Andersson Mission SG GGP 550 och 650 W

Permalänk
Medlem

Problemet med att ligga precis på gränsen är ju att nätagg åldras, så rippelvärdena lär sannolikt överskrida gränserna med tiden. Det är inte några nätagg jag skulle känna mig bekväm med att använda i alla fall, och fläktkurvorna diskvalificerar dem i mina ögon oavsett.

Permalänk
Skrivet av Extrice:

Hade velat se ett test på Kjell o Co´s nätaggregat i jämförelse. Och veta vad som döljer sig därunder.

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datorkompone...

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datorkompone...

Vid lanseringen av Plexgear nätaggregaten hade Kjell & Co ett test där de jämförde Plexgear 500w med ett motsvarande Corsair CX? 500w. Premium till lågpris Det får mig att tänka på Jiddra inte med Zohans "Sony guts" https://www.youtube.com/watch?v=nb_R1VZqLcE

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1006650-plexgear-natagg...

Stavfel och ologisk meningsbyggnad
Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Sir_Magnum: yes har läst det, men det verkar inte vara samma nätagg som de har idag iallafall!

Edit : 500w kanske är samma, men hade velat veta på de lita dyrare.

Dålig research :)
Visa signatur

Fractal Design Meshify C | X570 AORUS ULTRA | AMD 3950X | COOLER MASTER MASTERAIR | GIGABYTE 3080 GAMING OC | 32GB G.Skill Trident Z Neo @3600Mhz | CORSAIR FORCEMP600 1TB | SAMSUNG EVO 960 500GB | INTEL 330 180GB SSD | 3TB WD BLUE | Corasair RM750X V2 | DELL 4317Q | LG 65UF675V 65" 4K

Permalänk
Medlem

Som någon som har rätt dålig koll på nätagg så blir jag lite nyfiken. Vad skulle kunna påverkas av för klena 5v och 3, 3v-linor?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Var inte oväntat, är ju Anderson (gör ju budget).

Men swec redaktionen förstår jag inte på, det finns betydligt bättre agg i exakt denna prisklass (t.ex xfx 550, men har försvunnit från svensk marknad). Eller som ni sa i fredagspanelen, det är inte lugnt om man har ett av deras agg i datorn. Ripeln är ju under all kritik (varför inte nämna det ens, när den ligger på gränsen), undrar hur dåliga aggen är ute hos kund i snitt?

Synd att många är så blåögda och bara köper dessa agg. Är inte värt pengarna, speciellt när man sätter resten på spel.

Som tidigare nämnt testa Kjells agg också. Kan ju vara kul och veta hur värdelösa dessa är (rätt dyra också).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Tur jag köpte ordentliga saker för snart 10 år sedan som fortfarande håller.

vs

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Inte speciellt billiga sett vad man får. Min subjektiva uppfattning är att det går att få tag i bättre nätagg i samma prisklasser. Jag tycker inte man ska dra sig från att köpa ett nätagg för i runda slängar femhundralappen. Det finns alltid någon bra modell på rea/kampanj hos någon återförsäljare

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Köpte också ett HX 650W(tror jag) för ~10 år sedan. Väntar på att det ska lägga av snart men det bara tuffar på
Kanske känns dyrt vid köptillfället men om man tanker att det hanger med en 2-3 datorer så är det inte så dyrt längre.
Ungefär som frugan resonerar när det kommer till skor. Hon köper alltid skitskor på skopunkten, "ta 3 betala för 2" eller vad de nu kör för deal jämt medans jag köper alltid Ecco. Hon vrider lite på sig och tycker jag köper för dyra skor, det hon inte fattar är ju att mina skor håller en 2 år medans hennes dynga håller ett par månader max.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Avstängd

Mjarå, själv sitter man på ett Fractal Design Tesla 650W som nästan har arbetat 24/7 i snart 7 år - håller tummarna för att det håller minst 3 år till. Det var ett mycket prisvärt köp.

Permalänk
Medlem

@bardbard: Nice! Köppte också ett HX650 för typ 8 år sedan väntar också på att det skall dö.

Visa signatur

Intel i5 4670K, GTX 1070, 8gb 1600Mhz, Corsair hx 650.

Permalänk
Medlem

Jag är intresserad av de där modellerna med lägre effekt och bättre komponenter som nämns som alternativ på sista sidan i artikeln. Vore intressant med exempel på vilka modeller dessa är. Jättelätt att hitta "skitagg" med överspecad effekt men kvalitetsagg med lägre effekt, bra verkningsgrad och inte allt för högt pris är svårare.

Vad kan man få för vettiga nätagg för sisådär 600 kr?

Permalänk
Medlem

En bra och grundlig recension, som vanligt!
Jag uppskattar verkligen att ni tar budgetmärken under er lupp.
Ni får gärna göra samma sak med Kjell & Cos nätagg.

Permalänk
Medlem

EVGA Supernova P2 750w är det bästa nätagg jag köpt. Man får vad man betalar för när man köper nätdelar, verkligen. Kostade över 1000 kr men Platinum certifierat, fullt modulärt, eco mode på fläkt osv.

Hade iofs aldrig köpt något från ett märke från Andersson dock, inte TV, elvisp m.m.

Visa signatur

Meh

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag är intresserad av de där modellerna med lägre effekt och bättre komponenter som nämns som alternativ på sista sidan i artikeln. Vore intressant med exempel på vilka modeller dessa är. Jättelätt att hitta "skitagg" med överspecad effekt men kvalitetsagg med lägre effekt, bra verkningsgrad och inte allt för högt pris är svårare.

Vad kan man få för vettiga nätagg för sisådär 600 kr?

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2370639

Mycket för pengarna.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Minns första och sista billiga nätagget jag köpte från Komplett för en herrans massa år sedan, ett Hyper eller om det var Hiper. Efter ca ett år kortslöt och smalt(!) nätagget. Några veckor sedan vara alla deras nätagg borta från Komplett...

Köpte också en Komplett-dator med Hiper-agg (och GTX8800, så det var några år sedan)
Inga direkta fel på det, men det var då jag insåg att nätagget kan stå för en hel del av fläktljuden...

Köpte Noctua-kylare och blev besviken när datorn lät lika mycket.
När jag senare satte i ett corsair-agg blev det trevligare ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Jovisst men känns lite sisådär när jag läser detta:
http://www.overclock.net/t/1500086/why-you-should-not-buy-an-...

Kollade lite på seasonic G360 men det är ju dyrare då det ligger runt 700 kr. Men då kommer det väl upp andra alternativ också i den prisklassen. Men för att driva strömsnåla maskiner så kanske G360 ändå är ett vettigare val med 80+ guld.
http://www.silentpcreview.com/article1297-page3.html
82% vid 40 W last känns OK

Men som sagt var hade ändå varit intressant att veta vilka modeller som syftades på i artikeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Kollade lite på seasonic G360 men det är ju dyrare då det ligger runt 700 kr. Men då kommer det väl upp andra alternativ också i den prisklassen. Men för att driva strömsnåla maskiner så kanske G360 ändå är ett vettigare val med 80+ guld.
http://www.silentpcreview.com/article1297-page3.html
82% vid 40 W last känns OK

Väldigt många datorer klarar sig med 360W och det är ett bra agg. Själv har jag byggt fyra datorer med G360 till familj och släktingar.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jovisst men känns lite sisådär när jag läser detta:
http://www.overclock.net/t/1500086/why-you-should-not-buy-an-...

Kollade lite på seasonic G360 men det är ju dyrare då det ligger runt 700 kr. Men då kommer det väl upp andra alternativ också i den prisklassen. Men för att driva strömsnåla maskiner så kanske G360 ändå är ett vettigare val med 80+ guld.
http://www.silentpcreview.com/article1297-page3.html
82% vid 40 W last känns OK

Men som sagt var hade ändå varit intressant att veta vilka modeller som syftades på i artikeln.

Tråden du linkar till diskuterar gaming/overclocking. Han har ju inte ens testat agget själv och att skriva en tråd och varna om saker han inte ens har en aning om är väl en smula överdrivet. Och att delvis basera sitt köp på det i sin tur blir bara långsökt. Man kan hitta dåliga "reviews" av allt om man bara letar. Ser man till detta test i sweclockers så ser man ju att upp till 50% last så är detta precis lika bra/dåligt som ett gold eller platinum till tredubbla priset. Det är bara fläkten/kontrollern som är oduglig. Att ha 1000rpm på fläkten out of the box är ju ett direkt tillverkningsfel.

De flesta klarar sig med 350w, men man för att få bäst effektivitet så bör man ha det dubbla. Är i det området strömagg har bäst effektivitet.

Samtidigt är också strömagg en smula överdrivet. Corsairs billigaste 550 och 600w har hållt länge för min del i flera år, men det behöver inte betyda att de är lika bra för dig eller andra. Jag har inte märkt någon som helst skillnad mellan ett Corsair 550w för 600 kronor till en EVGA G3 850 som jag nyligen köpte och jag klockar ganska kraftigt, gärna kontinuerligt också. Men psykologiskt mår jag 99% bättre av att ha ett "bättre" agg.

Köp ett känt märke från en rennomerad butik så har man 99% piece of mind.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst recensionen så kan man väl bara säga att det dålig kvalitet rakt igenom skulle då inte vilja ha deras agg i min dator

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Även om det testat bra hade jag inte köpt det skräp kondensatorer.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Skrivet av bardbard:

Köpte också ett HX 650W(tror jag) för ~10 år sedan. Väntar på att det ska lägga av snart men det bara tuffar på
Kanske känns dyrt vid köptillfället men om man tanker att det hanger med en 2-3 datorer så är det inte så dyrt längre.
Ungefär som frugan resonerar när det kommer till skor. Hon köper alltid skitskor på skopunkten, "ta 3 betala för 2" eller vad de nu kör för deal jämt medans jag köper alltid Ecco. Hon vrider lite på sig och tycker jag köper för dyra skor, det hon inte fattar är ju att mina skor håller en 2 år medans hennes dynga håller ett par månader max.

Ha, kul med skorna.
Köpte mina Adidas för 10 år och en månad sedan, kände det va dags för nya och köpte samma skor igen.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Jag köpte en ett år gammalt Seasonic X 740w gold för 800 spänn. Fortfarande garanti på den.
Kommer hålla i lång tid.

Tycker det finns bättre nät agg i samma prisklass som skräpet här. Köpa noname skit och slänga sitt brand på det duger ej.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Stör mig på namnet Andersson kan på sin höjd tänka mig att äga ett våffeljärn som det står Andersson på.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Stör mig på namnet Andersson kan på sin höjd tänka mig att äga ett våffeljärn som det står Andersson på.

Lite OT men...
Nu förstår jag inte vad du menar:)
Det bästa Samsung någonsin tillverkat måste vara den mikrovågsung jag och min fru skaffade när vi flyttade ihop.
Det var 1990, och både den och vårt förhållande funkar än idag!

Permalänk
Avstängd

Har en HDMI-kabel från andersson kom jag på nu.. Fungerar helt okej än så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Fast Andersson lär inte tillverka nätagget eller fotbadet för den delen heller (vilket även står i testet).
Ska bara omkullrucka din värld lite. I Sverige har vi i principen handfull olika matbolag.

Ska vi prata bryggerier är det samma visa.
Eller ska vi prata mejerier? Oh wait.

I alla branscher kan leverantörerna mätta efterfrågan. I mat-industrin brukar man prata om 3 aktörer, Axfood och Dafgård är två självklara. Kommer dock aldrig ihåg vad den tredje stora aktören heter.
Nu är det ju så att Johansson är vanligaste efternamnet i Sverige... Näh, sedan 2012/2013 är det Andersson som ligger först med strax under en kvarts miljon som lystrar.
Från SCB 2016:

  1. Andersson 238 843

  2. Johansson 238 259

  3. Karlsson 212 126

  4. Nilsson 163 029

  5. Eriksson 141 745

  6. Larsson 119 454

  7. Olsson 108 599

  8. Persson 102 721

  9. Svensson 96 369

  10. Gustafsson 93 399

Så förvirrat...
Riktigt så enkel är inte världen.

Permalänk
Skrivet av downup:

Litar inte på märken som tillverkar fotbad och nätagg, köper aldrig dessa märken. Gäller eldorado och ica basic med.. haha

Glöm inte STEKPANNOR OCH KNIVARNA!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jovisst men känns lite sisådär när jag läser detta:
http://www.overclock.net/t/1500086/why-you-should-not-buy-an-...

Kollade lite på seasonic G360 men det är ju dyrare då det ligger runt 700 kr. Men då kommer det väl upp andra alternativ också i den prisklassen. Men för att driva strömsnåla maskiner så kanske G360 ändå är ett vettigare val med 80+ guld.
http://www.silentpcreview.com/article1297-page3.html
82% vid 40 W last känns OK

Men som sagt var hade ändå varit intressant att veta vilka modeller som syftades på i artikeln.

Billiga agg finns dessa https://www.prisjakt.nu/list.php?l=2829939&view=m har i alla fall teapo rakt igenom (verkar vara bland dom bättre taiwanesiska märkena).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd

Mitt inlägg grundar sig mer på märket Andersson,än recentionen.
Köpte en laddare till min surfplatta som var rena skitet.plastbitar ramla av.
Fick senare en ide att jag skulle bygga ihop min 80-90 tals stereo igen.
Hade allting utom högtalare.
Tänkte jag ger dessa en chans trots starkt tvivel.
https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/hogtalare/golvhogta...
Men helt makalöst klart bra ljud för 1990 kr.
fullt jämförbart med högtalare i 5000 krs klassen.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Hejsan Mange43,

Skrivet av Mange43:

Mitt inlägg grundar sig mer på märket Andersson,än recentionen.
Köpte en laddare till min surfplatta som var rena skitet.plastbitar ramla av.
Fick senare en ide att jag skulle bygga ihop min 80-90 tals stereo igen.
Hade allting utom högtalare.
Tänkte jag ger dessa en chans trots starkt tvivel.
https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/hogtalare/golvhogta...
Men helt makalöst klart bra ljud för 1990 kr.
fullt jämförbart med högtalare i 5000 krs klassen.

Så en pryl från Andersson får godkänt och en annan får underkänt.
Perfekt då att SweClockers tar på sig att testa deras nätagg så vi vet hur de är!