Permalänk

Vad hände med internet?

Användare brukade ha kontroll över hur de tar del av information på internet men sedan 2008 gick allt åt skogen.

Visning
Tillämpningen av design mönster utan en tanke på om de kan ge något till en specifik hemsida förstör hela separationen av design och innehåll som CSS gav. Nu tvingas man till en mobilanpassad version även om man sitter på en stationär dator och tillgänglighet för blinda kan man bara glömma när flashiga animeringar ersätter texten. Väljer man desktop läge på telefonen för att man vill kunna zooma ut från texten som trycks upp mot ens ansikte eller byta språk på wikipedia så blir man först varnad för att sidan inte är mobilanpassad när man har gjort sitt val, sedan måste man explicit på sidan klicka på en länk till desktop versionen om de ens har en sådan. Ofta ignoreras önskemålet och de tittar på fönstrets storlek för att tvinga en till mobil versionen ändå.

Säkerhet
Ofta blir man för att läsa en artikel tvingad att installera en mobil applikation som måste vara påslagen dygnet runt med full åtkomst till ens privata filer. Många hemsidor sparkar ut besökare som inte tillåter farliga skript att köras lokalt på datorn. Detta gör skript blockering meningslöst för de som bara vill läsa innehållet utan att få startsidan ändrad och en keylogger installerad. Man tvingas ofta surfa genom en virtuell maskin eller sandlåda för att inte bli ständigt utslängd från sidorna.

Var det trenderna, att för många blockerade reklamen eller att allt plötsligt skulle vara gratis som förstörde internet?

Permalänk

Framförallt google hände, företag blir ju nerrankade om man inte har en sida som är responsiv design och mobilanpassad...

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Skulle vilja säga att internetjättarna hände, och alla vill ha allt "gratis". Med citationstecknen menar jag att sälja sin privata information utan att man vet om det.

Men det har lugnat sig med apparna tycker jag, det finns många hemsidor idag som har ganska bra responsiva designer och många appar har ju bara en web view. De flesta använder bara 3-5 appar i sin vardag: Facebook, Instagram, Spotify, kameran, webbläsaren. Finns en del statistik på det där.

Permalänk

hade mer än gjärna sett möjligheten att kunna sätta desktop mode i Youtube på min platta.

där är skärmen så pass stor att desktop sidan inte är ett problem med att trycka på små länkar osv men det får man inte.

inte äns i webläsaren på plattan går desktop sidan att öppna provat några olika webläsare men den vägrar släppa mig till desktop versionen utan man blir vidareskickad till mobilversionen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Jag hade hellre rankat ned sidor som inte går att besöka utan skript eller stänger av zoom.
Denna katt och råtta lek mellan webdesigners och användare tar nog aldrig slut så länge det finns personer med tvångsmässigt kontrollbehov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

hade mer än gjärna sett möjligheten att kunna sätta desktop mode i Youtube på min platta.

där är skärmen så pass stor att desktop sidan inte är ett problem med att trycka på små länkar osv men det får man inte.

inte äns i webläsaren på plattan går desktop sidan att öppna provat några olika webläsare men den vägrar släppa mig till desktop versionen utan man blir vidareskickad till mobilversionen.

Använder du Android eller iOS?

Jag har webbläsaren Mercury i min iPhone, där har jag möjlighet att ändra "identifierare" till bla. andra operativsystem (desktop) och använder jag den som Chrome så funkar Youtube i desktopsläge.

Tråkigt nog verkar den inte finnas i Svenska Apple Appstore för tillfället tyvärr men borde finnas liknande webbläsare med samma funktion.
Använder du däremot Android finns den på Google Play.
https://mercury-browser.com

Visa signatur

Intel i9 9900k | Z390 Designare | RX580 8GB | 64GB RAM
M.2 SSD: 1TB Windows för spel & 500GB Mac OS för övrigt

Ikea Fredde | Arozzi Mezzo V2 Fabric | 4K 40" Philips
Logitech G203, G213 & Z333 + MacBook Pro 15" Retina

Permalänk
Medlem

Uppfattar inte desktopversionerna som ett problem på 6P heller, hade gärna ställt Chrome i "request desktop site" permanent. Att det sedan inte löser problemet för vissa sidor ändå är bara suck...

Permalänk
Skrivet av Eduardo:

Använder du Android eller iOS?

Jag har webbläsaren Mercury i min iPhone, där har jag möjlighet att ändra "identifierare" till bla. andra operativsystem (desktop) och använder jag den som Chrome så funkar Youtube i desktopsläge.

Tråkigt nog verkar den inte finnas i Svenska Apple Appstore för tillfället tyvärr men borde finnas liknande webbläsare med samma funktion.
Använder du däremot Android finns den på Google Play.
https://mercury-browser.com

Har android.

Har testat att kryssa i reauest desktop men just youtube vägrar ändå.

Testat både firefox, chrome, och adblock browser.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Alright @Rouge of Darkness !

Som sagt ge Mercury en chans, (vet inte om de har gratisversion till Android, jag använder betalversionen på iOS)
och välj Chrome som Identifierare. Iallafall på iPhone så ger den då sken av att vara en desktop som använder Chrome, och alltså inte Chrome som mobil webbläsare. Senast igår testade jag detta på min iPhone 6 och YouTube funkar finfint i desktopläge.

Från deras FAQ:
"How do I identify the browser as another different one like Safari? How do I set the browser to load desktop sites instead of the mobile site?
Please go to Action Menu (iPhone/iPod Touch then need go to Function)➜User Agent➜Select a bowser to disguise. Notice: Flash cannot show because the mobile devices of Apple don't support Flash Player."

Är faktiskt en ganska smidig funktion som hjälpt mig några gånger bl.a då jag behövt använda en banks inte så mobilvänliga webbsida.

Ett tips @tobo

Min metod ovan gör det du efterfrågar, dvs. behåller desktopläge som standard tills dess att du ändrar tillbaka Identifierare/User Agent.

Tips till Too :)
Visa signatur

Intel i9 9900k | Z390 Designare | RX580 8GB | 64GB RAM
M.2 SSD: 1TB Windows för spel & 500GB Mac OS för övrigt

Ikea Fredde | Arozzi Mezzo V2 Fabric | 4K 40" Philips
Logitech G203, G213 & Z333 + MacBook Pro 15" Retina