Snabbtest: Mass Effect: Andromeda med AMD Ryzen och Intel Kaby Lake

Permalänk
Melding Plague

Snabbtest: Mass Effect: Andromeda med AMD Ryzen och Intel Kaby Lake

Med färskt äventyr i ny galax är Mass Effect: Andromeda ett av årets mest efterlängtade spel. SweClockers passar på att testa nykomlingen med en uppsättning olika processorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt men lustigt att de visade så ojämnt på 1280 x 720 upplösning mellan Intel och Ryzen men andra upplösningar så va de relativt jämnt mellan dem. Troligtvis så funkar Ryzen bäst från 1920 x 1080 till 4K UHD. Fint test iallafall

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Intressant test där med 1440p och 4k. fler såna tack

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DJ-SAAB:

Vet inte riktigt men lustigt att de visade så ojämnt på 1280 x 720 upplösning mellan Intel och Ryzen men andra upplösningar så va de relativt jämnt mellan dem. Troligtvis så funkar Ryzen bäst från 1920 x 1080 till 4K UHD. Fint test iallafall

Att 1280*720 ens är relevant idag? Spelar inte fler på 4k än vad de spelar på 720P inom PC-världen då.

Visa signatur

#Gör vertikal filming olagligt. ''Mobilkameran borde stängas av självmant så fort man försökte spela in vertikalt''

Permalänk
Entusiast

Mycket intressant test med kärnor inaktiverade. Pekar kanske mot att vi kommer se liknande gamingprestanda i AMD:s 4- och 6-kärniga CPU:er som i deras åttakärniga, varpå dessa blir väldigt intressanta spelprocessorer vid sin prispunkt.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klena:

Att 1280*720 ens är relevant idag? Spelar inte fler på 4k än vad de spelar på 720P inom PC-världen då.

Det testas för att CPU-användandet är nästan exakt samma oavsett upplösning. Testar man då lägsta tänkbara grafikinställningar så kan man se på vilken nivå processorer blir flaskhals istället för grafikkortet.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klena:

Att 1280*720 ens är relevant idag? Spelar inte fler på 4k än vad de spelar på 720P inom PC-världen då.

Troligtvis för att det var cpuer som testades nu och inte grafikkort.

Permalänk
Medlem

Måste fråga om ni spenderat mycket tid i coversations eller cutscenes när ni testat? För när jag spelade i 4k ultra preset låg det inte under 60 fps och ofta runt 70, förutom i just coversations eller cutscenes där det kunde hamna så lågt som 40 fps.

Visserligen OC men det kan väl inte göra så stor skillnad.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av DJ-SAAB:

Vet inte riktigt men lustigt att de visade så ojämnt på 1280 x 720 upplösning mellan Intel och Ryzen men andra upplösningar så va de relativt jämnt mellan dem. Troligtvis så funkar Ryzen bäst från 1920 x 1080 till 4K UHD. Fint test iallafall

Det är snarast helt naturligt. Core i7-7700K är i grunden starkare för Mass Effect: Andromeda, men ju fler pixlarna blir desto mer jämnar grafikkortet ut skillnaderna. Vid högre upplösning blir det därför rätt akademiskt ur den aspekten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

@Klena: Det är ett cpu-test för att jämföra prestandan mellan processorerna. Alltså skillnaden man kan vänta sig där gpun inte är en flaskhals. Testet är inte ett antydande till att folk spelar i 720p. Det är intressant för de som sitter på skärmar med hög uppdateringsfrekvens. Samma resultat kan åstadkommas med exempelvis SLI eller om man nödvändigtvis inte kör ultra utan föredrar high eller medium och vill köra med så hög framerate som möjligt.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Trodde man var kung med två kärnor på skrivbordet lmao.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Avstängd

Riktigt bra test och trevligt att se Ryzen gå lös med mindre mängd kärnor och känns som 8 trådars modellen kan bli en riktigt trevlig bang for the buck cpu för medel gamern och om jag inte är ute och cyklar ligger 1800x på 3600/4000 och 1400x i 3500/3900 och man bör kunna få upp dom till 4000mhz en cpu för vad var det 1500kr eller nått som kan nå samma fps med 1080ti som andra cpu är inte dåligt

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Entusiast

Bra att ni faktiskt testade i 720p med maximala grafikinställningar, det jag alltid undrat varför tester inte gör!
Har någon på redaktionen sett mitt gnäll i någon tråd om det möjligtvis?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Så fortsätter som vanligt på alla tester. Intel är bättre för spel.
Cudos till testandet i 720p med max inställningar också, äntligen.

Permalänk
Medlem

Hade gärna sett resultat med överklockning. Ryzen har något högre renderingstider än 7700K, men ryzen verkar ha lite jämnare renderingstider? Var det något som märktes under spelandet?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Sisyfos:

Bra att ni faktiskt testade i 720p med maximala grafikinställningar, det jag alltid undrat varför tester inte gör!
Har någon på redaktionen sett mitt gnäll i någon tråd om det möjligtvis?

Ska jag vara helt ärlig handlade det bara om att spara tid. För att hinna med under dagen behövde vi begränsa variabler, därav Ultra över hela brädet.

Men jag är glad att du är glad!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Så fortsätter som vanligt på alla tester. Intel är bättre för spel.
Cudos till testandet i 720p med max inställningar också, äntligen.

Dock var jag mest intresserad utav frametime. Där så är ryzen mer jämn med inte lika stora hopp.
Sen folk som säger att exempelvis i3 eller nya pentium är bra budget för spel funkar alldeles utmärkt så ser man jö på deras frametime att det ej skulle vara en mjuk upplevelse.
Dock i högst fps så är i7 7700k bäst fortfarande : )

En fråga till redaktionen.
Finns det en anledning varför http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/12890?key=14d64e44...
den är upp till 40 medans alla andra är till 30? jag såg ej detta i början och undrade vad som hände där varför den var mer jämn. så såg jag att den är på 40 istället för 30 vilket förklarar varför intel såg mycket bättre ut.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Chris_Kadaver:

Hade gärna sett resultat med överklockning. Ryzen har något högre renderingstider än 7700K, men ryzen verkar ha lite jämnare renderingstider? Var det något som märktes under spelandet?

Märkte ingen skillnad alls mellan spelrundorna. Båda var lika mjuka/hackiga beroende på upplösning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Storage Jar:

Måste fråga om ni spenderat mycket tid i coversations eller cutscenes när ni testat? För när jag spelade i 4k ultra preset låg det inte under 60 fps och ofta runt 70, förutom i just coversations eller cutscenes där det kunde hamna så lågt som 40 fps.

Visserligen OC men det kan väl inte göra så stor skillnad.

Det är inga cutscenes. Däremot letade vi aktivt upp ett tungt område från spelets inledande timmar, vilket visade sig vara redan på första planeten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Hade gärna sett resultat med överklockning. Ryzen har något högre renderingstider än 7700K, men ryzen verkar ha lite jämnare renderingstider? Var det något som märktes under spelandet?

Reagerade också på det. Intels övertag har alltså inte att göra med en jämnare högre prestanda utan snittet dras upp av "spikar" då och då. Så frågan är om man faktiskt märker någon skillnad.

Men det är klart, det finns ju en grupp människor som uppskattar placeboeffekten av högre benchmarks oclkså.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fatty:

Dock var jag mest intresserad utav frametime. Där så är ryzen mer jämn med inte lika stora hopp.
Sen folk som säger att exempelvis i3 eller nya pentium är bra budget för spel funkar alldeles utmärkt så ser man jö på deras frametime att det ej skulle vara en mjuk upplevelse.
Dock i högst fps så är i7 7700k bäst fortfarande : )

Detta stämmer fortfarande inte. #16731557 #16731553

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

lol no.

Visa signatur

Computa: CPU: Intel 6850K Kylare: Nocuta NH-D15S RAM: 16GB 3000MHZ Grafikkort: GTX 1070x2 Nätagg: Corsair RM750X Mobo: MSI x99A Gaming Pro Carbon Lagring: SSD1 SanDisk Extreme II 240GB + SSD2(spel-disk) Kingston HyperX 240GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrAdde:

Mycket intressant test med kärnor inaktiverade. Pekar kanske mot att vi kommer se liknande gamingprestanda i AMD:s 4- och 6-kärniga CPU:er som i deras åttakärniga, varpå dessa blir väldigt intressanta spelprocessorer vid sin prispunkt.

Skrivet av WoG:

Det testas för att CPU-användandet är nästan exakt samma oavsett upplösning. Testar man då lägsta tänkbara grafikinställningar så kan man se på vilken nivå processorer blir flaskhals istället för grafikkortet.

Skrivet av Gainsgoblin:

Troligtvis för att det var cpuer som testades nu och inte grafikkort.

Skrivet av Chris_Kadaver:

@Klena: Det är ett cpu-test för att jämföra prestandan mellan processorerna. Alltså skillnaden man kan vänta sig där gpun inte är en flaskhals. Testet är inte ett antydande till att folk spelar i 720p. Det är intressant för de som sitter på skärmar med hög uppdateringsfrekvens. Samma resultat kan åstadkommas med exempelvis SLI eller om man nödvändigtvis inte kör ultra utan föredrar high eller medium och vill köra med så hög framerate som möjligt.

Jo vet, sluta cirkelrunka nu Räcker att en säger detta..

Visa signatur

#Gör vertikal filming olagligt. ''Mobilkameran borde stängas av självmant så fort man försökte spela in vertikalt''

Permalänk
Medlem

Japp, Intel är bäst för spel och bang for the buck för den alldagliga människan. Och Ryzen är bara bra om man bygger spel eller renderar saker.

Permalänk
Skrivet av JimmieSan:

Så fortsätter som vanligt på alla tester. Intel är bättre för spel.
Cudos till testandet i 720p med max inställningar också, äntligen.

Skulle snarare dra slutsatsen att CPUn är nästan orelevant om man spelar i något sånär normal upplösning och har ok grafikinställningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Bra tänkt att stänga av kärnor, har sett en del andra som gjort det tidigare och det har endast gjort några frames från 8/16 till 6/12. Får snart se om 6/12 (1600, den med kylfläns.) kommer att sälja så massivt som jag tror den kommer att göra. Uppriktigt sagt tror jag vi kommer att se en del prissänkningar från Intel nästa månad. Det enda område just nu som jag ser att dom har något att komma med när nästa serie dyker upp i pris/prestanda lär annars vara g4560 prisläget, dvs nästan gratis.

Även i5:orna börjar jag anse vara lite tveksamma köp nu tack vare sin avsaknad av hyperthreading, vilket kommer att göra att de tappar rejält framöver i spel. Minst 4C/8T kommer snart att vara ett minimum, det kommer dock att hålla en bra tid framöver innan fler kärnor/trådar kommer att behövas för spel. Givetvis är 6/12 ett säkrare kort, 50% mer kärnor.

Dock har ju Intel sin 7700k som även framöver kommer att sitta i riktigt "high end" spelriggar ett tag framöver tack vare sin höga klockhastighet och ipc.

Permalänk
Medlem

Hmm om den 6 kärniga presterar som denna nedskalade 8 kärniga så är jag grymt intresserad då jag inte jobbar med min dator, det kanske blir en 1800x iaf men den 6 kärniga det intressant ut hursomhelst, jag är riktigt imponerad av AMD med tanke på att detta bara är första iterationen Keller måste vara en mini gud:p,

lite fundersam över vilket värde 720p testerna har då de bara är positivt för Intel, eftersom vi redan vet efter Ryzen recensionen att den har lägre ipc,

Det sagt vill jag tacka för att ni testade stänga av kärnor: och hade med det i testet:) Som ren kuriosa om ni har tid så skulle det vara intressant att se ryzen i ojämna core tal, för AMD kan ju igentligen ha processorer i alla prisklasser och skapa nya eftersom de har HT så skulle man kunna släppa, 3c/6T ,5c/10 ,7c/14T kärniga cpuer oxå för att fylla upp tomrummet mellan 2 - 4 - 6 - 8 kärniga vilket vore grymt konsument vänligt, för då kan man köpa precis den prestanda ens plånbok tillåter:), då det skulle vara intressant att se vilken skillnad en extra kärna gör utöver de jämna antal core cpuer.

Så om ni kan testa spelet med Ryzen i 3.5.7 cores med HT til testet vore jag väldigt tacksam:), och så är jag nyfiken på motiveringen av 720p testerna, jag förstår den för 8 - 7 år sedan, och när man recenserar nya cpuer, är det för att de om cpuerns skulle klara CrossFire/sli? Jag skulle bara vilja veta varför 720p fortfarande är relevanta utanför rena ipc tester?

jag vill poängtera att jag säger inte detta för att jag tror ni favoriserar Intel jag har hängt på SweClockers som anonym och medlem i 13 år nu så halva mitt liv så jag litar på att ni inte kan bli köpta:)

Skrivet på mobil
Permalänk
Skrivet av clappen:

Japp, Intel är bäst för spel och bang for the buck för den alldagliga människan. Och Ryzen är bara bra om man bygger spel eller renderar saker.

Är ju knappast samma visa när Ryzen 5 kommer.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Tack för testet!
Det man ser är att spelet är gjort för att köra 4 trådar men kan lägga ut jobb på uppåt 8.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatty:

Dock var jag mest intresserad utav frametime. Där så är ryzen mer jämn med inte lika stora hopp.

Va tittar du på för test? Det jag ser är att 7700k ligger lägre både generellt och har lägre spikar.

http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/12890?key=14d64e44...

http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/12892?key=ab55e7a6...

Skickades från m.sweclockers.com