Högsta skatterna i världen är normalt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Jag gillar hur "trams" verkar bli någon subjektiv åsikt enbart baserad på personliga preferenser som grund. Trams för dig kan vara livsviktigt för många andra. Armén håller på att upprustas allt eftersom. Ordningsmakt och rättsväsende likaså.

”Livsviktigt”, som i att folk dör utan att det finansieras via skattsedeln.

”Trams”, vilket exempelvis inte sällan är politiskt eller kulturellt påverkansarbete i varierande former som istället kunde skötas av inblandade intressenter via frivillig finansiering.

Exempel:
Förslösas en endaste skattekrona genom finansiering av naturstridiga nakna personers årliga parningsdans i centrala Stockholm? Om ja: stödet kan avslutas utan att någon dör.

Det är önskvärt att skattefridagen infaller så absolut tidigt som är möjligt på året.
Nu:
Livsviktigt - Trams - Skattefridagen

Önskvärd framtid:
Livsviktigt - Skattefridagen - Trams

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Skrivet av dblade:

Jajemen, ta alla pengar från dom som jobbar och sliter. Ge dom istället till de som ligger hemma och slappar. Det är precis så man skapar ett rättvist och bra samhälle.

Man skapar en bra välfärd med fungerande skolor med höga skatter, inget nytt har fungerat i sverige.

Permalänk
Medlem

Någon annan som har svårt att förstå hur samma människor som säger; "Det var bättre förr!!!111" också hävdar att det är bra med privatisering och sänka skatter?

Jag har svårt att få ihop den logiken.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Avstängd
Skrivet av serdyllon:

Diskuterade medborgarlön med ett par nationalekonomer för ett par år sedan. Enligt dem skulle en nedrustning av vårt nuvarande bidragssystem för alla som är indisponibla för arbete (av olika skäl), samt en omfördelning av de resurser som äts upp av Arbetsförmedlingen och olika satsningar på vuxendagis för att dölja den öppna arbetslöshetens reella nivåer, kunna finanisera en medborgarlön i storleksordningen 10-12000 kr per månad.

Jag har inga egna beräkningar som kan styrka deras utsago, men det vore intressant att göra en beräkning av de faktiska kostnaderna för det nuvarande systemet och jämföra med vad en grundnivå skulle kunna hamna på. För trots flödet av olika obskyra bidragsformer till både med- och motborgare tycks gemene man i genomsnitt bli olyckligare.

Vill man på allvar få ut folk i arbete är det inte svårare än att fragmentisera hur mycket sociala avgifter ett företag med <20 anställda måste betala för en nyanställd, jämfört med storföretagen. De stora jättarna kan kompensera med skatteplanering, så dagens utgifter leder till färre jobb eftersom det helt enkelt är för dyrt (i relation till risk) för småföretagen att anställa.

Det är siffror enbart och ingen praktik. Problemet är att om man ger 10-12000:- i medborgarlön. Vem ska då jobba? Var är moroten? Allt fler kommer att välja den summan än att söka jobb bara för att de har rätt till det.

Av den orsaken är jag starkt emot medborgarlöner.. De är nästan alltid kontraproduktiva.

Skrivet av Yorg:

Någon annan som har svårt att förstå hur samma människor som säger; "Det var bättre förr!!!111" också hävdar att det är bra med privatisering och sänka skatter?

Jag har svårt att få ihop den logiken.

Det är mestadels gnäll. Börjar man rada upp saker som blivit bättre sedan "deras tid" så blir de oftast tysta.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hattifnatten:

När alla rika personer flyttar till länder som inte straffbeskattar dem så kommer din lösning vara noll värd.
Sverige behöver ett konkurrenskraftigt skattesystem. Platt skatt på 15-20 % är en rimlig modell, se Estland som går som tåget.

Man måste naturligtvis se till att de bara får flytta sin person, inte de tillgångar de roffat åt sig.

Skrivet av Bascule666:

Det går inte att lätt undvika att betala skatt i Sverige. Varifrån får du din uppenbarligen falska fakta? Skatt i Sverige är inte "valbart" utan hårda fakta. Jag har betalt löjliga belopp i skatt genom åren. Du är ute och cyklar i den här debatten, du är duktig på mycket men i detta sammanhang har du inte en susning.

Det är ganska lätt att undgå skatt om man bara bryr sig att hålla sig inom lagen och inte bryr sig om etik och moral, många privatpersoner och företag verkar iallafall göra det fortfarande.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man måste naturligtvis se till att de bara får flytta sin person, inte de tillgångar de roffat åt sig.

Du förespråkar att beslagta privat egendom. Det har gjorts förr av bland annat Stalin.
Känns som att ett fritt land som Sverige inte passar dig riktigt.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

Jag är trött på Sveriges skatt då det känns som att de som betalar mest är de som får tillbaka minst, i till exempel sjukvård. Själv tycker jag att USAs samhällssystem där man till större del tar hand om sig själv och sina nära inte känns så dåligt som många verkar tycka.

Ändå så kostar sjukvården per person 38% mer i USA än i Sverige... (Siffror från http://www.worldbank.org/ 2014)

Och då står ett stort antal amerikaner endå helt utanför skyddsnätet och får ingen sjukvård alls ( Så kostnaden per person som får sjukvård borde vara ännu högre för USA ).

Sveriges system verkar ju fungera mycket bättre...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jo det är därför jag föreslår invertering så att de flesta inte betalar skatt alls och rika och juridiska personer betalar merparten. Man kunde även tänka sig en modell där man betalar samma skatt på arbete men i stället har skatt på ägande, då får man ett år på sig att se till att få kapitalet i arbete och misslyckas man med det så tillfaller det samhället.

Alltså, jag är osäker på om jag misslyckas med att se sarkasmen i texter som denna. Jag tolkar det som att texten är allvarligt menad. Om den är det så är det ju rent sinnessjukt. Ska vi inte försöka skapa ett samhälle som är rättvist?
Om någon gör bra ifrån sig är det väl bara att säga grattis, bra jobbat! Alla borde väl behandlas lika och betala lika stor andel i skatt? Som det är nu är det ju fruktansvärt girigt av en stor del av befolkningen.
Det låter ju som ren och skär avundsjuka när folk resonerar ibland. (jag surfade in på ung vänsters hemsida för att försöka få fatt på vettiga argument... Där beskrivs rika som parasiter!?)
Med progressiv-skatt-logik skulle man ju kunna argumentera för att man ska dela ut olika straff beroende på hur stark man är, eller hur smart man är, eller utifrån andra attribut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Ändå så kostar sjukvården per person 38% mer i USA än i Sverige... (Siffror från http://www.worldbank.org/ 2014)

Och då står ett stort antal amerikaner endå helt utanför skyddsnätet och får ingen sjukvård alls ( Så kostnaden per person som får sjukvård borde vara ännu högre för USA ).

Sveriges system verkar ju fungera mycket bättre...

Men du räknar ju bara på ett snitt nu antar jag...

Jag har inte varit på sjukhus sedan jag föddes så min sjukvårdskostnad är obefintlig men samtidigt är ju försäkring för oförutsägbara händelser viktigt.

Vad jag tycker vore mer rättvist är att det som man kan påverka genom sin livsstil ska speglas i kostnaden för sin egen sjukvård. Så att det finns ett ekonomiskt incitament till att leva ett nyttigt liv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man måste naturligtvis se till att de bara får flytta sin person, inte de tillgångar de roffat åt sig.

Då tar du också bort alla incitament för utländska investerare. Med din logik så borde vi isåfall också bestraffa gästarbetare och invandrare som skickar en del av lönen till släktingar utomlands.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

Men du räknar ju bara på ett snitt nu antar jag...

Jag har inte varit på sjukhus sedan jag föddes så min sjukvårdskostnad är obefintlig men samtidigt är ju försäkring för oförutsägbara händelser viktigt.

Vad jag tycker vore mer rättvist är att det som man kan påverka genom sin livsstil ska speglas i kostnaden för sin egen sjukvård. Så att det finns ett ekonomiskt incitament till att leva ett nyttigt liv.

Hur ska man kontrollera hur folk lever?

Om du inte varit på sjukhus sedan du föddes är du nog mer eller mindre ett unikum om man kikar på befolkningen i allmänhet. Varför ska vi basera ett helt system på ett unikum och för att han/hon ska betala mindre i skatt?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Jag är himla glad att jag kan läsa på ett Universitetet 80 mil från mina föräldrar när jag flyttade hemifrån vid 18 års ålder utan att få/behöva få pengar från dem. Visst finns det mycket som kan göras bättre, men vi har det inte så illa som många i tråden för det att låta.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

I statistiken från 2012 som jag länkade så hade nederländerna ett par tusen till och kollar du på statistik från 2017 så har Sverige fler. Givetvis så går det att smussla i statistiken och dölja det faktumet.

"Även Österrike som du också tog som exempel har både fler invandrare i direkta tal och fler antal födda utanför EU."

Har ingenting med saken att göra. Det var du som började rabbla om nederländerna.

"Procent av befolkningsmängden är irreleveant så varför tar du upp det?"
Så du hade inte haft något mot att 99,9% av Sveriges befolkning var födda i Sudan?
Dummaste jag hört.

Du började rabla om befolkningsmängder och invandringen från ingenstans som ett jävla vänsterflumm.

Jag är absolut inte vänster, men har precis lika lite till övers för ignoranta lodisar som skyller alla problem i samhället på invandringen. USA och Tyskland är två av världens starkaste ekonomier och är samtidigt två av de länder i världen med flest invandrare, USA är dessutom klar etta på den listan.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

Jag är absolut inte vänster, men har precis lika lite till övers för ignoranta lodisar som skyller alla problem i samhället på invandringen. USA och Tyskland är två av världens starkaste ekonomier och är samtidigt två av de länder i världen med flest invandrare, USA är dessutom klar etta på den listan.

1. Jag skyllde aldrig några problem alls på invandrarna, utan politikerna.
2. Vart finns korrelationen mellan USA & Tyskland är två av världens starkaste ekonomier och invandring?
Med din logik så kan man lasta 50 miljoner Afrikaner på ett flak och släppa av dom i Nordkorea så skulle vi få fram det rikaste landet i världen?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Hoppas alla i tråden medvetna om miljardrullningen som sker i slutet av varje år på alla statliga myndigheter där man bränner pengar på vad skit som helst bara man använder upp pengarna: För har man inte gjort av med alla pengar så får man mindre pengar nästa år.

Känner igen mig, minns att jag hade en lärare som pratade om det för några år sedan. Hade skolorna pengar över så brände dom pengar på massor av onödig skit.

Skrivet av snajk:

Det är dyrt att anställa, framför allt på grund av en lång rekryterings- och upplärningsprocess. Men din arbetsgivare lär ju betala mer i arbetsgivaravgifter för övertid, i och med att övertidsersättning är högre än vanlig lön och arbetsgivaravgiften är en procentsats, än vad det hade kostat att betala en till anställds lön.

Om ni exempelvis är fyra anställda som gör ett visst jobb där ni hade behövt vara en till och ni alltså jobbar över i snitt två timmar per dag och anställd så får arbetsgivaren betala mer än en extra lön för er övertid, både i ren lön och i arbetsgivaravgifter. Säg att ni tjänar 100 i timmen för att förenkla uträkningen, och övertidsersättningen är 50%, då behöver arbetsgivaren betala (8 timmar * 4 personer * 100 kr + (2 timmar * 4 personer * 150 kr övertid) ) 4800 för att få ut 40 timmar på en dag istället för att betala 4000 för fem personer som jobbar åtta timmar, plus arbetsgivaravgiften då men den ligger ju på samma procentsats för vanlig arbetstid som för övertid.

Dold text

Alltså är inte ökad lönekostnad ett argument för att låta folk jobba över istället för att anställa fler, tvärtom. Därmed inte sagt att det inte finns reella och logiska argument, bara inte detta.

Trevlig helg.

Jo det har du rätt i, upplärningsprocessen är väldigt lång och det är ju ett problem. Dessutom får man ju se riskerna för ett mindre företag, att anställa någon som sedan visar sig inte vara lönsam vore riktigt krasst. Det är väl en kombination av detta och kostnaderna, även om det nu vore billigare som du sa att anställa en till i teorin så skulle det ta väldigt lång tid innan det lönar sig skulle jag tro. Dock har du en poäng det medger jag, vi har faktiskt 50% ersättning som sedan ökar till 70% om man jobbar över en viss gräns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Någon annan som har svårt att förstå hur samma människor som säger; "Det var bättre förr!!!111" också hävdar att det är bra med privatisering och sänka skatter?

Jag har svårt att få ihop den logiken.

Beror ju väldigt mycket på vad man menar med förr. "Förr" kan vara 10/20/30/40 år sedan exempelvis. Därför är det uttalandet ganska meningslöst eftersom det egentligen inte säger någonting IMO.

Skrivet av Tumnus:

Så fungerar ett modernt välfärdssamhälle. Du kommer att uppskatta det när du använder den enormt subventionerade sjukvården om du blir så sjuk att du inte kan jobba samtidigt som du får sjukpenning.

Tvivlar på att det var så han menade. Anser att självklart skall folk som inte kan arbeta få stöd, men kan man och väljer att inte arbeta pga lathet och väljer att leva på bidrag istället. Nej tack till att mina skattepengar går till dessa typer. Nu är det ingen enorm börda för samhället precis utan förmodligen är det relativt låga kostnader så där är det nog mera utav en moralfråga om man kan kalla det så.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Friterad:

Tvivlar på att det var så han menade. Anser att självklart skall folk som inte kan arbeta få stöd, men kan man och väljer att inte arbeta pga lathet och väljer att leva på bidrag istället. Nej tack till att mina skattepengar går till dessa typer. Nu är det ingen enorm börda för samhället precis utan förmodligen är det relativt låga kostnader så där är det nog mera utav en moralfråga om man kan kalla det så.

Det är nästan omöjligt att särskilja dessa från de som faktiskt försöker men inte hittar jobb dock. Det är min poäng med det hela. Ibland måste man acceptera att vissa kommer att utnyttja systemet eller iallafall försöka (och motverka det så gott som det går) för att nå en så bra säkerhetsnivå inom välfärden för de som faktiskt behöver den.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Hur ska man kontrollera hur folk lever?

Om du inte varit på sjukhus sedan du föddes är du nog mer eller mindre ett unikum om man kikar på befolkningen i allmänhet. Varför ska vi basera ett helt system på ett unikum och för att han/hon ska betala mindre i skatt?

Självklart ska ingens livsstil bli kontrollerad men att till exempel feta människor med hjärt- och kärlsjukdomar kan få stå för X% av vad deras vård kostar så att de har ett ekonomiskt incitament till att inte bli ohälsosamt feta.

Men detta med sjukvården var bara ett exempel. Elefanten i rummet som är Sveriges utgifter anser jag vara de 57 000 000 boendedygn á 746 kr som migranterna står för, alltså dryga 60% av hela Sveriges vårdbudget

Källor:
https://www.migrationsverket.se/download/18.4100dc0b159d67dc6... sida 42
http://www.regeringen.se/artiklar/2015/09/statens-budget-2016...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ÖrjanKlas:

Man skapar en bra välfärd med fungerande skolor med höga skatter, inget nytt har fungerat i sverige.

Men så fungerar inte heller skolorna eller vår sjukvård längre och inte heller äldrevården.
Våldtäkter och knivhuggningar är vardagsmat och förmodligen terrordåd med om några år.

Vad är lösningen enligt dig? Mer skatt då eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Det är nästan omöjligt att särskilja dessa från de som faktiskt försöker men inte hittar jobb dock. Det är min poäng med det hela. Ibland måste man acceptera att vissa kommer att utnyttja systemet eller iallafall försöka (och motverka det så gott som det går) för att nå en så bra säkerhetsnivå inom välfärden för de som faktiskt behöver den.

Arbetsförmedlingen, hallå? Omöjligt? Du måste skämta. Det finns folk som via arbetsförmedlingen får jobbintervjuer men inte går på dom, man "söker" jobb men när man väl får en intervju så går man inte och så får man fortfarande pengar. Man måste bli mycket strängare, om någon faktiskt har möjligheten att få ett jobb men sedan inte tar den möjligheten, även om det är ett tråkigt skitjobb, så skall man inte ha pengar tycker jag.

Permalänk
Skrivet av gabriel15:

Men så fungerar inte heller skolorna eller vår sjukvård längre och inte heller äldrevården.
Våldtäkter och knivhuggningar är vardagsmat och förmodligen terrordåd med om några år.

Vad är lösningen enligt dig? Mer skatt då eller?

Är lösningen lägre skatt då tycker du? vad skulle det lösa? samhället börjar gå mot rätt håll nu... Det du påpekar är resultatet av 8 år av alliansregeringen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Det är inte en förmögenhetsskatt dock, förmögenhet är per definition inte pengar man tjänar utan pengar man har, eller tillgångar. Huruvida arvsskatt är bra eller dåligt går förstås att diskutera, men det handlar ju om pengar som personer får utan att ha gjort något för att förtjäna dem och således är det väl inte helt orimligt att beskatta dem i någon utsträckning? Kanske lika mycket som de pengar folk får för att de exempelvis jobbar eller så?

Det är otroligt osunt att skatta redan skattade pengar, varför tycker en del att det är en bra idé? All sådan beskattning, av tillgångar, är i grunden baserad på ren avundsjuka. Det är ynkligt att behöva se. Hos barn kan man kanske förstå en sådan tanke, men hos vuxna människor? "Du har mer än mig... buhu... ge hit, det är orättvist".

Skrivet av mrqaffe:

Man måste naturligtvis se till att de bara får flytta sin person, inte de tillgångar de roffat åt sig.

Jo, man förstår ju hur kommunister tänker... eller skall man kalla det tänkande?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ÖrjanKlas:

Är lösningen lägre skatt då tycker du? vad skulle det lösa? samhället börjar gå mot rätt håll nu... Det du påpekar är resultatet av 8 år av alliansregeringen.

Samhället är katastrof.

Jag menar inte heller att lägre skatt är lösningen utan menar på att när idioter bestämmer går det åt helvete och det är just vad som har hänt mer än så vet ja inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man måste naturligtvis se till att de bara får flytta sin person, inte de tillgångar de roffat åt sig.

Det är ganska lätt att undgå skatt om man bara bryr sig att hålla sig inom lagen och inte bryr sig om etik och moral, många privatpersoner och företag verkar iallafall göra det fortfarande.

Vad grundar du denna åsikt på? "Ganska lätt att undgå skatt" är ren fantasi. Ge mig några exempel på hur man enkelt slipper skatt i Sverige så jag personligen kan tillämpa den principen. Att man kan enkelt låta bli att betala skatt i Sverige är en myt, skattemyndigheten är vansinnigt mycket vassare än vad du tror.

Du har uppenbarligen noll koll på hur skattelagstiftelsen i detta land fungerar. Din tro på hur saker och ting fungerar stämmer inte på det minsta vis hur verkligheten ser ut.

Du fortsätter att som att det vore sanning att påstå att det är enkelt att undkomma skatt i Sverige utan några som helst bevis för saken. Nu är det hög tid för att bevisa vad du påstår.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ÖrjanKlas:

Är lösningen lägre skatt då tycker du? vad skulle det lösa? samhället börjar gå mot rätt håll nu... Det du påpekar är resultatet av 8 år av alliansregeringen.

Lösningen är inte högre skatt heller.

Permalänk
Medlem

Dom skulle lätt få en bra statistik över skatt med 3 enkla kryss vid deklaration.
"Vad vill du din skatt gå till, du får max välja 3 alternativ"
Och vips så har dom statistik så det räcker å blir över från alla klasser/regioner å ekonomier.
Ex: vars är infrastrukturen här i Norrland? Vi har vägar som skriker efter nödhjälp sen många år tillbaka nu.
*Check Infrastruktur*

Eller Sjukvård, BB i Lycksele har varit på tapeten många ggr om att stängas ner.
Som notis kan säga att Lycksele är centrala punkten för hela j*vla västerbotten´s inland, att stänga den skulle vara självmord för Västerbotten

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ÖrjanKlas:

Är lösningen lägre skatt då tycker du? vad skulle det lösa? samhället börjar gå mot rätt håll nu... Det du påpekar är resultatet av 8 år av alliansregeringen.

Börjar gå mot rätt håll? Du får gärna ge exempel på det inom områdena gabriel15 nämnde, för jag ser inte någon förbättring.

Sen är det alltid lätt att skylla allt som är fel på förra regeringen. Varken alliansen eller de rödgröna har varit något vidare vilket är precis varför SD har vuxit så mycket och här har SD en fördel vad gäller att skylla på andra eftersom dom inte har regerat någon gång så ingen kan skylla tillbaka på dom på samma sätt.

Permalänk
Skrivet av Rick69:

Lösningen är inte högre skatt heller.

En lösning eller steg mot rätt riktning

Skrivet av Friterad:

Börjar gå mot rätt håll? Du får gärna ge exempel på det inom områdena gabriel15 nämnde, för jag ser inte någon förbättring.

Sen är det alltid lätt att skylla allt som är fel på förra regeringen. Varken alliansen eller de rödgröna har varit något vidare vilket är precis varför SD har vuxit så mycket och här har SD en fördel vad gäller att skylla på andra eftersom dom inte har regerat någon gång så ingen kan skylla tillbaka på dom på samma sätt.

Arbetslösheten sjunker och skolresultaten blir bättre, är det inte mot rätt håll? Och vad har rödgröna gjort för att inte varit något vidare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ÖrjanKlas:

En lösning eller steg mot rätt riktning

Arbetslösheten sjunker och skolresultaten blir bättre, är det inte mot rätt håll? Och vad har rödgröna gjort för att inte varit något vidare?

Och det beror på nuvarande regering eller beror det på att det är naturligt pga att det exempelvis är väldigt mycket byggen runtom i Sverige? En förbättring är inte nödvändigtvis orsakat av regeringen vet du väl? Lite som att påstå att allt är att tacka Trump för dom arbeten som skapats i USA när (i alla fall en del utav dom) skulle skapats oavsett. Sedan så var just arbetslöshet inte en fråga som gabriel15 tog upp i sitt inlägg eller?

Vad gäller skolresultaten antar jag att du baserar det på PISA resultaten vilket är så otillförlitligt så det inte är sant. Gissa vad alla i hela min klass och alla jag kände gjorde när vi skulle göra proven inför PISA? Sket i det, alla rushade igenom allt. Ganska enkel anledning: det påverkade inte ditt betyg ändå och man ville hellre ha rast. Tänk efter lite, 15 årsåldern och det enda man brydde sig som var att vara utanför klassrummet. Vore mycket mer intressant att jämföra betygen inom Sverige mellan årskullar för att se skillnader.

Dessutom finns det fler saker som har med skolan att göra, exempelvis så får vi allt fler obehöriga lärare (och detta känner jag till av erfarenhet själv och mina f.d kamrater speciellt som hade en engelsklärare som knappt kunde engelska).

Permalänk
Medlem

@ÖrjanKlas: Haha ja mera skatt så boendekostnaden blir än mer kännbar.
Dom har ju redan subventioner på fastighetsskatt 15år för nybyggen.
Och när vi liks ska dra på sådär så de känns för svensson så varför inte slå på mera skatt på drivmedel.
Å inte att förglömma nya fordon för det måste vara så bättre med fordon som har rullat några år.
Justja får inte glömma höjningen på el för elbolagen hotade med å stänga vattenkraftverken.

Så höjd skatt är rätt väg att gå för man har en regering som inte är handlingskapabel?
Höjd skatt för man tvingar på kommuner utgifter som kommer med brev på posten efter 2år.
Är gullepluttigt att vilja vara söt å go, men det är en plånbok, ett hushåll det är inte svårare än så.
När plånboken ömmar kan man drälla lite åt sidorna, men när arslet skaver mot sitsen så har det redan gått för långt.
Detsamma gäller antal rum du har i ditt hus osv det är fanimej inte svårare än sund bondförnuft.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.