Permalänk
Medlem

Jag har en ambition att bygga ett chassie i trä, men är inte helt säker på o det blir av. Kan din maskin skära i 4-12 mm träskivor? I så fall kanske jag är intresserad 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

@Fextreme_fa: aha fick läsa det du skrev en gång till. Ingen vettig person har en sådan maskin i garaget för hemmapul. Beg får du va glad om du får en för 300k om du inte ska ha gammal modell men gamla heidenhain är ju gräsligt att arbeta med. Men håller med dig. Vore kul att ha 😊

Permalänk
Skrivet av muffen:

Jag har en ambition att bygga ett chassie i trä, men är inte helt säker på o det blir av. Kan din maskin skära i 4-12 mm träskivor? I så fall kanske jag är intresserad 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Det ska gå i princip, iaf ner till 10mm just nu.
Vad tänkte du på?

Saker har börjat hända irl med studieplaner och annat, så jag får se hur mycket tid och ro jag har egentligen. Denna tråd kanske inte var så genomtänkt som jag först kände

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Skrivet av Bluestreakfus:

Det har jag tänkt att kolla på så fort jag blivit studerande
Annars så är blendercam väldigt potent med vad gäller alla former av 3Dobjekt. Sen hjälper det att jag är lite semiproffs på blender också.
Saaamt så gillar jag opensource och freeware i allmänhet.

Det är inte bara gratis för studerande utan också för all hobbyverksamhet bara man inte tjänar mer än 100k USD per år eller något sådant. Det är verkligen toppen för både CAD och CAM I en och samma program .

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

behöver ni spår-frästyg för fräs har jag massa liggnas alla är nya. olika dimensioner har runt 100 tals kostar 1200kr i butiken idag per styck dvs, jag säljer dom billigare än så det finns även stålbrotschar 20 tal samma där nya skär. jag kom över dessa genom företag som gick i konkurs dom bara låg där o samlade damm så jag fick dom har dessutom över 220+ fiberslipskivor liggnas med samt multimicro meter verktyg. kalibrerad *

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Skrivet av The_Donut:

Det är inte bara gratis för studerande utan också för all hobbyverksamhet bara man inte tjänar mer än 100k USD per år eller något sådant. Det är verkligen toppen för både CAD och CAM I en och samma program .

Skickades från m.sweclockers.com

Åfasen, det måste jag verkligen kolla upp. tackar för tipset

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Avstängd

Finns det någon CNS som är till för stång så att man kan göra axel?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Finns det någon CNS som är till för stång så att man kan göra axel?

Du tänker på svarv, och ja det finns en hel del cnc-svarvar. Dock är jag osäker på om någon på forumet äger en, som hobbymaskiner är det vanligare med fräsar då de är mer mångsidiga och inte bara tillverkar rotationscymetriska detaljer.

Hur är det tänkt att din axel ska vara utformad? Kanske jag kan hjälpa dig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fextreme_fa:

Du tänker på svarv, och ja det finns en hel del cnc-svarvar. Dock är jag osäker på om någon på forumet äger en, som hobbymaskiner är det vanligare med fräsar då de är mer mångsidiga och inte bara tillverkar rotationscymetriska detaljer.

Hur är det tänkt att din axel ska vara utformad? Kanske jag kan hjälpa dig

Skickades från m.sweclockers.com

Inget som jag planera att göra för tillfället undra mest. Det är mer som framtids planen.

Skulle gärna villa bygga ett tåg i framtiden.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk

@The_Donut:

Jag testade Fusion360 nu, och det är skitballt ju!
https://www.dropbox.com/s/xwmoylfqn0fwq2q/photo_2017-04-16_22...
den gör bättre detaljer på formerna än blender, fast den platta ytan blir inte lika bra, men det vet jag hur jag ska fixa.

Tack för tipset

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Skrivet av Bluestreakfus:

@The_Donut:

Jag testade Fusion360 nu, och det är skitballt ju!
https://www.dropbox.com/s/xwmoylfqn0fwq2q/photo_2017-04-16_22...
den gör bättre detaljer på formerna än blender, fast den platta ytan blir inte lika bra, men det vet jag hur jag ska fixa.

Tack för tipset

Fränt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av C4B12:

Härligt initiativ!

Tror många moddare gärna skulle vilja ha enklare fläktgaller osv utfrästa ibland. Jag kanske hör av mig i framtiden!

I trä då. Ska du köra i metalliska material blir det snabbt dyrt.
Ska ni göra fläktgaller i tunnplåt är det lämpligare att ni beställer skuren plåt. För tunnplåt lämpligen laserskuret eller vatten/abrasiv skärning.

Permalänk
Skrivet av Dunde:

I trä då. Ska du köra i metalliska material blir det snabbt dyrt.
Ska ni göra fläktgaller i tunnplåt är det lämpligare att ni beställer skuren plåt. För tunnplåt lämpligen laserskuret eller vatten/abrasiv skärning.

Mjo, jag funderar på om man ens ska bry sig om att skaffa en fräsmotor som klarar aluminium egentligen, då det är så himla dyrt, vore dock trevligt att kunna.

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluestreakfus:

Mjo, jag funderar på om man ens ska bry sig om att skaffa en fräsmotor som klarar aluminium egentligen, då det är så himla dyrt, vore dock trevligt att kunna.

Allt beror ju alltid på vilka behov man har. Men kanske att man skaffar sig behov när man väl har grejer som klarar av mer än det man tänkt från början.
Och hellre betala lite mer nu än att köpa en lite starkare motor men som endast klarar trä och liknande material och sen ångra dig och köpa ytterligare en motor som klarar aluminium.

Visa signatur

Alltid är det nån som inte blir nöjd!

Permalänk
Skrivet av Cleaner:

Allt beror ju alltid på vilka behov man har. Men kanske att man skaffar sig behov när man väl har grejer som klarar av mer än det man tänkt från början.
Och hellre betala lite mer nu än att köpa en lite starkare motor men som endast klarar trä och liknande material och sen ångra dig och köpa ytterligare en motor som klarar aluminium.

Jo, det är ju något man alltid ska tänka på.
jag funderar på nåt sånt, http://www.banggood.com/ER11-Chuck-CNC-500W-Spindle-Motor-wit...

Den är tyst och exakt, och ska klara ca 0.2mm aluminium per pass. Den borde "funka".

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluestreakfus:

Jo, det är ju något man alltid ska tänka på.
jag funderar på nåt sånt, http://www.banggood.com/ER11-Chuck-CNC-500W-Spindle-Motor-wit...

Den är tyst och exakt, och ska klara ca 0.2mm aluminium per pass. Den borde "funka".

Kör på det du tror funkar. Du är ju experten :).
Jag säger bara att du inte ska "snåla" utan iaf skaffa något så du inte begränsas för mycket.

Visa signatur

Alltid är det nån som inte blir nöjd!

Permalänk
Skrivet av Cleaner:

Kör på det du tror funkar. Du är ju experten :).
Jag säger bara att du inte ska "snåla" utan iaf skaffa något så du inte begränsas för mycket.

Hehe, jag kan lite grann iaf
Kommer inte skaffa en dremel iaf

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Medlem

Fräsmotor som klarar Alu är varken dyrt eller svårfunnet, konstruktionen av ramen är det som spelar störst roll där och fallerar oftare än motorn :). Sen är väl allt relativt för alla med, inte dyrt är väl en 2-3-4kkr för en vettig fräsmotor som fixar långsammare rpm med bibehållet vridmoment.

800krs motorn från banggood skulle jag inte ge mycket för, den där typen finns i mängder på nätet, billiga som är riktigt tvärusla och bättre/dyrare som inte är helt odugliga

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Skrivet av ODDNAME:

Fräsmotor som klarar Alu är varken dyrt eller svårfunnet, konstruktionen av ramen är det som spelar störst roll där och fallerar oftare än motorn :). Sen är väl allt relativt för alla med, inte dyrt är väl en 2-3-4kkr för en vettig fräsmotor som fixar långsammare rpm med bibehållet vridmoment.

800krs motorn från banggood skulle jag inte ge mycket för, den där typen finns i mängder på nätet, billiga som är riktigt tvärusla och bättre/dyrare som inte är helt odugliga

Fast 800kr för mig är väldigt mycket pengar för en fräsmotor, så det är helt klart relativt
Jag kommer nog skaffa den iaf, för användning på trä. Helst på massiv rabatt, men det kanske kommer såsmåningom.
Min dremel är ganska okej i min mening, och den jag länkade är väldigt mycket bättre, sååå jag tror jag hade varit nöjd med den ett tag iaf.
fast det är kanske bättre att vänta och köpa nåt riktigt i framtiden.

3-4k är vad jag kan spara ihop på ett kvartal typ. Det där med jobb och inkomst är ett väldigt praktiskt koncept!

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).