Prao på internet cafe? Behöver svar snabbt!

Permalänk
Medlem

Prao på internet cafe? Behöver svar snabbt!

Jag är 13 år och bor i Skåne just nu är jag inne på att praoa på ett internet cafe om de nu tar emot 13 åringar. Jag undrar bara lite snabbt vad gör man typ osv. Måste få in svar snabbt tack på förhand!

Visa signatur

Intel Core I7 6700 , Gtx 1060 6Gb , ASUS Z170I PRO GAMING, Corsair 16GB DDR4 2133MHz

Permalänk
Medlem

varför inte fråga kaffet du vill praoa på, så får du veta allt.

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem

Jag praoade på ett internet café i mina tonår - detta är som sagt runt 13-14 år sedan.
De enda arbetsuppgifterna jag hade var: Ställa rätt stolar på morgonen, lägga upp headsets på datorburken, bära in dricka när ägaren vart och handlat.
Resterande tid fick jag spela hela tiden. Det passade så jävla bra då min dator hemma var undermålig när det kom till BF2 som precis hade släppts och jag hade all tid i världen att öva där.
Riktigt nice faktist. Detta var dock ett litet internet cafe.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk

Du kommer högst troligen att sitta och spela 90% av tiden så om du vill testa på hur det är att arbeta så är ett internetcafé det sista jag skulle rekommendera. Och ärligt talat, spela kan du göra på fritiden, så ta vara på chansen och försök att hitta prao på något som verkar roligt/intressant. Om du tycker om det och det går bra så kan det leda till sommarjobb eller extrajobb när du är äldre.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Inaktiv

Internetcafe dog ut i samma veva som "var man" fick internet i mobilen, det fanns flera ställen att hyra datorer enbart för 5 år sedan. Kvar är spelcafer och dessa har minskat drastigt.

Så första steget är att leta upp ett och se om det finns i er närhet och de får säkerligen många förfrågningar och kanske inte är intresserade.

Vad du får göra, ja diverse pill som någon ovanför nämnde. Att sitta och spela så kan du då locka kunder om det är få.

Angående prao idag så är det svårt att få något vettigt, hur prao skulle utformas så att elever kunde komma till mer icke statliga vettiga ställen är en bra fråga? Men jag tycker ändå TRS kan försöka med sin plats, det ger ju en viss uppfattning om vissa jobb.
*edit*
*Om du är en riktig duktig gamer så kanske du får hjälpa till med förslag på nya spel etc..

Permalänk
Medlem

Jag har inte varit på internetcafé på 10 år känns det som men om du hade prao där så antar jag att du får typ städa upp när folk lämnar datorerna alldeles flottiga med pizzafett, städa toa och får du mycket ansvar så kanske du får stå i kassan men skulle inte tro det.

Permalänk
Medlem

Jag hade praktik på it-cafe när jag va typ 14. Det vi gjorde va att torka av bord, skärmar etc på morgonen. Sedan satt vi och spelade hela dagarna utom när det kom varuleverans, då fick vi hjälpa till att bära in skiten.

Det va kul i typ 3 dagar och vi skulle vara där i 2 veckor... Rekommenderar det Inte!

Permalänk
Medlem

Prao är helt värdelöst.

Om du gör detta för att få spela spel. Go for it! Helt rätt. Bättre än att göra skituppgifter på något "riktigt" ställe. Själv gjorde jag 3 månaders prao i en skatepark utan arbetsledare. Det var fantastiskt

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

När jag var 14 gjorde jag prao på en elektronikbutik. Fick ansvara över att sätta upp demoex av TV apparater och datorer. Fick även hjälpa till i kundtjänst på datoravdelningen. I slutet av mina 3 veckor fick jag välja valfri mobiltelefon som tack för hjälpen. Så är du teknikintresserad är det ett tips!

Visa signatur

Eglobal mini-pc // Intel i7 8750H // 16gb ddr4 @ 2666mhz // eGPU-lösning Sapphire RX Vega 56 nVME --> pcie x4

Permalänk
Medlem

Prao har i princip ingen som helst betydelse för dig senare i livet. Det är viktigare vad du går för utbildning. Så hitta prao på en plats du kan ha roligt på och om du spelar 80% av tiden på internetcafé så verkar det vara en kanonbra plats. Jag var på en bilverkstad och satt på en stol hela tiden då jag inte fick hjälpa till med någonting. Min handledare brydde sig inte ens om mig utan han stack iväg titt som tätt och sa inte till. Den veckan var lång....

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Välj en matbutik istället, om du gör bra ifrån dig kan du få jobb som "plockare" efteråt och tjäna lite trevliga pengar.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Prao har i princip ingen som helst betydelse för dig senare i livet. Det är viktigare vad du går för utbildning. Så hitta prao på en plats du kan ha roligt på och om du spelar 80% av tiden på internetcafé så verkar det vara en kanonbra plats. Jag var på en bilverkstad och satt på en stol hela tiden då jag inte fick hjälpa till med någonting. Min handledare brydde sig inte ens om mig utan han stack iväg titt som tätt och sa inte till. Den veckan var lång....

Exakt, minns detta när vi hade prao. Inte direkt många som fick göra något vettigt överhuvudtaget. Fick typ sortera skruvar på verkstan osv. Värdelöst, lärde mig inget och hade tråkigt utan att få nått för det. Inget man skrev på CV:t direkt

*edit*

Som ovan skrev, matbutik kan vara vettigt för att kunna få extrajobb senare då det ofta behövs extra personal.

Permalänk
Medlem

matbutik hade jag rekommenderat! tror du har stor chans till helg jobb och jobb under lov för o dra in lite pengar själv jobbade jag i en cykelbutik där jag renoverade cyklar som dom köpt från malmö stads hittegods ^^ de var rätt kul med o lacka om ramar och fixa till faktiskt! riktigt härligt folk dessutom

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Jag praoade på polisstationen när jag var 13-14. Det var awsome. De visade hur man tog sig in i en bil med enkla medel, jag fick prova skjuta pistol och allmänt åka runt i polisbil

Detta var dock 97-98 och i en liten stad... Så svårare att göra nuförtiden kanske.

Men summa summarum, sök till något yrke du tycker verkar roligt/intressant.
Sen om det ger lite roliga stories efteråt så är det en big win!

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |