du detta då? Det är väl bara slänga upp bevis om du nu vet att du har gjort rätt för dig?
Varför skulle du inte driva vidare? Om det nu är som du säger har du ju blivit bedragen. Har du polisanmält?

Ni bör ju ha lika svårt att göra affärer båda två eftersom det är ord mot ord i marknadsreferenstråden.
Sen, om du nu blivit bedragen, varför är inte han avstängd?

Väljer hellre att låta det vara och ägna mig åt annat. Om folk inte vill göra affärer med mig pga av detta så är det deras val. Tagit för mycket tid och energi redan.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Jubileumsmästare

En runda 3Dmark vid upphämtning av hårdvara för att se att det funkar är inte jobbigt.

Visa signatur

9900K | 970 EVO | 32GB G.Skill Trident Z Neo | 2080Ti
Asus ROG Maximus Extreme XI | Lian-Li PC-O11 Dynamic
Pok3r | G503 | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500 | HP Omen X Emperium 65
https://www.sweclockers.com/galleri/14987

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

@Yorg: Givetvis. Jo jag vet hur civilrättsliga mål går till. Men saken är det att jag har extremt svårt att tro att man skulle döma till köparens fördel med vad som presenterats här samt diskussionstråden i annonsen det gäller. Hellre fria än döma när det inte kan styrkas utan rimlig tvivel.

Det blir ju ingen fysisk åverkan av ESD-skador. Jag kan inte se hur det ska kunna styrkas utom rimlig tvivel att köparen inte gjort någon åverkan även om det är högst troligt att det enbart är säljarens fel.

Men, jag som dig önskar även hårdare tag mot fifflare. För dessa finns det gott om. Förhoppningsvis blir det ju svårare för herrn att få saker sålda på Sweclockers i alla fall.

Men ni verkar dra upp "utom rimlig tvivel" och därmed blanda ihop brottsmål med civilrättsliga mål, inget behöver ställas utom rimliga tvivel då det här är en tvist.

Köparen står med ett gäng bevis i form av kommunikation och det faktiska, fysiska kortet. Säljaren har vad som styrker hans sida? Hans ord?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yorg:

Köparen står med ett gäng bevis i form av kommunikation och det faktiska, fysiska kortet. Säljaren har vad som styrker hans sida? Hans ord?

Varför skulle inte säljarens ord vara lika värt köparens?
Då köparen inte kan bevisa att kortet faktiskt var dött när det köptes.

På vilket sätt blir det då inte ord mot ord?

Permalänk
Medlem

@Yorg: Ah, så är det nog i och för sig. Som jag fattat väger väl även bara fysiska/stärkta bevis i tvister? Men är det inte också så att ett beslut väger jävligt lätt med? Brukar ju sluta i rätten oavsett har jag för mig om det drivs vidare.

Problemet är ju att det inte går att styrka att kortet var trasigt vid köp eller ens fungerande vid köp. Tror inte detta är solklart på något vis och då går ju säljaren fri oavsett, eller?

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

@Yorg: Ah, så är det nog i och för sig. Som jag fattat väger väl även bara fysiska/stärkta bevis i tvister? Men är det inte också så att ett beslut väger jävligt lätt med? Brukar ju sluta i rätten oavsett har jag för mig om det drivs vidare.

Problemet är ju att det inte går att styrka att kortet var trasigt vid köp eller ens fungerande vid köp. Tror inte detta är solklart på något vis och då går ju säljaren fri oavsett, eller?

Förstår nog inte riktigt vad du menar, ett civilrättsligt mål (i det här fallet en tvist) är ju i rätten? Om det går vidare från förhandlingar dvs.

Det blir att se det lite från fel håll att säga att; "det går inte att styrka att kortet var trasigt vid köp", om köparen omgående har kontaktat säljaren och berättat att kortet inte fungerar, har all dokumentation gällande kommunikation och kortet i sig som inte visar någon åverkan som köparen gjort så är det i mitt tycke rätt starka bevis på att det är rimligare att kortet var trasigt när det såldes än att köparen under den korta tid hen ägt det gjort sönder det. Jag kan ju så klart inte veta, men jag kan inte se hur man generellt skulle se det på något annat sätt?

Säljaren får ju självklart också chans att presentera sin sida, har han t.ex en film från strax innan försäljningen som visar att kortet fungerar så är ju det en stark indicie på motsatsen.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur grafikutgångarna fungerar riktigt men om det skulle bli kortslutning i den glappande displayporten skulle inte det kunna slå ut resterande portar också då?

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Avstängd

Största frågan för mig är ju varför ts ens köpte kortet.
Står ju att det är defekt i annonsen.
Han får tyvärr skylla sig själv.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Säljaren bör ta tillbaka kortet! Du vinner nog ett fall emot honom relativt lätt!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Vad är det du inte förstod?
Jag skrev att jag var tvungen att ha nya drivers för att få bild på skärmen,

Fortfarande skitsnack. Man behöver inte ladda ner drivrutiner för att få bild med kortet.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Skrivet av solomon:

Fortfarande skitsnack. Man behöver inte ladda ner drivrutiner för att få bild med kortet.

Precis vga drivers i standard utan drivers aktiveras alltid för få bild till bios etc. Kommer inte bilden till bios är den kaputt. Med det sagt mitt gtx 980 ti funkade för bios kom bild men så fort drivers laddades in i windows blev det ingen bild alls dock funkade den i sli med ett annat gtx 980 ti. Så bara man får bild kan det vara annat fel på den

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Medlem

Bakade det i 180c, 10 min. ingen skillnad alls. såg dock att kontakten till LED-loggan var helt misshandlad. Om någon vill pröva att fixa det kan jag skicka det mot frakt :).

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Avstängd
Skrivet av henkrik92:

Bakade det i 180c, 10 min. ingen skillnad alls. såg dock att kontakten till LED-loggan var helt misshandlad. Om någon vill pröva att fixa det kan jag skicka det mot frakt :).

Alla plastdetaljer skulle du ha skyddat med ugnsfolie

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Alla plastdetaljer skulle du ha skyddat med ugnsfolie

varför skulle det spela någon roll?

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Avstängd
Skrivet av henkrik92:

varför skulle det spela någon roll?

Smälter det inte, gjorde det inte på mina plastdetaljer jag har bakat.

Mobilmoderkort, grafikkort m.m

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Smälter det inte, gjorde det inte på mina plastdetaljer jag har bakat.

Mobilmoderkort, grafikkort m.m

Nej. inget har smält. värmen blir ju inte mindre av ugnsfolie eller?

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Avstängd

@henkrik92:
Kör till återvinningsgården med det och köp ett nytt.
Är inte svårare än så.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

@henkrik92:
Kör till återvinningsgården med det och köp ett nytt.
Är inte svårare än så.

Man kan väl testa det man kan först? Haha

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Inaktiv

@henkrik92: Jag hade krävt att säljaren @Oldphag skulle ta tillbaks kortet, är ju helt klart något skumt bakom det hela när han säljer ett ASUS kort men lägger upp resultaten från Firestrike på ett EVGA kort...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon107085:

@henkrik92: Jag hade krävt att säljaren @Oldphag skulle ta tillbaks kortet, är ju helt klart något skumt bakom det hela när han säljer ett ASUS kort men lägger upp resultaten från Firestrike på ett EVGA kort...

Får nog hålla med här, varför skulle kortet indentifieras som EVGA om det är ett ASUS, eller har han ärligt lagt upp fel bild, men då bör han kunna visa oss den rätta bilden nu iaf låter iaf som att kortet vart mycket misshandlat när det såldes.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon107085:

@henkrik92: Jag hade krävt att säljaren @Oldphag skulle ta tillbaks kortet, är ju helt klart något skumt bakom det hela när han säljer ett ASUS kort men lägger upp resultaten från Firestrike på ett EVGA kort...

Tror dessvärre inte han går med på det. Det fungerade ju prima hos honom. Hans ursäkt var att evga-kortet hade mycket högre OC än vad han kommit upp i med asus-kortet. Inte en jättebra ursäkt enligt mig.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkrik92:

Tror dessvärre inte han går med på det. Det fungerade ju prima hos honom. Hans ursäkt var att evga-kortet hade mycket högre OC än vad han kommit upp i med asus-kortet. Inte en jättebra ursäkt enligt mig.

Vad spelar det för roll om det hade bättre OC än ASUS-kortet, det var ju ASUS-kortet han sålde. kan ju inte säga något med säkerhet, men jag tror kortet var dött redan hos honom om jag skall vara ärlig.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Vad spelar det för roll om det hade bättre OC än ASUS-kortet, det var ju ASUS-kortet han sålde. kan ju inte säga något med säkerhet, men jag tror kortet var dött redan hos honom om jag skall vara ärlig.

Jo du är inte den enda som tror det kan jag garantera ;).

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkrik92:

Bakade det i 180c, 10 min. ingen skillnad alls. såg dock att kontakten till LED-loggan var helt misshandlad. Om någon vill pröva att fixa det kan jag skicka det mot frakt :).

Fixat en annons nu då många var intresserade.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Avstängd
Skrivet av henkrik92:

Funkar inte på jobbet heller. Börjar lukta fisk detta...

Då har du hittat felet för kortet ska inte lukta fisk

Nä tänkte bara säga att kolla kortet noggrant efter fysiska skador om nått ser bränt ut eller nån komponent fattas som te.x ett litet motstånd eller nått för är det något sånt så finns det hopp om att det ska att laga det och är enkelt att felsöka om det är något sådant

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Då har du hittat felet för kortet ska inte lukta fisk

Nä tänkte bara säga att kolla kortet noggrant efter fysiska skador om nått ser bränt ut eller nån komponent fattas som te.x ett litet motstånd eller nått för är det något sånt så finns det hopp om att det ska att laga det och är enkelt att felsöka om det är något sådant

Överlåter det till någon annan. Orkar inte hålla på med det. Fick fram ett 970 som jag klarar mig på ett tag.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkrik92:

Jo du är inte den enda som tror det kan jag garantera ;).

Nej verkligen inte. Hur fan tänker man ens när man lägger upp 3Dmark bild på ett EVGA kort, när man säljer ett ASUS-kort, sen säga att det klocka bättre, det skiter man väll i, man kan ju tycka att det skulle vart för ASUS-kortet ifråga

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PWR-RST:

Varför undanhåller du detta då? Det är väl bara slänga upp bevis om du nu vet att du har gjort rätt för dig?
Varför skulle du inte driva vidare? Om det nu är som du säger har du ju blivit bedragen. Har du polisanmält?

Ni bör ju ha lika svårt att göra affärer båda två eftersom det är ord mot ord i marknadsreferenstråden.
Sen, om du nu blivit bedragen, varför är inte han avstängd?

Ursäkta, jag har egentligen inget konkret att tillföra gällande problemet med det trasiga kortet. Men jag måste fråga dig, PWR, vad försöker du åstadkomma i tråden numera? Iofs är dina inlägg inte helfärska, men din attityd framstår för mig, som utomstående, som irriterande. Jag vet inte vad det beror på, och det spelar ingen större roll för mig - tänkte bara påpeka att det inte direkt är önskvärt när man argumenterar. Du verkar ju inte direkt ha övertygat någon om att just du, och säljaren, har rätt. Tvärtemot har de som argumenterat för att köparen som köpte begagnat ej gjort fel lyckats övertyga mig mer. Om vi aldrig ska köpa begagnat pga alla möjliga risker, vad ska vi då göra? Anledningen att det blir en sådan stor grej av problem som dessa är att vi vill ha en fungerande marknad där folk vågar lita på varandra.

Nu börjar jag själv drifta ifrån poängen här.

Angående att lita på köpare eller säljare, jag skulle i detta fall hellre lita på köparen, även om jag personligen inte har något att hålla emot säljaren. Misstänker att jag inte är ensam om det, men det spelar väl kanske mindre roll.

TS: hoppas att du får kortet sålt och att någon kan fixa det

Visa signatur

MSI RTX 3080 Gaming X | R7 3800X | 16 GB RAM @ 3600 MHz | Seasonic Prime Ultra 850W | Corsair MP510 960GB + Crucial MX 300 525GB