Microsoft avslöjar vilken data de samlar in med Windows 10

Permalänk

Tvivlar på att de respekterar om man väljer att avböja insamlandet av data, de har ju aldrig gjort det förut. På win7 kan man iaf installera en brandvägg som ger en möjlighet att mikrostyra allt som går in och ut, går inte på win 10. Dessutom har det, iaf fram till nu, gått att ta bort alla patchar som installerar skräp.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Medlem

Ett steg i rätt riktning.

Det slutliga steget är att tillåta fullständig avstängning av all telemetri, åtminstone i Pro (dvs inte bara i Enterprise som det är nu).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av martinot:

Exakt. Det bästa är att byta till system och tjänster ifrån Google, Apple och Facebook istället!

Skönt att jag inte använder någon utav dem av just samma anledning som tidigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Jag ser ofta personer i dessa diskussioner som säger att Microsoft säljer informationen om sina användare vidare till tredje part. Jag skulle vilja veta vad de har för grunder för detta påstående.

Jag vet inte om Microsoft gjort det i Windows 8/10 i sig (har faktiskt inte sett något trovärdigt om det, men de har ju Bing och andra tjänster som de säkert försöker kapitalisera på användarinformation).

Vet dock att det förekommer i branschen.

Tex. så gör vissa Linuxdistar som Ubuntu det (de säljer den informationen till tex. Amazon som det har ett tätt samarbete med).

Skulle misstänka att Google säljer statistik till partners som de samarbetar med (är ju därför de har råd att finansiera och ge bort Android gratis, genom att de kommer åt användardata genom de system och tjänster de erbjuder).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Tycker det är otroligt konstigt att det inte finns krav (lagar osv) på att man måste uppge exakt vilka uppgifter man samlar in av sina användare, exempelvis i användaravtalet.

Håller med. Det hade faktiskt varit riktigt bra.

Frågan är om det ligger i myndigheters intressean, speciellt de som vi kan kontroll på medborgarna av en eller annan (god eller ond) orsak, att hjälpa till och att få företagen att vara transparenta med detta?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Sen när det kommer till M$ samlar uppgifter i OSet blir man lite sådär över. Helt plötsligt går vi från en hemsida som har reklam som användarna själva kanske har nytta av(jag har köpt lite grejer när annonser dyker upp som intresserar mig extra mycket)

Har aldrig, riktigt, förstått varför folk som du skriver MS med $-tecken?

Även om ni försöker förlöjliga att de är kapitalister, är ni kommunister som är mot företagande generellt så att ni försöker använda det för att framställa Microsoft som giriga kapitalister?

Vad är då skillnaden emot Apple, Google, Facebook, Twitter, Amazon och alla andra komersiella företag som också har maximerad vinst som krav och mål?

Skrivet av SwedenVirre:

att nästan alla hemsidor sparar info om mig är jag fullt medveten om och varit i många år. Men när man inte kan starta upp datorn och gå in i explorer.exe för att spela upp en skiva med Depeche Mode på utan att MS kollar på det känns väldigt inkräktande och kymigt.

Tips: använd Spotify istället om du inte vill att dina vanor spåras eller kränks (eller någon annan valfri streamingtjänst).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Själv så är jag mer oroad över säkerheten hos alla molntjänster vi använder idag än felrapporterna som skickas av Windows 10. Men då har jag rapportering nedsatt till basläge.

Jag delar oron och medvetenheten om all information som samlas in i vårt samhälle, och av alla system och tjänster som vi använder, men tyvärr så är det mång (iaf här på SweC) som verkar väldigt obalanserade och irationella då de klagar på vissa tjänster (som tex Win 10), men samtidigt kör med Googles Android och dess tjänster, eller använder molnlagring och sociala nätverk som Facebook samtidigt.

Ytterst märkligt (och ologiskt).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk

@martinot:

Helt ärligt så känner jag idag att: Har dom gjort så under en lång tid så vad spelar det för roll nu?

För min del kvittar det numera. Som jag sade innan så är det läskigt att dom kan göra det.

Men vem bryr sig egentligen om vad jag gör? Spelar spel, lyssnar samt producerar musik. läser SweC.

Min ISP ser ju redan vilka sidor jag är på.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Hehe, det knakar i fogarna hos Microsoft. Windows 10 har skapat en stor debatt både inom integritet och hur företagen behandlar sina kunder(uppdatera utan vilje med mera), dom har nog aldrig förlorat så mycket på ett operativsystem. Varje vecka kommer nya nyheter från Microsoft, dom investerar i Linux, du kan köra native bash/hela Ubuntu under win10, etc etc. Vindarna vänder och dom försöker att ha seglen redo

Det stora hotet för Microsoft är inte Linux på desktop (det går inte speciellt bra, och tom. Ubuntu som varit i förfronten för det, har sadlat om och slutar investera lika mycket i desktop, och satsar istället på server, cloud och IoT/embedded, som alla andra Linuxspelare).

Hotet för Microsoft är delvis på serversidan och cloudsidan där de har stor konkurrens (men också starka produkter som Azure, mflr.), men framför allt på telefonsidan (som är viktigare och mer använt än datorer nuförtiden) ifrån Android (som dominerar totalt) och iOS, och på IoT/embeddedsidan där Linux är totalt dominerande (och Windows nästan helt obefintligt).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

@martinot:

Helt ärligt så känner jag idag att: Har dom gjort så under en lång tid så vad spelar det för roll nu?

För min del kvittar det numera. Som jag sade innan så är det läskigt att dom kan göra det.

Men vem bryr sig egentligen om vad jag gör? Spelar spel, lyssnar samt producerar musik. läser SweC.

Min ISP ser ju redan vilka sidor jag är på.

Känner du en oro över att använda Microsofts musikspelare så kan jag tipsa om att det finns jättemånga bra andra alternativ att använda. Som dessutom är mycket bättre. Själv, som lite av HiFi-nörd, så kör jag med MediaMonkey som jag varmt kan rekommendera.

http://www.mediamonkey.com/

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk

@martinot:

Använder Foobar själv, funkar ypperligt till det jag använder den till

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Känns som man får mycket bloatware som jag inte vill ha med creators update, hoppas man kan välja bort det.
Fick spendera en timme efter att ha installerat win10 för att ta bort allt skräp, appskit, blocka datainsamling och fixa en riktig startmeny.

Win10 är har ett jäkligt fult, platt UI och är menysystemet är svårare att hantera för en nybörjare än windows 7.
Submenyer på Submenyer.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem

"Microsoft puts you in control of your privacy".
Säger det något om deras attityd kanske?
Dom ska ge fan i mitt privatliv till att börja med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

@martinot:

Använder Foobar själv, funkar ypperligt till det jag använder den till

Jo, har även den installerad. Den är också riktigt bra.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selo:

Win10 är har ett jäkligt fult, platt UI och är menysystemet är svårare att hantera för en nybörjare än windows 7.
Submenyer på Submenyer.

Jag gillar själv designen och formgivningen starkt. Lite bauhaus och modernism över det hela. Tycker den känns modern och i tiden.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Jag tar av mig "foliehatten" när det visar sig att jag drömt att CIA kan hacka sig in i tv-apparater för att avlyssna konversationer eller när globala storbolag skaffar sig skrupler, struntar i pengar och börjar arbeta ideellt.

Ifall krig kan startas för tillgång till olja, är det på riktigt någon som tror att "den personliga integriteten" skulle väga mer än när enorma summor pengar går att tjänas? Den som tror det kanske skulle ställa sig i ett hörn iklädd "dumstruten"

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Det handlar inte bara om pengar för många företag för att finansiera deras tjänster (oavsett om "gratis" eller inte).

Det handlar även om staters möjlighet att dels övervaka sina invånare (tex. Kina har kommit extremt mycket längre än vad som ledarna i DDR ens kunde drömma om i sina våtaste drömmar).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Klena:

Nej..ni med Windows 7, detta är inget nytt..MS spionerar på er också.

Precis.

Jag kan respektera att någon snackar skit om Windows 10's insamling av data om den personen ej använder något operativsystem från Microsoft över huvud taget och kör på en Linux-distribution eller Unix-system uppbyggt helt och hållet på fri mjukvara men om man inte gör det är man bara en hycklare. Practice what you preach.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Vad är då skillnaden emot Apple, Google, Facebook, Twitter, Amazon och alla andra komersiella företag som också har maximerad vinst som krav och mål?

De har inga S i sina namn.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Skrivet av Wyver:

Intressant. Hur kunde du posta dethär inlägget om du slutade använda internet förra året?

Skickades från m.sweclockers.com

Humor?

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Medlem

Windows Weekly snackar om datainsamlingen:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Precis.

Jag kan respektera att någon snackar skit om Windows 10's insamling av data om den personen ej använder något operativsystem från Microsoft över huvud taget och kör på en Linux-distribution eller Unix-system uppbyggt helt och hållet på fri mjukvara men om man inte gör det är man bara en hycklare. Practice what you preach.

Nu samlar ju iofs. vissa öppna såsare, som Ubuntu in data och säljer vidare tex. till Amazon, så kanske inte bästa exemplet.

Men jag är med på din princip. Men skulle sträcka det till att många är hycklare som snackar skit om datainsamling i Windows, men samtidigt glatt använder system med liknande, eller värre, former av datainsamling ifrån andra företag och tjänster (Google, Apple, Facebook, etc).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

De har inga S i sina namn.

Tror inte de skriver $A$ eller $J tex.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Sedan detta snack om reklam i Explorer, inget jag sett på någon dator med Windows 10, vare sig det är home eller pro.

Detta hat mot Windows 10 börjat bli riktigt patetiskt.
Skickades från m.sweclockers.com

"Reklamen" folk pratade om var väl mer ett erbjudande kring OneDrive. Se nedan:

Själv kör jag SpyBot Anti-Beacon som gör mig lite mer osynlig för Microsoft. I övrigt har jag däremot börjat bli kompis med Windows 10. Speciellt efter att Anniversary Update blev "CBB".

Permalänk
Medlem

HAHA inget nytt under solen!
Det som är riktigt komiskt runt detta är, att kina får en version av windows 10 utan spion funktioner.
Hur förklarar ni alla detta ifall nu det inte finns några spion funktioner i win 10?

kolla denna video runt 32:40 där de pratar om detta.

Går även att läsa lite om det på denna sida: http://www.theverge.com/2017/3/21/14998644/microsoft-windows-10-china-custom-version

Så ifall ett land säger nej till spion funktionerna, så kan microsoft plötsligt ändra på sitt OS?
Men de flesta länder verkar bara böja sig fram och ta emot?
Det börjar spåra ur på riktigt nu, Windows tillhör det förgångna iaf för mig.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Oaktree:

HAHA inget nytt under solen!
Det som är riktigt komiskt runt detta är, att kina får en version av windows 10 utan spion funktioner.
Hur förklarar ni alla detta ifall nu det inte finns några spion funktioner i win 10?

kolla denna video runt 32:40 där de pratar om detta.

https://www.youtube.com/watch?v=0yOdb9Ch2Uo

Går även att läsa lite om det på denna sida: http://www.theverge.com/2017/3/21/14998644/microsoft-windows-10-china-custom-version

Så ifall ett land säger nej till spion funktionerna, så kan microsoft plötsligt ändra på sitt OS?
Men de flesta länder verkar bara böja sig fram och ta emot?
Det börjar spåra ur på riktigt nu, Windows tillhör det förgångna iaf för mig.

Vad som inte sägs i den där gamla artikeln är att det enbart är de Kinesiska myndigheterna som får en specialversion utav Windows 10, dvs en Enterprise version med telemetri som den Kinesiska regeringen kontrollerar istället för Microsoft.

Microsoft godtar detta för att få sälja Windows 10 (vanliga) i Kina, vilket kommer att öppna upp en gigantisk marknad för dem.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Vad som inte sägs i den där gamla artikeln är att det enbart är de Kinesiska myndigheterna som får en specialversion utav Windows 10, dvs en Enterprise version med telemetri som den Kinesiska regeringen kontrollerar istället för Microsoft.

Microsoft godtar detta för att få sälja Windows 10 (vanliga) i Kina, vilket kommer att öppna upp en gigantisk marknad för dem.

Ifall det stämmer gör ju inte saken bättre, då det bekräftar att det finns spion funktioner i win 10, vilket enbart kinas myndighet inte accepterar, men resten av världen (befolkningen) verkar inte bry sig speciellt mycket?

Permalänk
Skrivet av Klena:

Accepterar är väl att ta i..

Det jag stör mig mest på är att de samlar data från våra källor för att sedan slänga en massa reklam på oss, trots man betalar för att använda deras operativsystem.

Alltså.. Google gör desamma, och jag är delvis nöjd med deras Reklam. Jag minns hur reklam var när den endast var IP baserad och man helt plötsligt fick den på Danska eller Finska.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oaktree:

Ifall det stämmer gör ju inte saken bättre, då det bekräftar att det finns spion funktioner i win 10, vilket enbart kinas myndighet inte accepterar, men resten av världen (befolkningen) verkar inte bry sig speciellt mycket?

Den typen av bakdörrar kräver kinesiska myndigheter av alla ISP:er, tjänster och programvaror som de kontrollerar totalt bakom den gigantiska brandväggen. De lyssnar självklart av även trafiken över brandväggen. De beräknas att den kinesiska motsvarigheten till amerikanska NSA har 10 000-100 000-tals anställda som övervakar foruminlägg och annat, som komplement till den omfattande maskinella övervakningen.

Räkna även med att Microsoft, Apple, Google, Facebook, Twitter, alla andra stora system, moln, och tjänstelverantörer och sociala nätverk har bakdörrar för NSA (och potentiellt andra myndigheter).

Räkna även med att alla kinesiska företags egna produkter och hårdvara ifrån tillverkare som Lenovo, Huawei, ZTE, Meizu, OnePlus, Xiaomi, Oppo, etc, har bakdörrar i firmware som kinesiska myndigheter kan använda som de behagar.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Den typen av bakdörrar kräver kinesiska myndigheter av alla ISP:er, tjänster och programvaror som de kontrollerar totalt bakom den gigantiska brandväggen. De lyssnar självklart av även trafiken över brandväggen. De beräknas att den kinesiska motsvarigheten till amerikanska NSA har 10 000-100 000-tals anställda som övervakar foruminlägg och annat, som komplement till den omfattande maskinella övervakningen.

Räkna även med att Microsoft, Apple, Google, Facebook, Twitter, alla andra stora system, moln, och tjänstelverantörer och sociala nätverk har bakdörrar för NSA (och potentiellt andra myndigheter).

Räkna även med att alla kinesiska företags egna produkter och hårdvara ifrån tillverkare som Lenovo, Huawei, ZTE, Meizu, OnePlus, Xiaomi, Oppo, etc, har bakdörrar i firmware som kinesiska myndigheter kan använda som de behagar.

Jo inget utav det du säger här är någon nyhet dock.
Men det vi pratade om var ju Microsoft OS, vilket många säger inte har spion funktioner, eller tror helt ärligt att det går att stänga av med vanliga inställningar i OSet, vilket inte stämmer.