Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

SNES Mini - Super Nintendo Classic Edition släpps 29 september!

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

@Twelve Monkeys:

Får man inte sälja det?

Man får sälja "presale" men måste kunna leverera inom 30 dagar. Se http://pages.ebay.com/help/policies/pre-sale.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twelve Monkeys:

Hört att nått är på g men det skadar ju inte att flera anmäler å det går att göras här:
https://www.konsumentverket.se/aktuella-konsumentproblem/anmal-till-konsumentverket/

vad är på g?

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Skrivet av korbevel:

vad är på g?

var nån som skrev på fb att konsumentverket håller på å undersöka detta, men som sagt, stog också att det kunde var nått rykte...

Permalänk
Medlem

Angående prissättningen, vad många missar är att Gamestop satte priset på 999kr, där man kunde förboka genom att betala 500kr i handpenning. Min kollega köpte den till det priset, fick orderbekräftelse och har inte fått någon avbokning eller prisändring. Sen efter några timmar så höjde de priset från 999kr till 1499kr som alla andra. Så det är ganska uppenbart att butikerna KAN sälja SNES mini till 999kr utan att gå back, men har ändå valt att sätta priset till ca 1500kr. Så Bergsala är förmodligen inte den enda boven i vår negativa prissättning jämfört med andra länder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tokas:

Angående prissättningen, vad många missar är att Gamestop satte priset på 999kr, där man kunde förboka genom att betala 500kr i handpenning. Min kollega köpte den till det priset, fick orderbekräftelse och har inte fått någon avbokning eller prisändring. Sen efter några timmar så höjde de priset från 999kr till 1499kr som alla andra. Så det är ganska uppenbart att butikerna KAN sälja SNES mini till 999kr utan att gå back, men har ändå valt att sätta priset till ca 1500kr. Så Bergsala är förmodligen inte den enda boven i vår negativa prissättning jämfört med andra länder.

Hur vet du det? Gamestop kanske bara trodde att priset skulle vara mer likt det för NES Mini och satte därför sitt riktpris till 999 kr. Sedan när de fick information från Bergsala om det verkliga riktpriset fick de ändra till 1499 kr de med.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

beställde en via mediamarkt, valde faktura. står "betala efter leverans" så får se hur det fungerar.
Kan vara anledningen till att det finns kvar hos MM, att man måste betala i förväg

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Skrivet av Tokas:

Angående prissättningen, vad många missar är att Gamestop satte priset på 999kr, där man kunde förboka genom att betala 500kr i handpenning. Min kollega köpte den till det priset, fick orderbekräftelse och har inte fått någon avbokning eller prisändring. Sen efter några timmar så höjde de priset från 999kr till 1499kr som alla andra. Så det är ganska uppenbart att butikerna KAN sälja SNES mini till 999kr utan att gå back, men har ändå valt att sätta priset till ca 1500kr. Så Bergsala är förmodligen inte den enda boven i vår negativa prissättning jämfört med andra länder.

Helt sant.
Det är flera parter med i soppan och alla spelar oskyldiga.
Det är som Prisoner's Dilemma.

Bergsala kan enkelt vända på steken, värna deras kunders kunder och gå ut med ett rek utpris och på så sätt sätta press på återförsäljarna om det nu är de som saltar priset.
Återförsäljarna kan utan problem läcka Bergsalas eventuellt fula ockerhöjning till media och på sätt sätta press på dem och samtidigt värna sina varumärken och sina kunder. Bergsala har ju tagits med handen i syltburken tidigare när det gäller prissättningar och kartellbildning.

Om båda parter sitter tysta och kallt skyller på varandra bjuder det verkligen in att tro att båda är med på skiten.

Permalänk
Inaktiv

Artikel på FZ om priset:

https://www.fz.se/nyhet/273627-avsevart-hogre-inkopspris-en-o...

Det mesta har vi nämnt här, men de skriver även att de ska fortsätta gräva! Gott!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twelve Monkeys:

var nån som skrev på fb att konsumentverket håller på å undersöka detta, men som sagt, stog också att det kunde var nått rykte...

aah ok, spännande. hoppas det leder till något

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem

Börjar faktiskt bli lite kluven, om priset inte kommer ned till något som liknar det rekommenderade + moms/skatt så vettefan om jag kommer att köpa. Känns inte rätt, det vore en annan sak om Nintendo hade satt ett rek pris på 1500:- då hade det inte känts lika surt.....måste tänka över det här lite.
Men de lär ju bli samlarobjekt så det känns ju lugnt att få tillbaka sina pengar hursomhelst, men jag är inte säker på att jag vill stödja detta.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Hur vet du det? Gamestop kanske bara trodde att priset skulle vara mer likt det för NES Mini och satte därför sitt riktpris till 999 kr. Sedan när de fick information från Bergsala om det verkliga riktpriset fick de ändra till 1499 kr de med.

Jag tror knappast att ett så pass stort företag som Gamestop skulle vara så pass naiva att de prissätter en produkt utan att veta inköpspriset först. Med största sannolikhet har de fått reda på inköpspris, satt ett "rimligt" pris enligt de själva (999kr) och när de sett att alla andra satt ett högre pris och de förstått att de ändå kommer att sälja slut så har de höjd priset till "marknadens" pris, istället för inköpspris + samma marginal de hade NES mini.

Men jag hoppas att vi ganska snart får reda på dels vad Bergsala säljer SNES mini för, och dels vad de sålde NES mini för. Då kan man direkt få reda på om det är Bergsala som ser vinstmöjligheter eller om det är butikerna (eller en kombo av båda).

Jag kan mycket väl tänka mig att Bergsala och alla butiker snackar med varandra för fullt just nu för att se till att INGEN läcker några som helst priser till någon för att täcka varandras ryggar.

För min del hade det bara varit bättre att någon sa "Jag vill tjäna pengar på denna enorma efterfrågan, därför väljer vi att höja priset". Jag hade absolut accepterat det. Men som det är nu att alla skyller på alla är riktigt jäkla svinigt där alla försöker måla upp sig själv som de goda i sammanhanget.

Permalänk
Avstängd

Är det bara jag som tycker att priset är på tok för högt?

Jag har inga problem att betala 1,500 kr men tycker att den är onödig dyr.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Ju mer man tänker på det så känns det som att någonting är skumt. Det kan väl inte vara en slump att samtliga svenska butiker ligger på närmare dubbla priset från övriga världen (Kemiskatten motiverar inte 1500 kr). Varför har inga återförsäljare i andra länder haft samma tänk som de svenska butikerna och höjt sina priser rejält efter lärdomen av NES classic som blivit värd bra mycket mer än vad butikerna sålde den för?

Intressant att Gamestop först sålde den för 999 kr men snabbt rättade in
sig i ledet och höjde till 1500kr. Kan eventuellt tyda på att det är butikerna och inte Bergsala som tar överpriser. Skulle dock inte förvåna om det är Bergsala som saftat på, de har ju t.o.m. blivit dömda för detta tidigare.

Permalänk
Medlem

Jag är en av de lyckliga som fick positivt besked från Inet.

Lade ordern 19:20 på måndagskvällen, dock är man lite tveksam till
priset.
Ca 1k kan jag ta då man får med 2 handkontroller, men 1,5k känns lite väl..
Dock har jag sett fram emot detta så mycket så jag kommer köpa den ändå.

Visa signatur

I7 9900K | Gigabyte Z390 Aorus Elite | Corsair 16GB @ 3000mhz | ASUS GTX 1070 Dual | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold| FD Defince C | Benq 23,5" + Asus 24" 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Är det bara jag som tycker att priset är på tok för högt?

Jag har inga problem att betala 1,500 kr men tycker att den är onödig dyr.

ne tror du är den ända här /s

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte hur seriöst det är men det verkar ju konstigt att man kan köpa SNESmini billigare på Ebay än vad vi kommer att få betala i Sverige. En del säljare verkar ju seriösa, som denne t.ex Ebay

Mina bokningar får stå kvar nån vecka till men ordnar det här inte upp sig så köper jag en från ebay istället. Betalar hellre mera till någon privatperson än till Bergsala. Varför finns de ens kvar? Någon som vet vad dom gör egentligen?

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av superegg:

Är det bara jag som tycker att priset är på tok för högt?

Jag har inga problem att betala 1,500 kr men tycker att den är onödig dyr.

Nej jag håller med, helt åt skogen. Då och då får man väl för fasen en Xbox One S för omkring den prislappen?

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Är det bara pajasar som jobbar på Nintendo + Bergsala? Kan inte @Inet beställa från nån annan än Bergsala?

Bergsala har av Nintendo Japan tyvärr fått distributions/importmonopol på den skandinaviska marknaden (sedan årtionden tillbaka).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Hur vet du det? Gamestop kanske bara trodde att priset skulle vara mer likt det för NES Mini och satte därför sitt riktpris till 999 kr. Sedan när de fick information från Bergsala om det verkliga riktpriset fick de ändra till 1499 kr de med.

Ja. Skulle misstänka att GS, som är en global kedja, gick på internationella/Europeiska priser som indikation, och fick sedan brådis att ändra när Bergsala meddelat deras ÅF "bergsala-skatten"/pålägget. Hade själv tur att få den bekräftad för 995.

Det är väl ungefär där mitt tak går någonstans för vad jag tycker är rimligt att lägga för denna typen av produkt.

För 1500 så får man ju en Xbox One S (med Minecraft) för hos Elgiganten just nu. Känns inte rimligt att betala lika mycket för en simpel ARM-enhet.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Är det bara jag som tycker att priset är på tok för högt?

Jag har inga problem att betala 1,500 kr men tycker att den är onödig dyr.

Håller med. Fick en sådan här för samma pengar: https://www.elgiganten.se/product/gaming/spelkonsol/XONES500G...

Hoppas att GameStop är hederliga och låter oss som fått bekräftelse på 1000-lappen för SNES Mini att hålla leveransen.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Det här Bergsala monopolet bör få ett slut, det är inte sunt att en aktör har Monopol på hela Nintendos sortiment för Skandinavien. De verkar helt klart missbruka sin ställning (även historiskt) och den makt de har över spelbutikerna och oss konsumenter. Den här SNES classic lanseringen är ett tydligt exempel, riktigt illa.

Permalänk
Medlem

Priskaos det här. Vet inte riktigt vad som sagts om Gamestop här men det går iaf fortfarande att göra bokningar där. Får en bekräftelse som säger att det bara är att plocka upp på releasedagen. Har yrat runt på så mycket sidor så jag vet knappt vart jag försökt eller lyckats beställt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Löfgren:

Priskaos det här. Vet inte riktigt vad som sagts om Gamestop här men det går iaf fortfarande att göra bokningar där. Får en bekräftelse som säger att det bara är att plocka upp på releasedagen. Har yrat runt på så mycket sidor så jag vet knappt vart jag försökt eller lyckats beställt.

Hehe.. jag försökte en halvtimme innan dig, men fick det inte fungera, gick inte lägga till varukorgen...
Efter 1 timmes letande efter andra sidor som sålde denna, såg jag ditt inlägg och provade igen, och nu gick det
Konstigt nog...

Fått bekräftelse.. men frågan är om det är preliminärt besked om de inte vet hur många de får...

Hur får föresten alla veta när SNEN:en kunde börja förbokas??
Inte så att det stod på internet att "detta datumet och den tiden startar vi förhandsbokningen"..
Eller kollade folk varje dag på alla sidorna i en månads tid INNAN det hade kunnat börjas förbokats?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel Core i9 10850K @ 5Ghz.
64GB DDR4 3200Mhz.
1TB NVMe M2, 1TB SSD.
Lian Li PC-O11 Dynamic PCMR Limited Edition.
ASUS 3080 Strix OC

Permalänk

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10316927.ab

Jag själv har nu också anmält Nintendo till Konsumentverket för granskning av den extrema prissättningen på Snes Mini, känns som nått inte stämmer här.
Jag föreslår att andra gör det också, ju fler desto bättre å du kan vara anonym.
Går att göra det här:
Konsumentverket Anmälan

Permalänk
Medlem

Redan postad flera gånger tidigare i tråden!

Visa signatur

Intel Core i9 10850K @ 5Ghz.
64GB DDR4 3200Mhz.
1TB NVMe M2, 1TB SSD.
Lian Li PC-O11 Dynamic PCMR Limited Edition.
ASUS 3080 Strix OC

Permalänk
Medlem

Tackar, kollade igår innan jag gick och la mig och då fanns inget. Så klart några timmar senare listas den hos Elgiganten, hoppas att jag han få mig ett exemplar då Inet blev inget och troligen inte heller något från Webhallen.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Anmäl till konkurensverket. Finns det ett stort allmänt intresse så tar dom och kollar på varför priset är så högt som det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Tackar, kollade igår innan jag gick och la mig och då fanns inget. Så klart några timmar senare listas den hos Elgiganten, hoppas att jag han få mig ett exemplar då Inet blev inget och troligen inte heller något från Webhallen.

Har förbokat på varenda jävla sida som finns nu så är rätt övertygad att jag kommer få minst 1 konsoll! Första dråpslaget blev Inet dock, och där var jag också övertygad att jag skulle få då jag var tidigt ute, men icke. Får jag ingen konsoll denna gång blir jag lite ledsen i ögat, som vår kära Michael Nyqvist en gång sa.

Visa signatur

Intel Core i9 10850K @ 5Ghz.
64GB DDR4 3200Mhz.
1TB NVMe M2, 1TB SSD.
Lian Li PC-O11 Dynamic PCMR Limited Edition.
ASUS 3080 Strix OC

Permalänk
Skrivet av Stacks:

Har förbokat på varenda jävla sida som finns nu så är rätt övertygad att jag kommer få minst 1 konsoll! Första dråpslaget blev Inet dock, och där var jag också övertygad att jag skulle få då jag var tidigt ute, men icke. Får jag ingen konsoll denna gång blir jag lite ledsen i ögat, som vår kära Michael Nyqvist en gång sa.

tråkigt att höra, men du får säkert tag i nån om du bokat på flera