Kablar åkte in i fläktarna

Permalänk

Kablar åkte in i fläktarna

Bakgrund
Jag köpte ett GTX 1080 TI STRIX Gaming igår (3 fläktar). Ett kort med stämpeln Toppklass som bland annat ska vara ovanligt tyst och därför förvånades jag av att det lät lite småskramligt när det satte igång för första gången och när jag senare gjorde ett stresstest så gick "fläktarna" direkt upp på maxnivå och slutade sedan inte där förrän jag startade om datorn. Sedan spelade jag även World of Tanks och det räckte med att vara inne i garaget så gick "de" återigen upp på maxnivå utan att sluta långt efter själva spelsessionen. När jag slutligen öppnade chassit så såg jag frustrerat att kablar hade gått in i två av fläktarna och att endast en av dem var i drift.

Konsekvenser?
Det som hade hänt var alltså att kablarna fick två fläktar att stanna och att den tredje fläkten därför tvingades gå upp på högvarv för att kompensera. Jag är nu självklart nojjig för att kortet inte blev tillräckligt nerkylt på de två platser där fläktarna inte var igång under flera timmar och undrar om det kan ha blivit överhettat och tagit skada? Även fläktarna kanske blev "kroniskt" obalanserade av kablarna och nu alltid kommer att vara sämre än de borde. Den opåverkade fläkten är perfekt balanserad under gång medan de två övriga ser ut att ha en lätt obalans så hur pass allvarligt tror ni att det är?

När jag hade bundit fast kablarna mot en chassivägg spelade jag sedan World of Tanks med maxinställningar på allt och fläktarna gick ändå tyst men detaljer som t ex tegelväggar ger artifakter/tearing trots V-sync och tredubbel buffring. Ska jag tolka det som att något är skadat eller är detta vanligt även för värstingkort?

Visa signatur

Mobo: Asus X299-E Gaming II, PSU: i7-8700 (Coffee Lake), GPU: Asus GTX 1080 TI OC 11 gb, RAM: 32 Gb, Diskar: "Kort"-SSD

Permalänk
Avstängd

Ta bort kablarna från fläktarna o kör

Permalänk

Det ska inte skilja något i bildkvalitén på ett 1080ti och ex 1050ti när du kör identiska inställningar, förutom att du får fler bilder i sekunden. Så sånt kan förekomma även med "värsingkort" antagligen ser det ut så med alla nvidiakort. Skulle inte tro kortet är skadat de ska ju se till att stänga ner sig osv för att inte ta skada. Är fläktarna tysta så kör på har de tagit skada lär det visa sig inom garantitiden.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Du behöver inte oroa dig. Dagens komponenter stänger i regel av datorn om något skulle överhettas innan någon skada sker. Det du beskriver i World Of Tanks låter bara som några av deras typiska glitchar.

Permalänk
Medlem

Så du bara satte in kortet och sedan började köra spel i max i flera timmar utan att ens ha HwMonitor uppe och övervaka tempen på det nya kortet?

Finns ju tyvärr inte så mkt mer att göra än att ta bort kablarna, köra på och se glad ut då det är självförvållat om kortet har tagit lite stryk.

Gått för varmt lär det absolut ha gjort men om det har tagit skada kan vi ju inte svara på. Men om tempen hade blivit allt för hög så hade ju kortet stängt av sig.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk

Tack för svaren.. jag är naturligtvis sur på mig själv för att jag inte kontrollerade så att inte kablarna kunde komma in i fläktarna men jag var väldigt trött och det enda jag tänkte på var att lyckas fästa strömkablarna som var något för korta och knepiga att koppla in.

Så om kortet hade blivit för varmt kan jag utgå från att det hade stängts av med automatik? Hur känsliga tror ni att fläktarna är då ifråga om centrering? Blir de lätt lite skeva av yttre påverkan?

En följdfråga är om den ensamma, alltså fortfarande aktiva fläkten lär ha kylt ner kortet hyfsat bra när det gick på högvarv? Den sitter ju förvisso inte på samma ställe som de övriga två men luften lär väl även gå sidledes utmed kortet.

Visa signatur

Mobo: Asus X299-E Gaming II, PSU: i7-8700 (Coffee Lake), GPU: Asus GTX 1080 TI OC 11 gb, RAM: 32 Gb, Diskar: "Kort"-SSD

Permalänk
Medlem

Kortet börjar ju throttla först o främst, alltså klocka ner sig, sen om det inte pallar ändå så stänger det ner tillfälligt och du får en "nvidias drivrutin har återställst" bla bla bla.. Tvivlar starkt på att kortet i sig tagit skada, fläktarna är en annan femma dock.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Skrivet av Defender:

Kortet börjar ju throttla först o främst, alltså klocka ner sig, sen om det inte pallar ändå så stänger det ner tillfälligt och du får en "nvidias drivrutin har återställst" bla bla bla.. Tvivlar starkt på att kortet i sig tagit skada, fläktarna är en annan femma dock.

Jag hoppas att fläktarna centrerar sig själva med tiden (om de nu alls blev skeva).

Visa signatur

Mobo: Asus X299-E Gaming II, PSU: i7-8700 (Coffee Lake), GPU: Asus GTX 1080 TI OC 11 gb, RAM: 32 Gb, Diskar: "Kort"-SSD

Permalänk
Medlem

Du ska inte få artefakter i world of tanks. Fick du det även innan ditt kabel/fläktproblem?

Permalänk

Tror inte du behöver oroa dig så mycket, är kortet svalt nu och fläktarna inte låter illa så är du nog good to go

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 @ 3.7 GHz. GPU: ROG STRIX GTX 1070 OC. MOBO: MSI B350 Tomahawk Arctic. RAM: Corsair Vengeance 16GB 2666MHz. Nätdel: Corsair CX750. Lagring: SSD 240GB. HDD 1TB. Chassi: NZXT S340 Razer edition

Permalänk
Skrivet av VideoyGTX:

Du ska inte få artefakter i world of tanks. Fick du det även innan ditt kabel/fläktproblem?

Det hände även med mitt betydligt äldre kort (GTX 570) att när man rör på tornet och till exempel tittar på en tegelvägg från ca 10 meters håll och eftersom tegelstenar är små detaljer så blir det artefakter runt dessa (glimrigt eller hur jag ska säga). Märkligt nog inte runt små löv som rör sig på buskar och träd.

Visa signatur

Mobo: Asus X299-E Gaming II, PSU: i7-8700 (Coffee Lake), GPU: Asus GTX 1080 TI OC 11 gb, RAM: 32 Gb, Diskar: "Kort"-SSD

Permalänk
Skrivet av Denny6505:

Tror inte du behöver oroa dig så mycket, är kortet svalt nu och fläktarna inte låter illa så är du nog good to go

Tack för de uppmuntrande orden.. jag hoppas att du har rätt ; )

Visa signatur

Mobo: Asus X299-E Gaming II, PSU: i7-8700 (Coffee Lake), GPU: Asus GTX 1080 TI OC 11 gb, RAM: 32 Gb, Diskar: "Kort"-SSD

Permalänk
Medlem

Okej men då så. Nu kan du vara lugn, och du kanske borde se över kabeldragningen en eller två gånger.

Permalänk

@Grafikante: Jag jobbar dagligen med elektronik och stöter på liknande problem, som sagt så ser jag ingen större risk för att ditt kort skulle ha fått bestående men. Spela på och ha kul bara

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 @ 3.7 GHz. GPU: ROG STRIX GTX 1070 OC. MOBO: MSI B350 Tomahawk Arctic. RAM: Corsair Vengeance 16GB 2666MHz. Nätdel: Corsair CX750. Lagring: SSD 240GB. HDD 1TB. Chassi: NZXT S340 Razer edition

Permalänk
Skrivet av VideoyGTX:

Okej men då så. Nu kan du vara lugn, och du kanske borde se över kabeldragningen en eller två gånger.

Ja jag kommer att vara extremt noggrann med sådant i framtiden. Fattar inte hur jag kunde vara så tanklös med ett kort som kostade mig nära 9000 surt förvärvade kronor : (

Visa signatur

Mobo: Asus X299-E Gaming II, PSU: i7-8700 (Coffee Lake), GPU: Asus GTX 1080 TI OC 11 gb, RAM: 32 Gb, Diskar: "Kort"-SSD

Permalänk
Skrivet av Denny6505:

@Grafikante: Jag jobbar dagligen med elektronik och stöter på liknande problem, som sagt så ser jag ingen större risk för att ditt kort skulle ha fått bestående men. Spela på och ha kul bara

Tack det var skönt att höra även om jag inte är över den självförbannande fasen än. Att tänka efter är silver, att tänka före är guld.

Visa signatur

Mobo: Asus X299-E Gaming II, PSU: i7-8700 (Coffee Lake), GPU: Asus GTX 1080 TI OC 11 gb, RAM: 32 Gb, Diskar: "Kort"-SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adrikkropotkin:

Du behöver inte oroa dig. Dagens komponenter stänger i regel av datorn om något skulle överhettas innan någon skada sker. Det du beskriver i World Of Tanks låter bara som några av deras typiska glitchar.

Skrivet av Extremaz:

Så du bara satte in kortet och sedan började köra spel i max i flera timmar utan att ens ha HwMonitor uppe och övervaka tempen på det nya kortet?

Finns ju tyvärr inte så mkt mer att göra än att ta bort kablarna, köra på och se glad ut då det är självförvållat om kortet har tagit lite stryk.

Gått för varmt lär det absolut ha gjort men om det har tagit skada kan vi ju inte svara på. Men om tempen hade blivit allt för hög så hade ju kortet stängt av sig.

Skrivet av Defender:

Kortet börjar ju throttla först o främst, alltså klocka ner sig, sen om det inte pallar ändå så stänger det ner tillfälligt och du får en "nvidias drivrutin har återställst" bla bla bla.. Tvivlar starkt på att kortet i sig tagit skada, fläktarna är en annan femma dock.

Som det ser ut nu är det väl bara EVGA:s ICX-kylare som har termometer på annat än GPU? Finns gott om saker som både kan ta skada och gå sönder helt utan att kortet ger någon som helst information om det. Till exempel en del av EVGA:s kort innan de släppte ICX.

Visa signatur

CPU: i7 2600k@4.4GHz, RAM: 16GB DDR3@1600MHz, Mobo: MSI Z68A-GD55 (G3), Lagring: 250GB Samsung SSD 850 EVO + 1TB WD blue HDD, Grafikkort: EVGA FTW 1070 (GPU@2113MHz, vRAM@8930MHz)

Skärm 1: Asus PG279Q, Skärm 2: Asus VE228, Tangentbord 1: Corsair K95 RGB (Cherry MX Blue), Tangentbord 2: Teensy 3.2 och dioder ihoplött på 3 mm rostfritt (Outemu Ice Light Purple), Mus: Corsair Scimitar

Permalänk

Hur viktig tror ni att fläktarnas centrering är för kylningen? Att det påverkar fläktarnas egen livslängd förstår jag eftersom en liten skevhet lär öka med tiden men jag undrar hur kortet påverkas i nuet.

Visa signatur

Mobo: Asus X299-E Gaming II, PSU: i7-8700 (Coffee Lake), GPU: Asus GTX 1080 TI OC 11 gb, RAM: 32 Gb, Diskar: "Kort"-SSD

Permalänk
Medlem

Jag tycker att du ska dra iväg ett mail till ASUS och fråga om dom har någon lösning på hur du kan fixa till fläktarna (om det går). Dom har säkert fått flera mail där samma sak hänt så någon lösning kanske dom kommit fram till.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv

Jag råkade ut för nästan samma sak, fast det var bara en fläkt på grafikkortet av 3st och jag upptäckte det när jag grejade på mitt Asus 1060 kort. Även om det från min sida var dåligt dragna kablar så känns det som ganska allvarligt sbs (skit bakom spakarna) hos tillverkaren att inte informera användaren om detta, hur svårt kan det egentligen vara? De har ju redan en driver till windows.. En fläkt kan dessutom stanna av x antal olika saker.

Annars såvida du inte jobbar professionellt med grafik så tror jag du inte behöver bry dig, jobbar du professionellt så har du dessutom valt fel grafikkort, då modellserien Geforces måtto är maximal prestanda ut och inte bäst kvalite ut.

Permalänk
Avstängd

När du starta om datorn så nollställs fläktarna, de är synkade med varandra.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Skrivet av VadSaDu:

När du starta om datorn så nollställs fläktarna, de är synkade med varandra.

Som tur var så fortsatte ju ändå en av dem att gå, annars hade ju kortet inte blivit kylt ihuvudtaget.

Visa signatur

Mobo: Asus X299-E Gaming II, PSU: i7-8700 (Coffee Lake), GPU: Asus GTX 1080 TI OC 11 gb, RAM: 32 Gb, Diskar: "Kort"-SSD

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Jag råkade ut för nästan samma sak, fast det var bara en fläkt på grafikkortet av 3st och jag upptäckte det när jag grejade på mitt Asus 1060 kort. Även om det från min sida var dåligt dragna kablar så känns det som ganska allvarligt sbs (skit bakom spakarna) hos tillverkaren att inte informera användaren om detta, hur svårt kan det egentligen vara? De har ju redan en driver till windows.. En fläkt kan dessutom stanna av x antal olika saker.

Annars såvida du inte jobbar professionellt med grafik så tror jag du inte behöver bry dig, jobbar du professionellt så har du dessutom valt fel grafikkort, då modellserien Geforces måtto är maximal prestanda ut och inte bäst kvalite ut.

Vad menar du att de borde informera om? Att en sladd kan hamna i fläktarna om man inte kollar det vid monteringen?

Visa signatur

Mobo: Asus X299-E Gaming II, PSU: i7-8700 (Coffee Lake), GPU: Asus GTX 1080 TI OC 11 gb, RAM: 32 Gb, Diskar: "Kort"-SSD

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag tycker att du ska dra iväg ett mail till ASUS och fråga om dom har någon lösning på hur du kan fixa till fläktarna (om det går). Dom har säkert fått flera mail där samma sak hänt så någon lösning kanske dom kommit fram till.

Ja det var en bra tanke.. dessvärre tror jag inte att det går att fixa till med enbart händerna och att som amatör försöka montera bort dem för att centrera fläktarna låter väldigt omständigt. Jag ska iallafall fråga hur känsliga fläktarna är för yttre påverkan.

Visa signatur

Mobo: Asus X299-E Gaming II, PSU: i7-8700 (Coffee Lake), GPU: Asus GTX 1080 TI OC 11 gb, RAM: 32 Gb, Diskar: "Kort"-SSD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Grafikante:

Vad menar du att de borde informera om? Att en sladd kan hamna i fläktarna om man inte kollar det vid monteringen?

Att en fläkt stannar kan orsakas av mängder med orsaker. Där kablar bara en orsak, vanligtvis stannar de av sig själv p.g.a slitage, fabrikationsfel etc. Bygger man lite seriösare system kan bygger man in diagnos för att upptäcka såna fel, då en dator kan stå tiotals mil ifrån någon användare och ska gå dygnet runt. Men även för vanliga användare är det ett stort problem om kylanordningen havererar.

Nu har väl de flesta bättre grafikkort rpm räknare på fläktarna, men även om de ej hade detta så hade de kunnat mäta strömförbukningen, då denna ökar med ökad belastning och kan bli riktigt hög eller låg om en fläkt stannar. Mer om strömförbrukningsförändring vid belastning här:
http://forums.mrplc.com/index.php?/topic/18427-why-do-motors-...

Diagnos finns för övrigt på billiga maskiner, en kund till mig rapporterade att en hpdator för 5000kr klagade vid uppstart att en fläkt ej fungerade korrekt, de såg dock inget fel när de öppnade datorn och alla fläktar snurrade. Men eftersom datorn var 4 år så bytte de dock ut den, där kostnaden som vanligt blir det 10dubbla när alla programvaror ska installeras och konfigureras.
-Blev ett dyrt fläktbyte.

Min poäng är dock att t.o.m. 5000kr maskiner för professionellt bruk har en massa diagnos i sig för fläktar och annat. Jag ser inga konstigheter för Asus att bygga in lite diagnos för deras grafikkort.

Angående vad som ska hända, ja vad sägs om en varning i deras applikation om att en fläkt har stannat? Att stänga ner grafikkortet går också, men det är ej så lyckat alltid om det görs vid fel tillfälle.

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Att en fläkt stannar kan orsakas av mängder med orsaker. Där kablar bara en orsak, vanligtvis stannar de av sig själv p.g.a slitage, fabrikationsfel etc. Bygger man lite seriösare system kan bygger man in diagnos för att upptäcka såna fel, då en dator kan stå tiotals mil ifrån någon användare och ska gå dygnet runt. Men även för vanliga användare är det ett stort problem om kylanordningen havererar.

Nu har väl de flesta bättre grafikkort rpm räknare på fläktarna, men även om de ej hade detta så hade de kunnat mäta strömförbukningen, då denna ökar med ökad belastning och kan bli riktigt hög eller låg om en fläkt stannar. Mer om strömförbrukningsförändring vid belastning här:
http://forums.mrplc.com/index.php?/topic/18427-why-do-motors-...

Diagnos finns för övrigt på billiga maskiner, en kund till mig rapporterade att en hpdator för 5000kr klagade vid uppstart att en fläkt ej fungerade korrekt, de såg dock inget fel när de öppnade datorn och alla fläktar snurrade. Men eftersom datorn var 4 år så bytte de dock ut den, där kostnaden som vanligt blir det 10dubbla när alla programvaror ska installeras och konfigureras.
-Blev ett dyrt fläktbyte.

Min poäng är dock att t.o.m. 5000kr maskiner för professionellt bruk har en massa diagnos i sig för fläktar och annat. Jag ser inga konstigheter för Asus att bygga in lite diagnos för deras grafikkort.

Angående vad som ska hända, ja vad sägs om en varning i deras applikation om att en fläkt har stannat? Att stänga ner grafikkortet går också, men det är ej så lyckat alltid om det görs vid fel tillfälle.

Om det vore en enkel teknisk lösning så hade det förmodligen redan funnits på de dyrare korten men jag har ingen aning om hur lätt eller svårt det är. Bra idé i vilket fall med mer detaljerat fläkt-info eftersom det är något många engagerar sig i av flera viktiga skäl.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo: Asus X299-E Gaming II, PSU: i7-8700 (Coffee Lake), GPU: Asus GTX 1080 TI OC 11 gb, RAM: 32 Gb, Diskar: "Kort"-SSD