Z170 Impact shutdowns vid cpu användning

Permalänk
Administrativ avgift

Z170 Impact shutdowns vid cpu användning

Hejsan lider av ett stort problem som är följande, min dator stänger av sig hur som om jag stressar processorn. Jag testar med moderkortet i org kartongen för att utesluta chassi/kortslutningar och så vidare.

*Ur chassit
*andra ram minnen (Sker mer frekvent med DDR4 CL16 3200MHZ ram och XMP aktiverat) XMP så dör datorn inom 10 sek, utan kanske 2-3min, med min brors vanliga corsair 2133mhz så är det samma problem.
*Ny processor - samma problem
*3 olika nätaggregat.
*3 olika bios versioner
*inga böjda pinnar och testat med intel stock kylare för att utesluta kylar problem.
*testat via linux usbsticka , samma problem

Köpte detta kort i 2:a hand utan kvitto, har ni på Asus något alternativ jag kan göra som jag inte testat? Eller är jag helt körd? hör även ett svag surrande ljud vid CPU belastning.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk

@andra94: Hej Andre94,

Vad har processorn för temperatur när den dör?

Har du möjlighet att härleda vart surret kommer ifrån?

Av det du skriver så gissar på att det är någon kondensator som är paj. Tillvägagångssättet för att reparera detta då kvittot inte finns är att man får löda och att man har tillgång av kondensatorer.

Permalänk
Administrativ avgift

@ASUS_Troy: Temperatur är <65 grader hela tiden , surret verkar ju komma från en kondensator

Om mot förmodan förra köparen hittar kvittot kan man ta garantin via er direkt då?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk

@andra94: Okej, då vet vi vad det är för fel. Min rekommendation är att kontakta säljaren och be om ett kvitto. All RMA av komponenter sköts smidigast genom återförsäljare så det ska bara vara att kontakta de

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Kan man inte skicka moderkortet på rma till Asus bara ? Jag har genom åren skickat: Intel CPU, wd diskar, evga grafikkort på rma och inte någon gång har tillverkaren bett om kvitto.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Administrativ avgift

@ASUS_Troy: Har inte EU infört en lag att tillverkare måste ta in sina produkter?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Skrivet av Ragnarok:

Kan man inte skicka moderkortet på rma till Asus bara ? Jag har genom åren skickat: Intel CPU, wd diskar, evga grafikkort på rma och inte någon gång har tillverkaren bett om kvitto.

Skrivet av andra94:

@ASUS_Troy: Har inte EU infört en lag att tillverkare måste ta in sina produkter?

Jag menade att skriva att det sköts smidigast genom återförsäljare, ändrade det nu.

Anledningen till att det ofta är smidigare är för att reducerar fraktkostnader, tider med frakt med mera då inget av RMA'n sköts i Sverige. Är det så att du vill göra en RMA genom oss direkt så följ instruktionerna i detta formulär: https://eu-rma.asus.com/pickup_europe/s/index.html#welcome

Permalänk
Administrativ avgift

@ASUS_Troy: Tar ni in detta utan kvitto eller kräver ni kvitto på produkten?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk

@andra94: Vi har krav på kvitto i detta fall. "Vänligen spara originalkvitto och garantisedel för eventuella garantiärenden." enligt https://eu-rma.asus.com/pickup_europe/s/index.html#exclusions

Hoppas du får tag på kvittot! Du kan även be säljaren kontakta återförsäljarna så kan de ha kvar kvittot i sin databas om han eller hon har tappat bort det

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av ASUS_Troy:

@andra94: Vi har krav på kvitto i detta fall. "Vänligen spara originalkvitto och garantisedel för eventuella garantiärenden." enligt https://eu-rma.asus.com/pickup_europe/s/index.html#exclusions

Hoppas du får tag på kvittot! Du kan även be säljaren kontakta återförsäljarna så kan de ha kvar kvittot i sin databas om han eller hon har tappat bort det

Okej hoppas förra ägaren har kvitto

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3