En skärm flera datorer?

Permalänk

En skärm flera datorer?

Hej

Har en arbetssttion på jobbet med min stationära dator.

Men jag får hela tiden in andra bärbara datorer som jag behöver göra åtgärder på....

Jag vill på något smidigt sätt bara plugga in den bärbara datorn så jag kan styra den från min normala skärm och tangentbord/mus.

Vad behöver jag införskaffa för saker så jag snabbt på skärmen kan växla över till den bärbara och även växla över tangentbord/mus att styra den inkopplade datorn?

Permalänk
Medlem

En KVM-switch vore på sin plats. Behöver inte var en fancy sak men den skall ju ha de kablar du behöver för att koppla in laptoparna. Sök på "2 port kvm" så borde du få en idé om vad som finns på marknaden.

Visa signatur

Life is short! Eat cookies!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjarterkung:

Hej

Har en arbetssttion på jobbet med min stationära dator.

Men jag får hela tiden in andra bärbara datorer som jag behöver göra åtgärder på....

Jag vill på något smidigt sätt bara plugga in den bärbara datorn så jag kan styra den från min normala skärm och tangentbord/mus.

Vad behöver jag införskaffa för saker så jag snabbt på skärmen kan växla över till den bärbara och även växla över tangentbord/mus att styra den inkopplade datorn?

KVM Switch är smidigt. Kolla på t.ex. Dustin.

Visa signatur

ASUS X99 Deluxe II | Intel i7 6850K 3.6 GHz | 2 x GTX 1080 Strix | 4 x Corsair 8 GB DDR4 3000 MHz CL15 Vengeance | Samsung 850 Evo 500 GB | OCZ Vertex 4 128 GB | Western Digital 2 TB

Permalänk
Medlem

KVM är första tanken, men problemet blir att olika bärbara datorer har olika skärm-utgångar. Men används KVM endast för mus och tangentbord, samt en hdmi-switch för att dem flesta har antingen direkt eller indirekt en hdmi-utgång. Då löser man problemet för dem flesta laptops.

Visa signatur

Stationär: i7 11700K | 64GB Corsair LP Vengeance 3000Mhz CL15 | Gigabyte Z590 Vision G | KFA2 RTX 3070 | 8TB SSD | Corsair 220T Airflow | Seasonic Focus Plus 550W

Permalänk

okej, ska kika på en KVM switch. Tack, det bör ju lösa tangentbord/mus....
Hur kopplas en KVM switch mellan datorerna... är det bara en usb ingång?

Vad gäller skärmen så är tanken såhär.
Jag har idag kopplat VGA mellan skärm och min stationära dator.
Sedan har jag dvi och hdmi utgång på skärmen... dessa tänkte jag kan användas så jag bara kan på skärmen byta "source". alla våra bärbara datorer har hdmi och vga, i värsta fall kan jag ju köpa en dvi>vga adapter eller hdmi>vga adapter.

Permalänk

denna kändes ju perfekt, har både skärm och mus/tangentbords stöd.

http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=3328253&SL_...

Permalänk
Medlem

Kom att tänka på den här videon, ingen aning om hur det fungerar eller hur användbart det skulle vara för dig though. Inte sett videon på länge, letade bara upp den nu för det var det första jag kom att tänka på
https://www.youtube.com/watch?v=Cq4xCxmf1vQ

Permalänk
Medlem

Finns displayport-KVM-switchar och med adaptrar kan du koppla vad du vill till den (DP/mDP, HDMI/mHDMI, DVI osv).

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hjarterkung:

Hej

Har en arbetssttion på jobbet med min stationära dator.

Men jag får hela tiden in andra bärbara datorer som jag behöver göra åtgärder på....

Jag vill på något smidigt sätt bara plugga in den bärbara datorn så jag kan styra den från min normala skärm och tangentbord/mus.

Vad behöver jag införskaffa för saker så jag snabbt på skärmen kan växla över till den bärbara och även växla över tangentbord/mus att styra den inkopplade datorn?

Skrivet av MarcusHuddinge:

Kom att tänka på den här videon, ingen aning om hur det fungerar eller hur användbart det skulle vara för dig though. Inte sett videon på länge, letade bara upp den nu för det var det första jag kom att tänka på
https://www.youtube.com/watch?v=Cq4xCxmf1vQ

Synergy är smidigt om det handlar om fungerande datorer som man kan man kan installera mjukvaran och konfigurera på, det är däremot inte nån bra lösning om det handlar om en krånglande dator och speciellt inte om det är olika ägare på datorerna, mjukvara för fjärrstyrning är kanske inte tillåtet/önskvärt och handlar det om en dator med "problem" så kan en mjukvarulösning vara tekniskt omöjlig att använda.
Handlar det om service av datorer med olika ägare så är nog ett system med kvmswitch och ett ett gäng adaptrar för videoanslutningen det överlägset smidigaste, är det datorer med samma ägare så är det vettigt att ha en standardkonf så att alla använder samma interface, usb lär numera fungera till i praktiken allt för att ansluta tangentbord och mus men för bildanslutningarna är det ju inte lika enkelt så har man inte nån företagsstandard så lär man behöva adaptrar och kanske ska man tänka igenom vilken typ av monitor man använder på servicestället för det kan ju vara en stor fördel om monitorn tar många olika videoformat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Öppna för RDP och fjärrstyr den? Så gör alltid jag, det "kräver" såklart windows pro eller bättre.
Det finns många fördelar med detta, som att du kan pilla med datorn hemifrån. Säkerhet, ja det ansvar företagets vpn tjänst för.

KVM switchar i alla ära, men jag tycker det är att krångla till det. Om man har två fasta maskiner som står bredvid varandra så finns det dock en drös med fördelar som att rdp och grafikprestanda inte går så bra ihop.