Är telefonförsäljning från dolt nummer tillåtet?

Permalänk
Medlem

Är telefonförsäljning från dolt nummer tillåtet?

Min telefon är ansluten till NIX-registret. Likväl händer det att det ringer försäljare ibland men är det ett nummer jag inte känner igen på telefonen så svarar jag inte. Däremot svarar jag på dolt nummer eftersom det finns vissa personer som ringer från dolt nummer jag behöver prata med.

Häromkvällen ringde det en person med dolt nummer och sade sig ringa för något opinionsundersöknings-institut (jag minns inte namnet) och ville ställa frågor till personer som röker cigaretter, cigariller eller använder andra nikotinprodukter. Jag kunde snabbt avsluta samtalet eftersom ingen hemma hos oss brukar några nikotinprodukter alls. Först efteråt insåg jag att han borde inte alls fått ringa mig med tanke på NIX men glömde säga det när jag svarade.

För det första är det ju inte opinionsundersökning de gör utan riktad marknadsföring dold genom att låtsas fråga vad man tycker om vissa produkter. För det andra så ringer de från dolt nummer. För det tredje är min telefon nixad sedan många år tillbaka. Ändå så får de ringa? Eller får de det?

http://www.konsumentverket.se/aktuella-konsumentproblem/nyhet...

Man kan ju hoppas det blir bättre för nu verkar det inte funka alls med NIX...
Hittade undantagen:
http://nixtelefon.org/sa-gar-det-till/undantagen/

Att låtsas att det är marknadsundersökning är alltså tricket de använde sig för att komma förbi NIX i mitt fall. Finns det inga regler för vad som är marknadsundersökning och vad som är marknadsföring? För ofta så brukar de så småningom ställa frågor om just en specifik vara som de vill trycka särskilt på...

Får de ringa från dolt nummer?
googlar jag så hittar jag påståenden om att de inte får ringa från dolda nummer men inte fått det bekräftat någonstans.

Permalänk
Moderator
Moderator

Eftersom du inte minns vilka det var som ringde är det kanske svårt att dra några vidare slutsatser. Det finns mig veterligen ingen lagtext som förbjuder dolda nummer från telemarketingföretag, däremot finns det regler som individuella företag/branschorganisationer lovar upprätthålla, som exempelvis Kontaktas etiska regler som stipulerar att

Citat:

Vid Påringning ska den uppringde kunna avläsa från vilket nummer Samtalet kommer.

men sådana regler är naturligtvis på en frivillig basis då företaget ifråga kanske inte tillhör någon organisation som Kontakta eller har några egna tydliga regler.

Desto viktigare att veta vem som ringer så man kan uppmärksamma berörd part på att eventuella regler inte följs.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk

NIX har slutat fungera och dom ringer på dold nummer då truecaller mm blockerar deras nummer.

Och säg aldrig "JA" utan bara "stämmer" när dom frågar om namnet stämmer, ladda ner appen ACR recording om du har andriod IFALL dom tecknar avtal med falskt inspelning..

Fast seriösa ber en att säga personnummer för att avtalet ska gälla

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk

@ronnylov:
Först disclaimer: Det är nog 20 år sedan jag jobbade med det här, dvs före Nix.
Under min högskoleperiod jobbade jag extra för ett av dessa opinionsföretag, vi satt på kvällarna och telefonintevjuade folk om aktuella frågor, politik, osv. Ibland var det en tidning som beställde undersökningen, ibland ett politiskt parti.

Ibland fick vi betalda undersökningar från företag som ville veta vad folk tyckte om deras och konkurrenternas produkter.

I det fallet presenterade man sig och sitt företag, men man berättade aldrig vem som hade beställt undersökningen. Anledningen är att om folk ex vis att det är Findus som ringer och frågar, kommer den som svarar (omedvetet?) att framstå som positivare till Findus än vad hen gjort om uppdragsgivaren var anonym.

En fråga om tobaksvanor osv låter i mina öron helt legit. Det är ingen som vill sälja något till dig - än. Däremot är de intresserade av dina synpunkter (om du hade varit nikotinist) för att kunna förbättra produkter eller marknadsföra dessa bättre. På samma sätt som politiska partier givetvis styr sin agenda efter opinionsundersökningar.

Nix fungerar som sagt inte längre, men jag tror (IANAL) att undersökningar inte berördes av Nix.

I vårt fall ringde vi inte från ett dolt nummer, och om någon person frågade kunde jag alltid hänvisa till min skiftchef och ge hens telefonnr om motringning ville göras. Eftersom telefonförsäljning har blivit aggressivare och skummare kan jag tänka mig att även opinionsundersökningar genomförs från dolda nummer nuförtiden.

För att sån här statistik måste fungera är det viktigt att slumpmässigheten fungerar - tex kan man inte bara slumpa på telefonnummer listade i katalogen (nu förstår ni hur länge sen det var! ). Våra datorer tog ett existerande telefonnummer, tog bort sista siffran, och slumpade dit en ny istället. På så sätt kunde man även ringa folk med dolda nummer osv.

Permalänk
Medlem

@ronnylov: Jag jobbade som telefonförsäljare under min tid på gymnasiet, vi satt i Umeå och sålde på kontoret där men var kopplade via växel till Lund, däremot användes aldrig dolt nummer. Det hände dock ibland att man kom fram till ett Nixat nummer, detta för att de kan ligga kvar i en databas för bonnier eller dylikt och då får man ringa dem, även fast dem är Nixade. Var väldigt många som vägrade säga "Ja" då man pratade med dem ifall att samtalet skulle klippas ihop, så du gör helt rätt i att vara suspekt och vägra säga "Ja". Däremot för att en beställning via telefon ska gälla så måste ett kvitto läsas upp: "ex, Britt-Marie Karlsson godkänner härmed beställning på följande:
1st Kalleanka pocket
1st 10pack smörknivar
för totalt 89:-. Godkänner du det?
"ja/nej".
Om det inte finns en sådan inspelning på samtalet så är affären ogiltig, däremot är det svårt att bestrida om företaget är oseriöst och har klippt dit ditt egna "ja"

Tror även inte att ett seriöst företag skulle ringa med okänt nummer, de flesta företag använder en växel till annan ort då man lär sig vilket riktnummer de flesta telefonförsäljare ringer ifrån!

Visa signatur

GPU: RTX 2080TI CPU: Ryzen 9 3900X. PSU: Corsair 1000W. RAM: 32GB (16x2).

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera signalhorn, vilket är ett effektivt verktyg att freda sig mot diverse kretipleti som stör hemfriden.