Uppstartsproblem med en 5 år gammal Inet monterad dator.

Permalänk

Uppstartsproblem med en 5 år gammal Inet monterad dator.

Hej, jag har en tid haft lite random blåskärmar, men efter en rejäl urblåsnig så slutde det nästan helt. I går fick jag en blåskärmslåsning som inte resettade sig automatiskt som det brukade göra. Efter hård reset startade den inte upp. Den går igång första gången ca en sekund så fläktarna börjar snurra, sen startar den om och går ca 3 sekunder innan den går ner. Därefter återstartar den med lite slumpmässig "drift" en till två sekunder och ny återuppstart om och om igen. Jag har blåst ur den ordetligt igen men det ändrar inget. Någon som har några råd om fortsatt felsökning. Kan det vara nätagget som inte pallar mer? Det är en fem år drygt gammal Fractal design newton 800W

Permalänk
Medlem

Tjena, har du provat att rensa bios (clear cmos) kan vara nåt som gått snett under boot.

Permalänk

Jag kanske ska vara tydlig med att jag inte är särkilt erfaren PC felsökare. Så hur gör jag det, rensar bios?

Permalänk
Medlem

Det finns 2 stycken pinnar på moderkortet som ska slutas men iom att jag inte vet vilket moderkort det är så blir det svårt att säga exakt var dom sitter.
Men det finns en metod till och det är att dra ut strömkabeln ur datorn och sen plocka bort det lilla knappcells batteriet som sitter på moderkortet och vänta nån minut sen sätta in batteriet igen och sedan kabeln igen och starta upp.
Prova detta och se om det hjälper

Permalänk
Skrivet av macerob:

Det finns 2 stycken pinnar på moderkortet som ska slutas men iom att jag inte vet vilket moderkort det är så blir det svårt att säga exakt var dom sitter.
Men det finns en metod till och det är att dra ut strömkabeln ur datorn och sen plocka bort det lilla knappcells batteriet som sitter på moderkortet och vänta nån minut sen sätta in batteriet igen och sedan kabeln igen och starta upp.
Prova detta och se om det hjälper

Ok jag har testat, men det är precis likandant, har du eller någon annan tipps om hur jag bör gå vidare?

Permalänk

Urblåsning? vad blåste du med?
Har du kollat så du inte råkade dra ur nån sladd alt böjt något?

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk

@Lineri: Urblåsningen skedde långt före uppstartsbroblemet, det var i samband med de nämnda sporadiska blåskärmarna. Efter att jag använt luft på burk försvann de tills häromdagen när det nya problemet uppstod.

Permalänk

De kan vara någon kontakt som har poppat ut lite ur någon port på moderkortet / i chassit.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3