Permalänk
Medlem

Proshop Testavgift

Byggde precis ihop min nya Ryzen-PC. Jag försökte uppdaterade BIOS till den senaste versionen men nu kan jag inte komma in i BIOS, försökt alla knep som folk har skrivit på forum över hela internet och vet att jag behöva reklamera moderkortet nu. Jag beställde det från Proshop och då de har en testavgift på 250kr/halvtimme+moms så undrar jag om det ens är värt att skicka in det eller om det kommer vara billigare att köpa ett helt nytt? Moderkortet var ett B350 PC Mate och gick på 900kr. Så om deras tester tar två timmar så kommer det kosta 1000kr+moms(!). Vad ska jag göra?

Så här står det på deras hemsida:
"Vid retur av defekta eller felaktiga varor, där inga fel kan konstateras, så skickas varan tillbaka till dig inklusive en testavgift. Du blir också debiterad testavgift om orsaken till defekten eller felet är felbehandling eller fysisk skada, såsom fuktskada, sprucken skärm eller liknande. Testavgiften är 250 kr/halv timme inkl. moms.

Reklamationsrätten täcker inte fel på varan som orsakas av mjukvara från tredjepart. Innan vi testar varan, så återställer vi därför varan till fabriksinställning. Testa därför alltid om felet beror på inställningar, drivrutiner eller något annat som inte var installerat på varan då du mottog den."

Är det någon som har erfarenhet av RMA hos Proshop? Hur länge tog det för dig och vad skickade du tillbaks?

Permalänk
Medlem

@VeerzDesigns: Testavgiften utgår bara ifall du har hanterat varan felaktigt. Har du förlitat dig på tillverkarens mjukvara faller det under garanti och reklamationsrätten (inte RMA som vanligen avser retur till tillverkaren direkt vid sk DOA).

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

@Dr.Mabuse: Okej tack så mycket! Får väl bli att skicka tillbaks det.

Permalänk
Medlem

Jag har också dålig erfarenhet av proshop, i mitt fall gav de sig tillslut men de svinade sig genom att ge pengarna tillbaka istället för att skicka nytt nätagg.

Visa signatur

jag bojkottar nintendo http://metroid2remake.blogspot.se/

1440p och 120hz är absolut minimum för bra upplevelse.

Permalänk
Medlem

Lämnade in ett moderkort som var doa till Proshop för felsökning i våras, 28 dagar senare ringde jag upp deras support och krävde pengarna tillbaka, erkänner att jag var något irriterad men inte otrevlig på något sätt. Blev då informerad om att de har 30 dagar på sig att felsöka innan ett återköp medges, efter en ca 4 sekunders pinsam tystnad sa grabben på supporten att han skulle tala med sin "tekniker" och efter ytterligare en minut återkom han med beskedet att de beviljade ett återköp.

Under dessa totalt 31 dagar (från att moderkortet lämnade mina klor) hade jag 2 separata ärenden med Inets support, en processor och en kylare inlämnad på felsökning.

Processorn tog en tisdag att kontrollera och kylaren en knapp vecka.
Hann även köpa ett moderkort av samma modell att ersätta Proshops moderkort då väntan började bli tokigt lång.

Jag har handlat en del hos Proshop och varit nöjd med deras affärer trots den ofta långa leveranstiden, dock har ovanstående upplevelse hejdat mitt köpsug i deras webbutik.
@VeerzDesigns

Du kanske har tur och ditt ärende går fortare, ville dock dela med mig av min upplevelse.

Mvh

Visa signatur

Asus X99M - Ws | I7 5820k | Corsair Vengeance 32Gb | Msi 1080ti Gaming | Corsair Ax860i | 2x Samsung Evo 500Gb | Samsung 950 Pro 512Gb | 2x 4Tb Deskstar | Elgato Hd60 Pro | H110i | Phantek Enthoo Mini XL | X34-A