Jag är helt lost i felsökningsdjungeln. Trasigt moderkort?

Permalänk

Jag är helt lost i felsökningsdjungeln. Trasigt moderkort?

Hej! Jag tänkte att jag ska börja med att beskriva de problem som jag stött på för att försöka få en lite klarare bild av vad det är som kan vara vajkalle innan jag bestämmer mig för hur jag ska försöka lösa problemet.
1. Datorn fryser och jag kan inte klicka någonstans eller trycka ctrl, alt, delete.
2. Skärmen blir svart och sedan hoppar den tillbaka till att det blir som vanligt (uppföljs snabbt av att datorn fryser eller att jag får artefakter på skärmen).
3. Jag får artefakter på skärmen direkt.

Problem 1 och 2 uppstår inte om jag kör datorn utan gpu. Då får jag istället som små svarta streck över skärmen då och då som inte stannar kvar i mer än en halv sekund. Ytterst sällan så får jag svartskärm som varar i ca en sekund.

Jag har lämnat in gpu hos webhallen för felsökning och de lyckas inte återskapa problemet. Så min tanke är nu att moderkortet kanske är trasigt? Kan det vara cpu som börjar ge upp?

Jag har inte överklockat någonting i datorn och har inte uppnått några extrema temps.

MOBO: GIGABYTE-Z97X-UD5H-BK
GPU: ASUS RX480 STRIX
CPU: Intel Core i7 4790K / 4 GHz
RAM: HyperX Fury 8GB
Power Supply: SilverStone ST1000-G Evolution 1000W

Permalänk
Medlem

Skulle vara bra med temps, vilket chassi, hur ditt luftflöde är uppbyggt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Testa minnen/cpu i något stresstests program.
Prova att byt drivrutiner och se om det hjälper.

Ett program som heter FurMark är bra för att stresstesta GPUn och till minnena finns det Memtest som är bra.

Har dina problem alltid funnits?

Permalänk

https://gyazo.com/925b538ccb85b7d0f380131e28d33a45
https://gyazo.com/6c26bc866f460c36416dc59c0399a351

Jag har ett cooler master storm strooper med en 200mm fläkt i toppen som tar in luft. Två fläktar i fronten som tar in luft och en fläkt bak som tar ut luft.

Permalänk

@gabriel15: Problemen började komma i fredags och i lördags så lämnade jag in kortet. Idag fick jag mail om att de inte hittat något fel på det. Har gjort ett memtest (det som finns i windows) som inte gav utslag. Antar dock att det finns bättre tester.

Jag tänker åka och hämta ut gpu imorgon och se vad som händer när jag testar det vidare själv.

Permalänk

Att datorn fryser känns som ett typiskt RAM-fel, fast då du även får grafikartefakter, samt att skärmen svartnar ibland, gör att jag tvekar och funderar på grafikkort och/eller moderkort.

Väldigt märkligt att Webhallen inte får samma problem dock.

Som andra sagt eller kommer säga, så kan du kolla RAM med en USBsticka med bootbart linux på, iaf vad gäller linux Mint. Använd gärna Rufus för att göra skapa denna sticka.

Om det inte är RAM, så blir det knepigt, så det är bra att utesluta det enkla först.
Datorproblem är sjukt jobbigt, jag känner med dig

EDIT: Jaha, jag ser nu att du redan testat ram.

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Medlem

Windows egna minnestest är inte så pålitligt utan ladda ner memtest86 och prova med det istället.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

Sätt fläktarna i toppen att blåsa ut luft. Varm luft stiger samt att nuvarande konf ger övertryck, det motsatta är att föredra.

Viilka temps har du när felen uppstår? Framför allt gpu temps.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Min första tanke när jag läser om dina besvär är nätagget, kan få många konstiga följdfel om nätagget håller på att ge upp.
Har du ett extra du kan testa med eller någon kompis som har ett extra?

Visa signatur

Asus Rog Strix B550-F Gaming, Amd Ryzen 5600x@4.4ghz, 32gb 3200mhz cl16 ddr4, Kingston Fury Renagade 2tb, Asus Strix 2080 ti 11gb, EVGA Supernova G2 750W