Permalänk

Köpråd GamingDator

Hej

Fick tag på ett billigt 1060 i veckan och tänkte bygga ihop en dator.
Det jag har idag som kan användas är följande.
Grafikkort 1060
Ssd
Windows.

Delar jag funderat på att köpa
Psu; rm750x
Chassi; define r5 fönster (svart)
Processor; i7 7700k
Moderkort; Asus z270f
Ram; ddr4 lpx 3000MHz Corsair vengeance 16 GB

Totalbelopp 9000 exklusive cashback

Köper jag processor och asus moderkort så får jag 1000 kr cashback via deras kampanj.
Frågan är, är det bättre att satsa på ett ryzen bygge.

Vill gärna klara mig på processor ett tag framöver och bara byta ut grafikkort efter behov.
så i7 eller motsvarande ryzen i prestanda.

Datorn är endast för spel
90% av speltiden är cs. Sällan jag spelar annat spel, om jag gör det så ser jag gärna att jag kan lira 1920x1080 medium, Ex på spel bf1 och resident evil.

Budget ca 12000

Mvh

Permalänk

För att spela cs är ett 7700k ganska overkill, 7700k är generellt sett bättre rysen 1700 som ligger i ungefär samma prisklass. Vill också bara medella dig om att en 7700k proccessor kommer att bli strypt av ditt grafikkort och din proccessor kommer inte visa sin fulla potential eller vad man ska säga. Så om du kommer att vilja uppgradera ditt system så borde du satsa på ett grafikkort!

Permalänk

@Fermskogarn:
Min tanke var (rätta mig gärna om jag är helt ute och cyklar) att en CPu håller längre än ett grafikkort. Baserar detta på andra trådar där folk ofta tipsat om att börja med att byta ut gpun när folk vill uppgradera något. Utgår jag från det så känns det lättare att bara byta ut grafikkortet och ha en stark processor som jag inte behöver oroa mig över.

Det är svårt att veta vad som kommer krävas för spel framöver men med tanke på att folk sitter på äldre processor modeller fortfarande och klarar sig genom att bara byta gpu så kändes det som ett rimligt alternativ.

Jag har väldigt dålig koll på sånt så det är rena spekulationer.

Hur tycker du komponenterna är i övrigt. De har samma erbjudande gällande cashback fast med en i5.
Ska jag köra på det jag skrev upp och byta mot en i5 eller är övriga komponenter också overkill ?
Tänkte mest på mindre nätaggregat.

Mvh

Permalänk
Skrivet av Boombox21:

@Fermskogarn:
Min tanke var (rätta mig gärna om jag är helt ute och cyklar) att en CPu håller längre än ett grafikkort. Baserar detta på andra trådar där folk ofta tipsat om att börja med att byta ut gpun när folk vill uppgradera något. Utgår jag från det så känns det lättare att bara byta ut grafikkortet och ha en stark processor som jag inte behöver oroa mig över.

Det är svårt att veta vad som kommer krävas för spel framöver men med tanke på att folk sitter på äldre processor modeller fortfarande och klarar sig genom att bara byta gpu så kändes det som ett rimligt alternativ.

Jag har väldigt dålig koll på sånt så det är rena spekulationer.

Hur tycker du komponenterna är i övrigt. De har samma erbjudande gällande cashback fast med en i5.
Ska jag köra på det jag skrev upp och byta mot en i5 eller är övriga komponenter också overkill ?
Tänkte mest på mindre nätaggregat.

Mvh

Det har du helt rätt i, det är många äldre proccessorer som fortfarande fungerar väldigt bra när det gäller gaming, de kke faller lite kortare på redigering (inte säker). Finns ju 4790k som ett exempel som fortafarnde presterar väldigt bra. Kan inte så mycket om moderkort men eftersom du får cashback på att köpa det i ett bundle så kan du ju lika väl köpa det och det ser ut att ha allt du kmr behöva och lite till. Ram är alltid något man kan uppgradera genom att sätta i fler stickor men 16 gb 3000mhz räcker nog gott o väl utan att vara overkill. En investering kan vara att köpa en vattenkylare till din prossesor om du skulle vilja ge dig in i överklockning.

Får väl helt enkelt önska dig lycka till med byggandet!

Permalänk
Medlem

Kör på dem grejerna, de kommer hålla flera år om du uppgraderar grafikkortet senare framöver.

Angående nätdelen hade du kunnat gå ner till 500-600w, men är det ingen jättestor prisskillnad så är det bättre att ha lite utrymme, då nätdelarna går som bäst på 40-60% belastning.

Med tanke på cashback-dealen tycker jag du ska gå intel över amd, och den där extra tusenlappen för en i7 i stället för en i5 kan vara värd det på sikt.

Moderkort brukar kvitta om du inte pysslar med överklockning, Asus brukar vara bra, men kolla så kortet har de anslutningar du känner du kan behöva.

Permalänk

Tack till er båda för snabba svar
Behöver jag tänka på att köpa något annat, ex kylpasta, skruvar etc eller brukar allt ingå med komponenterna ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boombox21:

Tack till er båda för snabba svar
Behöver jag tänka på att köpa något annat, ex kylpasta, skruvar etc eller brukar allt ingå med komponenterna ?

En CPU kylare kan va bra
Skulle rekomendera be quiet! Pure rock som har kylpasta förapplicerad på sig och funkar för överklockning den med. Min cpu med den kylar överskrider aldrig 65 grader ens i stresstes,vid spel ligger den oftast 50-55
Och är det första gången du bygger så är den kylarn väldigt lätt att installera!

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem

@Boombox21: Skruvar osv. ingår alltid med chassit. Köper du en cpu inkl. medföljande fläkt så är där kylpasta för åtminstone första monteringen. Kan däremot varmt (höhö) rekommendera bättre kylning, antingen luftkylning från ex. noctua (ca. pris 600-900kr), eller vattenkylning i form av en all-in-one från ex. corsair eller nzxt (ca. pris från ~1000kr och uppåt beroende på storlek på radiatorn).

Noctuas större grejer har bra kylning och låter generellt mindre, då du slipper extra väsen från en pump, men de är rätt klumpiga, och inte riktigt lika snygga att glo på om du ska ha glasdörr på sidan. Dessutom får man se upp med ram-minnen med kylflänsar som bygger på höjden.

Lycka till med bygget!

Permalänk

Okej, underbart ! Tack så mycket för alla tips och råd