Swefilmer-grundare döms till tre års fängelse

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ja det är sant att det inte går dåligt för alla filmbolag men det ändrar fortfarande inte på grundtanken att piratkopiering är något som minskar deras inkomst. Och det ska straffas. Jag skulle då inte låta folk dra in pengar på att erbjuda piratkopior av mina produkter, hur bra det än gick för mitt bolag om jag nu var företagare.

Jag är inte insatt i hur miljardärer osv får sina straff. Det är mer principen att man inte ska kunna betala sig fri om man mot förmodan åker fast, jag är emot. Säg straffarbete istället för fängelse då gynnar det ju landet, men har för mig det inte är tillåtet i Sverige.

☺️

Det är inte ens demonstrerbart sant att piratkopiering minskar deras inkomst. Det är ett antagande industrin gör och som vårat straffväsen tar "at face value" utan att detta antagande faktiskt styrks med någon form av evidens.

Vad skulle du göra om någon piratkopierade dina produkter? Betänk nu att det faktiskt för inte alls för allt för länge sedan inte var olagligt utan det krävdes lagändringar. Hur skulle du och din rörelse kunna få igenom politiska beslut för att ändra ett lands lagar?

Är det rättvis konkurens? Att en industri, för att den är extremt lönsam, ska kunna köpa ett lands politiska beslut?

Jag skulle som företagare resonera att dessa j*vlar skulle piratkopieras i botten, för vanliga företagare har inga mandat att påverka politiska beslut och lagar. Är du, som företagare missnöjd med hur våra lagar ser ut och det på din marknad finns brottsliga faktorer som minskar dina intäkter, då får du, som vanlig företagare, använda din enskilda röst och rösta på ett parti som vill ändra sagda lag. Filmindustrin behöver inte gå den vägen, de slänger pengar till en byråkrat med brett kontaktnät som för deras talan direkt till beslutsfattande politiker.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

HBO funkar inte på alla operativsystem och har vad 20-30% av något man vill titta på?

Netflix har inte 1080P på alla operativsystem och webbläsare, långt ifrån senaste materialet på serier som inte är deras och förlorar vad 50% eller mer för att vi bor på annan del av jorden men betalar likförbannat lika mycket?

Vad är lättare och bekvämare?

Starta ett program torrenta en serie/film som finns oavsätt vart du än befinner dig som man kan spara gratis på sin hårddisk i 1080P och se NÄR man vill med eller utan internet helt gratis.

Betala 100spänn på 4 olika tjänster som fortfarande saknar kontent, som bara funkar på utvalda operativsystem och för den delen går inte spara för en visning offline.

Summera;

Betala:
Nackdelar
- Funkar bara på utvalda enheter.
- Kan bara se online.
- Begränsat utbud kräver flera tjänster för att få något värt.
- Sämre kvalite
Fördelar
+ Bert blir glad. (Även om han själv piratar)

Pirat:
Nackdelar
- Metallica får vänta på sin pool.

Fördelar
+ Bekvämare.
+ Funkar på alla enheter utan DRM.
+ Offline stöd.
+ 100% utbud.
+ Bättre kvalite.
+ Gratis?

Tro fan folk piratar....

HBO var mitt exempel för att konkretisera att den stora massan vill ha lagliga alternativ...men bara så länge det är gratis, eller jävligt bekvämt och passar in i vår pizza- och sockerkonsumerande livsstil framför 'skärmarna'.
Men som du säger. Kvaliteten på utbudet kan ju diskuteras. Min högst personliga gissning är att den inte kommer bli bättre med åren. Vem vill producera nånting gratis, förutom fanatiker och volontärer?
Framtiden är vänsterproducerad Bollywood-film - och det är en grav vi själva gräver med varje startad Torrent.

Nä. Mer porr åt folket. Det är avsaknaden av porr på de lagliga alternativen som är problemet.
På riktigt. Sanna mina ord. Den som först introducerar vuxenfilm av HBO/Netflix/whatever blir 2020-talets TV1000...utan Ylva då.

Edit: smiley, en sån här

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Awakeruad:

Tre års fängelse är alltså ett år längre än det genomsnittliga straffet för våldtäkt, och ettochetthalvt år längre än det genomsnittliga straffet för grov misshandel.

Det är en total skandal hur filmlobbyn har korrumperat Sveriges rättsväsende.

Det är väl inte filmindustrins fel att det sker så mycket våldtäkter nu för tiden....

I Nordkorea blir du avrättad för det minsta lilla och de har inga filmer där alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

HBO var mitt exempel för att konkretisera att den stora massan vill ha lagliga alternativ...men bara så länge det är gratis, eller jävligt bekvämt och passar in i vår pizza- och sockerkonsumerande livsstil framför 'skärmarna'.
Men som du säger. Kvaliteten på utbudet kan ju diskuteras. Min högst personliga gissning är att den inte kommer bli bättre med åren. Vem vill producera nånting gratis, förutom fanatiker och volontärer?
Framtiden är vänsterproducerad Bollywood-film - och det är en grav vi själva gräver med varje startad Torrent.

Nä. Mer porr åt folket. Det är avsaknaden av porr på de lagliga alternativen som är problemet.
På riktigt. Sanna mina ord. Den som först introducerar vuxenfilm av HBO/Netflix/whatever blir 2020-talets TV1000...utan Ylva då.

Edit: smiley, en sån här

När jag pratar kvalite så pratar jag upplösning och den mätbara delen av kvalite.

Netflix erbjuder bara 1080P på deras appar och dylikt Chrome, Firefox får bara 720P. Tankar du får du utan problem tag i 1080P och högre oavsätt vilken webläsare du använder.

Sedan måste jag ärligt ge Netflix och HBO en pungspark, varför i helv*** finns det inga vanliga engelska undertexter?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Den gamla vanliga visan. Klart som fan det är rätt. Skulle just vara intressant att veta hur mycket det skulle gnällas om det var just du, vars verk, kopierades friskt? Så många idioter som tror att filmbolag m.m. tydligen ska jobba gratis?

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Den gamla vanliga visan. Klart som fan det är rätt. Skulle just vara intressant att veta hur mycket det skulle gnällas om det var just du, vars verk, kopierades friskt? Så många idioter som tror att filmbolag m.m. tydligen ska jobba gratis?

Så jag jobbar gratis när jag går och köper en film och de tvingar mig se deras j*vla reklam utan att jag kan spola direkt till filmen? Vem måste jag sedan betala för att jag på lagligt väg skall kunna ta min köpta film och få den i ett format så jag kan se den på min mobil eller laptop när jag åker tåg?

Hej hemmakväll vill ni komma tillbaka till vår tid? Släpp alla era filmer på USB stickor i BluRay kvalite utan DRM eller på streamingtjänst som funkar offline då f*n kommer ni se på $$$.

Ingen grät när folk kunde köpa frys och företagen som tillverkade isbitar gick omkull, Filmindustrin bara nötar pengar men vi skall tycka synd om dessa medans de inskränker vårt privatliv?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag är inte insatt i hur miljardärer osv får sina straff. Det är mer principen att man inte ska kunna betala sig fri om man mot förmodan åker fast, jag är emot. Säg straffarbete istället för fängelse då gynnar det ju landet, men har för mig det inte är tillåtet i Sverige.

☺️

Du tänker på samhällstjänst och ja, det kan jag hålla med om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Den gamla vanliga visan. Klart som fan det är rätt. Skulle just vara intressant att veta hur mycket det skulle gnällas om det var just du, vars verk, kopierades friskt? Så många idioter som tror att filmbolag m.m. tydligen ska jobba gratis?

https://en.wikipedia.org/wiki/Motion_Picture_Association_of_A...

Tycker du ska läsa igenom denna. Man sätter alltså föredetta och nuvarande amerikanska politiker, senatorer och kongressmän på plats som lobbyister för en organisation som företräder privata intressen och på detta vis formar lagstiftning för att gynna marknaden för den organisation hen företräder. Detta är alltså att kringå den standard som görs gällande i demokratiska stater där det typiskt är "en person en röst" som gäller. Kort och gott så spenderar man pengar för att kunna påverka politiska beslut.

Testa att se detta ur en konkurensvinkel för andra brancher vars totala omsättning inte är tillräckligt stor för att kunna köpa politiskt inflytande och kom igen och säg att det värsta här är att "så många idioter som tror att filmbolag m.m. tydligen ska jobba gratis".

Ett betydligt större problem i sammanhanget är att en eller flera organisationer har inflytande över politiska beslut på en nivå som inte andra branscher har.

Har använt exemplet tidigare, men min far driver trafikskola, han får konkurera med svarta trafikskolor. Tror du han kan köpa politiskt inflytande för pengar, ändra lagar, brottskämpningsprioritet etc? Detta är helt upp åt väggarna väck.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

När jag pratar kvalite så pratar jag upplösning och den mätbara delen av kvalite.

Skrivet av Commander:

Så jag jobbar gratis när jag går och köper en film och de tvingar mig se deras j*vla reklam utan att jag kan spola direkt till filmen? Vem måste jag sedan betala för att jag på lagligt väg skall kunna ta min köpta film och få den i ett format så jag kan se den på min mobil eller laptop när jag åker tåg?

Hej hemmakväll vill ni komma tillbaka till vår tid? Släpp alla era filmer på USB stickor i BluRay kvalite utan DRM eller på streamingtjänst som funkar offline då f*n kommer ni se på $$$.

Ingen grät när folk kunde köpa frys och företagen som tillverkade isbitar gick omkull, Filmindustrin bara nötar pengar men vi skall tycka synd om dessa medans de inskränker vårt privatliv?

Visst spelar kvalitet en roll. Lite komiskt att Swefilmer drog in så jädra mycket stålar på telesync:ade, lågupplösta och sönderkomprimerade filmer. Ja, jag provade att se en obskyr skräckfilm en gång hemma hos en kompis (ja på riktgt så) via Swefilmer. Det var hemskt och då menar jag inte filmens handling...

Sen är ju inte konsumtion av film en rättighet. Gillar man inte vad man får första gången, så varför köpa en gång till?
Jag köpte leverbiff en gång. Det har jag aldrig mer gjort trots att alla mina vänner hela tiden äter leverbiff.
De pratar jämt om leverbiff. De lägger ut bilder av leverbiff på FB och Insta hela tiden.
De har tom en leverbiff-klubb som jag inte får vara med i

Men som sagt var.
Jag vill ha rostbiff.
Helst ska den vara gratis, nyslaktad, välhängd, nygrillad, hemlevererad och serveras med extra allt. Sa jag gratis?

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Awakeruad:

Tre års fängelse är alltså ett år längre än det genomsnittliga straffet för våldtäkt, och ettochetthalvt år längre än det genomsnittliga straffet för grov misshandel.

Det är en total skandal hur filmlobbyn har korrumperat Sveriges rättsväsende.

Skrivet av Orfi:

*** inlägg raderat ***

Well. Här jämförs äpplen och päron va?
I det här fallet så gällde det en organiserad form av brottslighet. Alltså något som är i större skala och fortgående.
Vill du jämföra det med våldsbrott så är det väl "organiserad våldtäkt" du får jämföra med. Men det finns väl inte riktigt. Eller det blir rätt märkligt. En mer rättvis jämförelse är snarare då att kolla på engångsföreteleser vid piratkopiring och där finns det väl knappt några fällande domar alls och där straffen knappast är i paritet med vad domar för våldsbrott ger.
Så för det första rör det sig inte om en engågnsföreteelse utan organiserad brottslighet.
För det andra ger piratkopieringsdomar aldrig denna typ av utfall utan tittar man på historiken så handlar det om rätt låga straff i form av dagsböter eller villkorliga domar. Det som med all sannolikhet ger det höga utfallet är istället att han blev dömd för grov penningtvätt.
Och ja, det är rätt hårda straff på penningtvätt. Där kan man vara förbannad om man så önskar men det är inte relaterat till piratkopiringsstraffen.

Citerat inlägg redan raderat
Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

I det här fallet så gällde det en organiserad form av brottslighet.

Ja, en organiserad motsvarighet till att kopiera en bild ur en bok. Och de dömda har alldeles rätt i att de inte gör något alls: de har inte kopierat eller spritt någon film.
Problemet är alltså att 1) straffen för piratkopiering är högre än för grova våldsbrott, och...

Citat:

Gissa om straffet för grovt rån är lägre än straffen för piratkopiering.
Det som med all sannolikhet ger det höga utfallet är istället penningtvätten. Och ja, det är rätt hårda straff på penningtvätt.

2) ...gissa om genomsnittliga strafftiden för grovt bedrägeri är väsentligt lägre än straffen för piratkopiering?

Piratkopiering, som alltså är samma brott som att kopiera en bok i skolans kopiator, har straffvärde mellan grovt bedrägeri och grovt rån. Om du rånar en bank med en skarpladdad AK4 så får du i snitt ett år längre fängelsestraff än om du driver en site som underlättar piratkopiering av filmer.

Och anledningen till att straffskalan är så totalt uppfuckad är att medieföretagen har spenderat tiotals miljoner kronor på lobbyverksamhet, och lyckats påverka domstolar och politiker.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Awakeruad:

Ja, en organiserad motsvarighet till att kopiera en bild ur en bok. Och de dömda har alldeles rätt i att de inte gör något alls: de har inte kopierat eller spritt någon film.
Problemet är alltså att 1) straffen för piratkopiering är högre än för grova våldsbrott, och... 2) ...gissa om genomsnittliga strafftiden för grovt bedrägeri är väsentligt lägre än straffen för piratkopiering?

Piratkopiering, som alltså är samma brott som att kopiera en bok i skolans kopiator, har straffvärde mellan grovt bedrägeri och grovt rån. Om du rånar en bank med en skarpladdad AK4 så får du i snitt ett år längre fängelsestraff än om du driver en site som underlättar piratkopiering av filmer.

Och anledningen till att straffskalan är så totalt uppfuckad är att medieföretagen har spenderat tiotals miljoner kronor på lobbyverksamhet, och lyckats påverka domstolar och politiker.

Fast du jämför äpplen och päron igen.
Jämför du det längsta straffet för ett våldsbrott så lovar jag dig att det är bra mycket längre fängelsestraff för det längsta upphovsrättsbrottet.
Jämför du snittet av fällande domar från våldtäkter eller mord så kommer de också att vara längre än snittet för engångsupphovsrättsbrott.
Vi kan jämföra engångsvåldsbrott som våldtäkter och se att de vanligen har högre straff än organiserad upphovsrättsbrottslighet. Här är lite äpplen och päron också. Engångsfall bör jämföras mot engångsfall och organiserad våldsverksamhet mot organiserad piratkopiringsverksamhet för straffen blir såklart längre av att det är en organiserad verksamhet istället för en engångshändelse. Men det blir såklart lite märkligt samtidigt.
Här är lite gammal statistik, men det är iaf ett samlat utdrag över alla domar över en tidsperiod:
http://5101.se/sammanstallda-domar/
Villkorligt och dagsböter. För organiserad brottslighet. Det är mönstret du hittar där. Det är inte alls så höga straff.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiruz:

Ja med en Sosseregering så kan jag förstå att det är allvarligt!

Håller med, med en högerregeringen hade det inte varit lika allvarligt skattefusk ligger i deras natur!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Och det som dom högsta cheferna ALDRIG verkar förstå, att 1 visning inte är en FÖRLUST. Har inga siffror på detta, men man kan ju anta att dom flesta inte har råd med filmer och dessutom nöjer med jordens sämsta skräp kvalite INTE har råd att köpa film.

Så därav ingen förlust. Så dessa siffror på att jada jada pengar förlorats pga filmen är tillgänglig olaglig stämmer inte.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

Ja det där med lagliga alternativ. Finns inte dem redan? Är det inte bara så att den stora massan "vill ha", så länge det är gratis? Vi får väl se vad den stora massan vill ha...när nästa säsong av GOT drar igång. HBO för 89 spänn i månaden eller om torrenttrafiken/streamingsidorna går varma. Jag gissar vilt på det senare alternativet. Alltså att den stora massan köttar på med gratis, så länge det går. Trots det lagliga alternativet som de flesta (här) verkar anse saknas. Tittade lite snabbt på HBO's hemsida. Man verkar kunna se deras utbud på de flesta vanligt förekommande plattformar och tom prova gratis en månad. Vad mer krävs...?

Det folk vill ha är att filmbolagen går ihop och skapar en tjänst. Inte trehundrafyrtiotre olika.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Hur hade ni känt om företaget ni jobbar på gick i konkurs pga några personer gjorde något illegalt och erbjöd exakt det ert företag gör fast gratis? Det är inte fel på dessa straff det är straffen för mord osv det är fel på.

Säger du att välgörenhetsorganisationer som INTE inkräktar på något patent men i princip tillverkar likadana produkter - bör straffas för det?

Eller som om min granne till läkare skall straffas för att hen hjälper sjuka på fritiden...

Dina argument saknar grundläggande logik.

Permalänk
Skrivet av Commander:

Så jag jobbar gratis när jag går och köper en film och de tvingar mig se deras j*vla reklam utan att jag kan spola direkt till filmen? Vem måste jag sedan betala för att jag på lagligt väg skall kunna ta min köpta film och få den i ett format så jag kan se den på min mobil eller laptop när jag åker tåg?

Ingen grät när folk kunde köpa frys och företagen som tillverkade isbitar gick omkull, Filmindustrin bara nötar pengar men vi skall tycka synd om dessa medans de inskränker vårt privatliv?

De filmer/serier jag har införskaffat på laglig väg har inte reklam innan filmen. Apple erbjuder nerladdning av de filmer du köpt i iTunes till både mobil och dator.

Varför jämför du innovationer som konkurrerar ut konkurrerande teknik med piratkopiering? Om de hade producerat egna filmer istället för att använda andras filmer utan tillstånd hade de inte hamnat i domstol.

Skrivet av Gorion:

Testa att se detta ur en konkurensvinkel för andra brancher vars totala omsättning inte är tillräckligt stor för att kunna köpa politiskt inflytande och kom igen och säg att det värsta här är att "så många idioter som tror att filmbolag m.m. tydligen ska jobba gratis".

Har använt exemplet tidigare, men min far driver trafikskola, han får konkurera med svarta trafikskolor. Tror du han kan köpa politiskt inflytande för pengar, ändra lagar, brottskämpningsprioritet etc? Detta är helt upp åt väggarna väck.

På vilket sett gynnar det marknaden att lagliga tjänster som Netflix/HBO/Viaplay ska konkurrera med pirattjänster? Varför detta eviga skyddande av ohederliga individer som inte vill gör rätt för sig?

Sveriges trafikskolors riksförbund(STR) driver opinion och påverkar politikerna i Sverige, precis som inom de flesta branscher företräder en branschorganisation branschens intressen istället för att enskilda småföretagare ska försöka påverka politikerna var för sig.

Skrivet av M1NT:

Säger du att välgörenhetsorganisationer som INTE inkräktar på något patent men i princip tillverkar likadana produkter - bör straffas för det?

Eller som om min granne till läkare skall straffas för att hen hjälper sjuka på fritiden...

Dina argument saknar grundläggande logik.

I de fallen du nämner gör de inget olagligt för att erbjuda tjänsterna/produkterna gratis. Om du konkurrerar med ett företag som inte betalar skatt och säljer piratkopior av dina produkter för en spottstyver av du säljer produkten för, hade det varit okej?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Indekkusu:

I de fallen du nämner gör de inget olagligt för att erbjuda tjänsterna/produkterna gratis. Om du konkurrerar med ett företag som inte betalar skatt och säljer piratkopior av dina produkter för en spottstyver av du säljer produkten för, hade det varit okej?

Lagen är bara ett beslut som grundar sig på några människors uppfattningar. Hur vida dessa uppfattningar är skeva eller sanningsenliga kan ingen svara på, det svaret kräver en högre makt.

Jag håller med om att det blir himla orättvist för företaget vars skatt blir en solklar form utav straff. Det är svårt att bevisa stöld i sammanhanget utan patent dock. Är det inte lika tråkigt för företaget att få sina produkter kopierade oavsett om patent är registrerat eller ej? Och hur har lagen någon effekt mot den sorgen? Patent är dyrt och tar lång tid att få, är det rättvist att alla samhällsklasser skall betala lika högt belopp för tjänsten?

Nu är inte jag socialist, och jag framför inga argument. Är genuint intresserad av att se hur du uppfattar det hela bara!

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1NT:

Säger du att välgörenhetsorganisationer som INTE inkräktar på något patent men i princip tillverkar likadana produkter - bör straffas för det?

Eller som om min granne till läkare skall straffas för att hen hjälper sjuka på fritiden...

Dina argument saknar grundläggande logik.

Till att börja med är det välgörenhetsorganisationen eller din läkargranne illegalt? I så fall ja då bör de ju straffas. Men nu är det ju fullt lagligt det dom gör, så varför skulle de straffas?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Indekkusu:

De filmer/serier jag har införskaffat på laglig väg har inte reklam innan filmen. Apple erbjuder nerladdning av de filmer du köpt i iTunes till både mobil och dator.

Varför jämför du innovationer som konkurrerar ut konkurrerande teknik med piratkopiering? Om de hade producerat egna filmer istället för att använda andras filmer utan tillstånd hade de inte hamnat i domstol.

På vilket sett gynnar det marknaden att lagliga tjänster som Netflix/HBO/Viaplay ska konkurrera med pirattjänster? Varför detta eviga skyddande av ohederliga individer som inte vill gör rätt för sig?

Sveriges trafikskolors riksförbund(STR) driver opinion och påverkar politikerna i Sverige, precis som inom de flesta branscher företräder en branschorganisation branschens intressen istället för att enskilda småföretagare ska försöka påverka politikerna var för sig.

I de fallen du nämner gör de inget olagligt för att erbjuda tjänsterna/produkterna gratis. Om du konkurrerar med ett företag som inte betalar skatt och säljer piratkopior av dina produkter för en spottstyver av du säljer produkten för, hade det varit okej?

1. Var har jag skrivit att det gynnar marknaden?
2. Väljer du att läsa selektivt eller är det läsförmåga som brister? Att STR företräder trafikskolor gör inte gällande att de kan köpa politiska beslut i den omfattning exempelvis filmindustrin gör det. Om du på allvar menar att det är mängden cash en industri omsätter som avgör om det är rätt och riktigt att köpa lagändringar så kan du säga det, då har vi helt inkompatibel värdegrund och fortsatt diskussion är överflödig.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Du eller någon annan får jättegärna förklara hur man lyckas förlora något man inte ens har fått?

Vissa filmer så som The Revenant. Tyvär kom den ut på en privat sida som är svårt och få tag på. The Boss Baby läkte ju nästan ut men han som fick tag på den var ju inte den smartaste människan så tyvär fick inte "internet" tag på den. Alla filmer du ser är klara månander innan den släpps. Att fler inte läcker ut innan dom släpps är rätt galet om du fråga mig

mvh

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Till att börja med är det välgörenhetsorganisationen eller din läkargranne illegalt? I så fall ja då bör de ju straffas. Men nu är det ju fullt lagligt det dom gör, så varför skulle de straffas?

Som sagt; Lagen är bara ett beslut som grundar sig på några människors uppfattningar. Hur vida dessa uppfattningar är skeva eller sanningsenliga kan ingen svara på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1NT:

Som sagt; Lagen är bara ett beslut som grundar sig på några människors uppfattningar. Hur vida dessa uppfattningar är skeva eller sanningsenliga kan ingen svara på.

Fast dina exempel är ju inte på något vis relevant till det du citerade. Det jag påstod var ju att det är negativt om någon bara kan sno din ide/ditt material rakt av på olagligt vis och erbjuda gratis och dessutom tjäna pengar via reklam.
Om sedan en välgörenhetsorganisation tar idén utan att inkräkta på patent som du tog som exempel så är det ju inte på olagligt vis.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av jOnÄTÄn:

Fast dina exempel är ju inte på något vis relevant till det du citerade. Det jag påstod var ju att det är negativt om någon bara kan sno din ide/ditt material rakt av på olagligt vis och erbjuda gratis och dessutom tjäna pengar via reklam.
Om sedan en välgörenhetsorganisation tar idén utan att inkräkta på patent som du tog som exempel så är det ju inte på olagligt vis.

Du tror fortfarande att pirating skapar förlust eller?
Ge mig bevis sen återkom, för det är nästan tvärtom att dom tjänar pengar på att folk piratar, pga av spridning och reklam och att man går köper filmen sen eller något annat.

Dom flesta som piratar spel tex köper dom.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1NT:

Som sagt; Lagen är bara ett beslut som grundar sig på några människors uppfattningar. Hur vida dessa uppfattningar är skeva eller sanningsenliga kan ingen svara på.

Det argumentet kan ju appliceras på godtycklig lag. Alla lagar är ju grundade på vår uppfattningar, samma argument skulle kunna användas för att legitimera våldtäkt, mord, stöld, etc.

När det gäller den eviga frågan om filmbolagen förlorar eller tjänar på piratkopiering hade jag gärna sett någon form av studie som kan bekräfta att de faktiskt tjänar på det. I nuläget har jag oerhört svårt att de hur det inte är en förlust, framförallt i de fall där filmerna läcker ut före premiär. Jag kan tänka mig att man kan ha tjänat lite på det när piratkopiering var förhållandevis nytt och begränsat till en mer kunnig och intresserad grupp, men idag har jag som sagt svårt att se att det inte påverkar försäljningen när det sker i mer eller mindre vartenda hem.

Åter för att kommentera domen så håller jag fast vid att det är väl hårt fängelsestraff. Dock får många kommentarer mig att tänka på denna:

Han har INTE fått 3 år för PIRATKOPIERING utan för GROV PENNINGTVÄTT. Det handlar mindre om själva piratkopieringen och mer om att han verkar ha dragit in ganska många miljoner olagligt som skickats utomlands. Lagen finns där för att slå mot terrorism och organiserad brottslighet, däremot är handlingen i sig likadan här även om syftet kanske inte direkt är terrorbrott. Tyvärr blir handlingen densamma i lagens ögon (även om jag tror och hoppas att en IS-finansiering hade gett 6 år)

Permalänk
Medlem
Skrivet av qweek:

Det folk vill ha är att filmbolagen går ihop och skapar en tjänst. Inte trehundrafyrtiotre olika.

Skickades från m.sweclockers.com

Gynnar det konkurrensen? Vill folk även ha en mobiltelefon där Apple & Samsung har smetat ihop sig till någon ljusbrun röra som passar alla..Andro-ios?

Är det tillverkar som måste gå ihop och skapa en gemensam plattform för att det är så folk "vill ha det"?
Bekvämt som grisfläsk och allt serverat med extra fett.
Gärna liggandes till bords och sondmatad.
Bara det är enkelt och nästan gratis.
Gratis är gott.
Grisfläsk is the shit. Typ.

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Du tror fortfarande att pirating skapar förlust eller?
Ge mig bevis sen återkom, för det är nästan tvärtom att dom tjänar pengar på att folk piratar, pga av spridning och reklam och att man går köper filmen sen eller något annat.

Dom flesta som piratar spel tex köper dom.

Tror du det på riktigt?

Jag tror faktiskt att det är så att dom som piratar spel är dom som ändå aldrig hade kunnat köpa dom. Därmed inge större förlust för skaparen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Swefilmer delade inte ut piratfilmer. Dom länkade till till andra siter. Det kallas en sökmotor.

Vågar påstå att en sökmotor är något helt annat en en sajt som visar länkar till andra sidor. En sökmotor letar själv upp material som den gör tillgängligt. Swefilmer var en sajt där administratörerna la in länkar till filmer manuellt.

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk
Medlem

Förstår mig inte riktigt på varför så många envisas med att jämföra med Sveriges (ytterst tandlösa) lagstiftning gällande våldsbrott. Det känns lite som att säga låt oss göra straffskalan för ekobrott lika tandlös och menlös som den för våldsbrott!. Vad är poängen med det? I ett annat sammanhang skriver jag gärna på en namninsamling för hårdare straff vid våldsbrott, mord och våldtäkt. Men vad har det med just det här målet att göra?

I min mening är det helt rimligt att den som medvetet och med uppsåt bedriver ekonomisk brottslighet, kryddad med upphovsrättsbrott, bör dömas för det. Och i ärlighetens namn är varken skadestånd om dryga miljonen eller fängelse i några år något särdeles hårt straff.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Du tror fortfarande att pirating skapar förlust eller?
Ge mig bevis sen återkom, för det är nästan tvärtom att dom tjänar pengar på att folk piratar, pga av spridning och reklam och att man går köper filmen sen eller något annat.

Dom flesta som piratar spel tex köper dom.

Jo att de flesta skulle köpa produkten efter de sett den har man hört kom med bevis på detta.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb