Permalänk
Inaktiv

ojämn temperatur på i7 4790k

Så jag bestämde mig för att stress testa datorn ikväll för att se vad mina temperaturer låg på och tyckte det såg väldigt märkligt ut.

som man ser på bilden så ligger kärna 1 på 100 grader som max under stress test medans kärna 4 inte kommer högre än 71.
Är det här normalt eller är det något som har blivit snett någon stans.
Googlade lite på det och det jag hittade var att det kunde vara en 5-10 graders skillnad men 30 graders känns lite väl extremt.
Har testat och monterat om kylaren och även bytt kylpasta.
Skulle det kunna vara kylaren som håller på att ge upp eller skulle det kunna hjälpa att delida cpun kanske?
Allt körs i stock btw och vcoren går inte högre än 1.14.

Permalänk
Medlem

@anon242953: Vilket test är det på bilden? Alltså vad heter programmet?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk

uppdatera allt som behövs så du har senaste annars kan det blir missvisande kanske
testa olika program och se om du får samma resultat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

@saides: Vilket test är det på bilden? Alltså vad heter programmet?

Ser ut att vara HWMonitor

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon242953:

Så jag bestämde mig för att stress testa datorn ikväll för att se vad mina temperaturer låg på och tyckte det såg väldigt märkligt ut.

http://i.imgur.com/ntDRg98.png

som man ser på bilden så ligger kärna 1 på 100 grader som max under stress test medans kärna 4 inte kommer högre än 71.
Är det här normalt eller är det något som har blivit snett någon stans.
Googlade lite på det och det jag hittade var att det kunde vara en 5-10 graders skillnad men 30 graders känns lite väl extremt.
Har testat och monterat om kylaren och även bytt kylpasta.
Skulle det kunna vara kylaren som håller på att ge upp eller skulle det kunna hjälpa att delida cpun kanske?
Allt körs i stock btw och vcoren går inte högre än 1.14.

Holie SHIT det där ser inte bra ut :S så höga temps har jag aldrig haft med min 4790K och även överklockad. Har du pillat å haft dig med vcore i bios för processorn? har du klockad den för högt? samt vad har du för kylare till den? Mvh.

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dockland:

@saides: Vilket test är det på bilden? Alltså vad heter programmet?

Open Hardware Monitor

Skrivet av kebabhazzan:

uppdatera allt som behövs så du har senaste annars kan det blir missvisande kanske
testa olika program och se om du får samma resultat

Med uppdatera menar du uppdatera bios då eller programmen att kolla temperaturen med?
Har testat med hwmonitor och aida64 också, samma temperatur

Skrivet av gamerfreak87:

Holie SHIT det där ser inte bra ut :S så höga temps har jag aldrig haft med min 4790K och även överklockad. Har du pillat å haft dig med vcore i bios för processorn? har du klockad den för högt? samt vad har du för kylare till den? Mvh.

Har en coolermaster nepton 280L och inget är överklockat eller pilat mer i bios förutom fläktarna som är satta på max

Permalänk
Inaktiv

Testade att köra realbench och efter 5 minuter ser det ut så här

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon242953:

Testade att köra realbench och efter 5 minuter ser det ut så här
http://i.imgur.com/yIXN0zd.png

nu ser det betydligt bättre ut med tempsen! mina temps på cpun är likvärdiga som för din i ditt inlägg så nu funkar det ju bra vad gjorde du? monterade du om kylaren?

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5