Bärbara datorer kan förbjudas på flygningar mellan Europa och USA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

De kan låta bli att jobba på flyget...

Och varför ska folk inte få jobba på flyget?

Men visst, låt oss säga att de plötsligt inte ska få jobba på flyget. Vad annars ska de göra? Kolla på film under det 8-timmar långa flyget på sin tablet/smartphone istället?

Men vänta lite - efter att förbudet av latops på flyg mellan Europa-USA har införts kommer väl tablets och smartphones också att förbjudas? Vad ska folk hitta på då?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Och varför ska folk inte få jobba på flyget?

Men visst, låt oss säga att de plötsligt inte ska få jobba på flyget. Vad annars ska de göra? Kolla på film under det 8-timmar långa flyget på sin tablet/smartphone istället?

Men vänta lite - efter att förbudet av latops på flyg mellan Europa-USA har införts kommer väl tablets och smartphones också att förbjudas? Vad ska folk hitta på då?

Sova

Permalänk
Medlem

Vad blir nästa steg? Förbjuda passagerare i planen? Skicka dom som ska till USA med båt istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Och varför ska folk inte få jobba på flyget?

Men visst, låt oss säga att de plötsligt inte ska få jobba på flyget. Vad annars ska de göra? Kolla på film under det 8-timmar långa flyget på sin tablet/smartphone istället?

Men vänta lite - efter att förbudet av latops på flyg mellan Europa-USA har införts kommer väl tablets och smartphones också att förbjudas? Vad ska folk hitta på då?

Detta är inte en säkerhets fråga, utan en affärs idé....
"For only $xxx you can borrow a laptop from us during your whole trip"
"Why have screaming kids when you can borrow a laptop full with movies for only $xxxx"

[inga citat utan draget ur röven ]

Skulle fan inte förvåna mig ifall det kommer in i verklighet. Samma hände med vätska, du får inte ha med dig in mer än ett visst antal ML, men du får FAN KÖPA HUR MYCKET SOM HELT pre-flight...

Några flygbolag kommer tjäna fina $$ på detta...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alle090:

Med ett världskrig?

Tydligen så funkade inte ett världskrig..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Trump fortsätter att lyckas förundra oss...

Vad näst?

Permalänk
Medlem

En sak till...
Bärbar dator; min telefon är rätt så kraftfull. Kan definitivt användas för att trigga bomber, hacka plan och skicka ransomware epost.
Helt ok att ta med den och ha den påslagen under flygturen?

Permalänk
Medlem

Och varför kan inte laptopen hacka planet från bagageutrymmet..?
Bagageutrymmet är en "hack-free zone"?

192.168.9.11/flightadmin.php
login: pilot
lösen: pilot123

...

1337 h4xx0r terrorista måste sitta med laptopen i knät, annars funkar det inte antar jag.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av backspace:

@Söderbäck: Eller så är folk olika och har rätt att välja själva om de vill jobba eller inte

Skrivet av Icte:

Och varför ska folk inte få jobba på flyget?

Men visst, låt oss säga att de plötsligt inte ska få jobba på flyget. Vad annars ska de göra? Kolla på film under det 8-timmar långa flyget på sin tablet/smartphone istället?

Men vänta lite - efter att förbudet av latops på flyg mellan Europa-USA har införts kommer väl tablets och smartphones också att förbjudas? Vad ska folk hitta på då?

Ja visst är väl det bra om man får jobba med datorn på flyget. Jag har inga invändningar på era argument här.

Jag svarade emellertid på en frågeställning på hur man ska göra om man inte har med datorn i sätet.
Svaret på hur det ska gå till är inte så svårt ;).
Att inte få använda datorn kommer inte göra flygresor omöjliga för businessändamål. Det fanns en tid innan laptopens/mobiltelefonens intåg där flygresor också var möjliga att genomföra.

Men som sagt. Ja jag håller med er i att det inte är en så bra utveckling för de som önskar använda laptops på flyget. Får hoppas detta inte går igenom.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

De kan låta bli att jobba på flyget...

Flyger man som tjänsteresa och på arbetstid så är det en förlust att inte kunna utnyttja tiden för arbete och förberedelser. Rent privat så jobbar jag några timmar under en åttatimmarsflygning, för att sedan kunna vara ledig (antingen hemma eller på resedestinationen).

Självklart kan hela samhället låta bli att jobba, och dra ner på sådant, men det blir ganska stora samhällsförluster om man begränsar arbete här och där. Det adderar upp ganska snabbt (precis som stillastående köer och trafik är enorma samhällskostnader, antingen i pengar eller i ledighet).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av martinot:

Flyger man som tjänsteresa och på arbetstid så är det en förlust att inte kunna utnyttja tiden för arbete och förberedelser. Rent privat så jobbar jag några timmar under en åttatimmarsflygning, för att sedan kunna vara ledig (antingen hemma eller på resedestinationen).

Självklart kan hela samhället låta bli att jobba, och dra ner på sådant, men det blir ganska stora samhällsförluster om man begränsar arbete här och där. Det adderar upp ganska snabbt (precis som stillastående köer och trafik är enorma samhällskostnader, antingen i pengar eller i ledighet).

Jag tror du har läst in saker som jag inte skrivit eller som jag tycker här riktigt ;). Har blivit missförstånd på vägen här kanske.
Läs ovan inlägg.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Detta verkar som en bra idé, om målet är att radikalisera fler folk och odla ett hat mot USA. Man blir trött av all historielöshet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jojjo981:

Blir säker snart förbud för det också.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Icte:

Och varför ska folk inte få jobba på flyget?

Men visst, låt oss säga att de plötsligt inte ska få jobba på flyget. Vad annars ska de göra? Kolla på film under det 8-timmar långa flyget på sin tablet/smartphone istället?

Men vänta lite - efter att förbudet av latops på flyg mellan Europa-USA har införts kommer väl tablets och smartphones också att förbjudas? Vad ska folk hitta på då?

Vad sägs om att kommunicera med sina medmänniskor med sin webbkamera
kallad "ögon", mikrofon kallad "mun" och operativsystemet, "verbalt språk"?

Jag säger inte att Du måste, men att säga, "Vad ska folk hitta på då?" låter
som om det inte fanns annat som människor gjorde på flygplan innan tablets
å smartphones dök upp. Annat förslag: läs en bok som kräver att du måste
bilda dig egna bilder i ditt eget huvud istället för att titta på färdiga bilder.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

En sak till...
Bärbar dator; min telefon är rätt så kraftfull. Kan definitivt användas för att trigga bomber, hacka plan och skicka ransomware epost.
Helt ok att ta med den och ha den påslagen under flygturen?

Exakt. Var drar man gränsen?

Är surfplattor OK? Hur stora? Med ARM eller Intel x86? Med Android, iOS eller Windows? Etc.

Var går skillnaden mellan en stor telefon/phablet och en liten surfplatta? Är det säkrare för att en enhet har inbyggt 3G-modem?

Var går skillnaden mellan surfplatta och bärbar? 2-in1? Etc.

Är ju en nästan löjlig uppdelning. I vår moderna värld så är gränserna mellan olika enhetstyper allt mer flytande och luddiga.

De får väl sätta någon vettig gräns som vikt/storlek på batteri, mAh, eller liknande.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Detta verkar som en bra idé, om målet är att radikalisera fler folk och odla ett hat mot USA. Man blir trött av all historielöshet.

Nu kommer NSAs svenska gren FRA att stämpla dig som terrorist. Det korrekta beteendet är att slicka röv och höja sin egen för att underlätta åtkomsten för "säkerhetstjänster".

Permalänk
Medlem

Håller personligen inte med om förslaget men förstår samtidigt resonemanget bakom det. Men med det i åtanke så undrar man ju om det finns någon statistik på hur många flygkrascher bärbara datorer tidigare har orsakat... gissar på 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Vad sägs om att kommunicera med sina medmänniskor med sin webbkamera
kallad "ögon", mikrofon kallad "mun" och operativsystemet, "verbalt språk"?

Jag säger inte att Du måste, men att säga, "Vad ska folk hitta på då?" låter
som om det inte fanns annat som människor gjorde på flygplan innan tablets
å smartphones dök upp. Annat förslag: läs en bok som kräver att du måste
bilda dig egna bilder i ditt eget huvud istället för att titta på färdiga bilder.

Min poäng (som kanske inte var så bra beskrivet) var att det förmodligen kommer att förbjudas mer och mer saker på flyg mellan USA-Europa (och kanske även andra flyg) om denna idé (förbud av laptops) kommer att gå igenom. Visst, du kan aboslut läsa böcker på planet just nu men vem vet om de snart inte kommer att förbjuda dessa p.g.a. risken för "fatal papercuts"?

Skrivet av Alle090:

Detta är inte en säkerhets fråga, utan en affärs idé....
"For only $xxx you can borrow a laptop from us during your whole trip"
"Why have screaming kids when you can borrow a laptop full with movies for only $xxxx"

[inga citat utan draget ur röven ]

Skulle fan inte förvåna mig ifall det kommer in i verklighet. Samma hände med vätska, du får inte ha med dig in mer än ett visst antal ML, men du får FAN KÖPA HUR MYCKET SOM HELT pre-flight...

Några flygbolag kommer tjäna fina $$ på detta...

Äger någon i Trump-familjen ett flygbolag?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Men men... kärleken då?

Precis! Kärleken övervinner juh allt...tjatas det om. Mer styrkekramar åt folket

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Alt är att strippa samtliga som ska flyga på allt de äger och har kläder och produkter, ge folk "flygbolagets kläder", inget vatten, inget serverat och sedan skeppa folk som djur. Och vem fan vill flyga med det?

Haha, skrattade gott åt detta

Tackar och bockar!

Permalänk
Medlem

Det skulle betyda en hel del krångel för mig som reser mycket mellan Sverige och USA i jobbet. Jag har ju alltid datorn med mig under dessa flyg.

Permalänk
Medlem

Då tar jag båten till USA istället.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ThomasLidstrom:

Trump fortsätter att lyckas förundra oss...

Vad näst?

Lägg ner.

Obama gjorde väl samma sak under en tid när han styrde i USA?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Är det nån på allvar som skulle våga checka in datorn? Får man inte ens ha med sig den som handbagage utan att använda den så får man nog va utan dator på resan.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Eftersom det uppenbarligen är människor som ställer till alla bekymmer så tycker jag vi kan förbjuda människor på flygplan. Det eller så förbjuder vi bara flygplan istället.

Permalänk

En lösning skulle kunna vara hyra batterier.

Att förbjuda laptops och plattor pga. av brandrisk är inte absurt men att göra det pga. av möjligt bomb skäl så får det lösas på anat sätt.
Ha tidigare tid på flygplatsen så bomb problemet kan uteslutas.

Att få in brand fara in låst i bagaget där det inte går göra någon olycka inträffar, är olämpligt.
En lösning skulle kunna vara hyra batterier.
Det vore bra med ett servis företag på varje flygplats Power-IT där man hyr sina Power-banks och om problemet med batterier kvar står så får vi hyra batterier för våra plattor och laptops. När man bokar sin resa bokar man även de batterier man behöver på orten man ska till, när man kommer dit så hämtar man sin beställning på flygplatsen och lämnar igen batterierna när man flyger tillbaka.
Det är en enkel lösning men den är inte gratis.
Om man är ”Kinki” så borde man kunna köpa ett nytt batteri och få det laddat och sedan lämna kvar det och ta del av uthyrnings-avgiften och kunna boka sitt eget batteri för en servis avgift, aktuellt om man är på orten ofta.
Det här är en enkel lösning i teorin, men i praktiken inte lika lätt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Så man programmerar sin dator (bomb) att smälla av i bagageutrymmet istället. Tillsammans med alla andra batterier får man då kanske en fin smäll när USA samlat allt på ett ställe?

Hacka planet låter också långsökt. Eller sitter piloten och styr planet från plattan med WiFi från toaletten?

En idé:
Laptpos säljs nästan alltid färdigkonfigurerade idag. Skulle man inte kunna certifiera dem med en speciell kod och när de sedan åker igenom röntgen så jämförs detta med tillverkarens uppgifter (som givetvis kontrollerats) tillsammans med vikt och kanske andra mätningar.

Nackdelen skulle ju vara om man modifierar datorn så godkänns den inte, undersöks och får flyga i brandsäkert skåp bland bagaget. Känns ju som något man kanske skulle kunna jobba fram för ökad säkerhet.

Detta har disskuteras tidigare i samband med att datorer har modifierats av CIA vid försendelse. Kommer ihåg att det var två verifierade fall av hårdavlysning installerad i datorn.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Rasism, hets mot folkgrupp och liknande kommer ej att tolereras, se §1 i forumreglerna.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Och varför ska folk inte få jobba på flyget?

Men visst, låt oss säga att de plötsligt inte ska få jobba på flyget. Vad annars ska de göra? Kolla på film under det 8-timmar långa flyget på sin tablet/smartphone istället?

Men vänta lite - efter att förbudet av latops på flyg mellan Europa-USA har införts kommer väl tablets och smartphones också att förbjudas? Vad ska folk hitta på då?

Hur överlevde folk tidigare när mobilerna/datorerna inte fanns?

Permalänk
Medlem

@Exxovion: Då var inte allt arbete placerat på en dator.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7