Permalänk
Medlem

4g modem

God afton gott folk!

Har lite frågor angående 4g modem som någon kanske kan hjälpa till med.

Flyttar ut i skogen om ett par månader, kvar lämnar jag min nuvarande fiberanslutning (gaah).

Då de nya grannarna blir svärföräldrarna har jag rätt bra pejl på vad deras Telia 4g-lösning erbjuder (runt 10mb/s med ett Huawei e5186 och då har de en Diablo Sm 4g-antenn på husfasaden).

Planerar att skaffa ett Tele2 Unlimited-abbonemang och skaffa mig en 4g-router.

Om jag har uppfattat saken rätt måste jag ha en router med en expansionsslot åt ett simkort.

De två jag hittat är tidigare nämnda Huawei e5186 och Asus ac55u, hade uppskattat lite feedback om dessa.

Finns det något kraftfullare som någon kan rekommendera?

Hur maximerar jag mina möjligheter för högre bandbredd?

Huset är enplans och har en ca 7m från mark hög Tv antenn, tips och feedback på lösningar från annat skogsfolk hade uppskattats.

Mvh

Visa signatur

Asus X99M - Ws | I7 5820k | Corsair Vengeance 32Gb | Msi 1080ti Gaming | Corsair Ax860i | 2x Samsung Evo 500Gb | Samsung 950 Pro 512Gb | 2x 4Tb Deskstar | Elgato Hd60 Pro | H110i | Phantek Enthoo Mini XL | X34-A

Permalänk
Medlem

Har du kollat om du får någon fart med Tele2?
Drömde om unlimited på lantstället men fick:
Telia - 150 Mbit
Telenor - 5 Mbit
Tele2- 1 Mbit

Så det var bara att hänga kvar med Telia...
Jag skaffade kontantkort med 1 Gbyte surf från Telenor och Comvik så jag kunde testa.

Har en Asus ac55u och den är inget vidare.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Asusen har ju ganska bra reviews dock, men det är antenn som gör all skillnad!
Tex den jag länkar till en riktad med mimo. Ta reda på åt vilket håll närmsta telemast är och rigga upp den så högt du kan. Det borde ge bra mycket mera hastighet än den lilla rundstrålande som dina svärföräldrar har.
Har gått från 8/1.5Mbit (Tele2s Huawei router) till 60/17Mbit (Tele2s Huawei + riktantenn) långt ute vid kusten.
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/mobi...

Här kan du kolla vart närmsta mast ligger, https://mim.tele2.com/mim3/mim.html?loginUser=datase&countryC... klicka i "Visa sändare" och fyll i adress dit du ska flytta. Ger ett litet hum om vad du kan förvänta dig för hastigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Har du kollat om du får någon fart med Tele2?
Drömde om unlimited på lantstället men fick:
Telia - 150 Mbit
Telenor - 5 Mbit
Tele2- 1 Mbit

Så det var bara att hänga kvar med Telia...
Jag skaffade kontantkort med 1 Gbyte surf från Telenor och Comvik så jag kunde testa.

Har en Asus ac55u och den är inget vidare.

Ok, just den routern var jag lite nyfiken på, stryker den från listan.
Telia fixar som sagt "dugliga" 10-12mb/s men erbjuder som mest 100Gb per månad, något vi lätt tuggar i oss på en vecka, sen är det 250:- per ytterligare 10 Gb

Skrivet av PontusW:

Asusen har ju ganska bra reviews dock, men det är antenn som gör all skillnad!
Tex den jag länkar till en riktad med mimo. Ta reda på åt vilket håll närmsta telemast är och rigga upp den så högt du kan. Det borde ge bra mycket mera hastighet än den lilla rundstrålande som dina svärföräldrar har.
Har gått från 8/1.5Mbit (Tele2s Huawei router) till 60/17Mbit (Tele2s Huawei + riktantenn) långt ute vid kusten.
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/mobi...

Här kan du kolla vart närmsta mast ligger, https://mim.tele2.com/mim3/mim.html?loginUser=datase&countryC... klicka i "Visa sändare" och fyll i adress dit du ska flytta. Ger ett litet hum om vad du kan förvänta dig för hastigheter.

Blir till att klättra runt på taket med största möjliga mast misstänker jag.
Är det 5186:an från tele2 du har?
Lyckades nosa fram dess efterträdare b525, borde väl funka minst lika bra.
Flyttar inte förräns till vintern så än finns tid för brainstorming/planering, tack för eran feedback gott folk!

Visa signatur

Asus X99M - Ws | I7 5820k | Corsair Vengeance 32Gb | Msi 1080ti Gaming | Corsair Ax860i | 2x Samsung Evo 500Gb | Samsung 950 Pro 512Gb | 2x 4Tb Deskstar | Elgato Hd60 Pro | H110i | Phantek Enthoo Mini XL | X34-A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mooss:

Ok, just den routern var jag lite nyfiken på, stryker den från listan.
Telia fixar som sagt "dugliga" 10-12mb/s men erbjuder som mest 100Gb per månad, något vi lätt tuggar i oss på en vecka, sen är det 250:- per ytterligare 10 Gb

Blir till att klättra runt på taket med största möjliga mast misstänker jag.
Är det 5186:an från tele2 du har?
Lyckades nosa fram dess efterträdare b525, borde väl funka minst lika bra.
Flyttar inte förräns till vintern så än finns tid för brainstorming/planering, tack för eran feedback gott folk!

Jag har för mig att det var den. Var ett tag sedan så har hunnit glömt! Den nya har också 2st sma på baksidan så den funkar nog fint!