Permalänk
Medlem

Kan en databuss vara trådlös?

Hej!

Jag är en färsking när det kommer till det tekniska kring datorer och har av ren nyfikenhet precis börjat läsa om de mest grundläggande hårdvarukomponenterna. Det jag undrar är om kommunikationen mellan processorn och andra moderkortskomponenter (t.ex. RAM-minnet) alltid sker via fysiska databussar? Om så är fallet, vore det hypotetiskt möjligt att dessa kommunicerade trådlöst med varandra?

Min fråga kanske är jättekorkad, men jag är som sagt helt ny på området.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

hypotetiskt jo, men varför skulle man ens hypotetiskt vilja ha det så, finns ju ingen fördel med detta att ha olika komponenter som kommunicerar trådlöst internt i en dator men säkert femtioellva nackdelar, tex prismässigt, prestandamässigt, konstruktionsmässigt m.f

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

hypotetiskt jo, men varför skulle man ens hypotetiskt vilja ha det så, finns ju ingen fördel med detta att ha olika komponenter som kommunicerar trådlöst internt i en dator men säkert femtioellva nackdelar, tex prismässigt, prestandamässigt, konstruktionsmässigt m.f

Det fetmarkerade.

Tanken slog mig att det i vissa fall kanske är överflödigt att varje enhet vi bär runt på består av alla beståndsdelar som krävs för att få en komplett dator. I publika sammanhang som skolor (och för all del även i hemmet) kanske det vore möjligt att vissa komponenter placerades externt och nyttjades kollektivt av de individuella enheterna. Det vill säga att man slutade implementera vissa komponenter i varje enskild enhet och ersatte dessa med större varianter som de enskilda enheterna kollektivt kunde använda. Förvisso skulle det innebära att en enskild enhet inte ensam kan fungera som en fungerande dator, men det skulle kapa de ekonomiska kostnaderna vilket det kanske kan vara värt om exempelvis skoldatorer ändå bara använd i skolan.

Anslutningen till de kollektiva komponenterna skulle kunna ske med traditionella databussar, men det vore smidigare om det skedde trådlöst.

Jag är som sagt helt ny på området varför ovan idé kanske är jättedum och ogenomförbar, men det var som sagt bara en tanke jag fick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shooba:

Förvisso skulle det innebära att en enskild enhet inte ensam kan fungera som en fungerande dator, men det skulle kapa de ekonomiska kostnaderna vilket det kanske kan vara värt om exempelvis skoldatorer ändå bara använd i skolan.

Det låter dom att det är tunna klienter du är ute efter.

Permalänk
Rekordmedlem

Ja det går att köra trådlöst och det sker också tex inuti chips och mellan chips, det forskas ganska mycket inom detta område för kretskorten är relativt sett oerhört stora och klumpiga och att kunna bli av med dem eller åtminstone slippa ha dem för kommunikationen leder till mindre och billigare lösningar, även optiska lösningar direkt på chips är nått som lär komma.
http://www.thruchip.com/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det låter dom att det är tunna klienter du är ute efter.

Där ser man, tack för tipset!

Skrivet av mrqaffe:

Ja det går att köra trådlöst och det sker också tex inuti chips och mellan chips, det forskas ganska mycket inom detta område för kretskorten är relativt sett oerhört stora och klumpiga och att kunna bli av med dem eller åtminstone slippa ha dem för kommunikationen leder till mindre och billigare lösningar, även optiska lösningar direkt på chips är nått som lär komma.
http://www.thruchip.com/

Spännande, tack för svaret!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shooba:

Det fetmarkerade.

Tanken slog mig att det i vissa fall kanske är överflödigt att varje enhet vi bär runt på består av alla beståndsdelar som krävs för att få en komplett dator. I publika sammanhang som skolor (och för all del även i hemmet) kanske det vore möjligt att vissa komponenter placerades externt och nyttjades kollektivt av de individuella enheterna. Det vill säga att man slutade implementera vissa komponenter i varje enskild enhet och ersatte dessa med större varianter som de enskilda enheterna kollektivt kunde använda. Förvisso skulle det innebära att en enskild enhet inte ensam kan fungera som en fungerande dator, men det skulle kapa de ekonomiska kostnaderna vilket det kanske kan vara värt om exempelvis skoldatorer ändå bara använd i skolan.

Anslutningen till de kollektiva komponenterna skulle kunna ske med traditionella databussar, men det vore smidigare om det skedde trådlöst.

Jag är som sagt helt ny på området varför ovan idé kanske är jättedum och ogenomförbar, men det var som sagt bara en tanke jag fick.

Du menar typ exakt som internet?
Server beräknar tunga saker, klienter tar emot berökningarna och innehåller i stort sett bara UI't

Stationära datorer kan ju ha hyfsad kraft i sig själva men smartphones arbetar ju nästan exakt som du beskriver, man har en liten klient som kan göra väldigt mkt för att den kan kommunicera och ge instruktioner till en mkt kraftfullare server

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!