Permalänk
Medlem

4k skärm till spel och film

Hej jag funderar på att köpa mig en ny skärm. Jag kollar mycket film o serier på min dator och sen spelar jag en del rpg och liknande. Så jag känner inte att jag behöver en 144 skärm.

Jag vill helst ha mellan 27-32" på skärmen och att den kostar under 10 000kr.

Har sett att det finns en del runt 4-5000kr är dom något att ha? Har även sett att det finns 2560x1440 runt det priset. Varför skulle man vilja ha den längre för samma pris?

Sen undrar jag varför 4k skärmar är dyrare än 4k tv?

Mvh. Peos

Permalänk
Skrivet av SwePeos:

Hej jag funderar på att köpa mig en ny skärm. Jag kollar mycket film o serier på min dator och sen spelar jag en del rpg och liknande. Så jag känner inte att jag behöver en 144 skärm.

1. Jag vill helst ha mellan 27-32" på skärmen och att den kostar under 10 000kr.

2. Har sett att det finns en del runt 4-5000kr är dom något att ha? Har även sett att det finns 2560x1440 runt det priset. Varför skulle man vilja ha den längre för samma pris?

3. Sen undrar jag varför 4k skärmar är dyrare än 4k tv?

Mvh. Peos

1. Filtrerat och klart. Välj efter tycke o smak.
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=393#rparams=b=s3113647...

2. Skärmarna för 4-5k tillhör majoriteten av utbudet, allt dyrare är nog för professionell användning. T.ex. CAD-ritning/börs etc. Vissa 1440-skärmar har bättre panel-teknik (IPS) än motsvarande i "4k" därmed kan priset var lika dyrt trots lägre upplösning.

3. Det är de inte egentligen, om man tittar på förhållande mellan storlek och pris. Datorskärmar och TV:en skiljer sig också en del, de är anpassade för olika saker och är byggda därefter. Går inte riktigt att jämföra på samma sätt. Men en 32"-tv kommer oftast vara billigare än en 32" datorskärm av olika skäl.

Visa signatur

"Den som sätter skräck i andra är själv ständigt skräckslagen"

Permalänk
Medlem

jag har en 28tum TN-panel med g-synk den heter Acer XB280HK
finns inte att köpa längre men Acer XB281HK är samma skärm fast med nytt utseende. bilden är såklart väldigt skarp särskilt i spel och g-synk gör att man inte behöver liga på 60hz för att få bra flyt. det är en bra TN-panel men såklart inte lika bra som IPS-panel

Permalänk
Medlem

Funderade själv på en 4K-skärm, men fanns inga större än 27" med g-sync och IPS. Ville helst ha mer än 60Hz också, och ville inte riskera prestandaproblem i spel pga den höga upplösningen.

Blev istället en 34" 3440*1440 21:9 100Hz IPS g-sync i form as Asus PG348Q.
Var tvivelaktig först pga aspect ration, att den var curved och att prestandan i spel kanske skulle lida pga 240% pixlar jämfört med 1080p. Men ångrar det inte alls, gillar snarare att den är curved, och dom flesta filmer jag kollar på är ändå 21:9. Med filmer och spel som inte är 21:9 så blir det ändå som en 27" 16:9. Finns gott med plats att ha två webbläsarfönster bredvid varandra. Har inte haft några problem med spel på något sätt.

Priset ligger vanligtvis på 12,5k, men jag köpte min för 10k för ett par månader sen på Webbhallens kampanjpris vilket dom har just nu igen. Såg även skärmen nere på 9k hos Komplett för runt en vecka sen.

Vet inte om du är 100% inställd på 4K, men rekommenderar denna annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windows-95:

Haha sådär kan jag också göra

Men det säger mig inte så mycket tyvärr. T.ex. om jag jämför dessa två:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3869108
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3410312

Så ser jag inte så stor skillnad. Jag skulle till och med säga att Samsungen är bättre, då den har bättre Responstid och Ljusstyrka. Men Acer är bra mycket dyrare.

Vad är det viktigaste att kolla efter?

Edit. G-sync vad är det? Jag läser väldigt olika på det. Visa säger att det är ett måste medans visa säger att det är skit som kan skippas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwePeos:

Haha sådär kan jag också göra

Men det säger mig inte så mycket tyvärr. T.ex. om jag jämför dessa två:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3869108
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3410312

Så ser jag inte så stor skillnad. Jag skulle till och med säga att Samsungen är bättre, då den har bättre Responstid och Ljusstyrka. Men Acer är bra mycket dyrare.

Vad är det viktigaste att kolla efter?

Edit. G-sync vad är det? Jag läser väldigt olika på det. Visa säger att det är ett måste medans visa säger att det är skit som kan skippas?

Samsung har TN
Acer IPS

Jag rekommenderar dig att läsa Sweclockers guide för att lära dig mer om de olika paneler som finns.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Samsung har TN
Acer IPS

Jag rekommenderar dig att läsa Sweclockers guide för att lära dig mer om de olika paneler som finns.

Läst den nu. Mycket bra guide! Tack, nu känner jag att jag har lite mer kött på benen så jag kan kolla lite mer själv.

Men kom gärna med tips vilken ni hade köpt eller har.

Edit. Men det känns som det är en IPS panel jag borde satsa på iaf tror jag.