PCI-E bekymmer med EVGA GeForce GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

PCI-E bekymmer med EVGA GeForce GTX 1060 6GB

Hej,

Bytte ut mitt gamla MSI GeForce GTX 680 2GB kort mot ett EVGA GeForce GTX 1060 6GB Superclocked idag. Bekymret jag nu har fått är att PCI-Express 3.0 körs på x2 istället för x16.

Screen jag precis tagit.

Min setup
Bör även kanske tillägga att jag kör med två ssd diskar i raid 0 samt en vanlig hdd då det inte framgår på bilden

Vet att jag även hade detta bekymmer med mitt 680 kort, men att det löste sig till slut.

All hjälp uppskattas.

Mvh

Mer förtydligande information
Permalänk

Har du provat gå in i bios finns inställningar där man kan ändra bus interfacen manuellt. Installerade du om drivrutinerna när du bytte grafikkortet? För det kan också vara problemet.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem
Skrivet av warmerspy:

Har du provat gå in i bios finns inställningar där man kan ändra bus interfacen manuellt. Installerade du om drivrutinerna när du bytte grafikkortet? För det kan också vara problemet.

Jo precis, kör med samma oc profil i bios och vet att jag valt gen3 för PCIEX16_1. Jag avinstallerade mina nvidia drivrutiner innan jag satte i 1060 kortet, dock märkte jag efter jag satt i det nya kortet att det fanns en hel del nvidia skräp kvar och rensade det med Revo uninstaller. För att köra en så "clean" installation som möjligt, vilket blev ganska fail ändå.

Permalänk
Hedersmedlem

Vilken slot har du satt grafikkortet i?

Har du överklockat processorn? Om ja, ta bort överklockningen och kolla om det funkar bättre.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Vilken slot har du satt grafikkortet i?

PCIEX16_1 men jag var inne i bios och kikade lite och ser att link speed är x2 trots att Gen3 är valt. bild

Ja, den ligger stabilt oc @ 4.5ghz. Ser inte varför cpun skulle dra kraft av mina PCI-E lanes?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robsth:

PCIEX16_1 men jag var inne i bios och kikade lite och ser att link speed är x2 trots att Gen3 är valt. bild

Ja, den ligger stabilt oc @ 4.5ghz. Ser inte varför cpun skulle dra kraft av mina PCI-E lanes?

Hur blir det om du återställer alla värden i biosen till standard?
Testat med att uppdatera till senaste biosen?

Permalänk
Medlem

@Robsth: Om du flyttar kortet ner till PCIEX16_2 platsen hur blir hastigheten då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robsth:

PCIEX16_1 men jag var inne i bios och kikade lite och ser att link speed är x2 trots att Gen3 är valt. bild

Ja, den ligger stabilt oc @ 4.5ghz. Ser inte varför cpun skulle dra kraft av mina PCI-E lanes?

Vad händer om du provar sänka de nedre alternativet (ang. bilden) till Generation 2,0 ?

Hoppar det andra upp då från x2 till något annat ?

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut om du stressar kortet samtidigt som du kontrollerar?
Har för mig att det ändras då.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Robsth:

Ja, den ligger stabilt oc @ 4.5ghz. Ser inte varför cpun skulle dra kraft av mina PCI-E lanes?

Eftersom PCIe-lanes för grafikkort kommer direkt från CPU'n kan det ju finnas en koppling. Skadar det att prova att ta bort den?

Skrivet av SirMacke:

Hur ser det ut om du stressar kortet samtidigt som du kontrollerar?
Har för mig att det ändras då.

Ja, det ändras om man lägger på last. Jag tolkar det som att det är det som render-grejen i bakgrunden ska göra, men det skadar ju inte att prova med en riktig last.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Sätt igång ett spel i ett litet fönster och se vad det visar då. Annars kanske det kan vara böjda pins på sockeln?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Titta en extra gång så att kortet sitter i ordentligt.

Visa signatur

2600K HD 6990
5960X 1070 Ti
7900X 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Har haft fullt upp men har läst era kommentarer, jag prövade i slot pcie slot 2 och fick den då att köra 3.0 x8 (ändrade till gen3 i bios för slot2). Detta är ju bättre än vad jag uppnår i PCIEX16_1. Jag har givetvis prövat full load med spel i window mode och stress tests. Ska nu pröva med default bios settings och se om min klockning är orsaken. Tack för era tips, önskas även mer

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alex Ander easy:

Jag bytte mitt kort för ett liknande fel

Kan du förklara mer?

Jag har prövat allt nu, men utan resultat. Kört cmos reset med pin och tagit ut batteriet, ominstallerat drivrutiner osv. Men fastnar på PCIe3.0 x2 i PCIEX16_1. Kör jag kortet i PCIEX16_2 hamnar jag iaf på x8 hastighet gen3.

Permalänk
Medlem

@thomson: Jag lyckas då hamna på x8 iaf. Tips? jag har inga idéer kvar..

Permalänk
Medlem

Tycker du kan testa att uppdatera moderkortets BIOS.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Skriv gärna hur du löste det

Permalänk
Medlem

@dunis90: Glömde tillägga att jag skriver min lösning imorgon då jag är på tok för trött nu för att orka förklara vad för bios saker jag justera, lovar att återkomma imorgon för de som är intresserade och kanske sitter i samma bått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robsth:

@thomson: Jag lyckas då hamna på x8 iaf. Tips? jag har inga idéer kvar..

Min tanke var mest att se så att felet inte låg på ditt grafikkort.
Att du fick x8 hastighet stämmer helt rätt på den porten.
Hoppas att allt har löst sig.

Permalänk
Medlem

Det jag tror gjorde "susen" var att jag fokusera på PEG i bios, satte det som primary display, och PCIEX16_2 ner till gen1. Fifflade även med PCH DMI ASPM, utan att egentligen veta vad varje sak gör, vilket har resulterat i att felet finns kvar då det uppstår efter en stunds inaktivitet, PCIEX16_1 hoppar alltså ner till x2 igenmen är fortf kvar i gen3 och för att få tillbaka x16 behöver jag reboota, det hjälper inte med att belasta gpun.

bios pch,dmi,aspm
bios peg

Tips? har trots allt kommit en bit på vägen.

Permalänk
Medlem

Är det senaste BIOS?

Permalänk
Medlem

@dunis90: Nej, finns en nyare version. Men det har hållt sig stabilt sedan senaste inlägg efter att ja disablat PEG - ASPM istället för auto.

@thomson: I see, tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robsth:

PCIEX16_1 men jag var inne i bios och kikade lite och ser att link speed är x2 trots att Gen3 är valt. bild

Ja, den ligger stabilt oc @ 4.5ghz. Ser inte varför cpun skulle dra kraft av mina PCI-E lanes?

Är det inte CPUn som ger dig PCI-E lanes?

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Är det inte CPUn som ger dig PCI-E lanes?

Jo :$. Men en liten updatering till er som undrar så fungerar det nu som det ska, flashade även bios till senaste version.

Permalänk
Medlem

Uppdaterade du BIOS fastän du fick det att fungera? Eller tror du att BIOS-uppdateringen var en del av lösningen?

Permalänk
Medlem

@dunis90: Ja precis, hade fått det att fungera innan bios flashen. Den var mer till för att jag missat att det kommit en ny.