Permalänk
Medlem

Vad är det för fel med mitt nybygge?

Ok, så jag byggde en dator till min dotter (har byggt säkert 10-15 datorer utan att någonsin haft några problem) men skärmen får ingen signal. Jag tror att det är något med ramminnet.

När jag har minnet i slott nr1 (längs bort från cpu) så beeper den konstant utan att sluta. Även så i slott nummer 2. Har jag minnet i slott nummer 3 eller 4 då gör datorn inga ljud, alla fläktar är igång men skärmen får ingen signal.
Jag har kollat på moderkortets hemsida och minnet är kompatibel med moderkortet.

Vad kan det vara för fel?

Detta har jag gjort: Tagit bort moderkortet och kollat så att alla distanser är på rätt ställe, kopplat dvi i både grafikkort och moderkort, bytt plats på minnet (har bara 1), tagit bort grafikkort och bara kopplat i moderkortet.

Dators specc
Mobo: Gigabyte q170m-d3h
Cpu: intel pentium g4560
Ram: 1x8 valueselect ddr4 2133Mhz (cmv8gx4m1a2133c15)
PSU corsair 650w
GPU Asus gtx560ti
(Allting är nytt förutom grafikkortet)

Råd någon?

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem

@Zargoz: Du behöver mest troligen uppdatera BIOS, pga KabyLake support finns bara från F20 BIOS.
*Edit*
Om du har en SkyLake tillgänglig, är det värt att utesluta.

Visa signatur

Dator: Ett metall chassi med varierande komponenter på insidan.

Permalänk
Medlem

@Creatooz:

hur ska jag uppdatera bios utan ram?

det är rev1.0 mobo så du kan ha rätt

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk

@Zargoz:

Om du vet med dig att du inte uppdaterat BIOS sen i december så är det med stor sannolikhet det som är problemet. Då BIOS-versionen som stödjer gen 7 processorerna, som G4560 tillhör, kom i december så behöver du troligtvis uppdatera det för att du ska få igång datorn.

http://www.gigabyte.us/Motherboard/GA-Q170M-D3H-rev-10#suppor...

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Zargoz:

@Creatooz:

hur ska jag uppdatera bios utan ram?

det är rev1.0 mobo så du kan ha rätt

För att uppdatera bios på moderkortet krävs en processor som kan komma förbi POST.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@lillpeparoni:

Det är helt nytt system. Jag köpte moderkortet förra veckan. Men hur ska jag uppgradera mobo? Jag har inga andra processorer som passar.

Annars lämnar jag tillbaka moderkortet här på webhallen och köper nytt som stödjer den nya gen direkt.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem

Det är nog enklast så.
Gå och bytt antingen moderkortet eller.processorn till en skylake generation

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

@Molotov:
Tack så mycket. Ska kolla med Webhallen imorgon. Kanske har de en skylake processor i verkstaden som de kunde använda för att uppgradera min mobo.
Tack för hjälpen

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Ska kolla med Webhallen imorgon. Kanske har de en skylake processor i verkstaden som de kunde använda för att uppgradera min mobo.

De är nog rätt vana med att hjälpa folk med detta problem vid det här laget. Jag har en kompis som hade samma problem, det var bara för honom att knalla in till Webhallen så uppdaterade de BIOS:et åt honom.

Permalänk
Medlem

@perost:

Annars hade de MSI B250 PC Mate - ATX / B250 och den funkar out of box. Gillar även att det är atx. Tack för era svar!

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.