Permalänk
Medlem

Vattenkylning under 2,5-3K (custom loop)

Hej!

Som rubriken lyder funderar jag på att ge mig in på vattenkylning. Även om jag har pengarna så vill jag gärna begränsa utgifterna något då det trots allt finns annat än datorer här i livet.

Jag har tittat på detta nylanserade kit från EKWB https://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=9SIAC8W5SB22..., men som jag förstått blir man då begränsad till aluminiumprodukter vilket det är ett väldigt dåligt utbud utav. Utifrån andra forum har jag dock läst att EKWB tänkt att släppa fler produkter inom några månader just som komplement till detta kit. Planerar då att ev. köpa till en radiator.

Då till min fråga, finns det andra företag med konkurrenskraftiga (både till pris och prestanda) paket likt det jag länkade till ovan? Hur står sig t.ex Alphacool, Swifttech och XSPC till EKWB?

Hade förövrigt tänkt att ev. köpa via en bekant som bor i USA, då det trots allt är mycket billigare (oftast) därborta.

Mvh,
Samuel

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Köp från Kina dom har egna märken med bra prestanda. Typ bykski, boom, barrow eller Q&y freeze. Köpte själv ett custom loop för ett år sedan typ för 1600 med ett cpu block, gpu, pump, tank, 360brad, 240 rad, 120rad. Radiatorer a var dock magicool. Har en tråd på forumet om detta. Dock funkar inte bilderna i tråden då Dropbox inte funkar att länka som bild längre.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Köp från Kina dom har egna märken med bra prestanda. Typ bykski, boom, barrow eller Q&y freeze. Köpte själv ett custom loop för ett år sedan typ för 1600 med ett cpu block, gpu, pump, tank, 360brad, 240 rad, 120rad. Radiatorer a var dock magicool. Har en tråd på forumet om detta. Dock funkar inte bilderna i tråden då Dropbox inte funkar att länka som bild längre.

Ringer automatiskt varningssignaler när det kommer till "Kinamärken". Då man trots allt planerar att slänga in komponenter för 15TKR så vill man kanske ta något från de mer välkända märkena. Jag förstår att samtliga märken troligtvis låter sina produkter tillverkas i Kina, men känns lite som att man inte vet vad man får när det kommer till Kinamärken. Eller?

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

@Samlooh: Om det nu ''ringer varningsignaler'' och att du är rädd att sabba komponenter för 15k så är det väl bara lägga 5000~ på vattenkylning. Om du inte vill lägga ner den summan så är det väl bara att köpa ''kinavattenkylning'' eller avstå från en custom loop.

Mvh

Visa signatur

PC: CPU: 5600x | Kylare: Corsair H115i Platinum | GPU: RTX 3070 | MOBO: B550 Carbon Wifi |

Permalänk
Medlem

Kort svar: swecs marknad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grabfate:

@Samlooh: Om det nu ''ringer varningsignaler'' och att du är rädd att sabba komponenter för 15k så är det väl bara lägga 5000~ på vattenkylning. Om du inte vill lägga ner den summan så är det väl bara att köpa ''kinavattenkylning'' eller avstå från en custom loop.

Mvh

Varför måste jag lägga ned 5000kr eller köpa "kinavattenkylning"? Det finns ju andra alternativ likt det jag länkade.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

@Samlooh: Helt fel, de märken jag nämnt är kvalitet, magicool år ju dessutom erkänt i svenska butuker. Googla på forum så ser du att väldigt många köper tex boom på kopplingar. Visst finns det skit i Kina men dom har ju även en marknad större än Europa med folk som vill betala. Lägg där till hela Asien så inser man snabbt att det finns märken som är påkostade med kvalitet i tankarna. Jag var lite skeptisk innan jag köpte men efter att läst på tyska, uk, USA och även till viss mån kinesiska forum med translate så finns det många som använder kinamärken. Köp dock av dom väletablerade märkena bara så slipper du chansa. "Affären" jag köpte av hade över 100 000 sålda prylar till vattenkylning och med över 99% som rekommenderar affären kan man ju inte sälja skit. Inte ens inet eller webhallen når ju upp i sådana betyg. Dessutom bör man ju alltid systemet gå i något dygn innan man installerar det och då upptäcker man ju ändå problem.

Tänk dessutom på att tex ekwb är från Slovenien, vem litar på slovensk kvalitet?
Droppa fördomarna och kolla runt så kommer du ganska billigt undan

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

Kort svar: swecs marknad.

Har funderat på det, men är tveksam till det ..

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

@Samlooh: Helt fel, de märken jag nämnt är kvalitet, magicool år ju dessutom erkänt i svenska butuker. Googla på forum så ser du att väldigt många köper tex boom på kopplingar. Visst finns det skit i Kina men dom har ju även en marknad större än Europa med folk som vill betala. Lägg där till hela Asien så inser man snabbt att det finns märken som är påkostade med kvalitet i tankarna. Jag var lite skeptisk innan jag köpte men efter att läst på tyska, uk, USA och även till viss mån kinesiska forum med translate så finns det många som använder kinamärken. Köp dock av dom väletablerade märkena bara så slipper du chansa. "Affären" jag köpte av hade över 100 000 sålda prylar till vattenkylning och med över 99% som rekommenderar affären kan man ju inte sälja skit. Inte ens inet eller webhallen når ju upp i sådana betyg. Dessutom bör man ju alltid systemet gå i något dygn innan man installerar det och då upptäcker man ju ändå problem.

Tänk dessutom på att tex ekwb är från Slovenien, vem litar på slovensk kvalitet?
Droppa fördomarna och kolla runt så kommer du ganska billigt undan

Ok. Var därför jag skapade denna tråd, inte alls mycket koll på vattenkylning.

Vilken affär köpte du från?

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

@Samlooh: https://shop34800778.world.taobao.com/search.htm?spm=a1z0b.7....

Jag ljög visst en aning, de har levererat 50 000 ordrar och inte 100 000 med 97% med 4 stjärnor eller mer i omdöme.

Visa signatur

Blank