Förhör på polisen imorgon (Tv-licens) Edit: Även dragen till tingsrätten i November. Edit: I won!

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Det får du gärna tro, men jag vet att jag har rätt
Du får lov att använda "milt" våld,

Dvs till exempel putta ut honom. Att bryta ben i personens fot är inte milt våld.

Citat:

Anmälaren
Jag vill anmäla en misshandel.

Polis
Ok, vad har hänt?

Anmälaren
Jo jag pratade med en boende och när han skulle stänga dörren så stack jag in foten för att hindra honom stänga och då klämdes min fot.

Jag skulle tippa att personen som stängde dörren får betala böter och skadestånd för misshandel och våld mot tjänsteman.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Awakeruad:

Dvs till exempel putta ut honom. Att bryta ben i personens fot är inte milt våld.
Jag skulle tippa att personen som stängde dörren får betala böter och skadestånd för misshandel och våld mot tjänsteman.

Äh dörren brukar krångla lite och kräver en del kraft för att stänga säger man bara då att man inte såg att det var en fot som var i vägen.

Permalänk
Sötast
Skrivet av KRQKAN:

Nu till den stora frågan Allexz.....

Hur gick det med den söta polisen?!

Hahaha Tror inte jag kommer försöka något där, men skrattade åt frågan

Haha roligt nog så fick jag ett samtal (som vi kommit överrens om - ej privat xD) senare på dagen exakt då en larmande brandbild kör förbi, ville säga något i stil med "Det är försent, de hämtar mig nu" men kände att det var lite för oproffesionellt

Haha! Om jag hade gått till Saul så hade han ju garanterat försökt sälja tv-apparater åt mig samt rekommenderat att smita avgiften ändå och låta honom "förvalta" de sparade pengarna åt mig xD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Awakeruad:

Generellt ang. Public Service TV, anser jag att den ska vara skattefinansierad. Det är en statlig service, och statliga aktiviteter ska vara skattefinansierade. Licensen gör inte SVT mindre känslig för politisk styrning, den bara gör det möjligt att inte höja skatten med 0.2 procentenheter (vilket oftast missledande brukar uttryckas som "20 öre").

Nöje ska absolut inte skattefinansieras, det behövs en större översyn av vad all skatt går till i Sverige och komma tillbaka till de basala saker skatt ska gå till såsom sjukvård, skola, infrastruktur, säkerhet, välfärd och forskning. Alla föreningar och allt annat som skatten går till som stödjer nöjen (dvs sånt som inte är nödvändigt för att överleva eller kunna lyckas här i livet) bör finansieras utav de som vill utöva nöjena själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matherat:

Ok, möjligt att det finns gratisbussar. Jag har aldrig åkt dessa. Och skulle såklart inte betala om jag gjorde det.

Tror inte så många andra som åker med gratisbussarna heller betalar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Allexz:

Hahaha Tror inte jag kommer försöka något där, men skrattade åt frågan

Haha roligt nog så fick jag ett samtal (som vi kommit överrens om - ej privat xD) senare på dagen exakt då en larmande brandbild kör förbi, ville säga något i stil med "Det är försent, de hämtar mig nu" men kände att det var lite för oproffesionellt

Haha! Om jag hade gått till Saul så hade han ju garanterat försökt sälja tv-apparater åt mig samt rekommenderat att smita avgiften ändå och låta honom "förvalta" de sparade pengarna åt mig xD

Det blir inte bättre lösning än så med en hel kedja av wins och han kanske kan skicka ut mike att prata med radiotjänstmannen och ge han en lektion i ödmjukhet

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Hur tänker du nu? Även om du är ideologiskt emot licensen kan du inte blunda för att en budgetpost som är öppen för revidering varje år, i just en budget där kostnadsposter hela tiden ställs mot varandra, skulle göra den mottagande parten mer känslig för vad de som föreslår storleken på budgetposterna tycker. Alla som vet nåt om förvaltningspolitik förstår detta medan de borstar tänderna. En lagstadgad licens kräver en helt annan och mycket trögare beslutsapparat för att ändra. Det är detta som ger den ökade friheten från politikens nycker.

Med en skatt är du utlämnad till dagens och den okända morgondagens politikers goda vilja. Med en avgift har du ett väsentligt större lagstadgat skydd för friheten från påtryckningar.

Jag håller med om att denna avgift 2017 är lite otidsenlig men för att förstå varför den finns (eller iaf varför den en gång kom till) måste man lyfta blicken lite och fundera på hur det ser ut i stora delar av världen där även den så kallade statliga televisionen (och radion) i princip är propagandaverktyg för sittande regim. Så grundtanken en gång i tiden med oberoende radio och tv anser jag vara helt rätt, men idag har den spelat ut sin roll när det finns så många andra möjliga mediekällor men så har det inte alltid varit. Sen kan man iof ha synpunkter på hur opartisk radio och TV verkligen varit sett till att det stundtals varit snudd på ett propagandaverktyg för vänstern, men det är väl en annan fråga.

Det är svårt att inte dra en parallell till demokratin och del allmänna rösträtten, där man som boende i Sverige lätt tar demokratin för given och där många tycker sig förtjäna en medalj för att dom gått och röstat. För egen del ser jag det som en förbannad skyldighet (även om man röstar blankt) med tanke på hur många människor i världen som offrat livet för att få den rättighet som vi tar för given.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Nöje ska absolut inte skattefinansieras, det behövs en större översyn av vad all skatt går till i Sverige och komma tillbaka till de basala saker skatt ska gå till såsom sjukvård, skola, infrastruktur, säkerhet, välfärd och forskning. Alla föreningar och allt annat som skatten går till som stödjer nöjen (dvs sånt som inte är nödvändigt för att överleva eller kunna lyckas här i livet) bör finansieras utav de som vill utöva nöjena själva.

I teorin håller jag med dig, i praktiken är det dock knepigare sett till att det kanske inte finns något nöje att "utöva" om det inte finns någon kontiunitet i det vilket ofta kräver någon form av alternativ finansiering. Ta t.ex. Kommunala musikskolan (som väl idag heter kulturskola eller något sådant), en sån verksamhet tar rimligtvis många år att bygga upp, och skulle man då lägga ner verksamheten för att det just det året var ovanligt få som ville gå i den så skulle man i praktiken också ta bort den för lång framtid. Därmed inte sagt att det måste vara just stat/kommun som står för finansieringen men just nu finns väl rätt få alternativ. Just detta har dock väldigt lite med just denna tråd att göra och bör kanske diskuteras på annat ställe

Permalänk
Medlem

@Allexz:

Lite sent men jag hade kört något i stil med:

Han var mycket våldsam och hotande och försökte tvinga sig in i lägenheten.
Jag fruktade för min säkerhet och försökte stänga dörren då han skickade i foten emellan och fortsatta försökte forcera dörren. bla bla bla, återkom till att du kände dig hotad och ta gärna upp att du såg något blänkande i hans ficka som du trodde han sträckte sig efter.

Du kan också påpeka att han försökte utpressa dig med rättsliga åtgärder i en pressad och hotad situation.
Vårt rättssystem är ett skämt, se bara till att du är offret som målas upp.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Helt klart möjligt. Personliga attacker och slutsatser dragna på helgalna grunder känns som en tveksam väg att gå.

En riktigt objektiv herre det där, inget att orda om.

Nej.

Aj?

Statistiken tror jag talar för att Ts äger en tv. Med andra ord tror jag att de flesta äger en tv.

Min kritik är främst riktad till de som nyttjar SVT utan att betala för sig. Sedan om du tar åt dig av den så kan du nog räkna ut själv vad det betyder.

Du tycker jag är elak/orättvis mot Ts? Vad är ni mot killen med klämd fot?

Skrivet av Allexz:

Jag skulle nästan tro att det är 50/50 i tråden egentligen, vissa tror kanske att jag har en tv, andra kanske inte.

50/50 är inte min uppfattning. Snarare 80/20, till din fördel.
Du tjatar om att du retar gallfeber på folk(?). Om du syftar på mig så måste jag tyvärr göra dig besviken. Jag är inte det minsta upprörd.

Skrivet av livsnjutaren:

@Matherat: denna herre med klämd fot kanske är just en sådan person som inte kan ja fel. Utan kör på tills dess att det tar stopp, för han har ju alltid rätt.
Eller så kanske han inte för hela världen kan tänka sig att det finns skärmar utan tv mottagare.

Han kan vara en sådan person, ja. Men tänk även på att ts kan vara en sådan person.

Att det finns tv-kontrollanter som inte vet att det finns skärmar utan tv-mottagare tror jag är osannolikt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | NZXT Kraken X53 | Gigabyte X570 Aorus Elite | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3600MHz | Gigabyte RTX 3080 Gaming OC | WD Blue SN550 1TB | Gigabyte P750GM | NZXT H510 | Acer Predator X34 ||| Lenovo Legion 5 Pro IAH7H | Apple iPad Pro 12.9"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av improwise:

I teorin håller jag med dig, i praktiken är det dock knepigare sett till att det kanske inte finns något nöje att "utöva" om det inte finns någon kontiunitet i det vilket ofta kräver någon form av alternativ finansiering. Ta t.ex. Kommunala musikskolan (som väl idag heter kulturskola eller något sådant), en sån verksamhet tar rimligtvis många år att bygga upp, och skulle man då lägga ner verksamheten för att det just det året var ovanligt få som ville gå i den så skulle man i praktiken också ta bort den för lång framtid. Därmed inte sagt att det måste vara just stat/kommun som står för finansieringen men just nu finns väl rätt få alternativ. Just detta har dock väldigt lite med just denna tråd att göra och bör kanske diskuteras på annat ställe

En skola ingår i skola som stöds genom skatten.

För övriga icke-skolor som vanliga föreningar/klubbar kan man söka sponsorer, föräldrar kan gå ihop och finansiera det. Även de som är medlemmar i klubben kan sälja lotter, majblommor m.m som man alltid gjort förr för att hålla igång sin förening/klubb.

Att tala om skatt tillhör denna tråd då ett visst antal tycker att allting bara ska tas på skatten, de ser inte att det vattnar ur den status skatt egentligen ska ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Tror inte så många andra som åker med gratisbussarna heller betalar

Vad menar du? Har du läst hela konversationen?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | NZXT Kraken X53 | Gigabyte X570 Aorus Elite | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3600MHz | Gigabyte RTX 3080 Gaming OC | WD Blue SN550 1TB | Gigabyte P750GM | NZXT H510 | Acer Predator X34 ||| Lenovo Legion 5 Pro IAH7H | Apple iPad Pro 12.9"

Permalänk
Medlem

En tv licens kontrollant har inte rätt att gå in i ens lägenhet/hus, även man öppnar dörren och erbjuder in personen. Det är strikt förbjudet för dom som kontrollant. Sen att smyga omkring utanför trädgården är mera ofredande och sätta sin fot för dörren. Detta kan man väl stämma honom för om man nu vill.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Matherat:

Statistiken tror jag talar för att Ts äger en tv. Med andra ord tror jag att de flesta äger en tv.

De flesta äger en TV, men sannolikt är andelen bland swec-medlemmar med en apparat bra mycket lägre än för allmänheten, kanske till och med under 50%.

Citat:

Min kritik är främst riktad till de som nyttjar SVT utan att betala för sig. Sedan om du tar åt dig av den så kan du nog räkna ut själv vad det betyder.

Alla svenskar har rätt att nyttja SVT gratis, vad man måste betala för är innehavet av vissa typer av apparater.

Citat:

Du tycker jag är elak/orättvis mot Ts? Vad är ni mot killen med klämd fot?

Du menar killen som trängde sig in (om än bara med foten) i en annan persons hem utan tillåtelse? Att klämma hans fot är en direkt konsekvens av hans agerande.

Citat:

50/50 är inte min uppfattning. Snarare 80/20, till din fördel.
Du tjatar om att du retar gallfeber på folk(?). Om du syftar på mig så måste jag tyvärr göra dig besviken. Jag är inte det minsta upprörd.

Han kan vara en sådan person, ja. Men tänk även på att ts kan vara en sådan person.

Det har väl inget med saken att göra. "TV-pejlare" får inte gå in i bostäder medans boende får hindra obehöriga från att ta sig in i deras bostäder.

Citat:

Att det finns tv-kontrollanter som inte vet att det finns skärmar utan tv-mottagare tror jag är osannolikt.

Kanske, men det gör inte saken bättre. Vet de att sådana apparater finns så borde de sluta spionera genom folks fönster, vet de inte det så har de i alla fall något av en ursäkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Fast en försäljare/TV pejlare försöker inte tränga sig in, och att slå igen dörren på hans fot är inte nödvärn.

vad mumlar du om, han satte ju sin fot i mellan med flit, finns inte en chans man hade åkt på misshandel om man klämt foten på honom då.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Dvs till exempel putta ut honom. Att bryta ben i personens fot är inte milt våld.
Jag skulle tippa att personen som stängde dörren får betala böter och skadestånd för misshandel och våld mot tjänsteman.

Citat:

Hur vet jag att det är en kontrollant från Radiotjänst?

SVAR: Våra kontrollanter visar alltid ID-kort med foto och namn. De får inte gå in i din bostad, inte ens om de blir inbjudna. De tar heller aldrig emot pengar vid besöket.

Tjänstemannen har i detta fall gjort ett tjänstefel då han "gått in i bostaden" samtidigt som personen som stängde dörren försökte mota ut tjänstemannen och skydda sitt hem PGA. hotfull stämning

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Tjenis.

Har haft en äldre licensjägare här två gånger som har påstått att jag har ljugit honom rakt upp i ansiktet då jag vänligt men bestämt informerat honom att jag ej har en tv, utan en bildskärm kopplad till ett mediacenter.

Efter det trevliga besöket så gick jag ut och satte mig i trädgården varpå han vackert smyger förbi 1 decimeter utanför mitt staket och informerar mig om att han kan se min "tv".

Ett par veckor senare är han tillbaka och säger att han åter vet/hör/har sett min tv varpå jag åter informerar att det är en bildskärm (välkommen till tjugohundratalet)

Jag undrar om han påstår att jag ljuger honom rakt upp i ansiktet varpå han blir otrevlig, jag stänger då dörren var han placerar sin fot mellan dörr och karm. Jag blir inombords rasande men behåller mitt lugn och ber honom en gång att akta sin fot varpå han skall diskutera. Då ber jag honom en andra gång att akta sin fot eller så blir det ett samtal till polisen.

Han aktar sin fot, jag öser igen dörren och hör honom säga "då blir det polisanmälan" genom dörren varpå jag skriker åt honom att det ser jag fram emot.

Fick idag ett spännande samtal av polisen i min stad som har tagit emot en polisanmälan vilket har med "Tv-licens" att göra, mer än så kunde de ej säga över telefon.

Tappade nästan lite hakan en sekund där, kan inte säga att jag hört/läst om att polisen faktiskt antar dessa fall, vad sitter ni på för saftig information? ^^

Förstår inte riktigt vitsen med den här tråden, men om du hur som helst mot all förmodan inte hade tv-mottagare... när den här licens-kollaren för andra gången besöker ditt hem, och hävdar att du har en sådan. För att riktigt knäppa honom på näsan där hade jag släppt in densamme för att verkligen visa att han hade fel och sen bett fanskapet fara åt helvete. Känns som om du inte har riktigt rent mjöl i påsen här, men det är ju min syn på det hela. Nåja det skapar ju inlägg i tråden om inte annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Radiotjänst utbildar sin personal att gå fram som gestapo och utgångspunkten är att alla ljuger och personerna dom pratar med skiter dom i om dom har rätt eller inte och använder sig av manipulation och lögner för att trakassera fram betalning..../ etc etc etc /
...snip...
men ring och prata med någon jurist hur dom tycker att du ska gå vidare för dom kan sitt skit bättre än folk på ett forum

I så fall utbildar de jävligt dåligt för ingen som jag eller nån jag känner har stött på har nånsin betett sig på det sättet. Eller också så är du bara ett troll med taskig verklighetsuppfattning. Att du länkar in "Better call Saul" hade kunnats tolkas som ironi om du inte hade skrivit så mycket och med sån emfas - men som det är blir det ju bara roligt och visar på din oseriösa hållning.

Men tacka fan för att kontrollanterna (som i TS fall, även om just denne verkar ha svårt att skilja på bildskärm och TV) går några extra steg för att kontrollera, med tanke på hur många som på det här forumet ljuger om sina TV-innehav för att slippa betala licensen. Varenda gång TV-licensen kommer på tal i en tråd kommer en hel uppsjö av personer med tips på hur man ska göra för att slippa betala.

Och om du bemöter nån som ringer på som en Gestapoperson, tacka fan för att mötet blir otrevligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 57josa:

För att riktigt knäppa honom på näsan där hade jag släppt in densamme för att verkligen visa att han hade fel...

Det går inte. De *får inte* gå in i ditt hem även om du bjuder in dem. (Jag har själv försökt). Det blir en diskussion om du säger att du inte har TV (vilket jag inte har) men den har aldrig blivit otrevlig för jag behandlar dem inte som utsända av Gestapo utan som folk som gör sitt jobb i ett samhälle där de flesta fortfarande har TV. @Lord_vasagos

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

@Allexz:

Lite sent men jag hade kört något i stil med:

Han var mycket våldsam och hotande och försökte tvinga sig in i lägenheten.
Jag fruktade för min säkerhet och försökte stänga dörren då han skickade i foten emellan och fortsatta försökte forcera dörren. bla bla bla, återkom till att du kände dig hotad och ta gärna upp att du såg något blänkande i hans ficka som du trodde han sträckte sig efter.

Du kan också påpeka att han försökte utpressa dig med rättsliga åtgärder i en pressad och hotad situation.
Vårt rättssystem är ett skämt, se bara till att du är offret som målas upp.

Vilka tomtar det finns.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av guermantes:

I så fall utbildar de jävligt dåligt för ingen som jag eller nån jag känner har stött på har nånsin betett sig på det sättet. Eller också så är du bara ett troll med taskig verklighetsuppfattning. Att du länkar in "Better call Saul" hade kunnats tolkas som ironi om du inte hade skrivit så mycket och med sån emfas - men som det är blir det ju bara roligt och visar på din oseriösa hållning.

Men tacka fan för att kontrollanterna (som i TS fall, även om just denne verkar ha svårt att skilja på bildskärm och TV) går några extra steg för att kontrollera, med tanke på hur många som på det här forumet ljuger om sina TV-innehav för att slippa betala licensen. Varenda gång TV-licensen kommer på tal i en tråd kommer en hel uppsjö av personer med tips på hur man ska göra för att slippa betala.

Och om du bemöter nån som ringer på som en Gestapoperson, tacka fan för att mötet blir otrevligt.

Det är ju trevligt för dig att du inte har haft några dåliga erfarenheter av dem, men vi är många som har haft det. Jag har varit i kontakt med dem vid två tillfällen, ena gången ringde de och frågade inget utan sa bara att de skickade en räkning. Jag överklagade, fick avslag och överklagade igen varpå det gick igenom, dock hade räkningen redan gått till kronofogden så det skapade en massa problem för mig.

Andra gången var under tiden när de hade fått för sig att datorer innebar licensplikt. Det ringde på en kille som såg ut att vara 17 år och jag förklarade att jag inte hade någon licenspliktig utrustning men han gav sig inte. Jag erkände att jag tog hem min jobbdator ungefär en gång i månaden för att jobba hemma, han menade att det var tillräckligt för att jag skulle behöva betala och att jag skulle avanmäla när jag tog med den till jobbet igen, jag försökte förklara dels att lagen inte innebar licenstvång för en dator, att datorn var hemma max en helg åt gången, att lagen medger att man kan ha licenspliktig utrustning hemma i upp till två veckor innan man behöver anmäla osv. men det hjälpte inte. Fortsatte argumentera att jag inte hade datorn med mig då och att jag förstås inte skulle ta hem den igen om det innebar en massa pengar till dem alltså fanns det inget att anmäla (och man kan inte betala i efterhand), men det spelade ingen roll. Han skrev på sin lapp att jag medgivit innehav och försökte gång på gång få mig att skriva under, vilket jag förstås vägrade. Till slut gav han upp försöken att få mig att skriva på men skulle ändå anmäla mig som innehavare. Jag kontaktade förstås dem direkt och sa att jag aldrig medgivit något och att jag inte hade någon licenspliktig utrustning även om det skulle innefatta datorer (vilket lagen tydligt IMHO inte gjorde) och förklarade hela situationen exakt som den var, alltså överklagade jag deras ännu ej fattade beslut. Då fick jag tillbaka hot om kronofogden om jag inte betalade trots att jag inte ens fått någon räkning. Sen kom ett avslag på min överklagan och då blev jag riktigt sur. Skrev ett argt mail där jag överklagade igen och förklarade att jag inte hade någon ny information utan att kontrollanten hade betett sig bedrägligt och att min överklagan avslagits felaktigt. Då gick det tillslut igenom.

Under mina duster med dem så har jag förstås läst på en del och det är ganska tydligt att de avslår alla överklaganden första gången de får in dem oavsett vad överklagan är grundad på, vilket förstås är helt förkastligt. De smyger också runt i folks trädgårdar och liknande och spanar in genom fönstren för att försöka hitta bevis på innehav, också helt förkastligt. De förutsätter också att alla har en TV och deras process innebär inte en förfrågan utan ett bara konstaterande, alltså negativ avtalsbindning vilket hade varit olagligt för alla andra företag.

Jag hade inte haft något emot att betala om lagen sa att jag behövde betala, men så länge den inte gör det så ska de godta ett nej. De kan inte från utsidan se om man har en TV eller ej, inte ens i dörröppningen, då det är omöjligt att avgöra utan att se modellnumret eller liknande. Dessutom får de uppgifter om alla som har köpt en TV från elektronikbranschen. Alltså finns det ingen anledning för dem att ha några kontrollanter som åker runt överhuvudtaget. Får de uppgifter om att någon har köpt en TV så ring upp dem och fråga vem som står för licensen för den teven, svårare än så är det inte. Vill de komma åt exempelvis de som köper begagnade apparater och som inte självmant anmäler sig så får de väl ringa alla som inte betalar med jämna mellanrum och fråga ifall de har skaffat någon licenspliktig utrustning. Det lär vara bra mycket billigare än att ha anställda (eller frilansare) som åker runt hela landet och trakasserar folk liksom.

Permalänk
Sötast
Skrivet av 57josa:

Förstår inte riktigt vitsen med den här tråden, men om du hur som helst mot all förmodan inte hade tv-mottagare... när den här licens-kollaren för andra gången besöker ditt hem, och hävdar att du har en sådan. För att riktigt knäppa honom på näsan där hade jag släppt in densamme för att verkligen visa att han hade fel och sen bett fanskapet fara åt helvete. Känns som om du inte har riktigt rent mjöl i påsen här, men det är ju min syn på det hela. Nåja det skapar ju inlägg i tråden om inte annat.

One can never please everyone ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Kontrollerna görs genom att dom får listor på adresser som inte betalar licens där dom avlägger besök

Det hoppas jag verkilgen inte de får. Det vore brott mot PUL.Radiotjänst får inte sammanställa listor över vem som helst. Det får däremot föra listor över befintliga kunder, och folk som har varit kunder. I det senare fallet tror jag att man ligger kvar i registret i upp till 6 månader. Slutresultatet blir så klart det samma. Kontrollanten kollar sin lista, och bankar på alla dörrar som inte finns med på listan.

Skrivet av hakd:

@Allexz:

Lite sent men jag hade kört något i stil med:

Han var mycket våldsam och hotande och försökte tvinga sig in i lägenheten.
Jag fruktade för min säkerhet och försökte stänga dörren då han skickade i foten emellan och fortsatta försökte forcera dörren. bla bla bla, återkom till att du kände dig hotad och ta gärna upp att du såg något blänkande i hans ficka som du trodde han sträckte sig efter.

Du kan också påpeka att han försökte utpressa dig med rättsliga åtgärder i en pressad och hotad situation.
Vårt rättssystem är ett skämt, se bara till att du är offret som målas upp.

Problemet med det scenariot är att det kommer sluta i ord mot ord, och som vanligt anses Radiotjänst mycket mer trovärdig än du som privatperson. Han anses inte ha något att tjäna på att ljuga.

Skrivet av Matherat:

Statistiken tror jag talar för att Ts äger en tv. Med andra ord tror jag att de flesta äger en tv.

Hur blir det det minsta relevant? Statistiken säger att svenska folket äger i genomsnitt 0,47 bilar, men jag känner ingen med en halv bil på uppfarten. Statistik visar också att den vanligaste formen för "familj" är ensamstående, utan barn. (Statistiken säger inget om huruvida de har barn eller inte, bara att de bor utan.) Det till trots känner jag massor med folk som har alla möjliga andra relationer och boendeförhållanden. Statistik, som säger att något är vanligare än alternativen, visar samtidigt att det finns fler alternativ. Varför hålla på och förutsätta att alla på Internet ljuger, speciellt om hemma förhållanden, som man dels aldrig kommer få någon insikt i, och som dels är fullständigt irrelevanta?

Skrivet av 57josa:

För att riktigt knäppa honom på näsan där hade jag släppt in densamme för att verkligen visa att han hade fel och sen bett fanskapet fara åt helvete. Känns som om du inte har riktigt rent mjöl i påsen här, men det är ju min syn på det hela.

Jag har ett annat "Känns som"... Känns som om du inte läst tråden. Det har, åtskilliga gånger, påpekats att Radiotjänsts kontrollanter inte får gå in i folks bostäder, ens om de får en skriven invitation, med en bokad tid.

Skrivet av snajk:

Får de uppgifter om att någon har köpt en TV så ring upp dem och fråga vem som står för licensen för den teven, svårare än så är det inte.

Jag är inte helt säker här, men jag har för mig att vår rättighet att inte behöva ange folk, är inskriven i lagboken. Möjligen rent av i grundlagarna. Kontentan av det hela är i alla fall att de aldrig kan tvinga dig att uppge vem gåvan var till.

Skrivet av snajk:

Vill de komma åt exempelvis de som köper begagnade apparater och som inte självmant anmäler sig så får de väl ringa alla som inte betalar med jämna mellanrum och fråga ifall de har skaffat någon licenspliktig utrustning.

Det gör de redan. Det är mindre av ett intrång i privatlivet än dörrknackarna, men de når inte alla hushåll, eftersom inte alla har listade telefonnummer. Hemliga, och olistade telefonnummer (olistat = inte med i telefonboken, eniro, osv, men inte heller hemligt) får de helt enkelt inte tag på.

Skrivet av snajk:

Det lär vara bra mycket billigare än att ha anställda (eller frilansare) som åker runt hela landet och trakasserar folk liksom.

Frilansarna kostar ju inget, om de inte producerar licenser. De har bara provision. Dels är det en stigande skala, ju fler påförda avgifter, desto mer i ersättning, upp till 240:- per licens, och dels måste den påförda licensen vara aktiv i minst 3 veckor, för att kontrollanten ska få någon ersättning. (Siffrorna kan ha ändrats något, de är upp mot 5 år gamla.)
Det är orsaken till varför kontrollanterna har ganska god anledning till att ljuga ihop vad som helst för att påföra licenser, och, varför de skickas in sent. Ofta har det gått flera veckor, ibland flera månader innan man får information från Radiotjänst om att man blivit påförd licens. Och det i sin tur or orsaken till varför jag rekommenderar att man medger innehav, och avslutar licensen ett par dagar senare. Och i dagsläget hade jag rekommenderat det oavsett om de ringer, eller bankar på dörren. Callcenter som är inhyrda för att ringa runt, har samma typ av ersättning...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av guermantes:

I så fall utbildar de jävligt dåligt för ingen som jag eller nån jag känner har stött på har nånsin betett sig på det sättet. Eller också så är du bara ett troll med taskig verklighetsuppfattning. Att du länkar in "Better call Saul" hade kunnats tolkas som ironi om du inte hade skrivit så mycket och med sån emfas - men som det är blir det ju bara roligt och visar på din oseriösa hållning.

Men tacka fan för att kontrollanterna (som i TS fall, även om just denne verkar ha svårt att skilja på bildskärm och TV) går några extra steg för att kontrollera, med tanke på hur många som på det här forumet ljuger om sina TV-innehav för att slippa betala licensen. Varenda gång TV-licensen kommer på tal i en tråd kommer en hel uppsjö av personer med tips på hur man ska göra för att slippa betala.

Och om du bemöter nån som ringer på som en Gestapoperson, tacka fan för att mötet blir otrevligt.

Kan hålla med om att dom utbildar dom jävligt dåligt och vist fan är dom otrevliga med en attityd att personen i fråga begår ett brott och är påträngande och otrevliga och finns flera domar mot personal från radiotjänst där personal begått brott och blir väll så när dom går efter provision för att pressa på dom att vara aggressivare

Min syn på det hela är att råder osäkerhet så får man helt enkelt tro på den man talar med och inte ta upp polis resurser för ett skit brott som kan läggas på betydligt viktigare saker och är något som aldrig kommer leda till dom sen är kontrollanten är för korkad att kunna se skillnaden på tv eller skärm kanske han/hon ska leta nått annat jobb som att kontrollera brödrostar eller något

Nu handlar det inte om hur jag bemöter dom utan hur dom bemöter personer och skulle nån komma och anklaga mig för nått jag är oskyldig för skulle jag blir förbannad så ser inget konstigt med att dom får skit och frågar man vanligt och trevligt med en bra ton och kan acceptera svaret skulle dom flesta inte bry sig nämnvärt

Men nu är det inte så det ser ut utan dom är påträngande och tycker TS agerat väldigt snällt med tanke på det antagligen är flera brott som radiotjänstmannen begått som falsk tillvitelse och antagligen hemfridsbrott med sitt fönster tittande så jag hade varit mycket mindre förlåtande och skon i dörren hade troligen slutat med avsparkad knäskål för hans del om det vore jag

sen saul var ett skämt för det kändes som man inte vet om det finns tv eller inte och han är lite shady advokat som friar en oavsett

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Polisen gör väl knappast husrannsakan för misstanke om "olaga TV-innehav"?

Det görs nästan aldrig men rätten finns. Lika bra att hålla sig på den säkra sidan när man ska tjafsa mot någon myndighet, oavsett hur förbannat irriterande myndigheten kan vara.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det hoppas jag verkilgen inte de får. Det vore brott mot PUL.Radiotjänst får inte sammanställa listor över vem som helst. Det får däremot föra listor över befintliga kunder, och folk som har varit kunder. I det senare fallet tror jag att man ligger kvar i registret i upp till 6 månader. Slutresultatet blir så klart det samma. Kontrollanten kollar sin lista, och bankar på alla dörrar som inte finns med på listan.

Kan ju vara omvänt som du säger, såg bara en lista som han bläddrade i när jag träffade honom i trappen utförandes kontroller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pan.Pan:

Det görs nästan aldrig men rätten finns. Lika bra att hålla sig på den säkra sidan när man ska tjafsa mot någon myndighet, oavsett hur förbannat irriterande myndigheten kan vara.

1 § Om det finns anledning att anta att ett brott har begåtts på vilket fängelse kan följa, får husrannsakan företas i hus, rum eller slutet förvaringsställe för att söka efter föremål som kan tas i beslag eller i förvar eller annars för att utröna omständigheter som kan vara av betydelse för utredning om brottet eller om förverkande av utbyte av brottslig verksamhet enligt 36 kap. 1 b § brottsbalken

I det här fallet handlar det om böter så nej då det är ett för ringa brott som bara tar resurser i onödan och leder i värsta fall till böter och skulle man neka och har tv är det ord mot ord och skulle gissa på det avskrivs om man kör en Clinton och tror aldrig dom får igenom en husrannsakan på det

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag är inte helt säker här, men jag har för mig att vår rättighet att inte behöva ange folk, är inskriven i lagboken. Möjligen rent av i grundlagarna. Kontentan av det hela är i alla fall att de aldrig kan tvinga dig att uppge vem gåvan var till.

Grundlagen, nej (däremot är rätten till privatliv en del av de mänskliga rättigheterna), men det påverkar inte mitt argument heller. De har all rätt att ställa frågan och vi har all rätt att inte svara eller svara på den om vi vill. Precis som exempelvis när polisen ställer frågan om vem som syns på fartkamerabilden i din bil.

Citat:

Det gör de redan. Det är mindre av ett intrång i privatlivet än dörrknackarna, men de når inte alla hushåll, eftersom inte alla har listade telefonnummer. Hemliga, och olistade telefonnummer (olistat = inte med i telefonboken, eniro, osv, men inte heller hemligt) får de helt enkelt inte tag på.

Jo, jag vet. Men jag tycker inte riktigt det räcker för vad de gör.

Citat:

Frilansarna kostar ju inget, om de inte producerar licenser. De har bara provision. Dels är det en stigande skala, ju fler påförda avgifter, desto mer i ersättning, upp till 240:- per licens, och dels måste den påförda licensen vara aktiv i minst 3 veckor, för att kontrollanten ska få någon ersättning. (Siffrorna kan ha ändrats något, de är upp mot 5 år gamla.)
Det är orsaken till varför kontrollanterna har ganska god anledning till att ljuga ihop vad som helst för att påföra licenser, och, varför de skickas in sent. Ofta har det gått flera veckor, ibland flera månader innan man får information från Radiotjänst om att man blivit påförd licens. Och det i sin tur or orsaken till varför jag rekommenderar att man medger innehav, och avslutar licensen ett par dagar senare. Och i dagsläget hade jag rekommenderat det oavsett om de ringer, eller bankar på dörren. Callcenter som är inhyrda för att ringa runt, har samma typ av ersättning...

Jo, och det gör bara saken värre. Kommunala P-vakter får inte jobba på provision för att det skapar problem exempelvis, varför kan dessa (icke utbildade) personer få göra det för att påföra en avgift på uppdrag av ett bolag...

Sen låter ersättningen väldigt låg, det innebär att de måste få in två-fyra licensbetalare per timme för att det ska gå runt liksom. Den som jag argumenterade med senast (beskrivet ovan) la åtminstone en halvtimme på att tjata på mig exempelvis.

Permalänk
Medlem

lite off topic men efter att ha läst igenom några inlägg kom jag att tänka på en sak
jag bor i bostadsrätt där de är kabel-tv in draget och där föreningen står för digitalboxen som ska lämnas kvar vid eventuell flytt, dvs jag äger inte boxen och. Frågan är om jag är skyldig att betala licens för denna eller står den på föreningen??
har ingen tv utan har projektor som alla vet inte innehar en tv-mottagare

sry för offtopic ännu en gång

Visa signatur

Fractal Design Define S | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | i7 7700k @ 4.8GHz | Noctua NH-D15 | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming | OCZ SSD Vertex3 120GB | Intel 330 120GB | Seagate Desktop 3TB | EVGA Supernova G2 750W | Acer Predator XB271HUBMIPRZ | Optoma Uhd60 + Kingpin 90" | Denon Avr-X3600H | Dali Zensor 5 x2 | Dali Oberon on-wall x2 | Dali Zensor Vokal | Aragon Alto4wall x4| XTZ 99 W12.16 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sokar:

lite off topic men efter att ha läst igenom några inlägg kom jag att tänka på en sak
jag bor i bostadsrätt där de är kabel-tv in draget och där föreningen står för digitalboxen som ska lämnas kvar vid eventuell flytt, dvs jag äger inte boxen och. Frågan är om jag är skyldig att betala licens för denna eller står den på föreningen??
har ingen tv utan har projektor som alla vet inte innehar en tv-mottagare

sry för offtopic ännu en gång

Svar