Permalänk

@DozeN: Det gläder mig att veta att inlägget blev läst

Visa signatur

WCG-dator: |AMD 2990WX @ 3.3GHz All Core| |ASRock Taichi X399| |Samsung 970 EVO M.2 500GB| |Quad Channel 64GB Corsair 2933Mhz @ 14-13-13-28-1T| |SilverArrow TR4| |PNY GTX 1080 8GB @ +185/+625MHz| |Corsair AX1200i 1200W| |Thermaltake Level 10 GT Snow Edition|

Permalänk
Medlem

Människan är ett religiöst djur. Alla folk har en religion. Men vilken religion man har beror på var man är född eller vad föräldrarna har för religion (i stort sett). Som ateist får jag acceptera detta. Jag lär inte kunna ändra på det. Men det som stör mej är att de religiösa med sin religion försöker förklara världen. Visst, det finns mycket inom naturvetenskapen som vi ännu inte förstår. Men om vi exv. påstår att någon gud har skapat världen så får vi problemet att förklara vem som skapat denne gud. Vi får leva med att vi inte kan förklara allt. Bara hoppas att kommande generationer vet lite mer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stigw:

Människan är ett religiöst djur. Alla folk har en religion. Men vilken religion man har beror på var man är född eller vad föräldrarna har för religion (i stort sett). Som ateist får jag acceptera detta. Jag lär inte kunna ändra på det. Men det som stör mej är att de religiösa med sin religion försöker förklara världen. Visst, det finns mycket inom naturvetenskapen som vi ännu inte förstår. Men om vi exv. påstår att någon gud har skapat världen så får vi problemet att förklara vem som skapat denne gud. Vi får leva med att vi inte kan förklara allt. Bara hoppas att kommande generationer vet lite mer.

Varför stör det dig att folk vill förklara världen annorlunda sett till dig själv? Dessutom vem som "skapat denna gud" kan även appliceras på big bang till exempel. Vem skapade de förutsättningar som satte igång big bang?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Tänkte infoga en liten bild som visar hur pass många ni är som lämnar Svenska Kyrkan, speciellt 2016 efter skandalerna. 85848 var ni, grattis!

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

Tänkte infoga en liten bild som visar hur pass många ni är som lämnar Svenska Kyrkan, speciellt 2016 efter skandalerna. 85848 var ni, grattis!

http://i.imgur.com/0wzc5x1.png

Intressant att de skriver att barn som har döpts inte räknas (de under 12 år). Kanske dags att ta steget fullt ut och inte låta barn under 12 år bli medlemmar? Visst att de kan hålla på och döpa småbarn men att man inte samtidigt gör dem till medlemmar utan mer ser det som en aktivitet föräldrarna gör.

Edit: Istället kan man erbjuda medlemskap i samband med konfirmation, då barnen ju ändå gör ett aktivt val.

Permalänk
Medlem

@ronnylov:

Tyvärr döptes 52 378 år 2015

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

Nästan dubbelt så många döpta jämfört mot de som konfirmerat sig vilket alltså innebär att nästan hälften av de som döps har blivit döpta mot sin vilja. Konfirmationen är ju en grej som görs för att acceptera att man blivit döpt har jag för mig. Vad tjänar kyrkan på att ha medlemmar som inte aktivt valt sin medlemskap? Jo det är väl alla dessa som sedan inte får tummen ur och begär utträde och därför kanske betalar skatt i 10-20 år innan de (om ens någonsin) väljer att gå ur. Ett sätt att mjölka folk på pengar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jazz 1-up:

Detta beror antagligen pga. att svenskar generellt föder färre barn. Detta beror på en drös orsaker som utbildning, lättillgängliga preventivmedel etc. Detta är en utveckling som även finns bland nyanlända och första generationens invandrare som redan varit i landet ett par år. Även de går ned i födelseantalet nästan till samma nivå som folk som är födda i detta land.

http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Ovanligt-hog-a...

Antal födda det året var just under 115.000 barn. Det i sin tur inkluderar alla former av troende och icke troende personer av diverse religioner.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Förklara världen

@Tumnus: Skrev:"Varför stör det dig att folk vill förklara världen annorlunda sett till dig själv? Dessutom vem som "skapat denna gud" kan även appliceras på big bang till exempel. Vem skapade de förutsättningar som satte igång big bang?"

Då har Du läst dåligt. Jag skrev: " Vi får leva med att vi inte kan förklara allt. Bara hoppas att kommande generationer vet lite mer."
Att hitta på att någon gud har skapat världen är ingen förklaring alls så länge man inte kan förklara var denna gud kommer ifrån eller vem som skapat guden i fråga.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stigw:

@Tumnus: Skrev:"Varför stör det dig att folk vill förklara världen annorlunda sett till dig själv? Dessutom vem som "skapat denna gud" kan även appliceras på big bang till exempel. Vem skapade de förutsättningar som satte igång big bang?"

Då har Du läst dåligt. Jag skrev: " Vi får leva med att vi inte kan förklara allt. Bara hoppas att kommande generationer vet lite mer."
Att hitta på att någon gud har skapat världen är ingen förklaring alls så länge man inte kan förklara var denna gud kommer ifrån eller vem som skapat guden i fråga.

Som sagt. Det är inte Big bang heller eftersom man inte kunnat förklara exakt vad och hur förutsättningarna skapades för att det skulle hända.. Därav räknas det som en teori och inte som fakta. Samma gäller religion. Man behöver inte förklara var "gud" kommer ifrån.. därför det är tro och inte vetenskap. Definitionen av ordet förklaring kräver inte att det ska finnas fakta och därför är "gud" en lika bra förklaring som mångt och mycket annat.. Däremot så tror jag inte själv på den.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Inaktiv

Ni 'troende' är roliga ni

Och med troende menar jag både "Religiösa" och "Ateister"(*), ni "tror" antingen att 'något' finns eller så "tror" ni att 'något' _inte_ finns.

Jag har för övrigt alltid ansett mig vara en agnostiker, men denna tråden har fått mig att fundera och jag kanske snarare är en Ignostiker eller Apateist!

f.ö. "Tro" är något fundamentalt viktigt, hur skulle man annars kunna stava till Troll?

*) Med "Ateister" menar jag inte, som vissa andra (*host* @ThreadRipper), alla som inte är kristna, utan snarare alla som förnekar 'något'. Med "Religiösa" åsyftar jag alla som tror på 'något', även om det inte är den "kristna guden". f.ö. tycker jag det är intressant att kristna som talar arabiska kallar den kristna guden Allah!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Detta beror antagligen pga. att svenskar generellt föder färre barn. Detta beror på en drös orsaker som utbildning, lättillgängliga preventivmedel etc. Detta är en utveckling som även finns bland nyanlända och första generationens invandrare som redan varit i landet ett par år. Även de går ned i födelseantalet nästan till samma nivå som folk som är födda i detta land.

http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Ovanligt-hog-a...

Antal födda det året var just under 115.000 barn. Det i sin tur inkluderar alla former av troende och icke troende personer av diverse religioner.

Att du väljer detta som enda förklaring leder till att du indirekt påstår att invandrare födde majoriteten av Sveriges barn 2015, detta kan kräva källa. En alternativ förklaring är att färre Svenskar väljer att döpa sina barn i Svenska Kyrkan. Troligtvis bidrar båda dessa förändringar i förhållandevis lika storlek.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem

@anon257891:

Jag tror ett antal saker. Detta kallas världsbild. Saknar du uppfattning om allt? Detta skulle likställa din världsuppfattning till det av ett materiellt objekt.

Vad du än gör i denna värld krävs antaganden om dess funktion, vissa antaganden är mer onödiga än andra. Att anta att en gud inte finns krävs ej för något, att anta att en en viss religions världsuppfattning är falsk är ganska nödvändigt om du inte planerar följa denna religion.

Du håller troligtvis med om att antaganden är nödvändiga, men enigt dig är tro skiljt från antaganden. Vad du lägger i definitionen av ordet "tro" är upp till dig, men jag tror du har fel

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Inaktiv

@Jazz 1-up:
Korrekt uppfattat:
Alla som inte är "troende" saknar uppfattning om allt och har inga åsikter om några existentiella frågor, har ingen självbild och är inte heller medvetna om att man skulle befinna sig i någon form av socialt sammanhang. Sådana koncept är alldeles för "abstrakta" för oss, vi har nämligen inte blivit indoktrinerade från barnsben om vad som är "rätt" utan vi kan enbart acceptera sådant vi kan "ta på", de flesta av oss vägrar att andas eftersom vi inte kan se luften!
(Sarkasm och ironi kan vara svårt att uppfatta i text, avgör själv om detta var det eller inte! Hint: det var det!)

Du missar hela konceptet!
Man behöver inte förneka någon annans världsuppfattning, man behöver inte heller acceptera någon annans världsuppfattning: så länge alla uppför sig som medmänniskor och accepterar att vi alla är olika och har olika förutsättningar och bakgrund. Det viktiga är inte vad någon "tror", utan hur man bemöter sina medmänniskor och att man behandlar dem med respekt!
Och kanske framförallt: att man inser att man inte behöver pracka på andra människor sin egen världsbild, utan kan acceptera att: så länge alla bemöter sina medmänniskor med kärlek, respekt och acceptans så spelar det ingen roll vilken 'världsbild' de har.

Jag behöver inte heller förneka någon annans religion: om de behöver en "lathund" för att de själva inte har någon moralisk kompass så är det jättebra att någon annan har tänkt ut ett regelverk åt dem, så de inte behöver fundera själva.

Jag respekterar att du inte tycker samma som jag gör, och att du aldrig kommer tycka som jag. Jag accepterar även att du inte kan acceptera att det finns människor som inte tycker som du. Men jag accepterar inte att du försöker påtvinga andra din åsikt!

...Och för Allahs skull: sluta blanda ihop ateister med oss vanliga dödliga agnostiker/apateister/ignostiker, Jag förnekar inte "gud/allah", jag säger bara att "allah/gud" inte spelar någon roll för de val jag gör i mitt liv. Jag respekterar mina medmänniskor och vill göra gott: men jag behöver inte något externt regelverk: jag har redan en _extremt_ tydlig moralisk kompass: jag vet skillnaden på rätt och fel... vet du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Det viktiga är inte vad någon "tror", utan hur man bemöter sina medmänniskor och att man behandlar dem med respekt!
Och kanske framförallt: att man inser att man inte behöver pracka på andra människor sin egen världsbild, utan kan acceptera att: så länge alla bemöter sina medmänniskor med kärlek, respekt och acceptans så spelar det ingen roll vilken 'världsbild' de har.

Jag förnekar inte "gud/allah", jag säger bara att "allah/gud" inte spelar någon roll för de val jag gör i mitt liv. Jag respekterar mina medmänniskor och vill göra gott: men jag behöver inte något externt regelverk: jag har redan en _extremt_ tydlig moralisk kompass: jag vet skillnaden på rätt och fel.

Detta verkar vara något du tror på.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Inaktiv

@Jazz 1-up:
Jag vet inte om du är sarkastisk nu eller inte, eller om du fokuserar på tro(ll), men jag svarar som om du inte vore det:
Som sagt: det spelar ingen roll vad jag (eller du) tror: så länge som vi kan acceptera att vi är olika!

...Och du verkar _verkligen inte_ begripa koncepten: Agnosticism/Ignosticism/Apateism!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

det spelar ingen roll vad jag (eller du) tror

Vad tror du?

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

f.ö. tycker jag det är intressant att kristna som talar arabiska kallar den kristna guden Allah!

Kan det måhända bero på att Allah är Gud på arabiska?

Abrahams Gud är Gud för alla de monoteistiska religionerna om jag inte misstar mig!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd

Lite besviken på att jag fått betala så mycket till kyrkan trodde inte det rörde sig om så stora pengar.

Hur går man ur? Går det göra lätt på nätet idag eller är det papper att skicka in?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gabriel15:

Lite besviken på att jag fått betala så mycket till kyrkan trodde inte det rörde sig om så stora pengar.

Hur går man ur? Går det göra lätt på nätet idag eller är det papper att skicka in?

Svenska kyrkan godkänner inte längre utträden via BankID, du måste därför fylla i denna blanketten och skicka den till din församling.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

@Jeddan: Med tanke på att de drar in 20 miljarder om året och sitter på 75 miljarder i tillgångar (givet att mycket är skog och långsiktiga investeringar, men de drar in en hel del på det också) borde klara av denna strapats utan mig.

Bara skojar, staten betalar något som kallas kyrkoantikvarisk ersättning till svenska kyrkan för just detta ändamål. Så gå du ur svenska kyrkan hur mycket du vill, det påverkar inte underhållskassan till kyrkorna

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gabriel15:

Lite besviken på att jag fått betala så mycket till kyrkan trodde inte det rörde sig om så stora pengar.

Hur går man ur? Går det göra lätt på nätet idag eller är det papper att skicka in?

Säg upp dig så får du vara med i kyrkan gratis

Den enda du behöver göra för att gå ur kyrkan är att googla "gå ur kyrkan" första icke sponsrade länken som popar up är från svenskakyrkan där dom förklarar hur man gör.
Men även om du går ur idag så är du tvingad att betala för deras "service" för resten av året. Så vänta inte och tänk att du gör det efter du druckit upp kaffet, gör det nu på en gång så det är gjort.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Varför stör det dig att folk vill förklara världen annorlunda sett till dig själv? Dessutom vem som "skapat denna gud" kan även appliceras på big bang till exempel. Vem skapade de förutsättningar som satte igång big bang?

Ockhams rakkniv. Jag säger inget om en 5-åring tror på tomten, men gäller det en 50-åring tycker jag att man borde kunna förvänta sig en viss logisk tröskelnivå. Om du funderar lite grann på vilken nivå ditt inlägg ligger på förstår du nog vad jag menar. Vi är inte grottmänniskor längre, vi lever i ett samhälle med atomfusion, internet och rymdraketer som kan landa och återanvändas. Ska vi kunna samsas om jordens resurser och kunna skapa goda förutsättningar för samtliga kan vi inte hålla på med trams, vare sig etniskt som religiöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

Tänkte infoga en liten bild som visar hur pass många ni är som lämnar Svenska Kyrkan, speciellt 2016 efter skandalerna. 85848 var ni, grattis!

http://i.imgur.com/0wzc5x1.png

Någon aning om vad som sker i oktober som gör att det är betydligt fler som går ur den månaden?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av jOnÄTÄn:

Någon aning om vad som sker i oktober som gör att det är betydligt fler som går ur den månaden?

De har sitt kalenderår i November dvs du får betala tills November om du går ut idag.

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn: Man måste begära utträde innan november för att det ska gälla från efterföljande år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiamat:

De har sitt kalenderår i November dvs du får betala tills November om du går ut idag.

Skrivet av keptang:

@jOnÄTÄn: Man måste begära utträde innan november för att det ska gälla från efterföljande år.

Okej det förklarar saken.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Någon aning om vad som sker i oktober som gör att det är betydligt fler som går ur den månaden?

Går du ut senast i Oktober behöver du inte betala kyrkoskatt nästa år. Mindre toppen i April är sedan när folk deklarerar, och ser hur mycket de behöver betala i kyrkoskatt.

Dock uppger i undersökningar endast 17% ekonomiska motiv till att de lämnar kyrkan. Vanligast svar med 40% är att de inte tror på gud. Antagligen är det mer en irritation att de betalar till något de inte tror på, än att de vill snåla in på pengarna.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Inaktiv

Både jag och min andra hälft är ateister, så det var inget svårt val att gå ur kyrkan. Spara några kronor på kyrkoavgiften varje år och samtidigt sluta stödja idiotiska fantasifoster i samma veva är en no-brainer.

Permalänk
Inaktiv

Här ska de göra en Moské av kyrkan då så många har lämnat.
Det är bra kyrkorna kommer till användning iallafall.