AMD:s andra generation Ryzen med Zen 2 har kodnamn Pinnacle Ridge

Permalänk
Medlem
Skrivet av nVIDIA:

Är kanske på tiden att fokusera på ryzen och få den att prestera jämnare och som det är tänkt innan man lägger fokus på zen2?
Nästan som att säga vi "lyckades "nästan med ryzen men zen2 lyckas vi bättre med.. bådar intet gott.
Lägg fokus på att lyckas med zen och patcha den innan jag ska tro på zen2..

Zen är extremt lyckad. Alla relevanta divisioner jobbar med mjukvara för att fixa Ryzen medans CPU divisionen/arkitekter givetvis jobbar vidare med Zen i form av Zen2. Zen-arkitekturen är väldigt allsidig minst sagt så förstår inte vad du menar med "jämnare". Användare rapporterar noll stuttering och jämnare flyt med Ryzen t.ex. Min fps och snitt fps påverkas av en del titlar som inte stödjer Ryzen så bra ännu men flera patchar är på väg. Win10 har en hel del problem som håller på att lösas. Finns det något spel nu som inte har någon uppenbar glitch som Ryzen inte klarar galant och samtidigt trasar sönder motståndet i flertrådade applikationer?

Zen2 är en naturlig förbättring utöver dom enorma 52% IPC man redan uppnått.

http://www.tomshardware.com/news/amd-ryzen-amazon-best-seller...

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonasies:

Hoppas att Ryzen 2 blir riktigt bra.

Fast samtidigt gör jag inte det då jag precis köpt en 1700

jag kommer att köpa Ryzen 2 beroende på hur bra den är, de talade om 15% mer IPC och om det är sant så köper jag nog en octa core.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Hjälpsam

När Bulldozer kom blev jag så besviken så jag köpte en Phenom 1090T i stället, det var först när Piledriver kom som jag tyckte att den blivit tillräckligt bra och prisvärd, då köpte jag en FX 8350.

Nu när Ryzen kommit är jag glad som sjutton över att jag förbokade en, underbar CPU.
Ryzen 2 kommer som sagt bli bättre på alla punkter, den blir en finslipad variant av Ryzen, men det är ett år dit, så länge vill jag inte vänta.

AMD kommer ha fullt upp i år, närmast Ryzen R5, sedan kommer deras server Naples, mobilkretsar och APU:r, allt verkar kunna ställa saker på ända, detta år blir oerhört spännande vad gäller CPU:r.

Det är bara att gratulera er som sitter med så pass bra plattform så ni vill invänta Ryzen 2, den kommer vara bättre på allt, moderkorten kommer var bättre, Windows och många spel kommer vara patchade eller anpassade till Ryzen.

Det bjuder jag gärna på.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

När kommer första processorn med CIA inbyggt? Kanske redan finns. ^^

Det finns sedan länge. Kallas bla för TC eller TCM.

On:
Pr mässigt ser jag inte ricktigt anledningen för att vara så på med zen2 just ny. Vega och zen 1 med custom vega för gpgpu skulle nog vara det första jag skull lagt upp. Om detta stämmer så där det ett år till zen2 så känns det som att vissa som redan sitter på ok plattform väntar på att upggradera snarare än att köpa nu och sen gå in på en zen2 12-16 månader fram i tiden.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Garderoben:

Bara jag eller varje gång AMD väl släppet något så är det "meh" och 99% säger nästa generation så!

Och när zen 2 väl kommer blir det precis samma sak,meh.
Kör nog på med Intel som vanligt.
Tror ju dock inte Zen 2 kommer i butik förrän tidigast år 2020.
Fast ryktet säger 2018.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

vad tror du CPU står för? alla tror det är Central processing unit men alla vi med hattar vet att det igentligen står för CIA PROCESSING UNIT! =o

OPS... slut på folie på närmsta ica....

Tror du menar Controll People Undetected

Permalänk
Medlem

Då blir namnet för modell serien.

Ryzen 7 2800x
Ryzen 7 2700x
Ryzen 7 2700

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Buio:

När kommer första processorn med CIA inbyggt? Kanske redan finns. ^^

  • Har du en webbkamera?

  • Är den avslagen?

  • Är den verkligen avslagen?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

När Bulldozer kom blev jag så besviken så jag köpte en Phenom 1090T i stället, det var först när Piledriver kom som jag tyckte att den blivit tillräckligt bra och prisvärd, då köpte jag en FX 8350.

Nu när Ryzen kommit är jag glad som sjutton över att jag förbokade en, underbar CPU.
Ryzen 2 kommer som sagt bli bättre på alla punkter, den blir en finslipad variant av Ryzen, men det är ett år dit, så länge vill jag inte vänta.

AMD kommer ha fullt upp i år, närmast Ryzen R5, sedan kommer deras server Naples, mobilkretsar och APU:r, allt verkar kunna ställa saker på ända, detta år blir oerhört spännande vad gäller CPU:r.

Det är bara att gratulera er som sitter med så pass bra plattform så ni vill invänta Ryzen 2, den kommer vara bättre på allt, moderkorten kommer var bättre, Windows och många spel kommer vara patchade eller anpassade till Ryzen.

Det bjuder jag gärna på.

Sitter själv och bollar mellan om jag ska skaffa Ryzen i år eller vänta på Ryzen 2. Tekniskt sett borde min nuvarande rigg hålla ut ett tag till. Jag är i mer behov av att uppgradera grafikkortet just nu.

Så får se hur det blir efter Vega släpps.

För övrigt så tycker jag Ryzen launchen har varit rätt stark för AMD. Generella känslan jag får från folk i olika diskussions grupper tycks vara overall väldigt positiv.

Tagit bort "fanboy" /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Ja man kan tolka det hur man vill.
Men vill man ha samma moderkort i kanske 10 år fram???
Det är inte min grej iallafall.
Moderkortet är ju relativt billigt jämfört med ny cpu.

Det jag har läst mig till är 4 år. Sedan kommer en ny.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem

Också värt att posta denna:

Zen2 kan bli väldigt farlig och ska uppvisas i slutet av året.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jag skulle då inte köpa en Ryzen för då blir jag tvungen att köpa till ett grafikkort.
Bättre att köpa en Intel, dom har inbyggd GPU då slipper jag köpa till ett grafikkort.

Jag kör min Intel Core i7 4770K "Haswell" utan grafikkort.

LOL!

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Det finns sedan länge. Kallas bla för TC eller TCM.

On:
Pr mässigt ser jag inte ricktigt anledningen för att vara så på med zen2 just ny. Vega och zen 1 med custom vega för gpgpu skulle nog vara det första jag skull lagt upp. Om detta stämmer så där det ett år till zen2 så känns det som att vissa som redan sitter på ok plattform väntar på att upggradera snarare än att köpa nu och sen gå in på en zen2 12-16 månader fram i tiden.

När du skriver TC menar du då den Transmeta Crusoe som inte blev någon hit alls?

https://en.wikipedia.org/wiki/Transmeta_Crusoe

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem
Skrivet av TurboFreak68:

När du skriver TC menar du då den Transmeta Crusoe som inte blev någon hit alls?

https://en.wikipedia.org/wiki/Transmeta_Crusoe

I detta fall TC för Trusted computing samt TCM för Trusted Computing Module.
Offopic som sagt.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Ja man kan tolka det hur man vill.
Men vill man ha samma moderkort i kanske 10 år fram???
Det är inte min grej iallafall.
Moderkortet är ju relativt billigt jämfört med ny cpu.

Vet inte om jag kan hålla med i detta.
Om man tänker Intel.. ja, då är moderkortet den billiga delen. Men detta är för att deras CPUer varit satans dyra väldigt länge. Normalt går tekniken fram, eller priserna ner, typ som HDD gjort. När de "stannade" vid 4TB så har priset på dem gått ner för att folk ska köpa dem.

Men när AMD moderkort + en prisvärd 4/6 kärnig sak kommer inte ens kosta 4kkr, dvs priset av en 4 kärnig, 8 trådig Intel CPU. Och om du tex köper ett bra AM4 moderkort från början, så kan du byta denna 4 kärniga eller en med iGPU till en värsting bara genom att byta CPUn. Med Intel måste du byta moderkort + CPU. Så jag ser inte fördelen.

Sen tror jag inte de kommer hålla den i 10 år, men tills en socket blir gammal, så anser jag det bättre att stanna på samma, så man har valet att köpa samma. Titta på Intels Z87/Z97 eller Z170/Z270... det är samma sockel, och passar samma CPUer. Att man var tvungen att byta för att klara DDR4 förstår jag, men Z370 borde inte behöva ny sockel om man bara gör det rätt från början.

Och AMD har ju gjort AM3 och AM3+ där du kan skifta moderkort för nyare funktioner/chipset, men kan använda samma CPU. Mao, de försöker hålla bakåtkompatibiliteten så bra som möjligt.

Och ärligt, så länge du har USB 3/SATA3/M.2 4x/PCI 3.0/DDR4 så har du mer än nog för att göra en bra maskin i 5+ år iaf... lätt.

Permalänk

Väntar tills det kommer med inbyggd grafik.

Min nuvarande huvud-burk driver en 40" UHD utan problem.
Bredvid har jag den gamla med 2 st 27" QHD.
Båda med AMD & utan löst grafikkort.

Men så är det också datorer som används för jobb, inte lek.

Mycket koketteri med att inbyggd grafik är värdelös och endast för "smått" etc, här.
Men vem behöver löst grafikkort om man inte spelar?

Enda orsaken till att jag har köpt några grafikkort alls de senaste 10 åren, var för att köra mer än 2 skärmar.

När man nu kommer att kunna driva 3-4 UHD skärmar från samma moderkort, via DP/HDMI2/USB-C så är den tiden helt förbi.

Fast kanske när 8K kommer...

Permalänk
Medlem

Bra att de jobbar med nästa generation parallellt med nuvarande för annars hamnar de ju på efterkälken när intel kommer med sin nästa generation. Även intel jobbar på detta sätt, de har förmodligen också sin nästkommande generation i stort sett färdig när de lanserar något.

När var det AMD visade upp sina första fungerande zen? Måste varit minst ett år sedan. Tar nog en hel del tid att validera allting, fixa buggar och optimera så att en ny produkt blir färdig att börja säljas.

Permalänk
Skrivet av MatsSvensson:

Väntar tills det kommer med inbyggd grafik.

Min nuvarande huvud-burk driver en 40" UHD utan problem.
Bredvid har jag den gamla med 2 st 27" QHD.
Båda med AMD & utan löst grafikkort.

Men så är det också datorer som används för jobb, inte lek.

Mycket koketteri med att inbyggd grafik är värdelös och endast för "smått" etc, här.
Men vem behöver löst grafikkort om man inte spelar?

Enda orsaken till att jag har köpt några grafikkort alls de senaste 10 åren, var för att köra mer än 2 skärmar.

När man nu kommer att kunna driva 3-4 UHD skärmar från samma moderkort, via DP/HDMI2/USB-C så är den tiden helt förbi.

Fast kanske när 8K kommer...

Jag skrev att det var billigt och bra om man vill bygga smått. Inte att det är värdelöst.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jonasies:

Hoppas att Ryzen 2 blir riktigt bra.

Fast samtidigt gör jag inte det då jag precis köpt en 1700

Jag väntar på vega sedan blir det 1800x. När de släpper Zen2 är det bara att byta ut CPU. Eftersom det är AMD kommer de ha samma sockel i alla fall.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon127948:

Jag väntar på vega sedan blir det 1800x. När de släpper Zen2 är det bara att byta ut CPU. Eftersom det är AMD kommer de ha samma sockel i alla fall.

av ren nyfikenhet.... vad är den egentliga anledningen till att man medvetet väljer en cpu som presterar sämre i spel för dubbelt så högt pris mot intels motsvarighet som presterar bättre?
det är ju en medveten flaskhals man går och köper?

7700K presterar betydligt bättre i spel än 1800x, samt kostar dramatiskt mycket mindre pengar, och då får man ju tänka på att ryzen cpuerna inte kan överklockas nånting heller för att vinna lite extra prestanda...
Vissa rapporterar att inte ens turbon fungerar, vilket i sin tur pekar på falsk marknadsföring från amd's sida.
Cpuerna är helt enkelt max pressade från fabrik redan, långt ifrån alla exemplar klarar av att gå över 3.8ghz....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Ja man kan tolka det hur man vill.
Men vill man ha samma moderkort i kanske 10 år fram???
Det är inte min grej iallafall.
Moderkortet är ju relativt billigt jämfört med ny cpu.

Bara för att AM4 ska vara en framtidssäker plattform,
betyder det ju inte, att du inte kan byta moderkort när helst du behagar.
Tex när ny funktionalitet, förbättrade styrkretsar mm introduceras under loppet av plattformens livslängd.

Men om du med alla medel försöker hitta anledningar att köpa Intel, så är det bara att du köper Intel!
Det är kompetenta grejer det med...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av cratzky:

av ren nyfikenhet.... vad är den egentliga anledningen till att man medvetet väljer en cpu som presterar sämre i spel för dubbelt så högt pris mot intels motsvarighet som presterar bättre?
det är ju en medveten flaskhals man går och köper?

Man kan göra annat än att enbart spela spel på datorn?
Intels motsvarighet i7 6900K är dubbelt så dyr som R7 1800X.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cratzky:

av ren nyfikenhet.... vad är den egentliga anledningen till att man medvetet väljer en cpu som presterar sämre i spel för dubbelt så högt pris mot intels motsvarighet som presterar bättre?
det är ju en medveten flaskhals man går och köper?

7700K presterar betydligt bättre i spel än 1800x, samt kostar dramatiskt mycket mindre pengar, och då får man ju tänka på att ryzen cpuerna inte kan överklockas nånting heller för att vinna lite extra prestanda...
Vissa rapporterar att inte ens turbon fungerar, vilket i sin tur pekar på falsk marknadsföring från amd's sida.
Cpuerna är helt enkelt max pressade från fabrik redan, långt ifrån alla exemplar klarar av att gå över 3.8ghz....

Av ren nyfikenhet (sic).. Vad får dig att tro att 1800X går upp emot 7700K när AMD själva säger att den går upp emot 6900K? För att gå lite längre.. Vem har påstått att 1800X är menade för spel och varför är du inte konsekvent? Varför inte jämföra med 6950X?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Av ren nyfikenhet (sic).. Vad får dig att tro att 1800X går upp emot 7700K när AMD själva säger att den går upp emot 6900K? För att gå lite längre.. Vem har påstått att 1800X är menade för spel och varför är du inte konsekvent? Varför inte jämföra med 6950X?

Bara för att amd säger så, så pekar benchmarks på att det absolut inte är så.
Det är som att jag skulle sitta och säga att min i5 6600k @ 4.5ghz är snabbare än 6900K i spel? det är helt ologiskt att jämnföra på så sätt.
1700X är långsammare än i5 7600K tex , och 1800X är långsammare än 7700K. Det säger ju allt.
Såvida man inte sitter och benchar cinebench hela dagarna, vilket jag tvivlar på att någon gör.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronnylov:

Man kan göra annat än att enbart spela spel på datorn?
Intels motsvarighet i7 6900K är dubbelt så dyr som R7 1800X.

Intels motsvarighet prestandamässigt heter 7700K, som kostar nästan hälften så mkt som 1800X, om den ska ställas i prestanda siffror vs prestanda siffror.
Om du pratar om redigering och editing, så är det inte heller en uppgift för cpun.
Professionell editing använder gpun, inte cpun... så vad egentligen är bra med ryzen?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cratzky:

Bara för att amd säger så, så pekar benchmarks på att det absolut inte är så.
Det är som att jag skulle sitta och säga att min i5 6600k @ 4.5ghz är snabbare än 6900K i spel? det är helt ologiskt att jämnföra på så sätt.
1700X är långsammare än i5 7600K tex , och 1800X är långsammare än 7700K. Det säger ju allt.
Såvida man inte sitter och benchar cinebench hela dagarna, vilket jag tvivlar på att någon gör.

Ännu en gång så verkar du inte veta vad AMD menar eller vad jag menar. AMD satsar på att försöka få en sådan bra all-round CPU som möjligt till halva priset av Intels 6900K. Vi snackar inte bara spel här utan även multitrådade applikationer där Ryzen faktiskt presterar bättre än 6900K och 7700K. Dessutom verkar du inte heller förstå kritiken jag förde fram så här försöker jag en gång till...

1800X går inte upp emot 7700K. Detta är något du bara fått för dig utan de processorer som är menade att konkurrera mot 7700K har inte släppts ännu.

Skrivet av cratzky:

så vad egentligen är bra med ryzen?

Vad är då funktionen av 6900K och 6950X? Kan ju vara så att Intel och AMD anser att det finns en marknad som du helt ignorerar eller inte ser?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av cratzky:

Intels motsvarighet prestandamässigt heter 7700K, som kostar nästan hälften så mkt som 1800X, om den ska ställas i prestanda siffror vs prestanda siffror.
Om du pratar om redigering och editing, så är det inte heller en uppgift för cpun.
Professionell editing använder gpun, inte cpun... så vad egentligen är bra med ryzen?

Haha, proffset har talat. Om nu det inte finns något användningsområde för CPUer med fler än gudabenådade 7700Ks 4 kärnor, varför tror du Intel har gjort sina Xeons och -E CPUer? För att det är roligt?

Edit. 7700k är en grym processor på många sätt, men man behöver ju inte ta i så att man skiter på sig

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av cratzky:

Intels motsvarighet prestandamässigt heter 7700K, som kostar nästan hälften så mkt som 1800X, om den ska ställas i prestanda siffror vs prestanda siffror.

Beror på vilken typ av prestanda man är ute efter.
6900K ligger närmare i prestanda i multitrådade program.
AMD säger väl att det är 6900K den ställs mot?

http://www.sweclockers.com/test/23426-amd-ryzen-7-1800x-och-7...
http://www.sweclockers.com/test/23426-amd-ryzen-7-1800x-och-7...

Men visst är det enbart spel man ska ha datorn till så kanske man hellre väljer i7 7700K.
Personligen komprimerar jag mycket video och skulle hellre välja Ryzen (jag spelar nästan inget alls).
Förstår att de som spelar lite och även gör annat tvekar lite vad de ska välja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Beror på vilken typ av prestanda man är ute efter.
6900K ligger närmare i prestanda i multitrådade program.
AMD säger väl att det är 6900K den ställs mot?

http://www.sweclockers.com/test/23426-amd-ryzen-7-1800x-och-7...
http://www.sweclockers.com/test/23426-amd-ryzen-7-1800x-och-7...

Men visst är det enbart spel man ska ha datorn till så kanske man hellre väljer i7 7700K.
Personligen komprimerar jag mycket video och skulle hellre välja Ryzen (jag spelar nästan inget alls).
Förstår att de som spelar lite och även gör annat tvekar lite vad de ska välja.

Mig själv tar hellre mina befintliga 5775c till spel och Ryzen till beräkning...
5775c är svalare, snålare och är ändå på topp i alla spel, vilket fortfarande är rätt fantastiskt med tanke på att det är en 3,3-3,7Ghz CPU... mao, den är ffs tom långsammare än Ryzen och Skylake/KabyLake och ändå vinner en del, och tom är oslagbar i något.

Inte illa pinkat för 65W CPU med DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Och ärligt, så länge du har USB 3/SATA3/M.2 4x/PCI 3.0/DDR4 så har du mer än nog för att göra en bra maskin i 5+ år iaf... lätt.

Tja, antingen vill man ha snabbare utveckling eller så behåller man grejerna tills de faller i bitar av hög ålder.

Som tur är driver dataspel på hårdvaruutvecklingen fortfarande.