Låtsas att solen försvinner i 5 sekunder och kommer tillbaka...

Permalänk
Inaktiv

Låtsas att solen försvinner i 5 sekunder och kommer tillbaka...

Säg att solen bara skulle försvinna puts väck och sen komma tillbaka på dess naturliga plats en kort stund senare. Vad skulle hända med oss? Jorden/månen/solsystemet?
(Jag vet att detta såklart inte är möjligt, men låtsas.. )

Permalänk
Medlem

experiment:
Bind fast en sten i ett snöre och snurra, släpp sedan snöret för 5 sekunder...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

experiment:
Bind fast en sten i ett snöre och snurra, släpp sedan snöret för 5 sekunder...

Men det testet måste göras i vakuum!

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Skulle nog inte hända så värst mycket på 5 sekunder, livet skulle ju försvinna, mat försoningen skulle minimeras kraftigt om det pågåes länge, då mycket odlingar och andra saker kräver solljus, och den värmer ju också upp gjorden temperaturer, men människan skulle nog klara av stå ut med 5 sekunder då temperaturen skulle inte sjunka på 5 sekunder utan sol.

Permalänk
Skrivet av anon42512:

Säg att solen bara skulle försvinna puts väck och sen komma tillbaka på dess naturliga plats en kort stund senare. Vad skulle hända med oss? Jorden/månen/solsystemet?
(Jag vet att detta såklart inte är möjligt, men låtsas.. )

att ljuset försvinner i 5 sek är nog inte så farligt. Gravitationen är en annan femma skulle jag gissa

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Skulle nog inte hända så värst mycket på 5 sekunder, livet skulle ju försvinna, mat försoningen skulle minimeras kraftigt om det pågåes länge, då mycket odlingar och andra saker kräver solljus, och den värmer ju också upp gjorden temperaturer, men människan skulle nog klara av stå ut med 5 sekunder då temperaturen skulle inte sjunka på 5 sekunder utan sol.

Alltså jag skulle vilja räkna på detta men är inte riktigt i mental form för det, men min magkänsla säger att du har fel. Kortsiktigt skulle vi definitivt överleva men långsiktigt skulle vi nog få det jobbigt då vi skulle hamna längre ifrån solen så temperaturen skulle minska. Våra år och månader skulle sannolikt oxå förändras.

Med reservation för att jag inte är i mental form för att uttala mig om detta.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Alltså jag skulle vilja räkna på detta men är inte riktigt i mental form för det, men min magkänsla säger att du har fel. Kortsiktigt skulle vi definitivt överleva men långsiktigt skulle vi nog få det jobbigt då vi skulle hamna längre ifrån solen så temperaturen skulle minska. Våra år och månader skulle sannolikt oxå förändras.

Med reservation för att jag inte är i mental form för att uttala mig om detta.

Någon kanske orkar räkna på hur långt ur kurs jorden hamnar på 5sek. Tror inte det har någon större påverkan alls dock.
Livet på 5 sekunder utan solen skulle inte förändras.

Visa signatur

5 Stationära datorer.
2 HTPC
4 Bärbara
0 Server

Permalänk
Medlem
Skrivet av lite_:

Någon kanske orkar räkna på hur långt ur kurs jorden hamnar på 5sek. Tror inte det har någon större påverkan alls dock.
Livet på 5 sekunder utan solen skulle inte förändras.

Det ska finnas ett rätt bra "spel" simuleringsprogram som var på tapeten för något ur sen. Gick att göra det mesta med universum.
Dock kan jag inte komma på vad det heter

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ang3r:

Det ska finnas ett rätt bra "spel" simuleringsprogram som var på tapeten för något ur sen. Gick att göra det mesta med universum.
Dock kan jag inte komma på vad det heter

http://universesandbox.com/ ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Alltså jag skulle vilja räkna på detta men är inte riktigt i mental form för det, men min magkänsla säger att du har fel. Kortsiktigt skulle vi definitivt överleva men långsiktigt skulle vi nog få det jobbigt då vi skulle hamna längre ifrån solen så temperaturen skulle minska. Våra år och månader skulle sannolikt oxå förändras.

Med reservation för att jag inte är i mental form för att uttala mig om detta.

Vilket jag också nämnde i min text vi skulle garanterad klara av 5 sekunder, men på lång sikt så skulle liven ta slut på jorden för inge skulle ju värma upp atmosfären, så du skulle frysa till döds svårt få tag på mat och så vidare, men på 5 sekunder så skulle inte mycket hända tror knappt vi skulle märka av att den försvann i 5 sekunder.

Permalänk
Medlem

Vi får ta och lägga en filt över solen som håller minst 5s innan den brinner upp. Så kanske vi sänker jordens medeltemp och kan fortsätta köra dieselbilar och liknande skit. Fast jag tror inte det händer något speciellt, men är å andra sidan väldigt dåligt insatt i ämnet.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv

Gissar att jorden förflyttas bort från solen efter EDIT: ca. 8 minuter med en hastighet som är samma som den hastighet planeten har när den gick i banan runt solen. Efter ca. 5 sekunder när solen har återkommit kommer jorden så småningom att återta sin bana, hastigheten är för låg för att den ska kunna ligga kvar i sin nya bana. Undrar om ellipsformen på planetbanan ändras?

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Rökat nåt eller?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fem sekunder - ingenting skulle jag gissa på.
Minimal ändring i banan kanske? Men den är ju redan ellipsformad.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jorden rör sig 940 millioner km/år runt solen vilket borde vara nånstans run 100 000km/h.
Så utan gravitationen från solen som håller oss i bana så skulle vi flyga rätt fel även på 5 sekunder.
Jag tror dock att problemet skulle bli när solen kommer tillbaks 5 sekunder senare. Tänk dig hur det känns att bromsa i 100km/h och sen öka det mot 1000 gånger...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Six:

Jorden rör sig 940 millioner km/år runt solen vilket borde vara nånstans run 100 000km/h.
Så utan gravitationen från solen som håller oss i bana så skulle vi flyga rätt fel även på 5 sekunder.
Jag tror dock att problemet skulle bli när solen kommer tillbaks 5 sekunder senare. Tänk dig hur det känns att bromsa i 100km/h och sen öka det mot 1000 gånger...

På dom 5 sekundrarna så kommer vi bara 149km, även om vi skulle glida 10 gånger så långt innan gravitation fångat upp oss igen så har jag svårt att tänka mig att det skulle påverka klimatet.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Six:

Jorden rör sig 940 millioner km/år runt solen vilket borde vara nånstans run 100 000km/h.
Så utan gravitationen från solen som håller oss i bana så skulle vi flyga rätt fel även på 5 sekunder.
Jag tror dock att problemet skulle bli när solen kommer tillbaks 5 sekunder senare. Tänk dig hur det känns att bromsa i 100km/h och sen öka det mot 1000 gånger...

Utveckla är du snäll.

Permalänk
Avstängd

5 sekunder och det bli mörkt 5 sec sen ljust och vi skulle inte märka mer än så och är en minimal förändring av banorna på sol och måne men inget vi skulle märka av i någon mån alls skulle jag tro

Skulle man dra ut det till ett dygn blir det intressantare och eftersom vi lever i våran bubbla som även är varm inuti så bör värmen inte vara ett jätte problem men omloppsbanorna kommer skilja och kommer den tillbaks är överlevnad inget större problem ens då men kan bli en del förändringar som väder och förhållanden då vi flyger fritt ett dygn som ändrar förhållandet till månen och vi kommer off i våran bana

För överlevnad helt utan sol så kommer det nog snabbt bli kallare men temperaturerna bör dyka rätt sakta och kan det nog bli rejält spännande väder och kallt och skulle jag våga mig på en gissning känns inte en till någon vecka orealistiskt att överleva då värmen vi har inte försvinner på en gång men sen är vi nog isglassar men är bara mina gissningar

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Vi är 8 ljusminuter från solen. Så om solen skulle slockna skulle det ta 8 minuter innan vi upptäcker det.

Permalänk
Medlem

Vi skulle färdas ca 7000 km närmre månen på 5 sec och det skulle teoretiskt innebära en ny istid ,Även skulle jordens kärna påverkas negativt och försämrat magnetfällt skulle betyda att vi skulle slängas fram och tillbaka som en jojo och säkerligen krocka mot något otrevligt, Vi skulle få tsunami och en stor del av befolkningen skulle bli förintade ..osv,,,
Jorden och hela systemet är väldigt känsligt. Finns mycket att läsa för den intresserade.

Permalänk
Medlem

Utan någon egentlig kunskap under bältet gissar jag att effekterna skulle vara avsevärt mer omedelbara än många verkar tro. Katastrofala jordbävningar, tsunamis och dylikt.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Föredetting
Skrivet av micke7406:

Vi skulle färdas ca 7000 km närmre månen på 5 sec och det skulle teoretiskt innebära en ny istid ,Även skulle jordens kärna påverkas negativt och försämrat magnetfällt skulle betyda att vi skulle slängas fram och tillbaka som en jojo och säkerligen krocka mot något otrevligt, Vi skulle få tsunami och en stor del av befolkningen skulle bli förintade ..osv,,,
Jorden och hela systemet är väldigt känsligt. Finns mycket att läsa för den intresserade.

Inte så att månen kretsar kring jorden oavsett vart jorden är på väg?

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

@Meantek:
Solens dragningskraft påverkar även Månen.

Permalänk
Skrivet av anon999:

Gissar att jorden förflyttas bort från solen efter EDIT: ca. 8 minuter + 5 sekunder med en hastighet som är samma som den hastighet planeten har när den gick i banan runt solen. Efter ca. 5 sekunder när solen har återkommit kommer jorden så småningom att återta sin bana, hastigheten är för låg för att den ska kunna ligga kvar i sin nya bana. Undrar om ellipsformen på planetbanan ändras?

Blir ju inte 8min + 5 sekunder, eftersom det kommer ta 8 min innan vi märker av ändringen i dragningskraften. Så även om det blir en 8 minuters fördröjning kommer ju bara ske under 5 sekunder i alla fall.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lasergurka:

Blir ju inte 8min + 5 sekunder, eftersom det kommer ta 8 min innan vi märker av ändringen i dragningskraften. Så även om det blir en 8 minuters fördröjning kommer ju bara ske under 5 sekunder i alla fall.

Rätt. Den enda minimala tidsskillnad som kommer att bli är den som beror på att jorden ligger på ett längre avstånd från solen när solen kommer tillbaka och därför tar det längre tid innan gravitationen når oss men den tidsskillnaden har nog ingen betydelse i det här fallet.

Permalänk
Medlem

En ny religion skulle bildas?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Funiculus:

En ny religion skulle bildas?

Is-Lam

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Det finns en serie på Netflix som heter Jordens hemligheter som tar upp en del i ämnet.

Permalänk
Medlem

@GooGeL
Som nämndes ovan, bind en sten i ett snöre och släpp sedan. Men lägg till att du greppar tag i snöret igen vilket blir ett ordentligt ryck då.
Så om man tex hade ett par myror på stenen skulle de inte vara kvar efteråt.

Nu är det ju inte så att gravitationen från solen skulle göra att det tog tvärstopp så vilka krafter det egentligen handlar om har jag ingen koll på. Men solen ska ju ha 99.8% av hela solsystemets massa och ha en dragningskraft som sträcker sig 2 ljusår bort så jag gissar på att allt på jorden som är vänt bort från solen när den kommer tillbaks skulle flyga ut från atmosfären(om ens den får vara kvar).