Permalänk
Avstängd
Skrivet av Leoms:

Vad var det som orsakade den globala uppvärmningen under Romarriket? Ökade antalet djur som släppte ut metangas bakvägen? Vad orsakade sedan temperaturnedgången? Sotet från alla romarrikets eldstäder?

Nikola Tesla dedikerade sitt liv till forskning men han motarbetades starkt och dog luspank och hans uppfinningar sopades under mattan. Han är bara ett exempel på tekniker som skulle kunna göra miljön bättre men stoppas.

Det finns dom som forskat hur man kan bota diabetes med föda eller parkinson med marijuana men dessa kommer inte fram men jag är väl inte kvalificerad att yttra mig i detta för jag är ingen läkare.

Jag kan inte lägga mig på knä och be till forskningsgudarna när jag ser en stor gul sak kallat solen när det är bevisat hur solens cykler med solfläckar har stor koppling till jordens temperatur och hur solens fläckar har varit få senaste åren minskat i antal och har gjort att temperaturen avstannat och börjat gå neråt. Solen är det som ger oss värme, om solens utstrålning minskar eller ökar bör då ha ganska stor inverkan på planetens temperatur.

Bara för att jag inte håller med så igen är mitt fotavtryck i Sverige mindre än genomsnittet så varför bespotta mig så hårt då jag följer var klimattroende säger man skall göra? Vad mer vill ni att jag skall göra i praktiken?

Om vi nu drar ett sträck över denna debatt som nu blivit känslomässig så kan vi ställa frågan: Vad kan vi göra åt saken som klimattroende och "klimatförnekare" kan hålla med om? Gräva ner den känsklomässiga krigsyxan är för mig steg ett så det går att komma någon vart.

Det var en annorlunda tolkning. Eller rättare sagt, det ser ut som en automatiskt emotionell reaktion och skrivit bara för att lätta på trycket eller spotta på en som stuckit ut huvudet och säger att denna inte följer samma ........ rörelse.

Jag skiter inte att det går åt helvete, jag har sagt att jag inte tror på mänskligt skapat klimathot och det finns viktigare punkter att arbeta med. Bara för att jag inte är med i gruppen klimattroende betyder det inte att jag vill läka det som pågår. Jag förslår att fokusera på det som är framför näsan och det för mig är oroligheterna vi ser, risk för världskrig, matbrist och korruptionen i samhället. But hey.... koldioxidsutsläppen är viktigare att fokusera och forska på.

Varför är detta så känsloladdat? Är nästan ton att man kan bli misshandlad för att man inte har samma åsikt och detta är en skrämmande utveckling vi ser.

Det är inte jag som sitter och förnekar all form av vetenskap som talar emot vad du säger. Att sitta och påstå att det skulle vara någon "svenssonrädsla" när man faktiskt tror på vetenskapliga studier samt att man vill göra något FÖR att MOTVERKA det är inte direkt produktivt. Förhoppningsvis kommer människan att lära sig vilka problem den globala uppvärmningen skapar och ta i tur med det istället för att sitta och förneka belägg på belägg som du gör.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Observera även hur han ändrar sig. Ena sekunden menar han att temperaturen inte alls ökat i medel och sekunden senare menar han att det inte spelar någon roll..

Jag är en "klimatförnekare", en som ifrågasätter mänsklighetens påverkan på jordens klimat. Jordens temperaturökning avstannade för antal år sedan

Dold text

Jaha... I dessa moderna hen-tider påstår du nu också att jag är en man utan belägg.

Ändrar mig? Det handlar om hur mycket jag orkar skriva. Inte ökat i medel? Beror från vilken punkt man mäter. Min generella punkt är lilla istidens slut i mitten av 1800-talet där många inom klimatrörelsen pekar på industrialiseringen och ökade koldioxidutsläppens effekt på jordens temperatur.

Det jag menar med att det inte spelar någon roll är mänsklighetens påverkan på klimatet är minimal utan man bör fokusera på solen och anpassa sig där efteråt. ....... och även arbeta för miljövänligare alternativ på alla fronter. Men då miljörörelsens beteende har övergått till sektbeteende och nästan tvångsmetoder när dom tidigare har släppt ut luft ut SUV-däck och annan "ekoterrorism" eller vad det nu skrivs i massmedia. Nästan så man får en hatstorm på sig om man inte åker kollektivt till jobbet eller använder tvättnötter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Det är inte jag som sitter och förnekar all form av vetenskap som talar emot vad du säger. Att sitta och påstå att det skulle vara någon "svenssonrädsla" när man faktiskt tror på vetenskapliga studier samt att man vill göra något FÖR att MOTVERKA det är inte direkt produktivt. Förhoppningsvis kommer människan att lära sig vilka problem den globala uppvärmningen skapar och ta i tur med det istället för att sitta och förneka belägg på belägg som du gör.

Kalla mig förnekare hur mycket du vill. Jag skickar kärlek tillbaka.

Som jag skrivit i tidigare inlägg men som verkar ha förnekats är att jag är för att förbättra miljön och jag har gett förslaget att lägga ner den känslomässiga krigsyxan så det kan börja. Varför inte samarbeta även om man har olika utgångspunkt men vill ha samma resultat? Jag ser inte problemet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Leoms:

Jaha... I dessa moderna hen-tider påstår du nu också att jag är en man utan belägg.

Ändrar mig? Det handlar om hur mycket jag orkar skriva. Inte ökat i medel? Beror från vilken punkt man mäter. Min generella punkt är lilla istidens slut i mitten av 1800-talet där många inom klimatrörelsen pekar på industrialiseringen och ökade koldioxidutsläppens effekt på jordens temperatur.

Det jag menar med att det inte spelar någon roll är mänsklighetens påverkan på klimatet är minimal utan man bör fokusera på solen och anpassa sig där efteråt. ....... och även arbeta för miljövänligare alternativ på alla fronter. Men då miljörörelsens beteende har övergått till sektbeteende och nästan tvångsmetoder när dom tidigare har släppt ut luft ut SUV-däck och annan "ekoterrorism" eller vad det nu skrivs i massmedia. Nästan så man får en hatstorm på sig om man inte åker kollektivt till jobbet eller använder tvättnötter.

http://earthobservatory.nasa.gov/Features/WorldOfChange/decad...
http://climate.nasa.gov/vital-signs/global-temperature/

Här har du mätningar som visar hur värmen successivt ökat sedan 1800-talet. Sedan 1930-talet har den globala uppvärmningen ökat i snitt med nästan en grad.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

"A timeline of Earths average temperature"

https://xkcd.com/1732/#

Visa signatur

:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leoms:

Vad var det som orsakade den globala uppvärmningen under Romarriket? Ökade antalet djur som släppte ut metangas bakvägen? Vad orsakade sedan temperaturnedgången? Sotet från alla romarrikets eldstäder?

Nikola Tesla dedikerade sitt liv till forskning men han motarbetades starkt och dog luspank och hans uppfinningar sopades under mattan. Han är bara ett exempel på tekniker som skulle kunna göra miljön bättre men stoppas.

Det finns dom som forskat hur man kan bota diabetes med föda eller parkinson med marijuana men dessa kommer inte fram men jag är väl inte kvalificerad att yttra mig i detta för jag är ingen läkare.

Jag kan inte lägga mig på knä och be till forskningsgudarna när jag ser en stor gul sak kallat solen när det är bevisat hur solens cykler med solfläckar har stor koppling till jordens temperatur och hur solens fläckar har varit få senaste åren minskat i antal och har gjort att temperaturen avstannat och börjat gå neråt. Solen är det som ger oss värme, om solens utstrålning minskar eller ökar bör då ha ganska stor inverkan på planetens temperatur.

Bara för att jag inte håller med så igen är mitt fotavtryck i Sverige mindre än genomsnittet så varför bespotta mig så hårt då jag följer var klimattroende säger man skall göra? Vad mer vill ni att jag skall göra i praktiken?

Om vi nu drar ett sträck över denna debatt som nu blivit känslomässig så kan vi ställa frågan: Vad kan vi göra åt saken som klimattroende och "klimatförnekare" kan hålla med om? Gräva ner den känsklomässiga krigsyxan är för mig steg ett så det går att komma någon vart.

Det var en annorlunda tolkning. Eller rättare sagt, det ser ut som en automatiskt emotionell reaktion och skrivit bara för att lätta på trycket eller spotta på en som stuckit ut huvudet och säger att denna inte följer samma ........ rörelse.

Jag skiter inte att det går åt helvete, jag har sagt att jag inte tror på mänskligt skapat klimathot och det finns viktigare punkter att arbeta med. Bara för att jag inte är med i gruppen klimattroende betyder det inte att jag vill läka det som pågår. Jag förslår att fokusera på det som är framför näsan och det för mig är oroligheterna vi ser, risk för världskrig, matbrist och korruptionen i samhället. But hey.... koldioxidsutsläppen är viktigare att fokusera och forska på.

Varför är detta så känsloladdat? Är nästan ton att man kan bli misshandlad för att man inte har samma åsikt och detta är en skrämmande utveckling vi ser.

Hur såg isbildningen ut i Arktis och Antarktis under åren historiskt? Hur mycket av dessa havsisar smälte undan till mindre nivåer än idag?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Ser att ni diskuterar miljö och klimatförnekare. Har själv studerat miljövetenskap och i litteraturen så fann man dessa grafer: http://www.grida.no/publications/vg/climate/page/3057.aspx

Som ni kanske vet så har man idag något som kallas för 2graders-målet. Dvs att temperaturen inte får stiga 2 grader till för då går det åt helvete. Om ni kikar på graferna, ser detta mål rimligt ut? Ser det rimligt ut att dra slutsatsen att det är vi som höjer temperaturen? Sen att vi höjer koldioxidhalten finns det ingen tvekan om.

Menar inte att man kan dra slutsatsen att det är korrekt att förneka hela klimatförändringsteorin och påstå att vi inte förstör planeten på grund av denna grav, men visst är det konstigt? Det kanske inte är så svartvitt som vissa påstår? Man kanske borde reevaluera dragna slutsatser och tänka om?

Edit: Då källan jag hänvisade till mäter från 1950 så bidrar jag med en källa till, denna mäter från år 2000.
Man ser tydligt att koldioxidhalten har skjutit i taket, men vad tänker ni när ni ser temperaturen?
http://www.geocraft.com/WVFossils/last_400k_yrs.html

Permalänk
Medlem

@Lyttis, den timelinen är ett perfekt exempel på fakta tagen ur sitt sammanhang. Kikar man på den timelinen du länkade till så ser det onekligen ut att gå åt helvete. Om man sedan kikar på min så kanske man får sig en funderare?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lyttis:

"A timeline of Earths average temperature"

https://xkcd.com/1732/#

Intressant bild.
Lite kul att man kan veta hur varmt det var på jorden 2000 år före kristus men kan inte ta reda på hur gammal en av våra ensamkommande barn är😁
Jag tror absolut att vi människor och Co2 är med att döda denna värld och tyvärr tror jag inte vi kan rädda den.
Vi kommer antingen ta död på oss själva eller helt enkelt få flytta till en annan planet. Mycket av detta tror jag beror på hur vi prioriterar.
Nu är jag inget sportfan så det finns säkert konstigheter i min tanke över det slöseri vi håller på med.
Brasilien byggde upp landet för ett OS och nu sex månader senare så håller en del av arenorna på att rasa ihop.
Quatar ska ha fotbolls VM om några år och de har räknat med att lägga 1 777 miljarder kronor på uppbyggnad av arenor och infrastruktur.
Skulle inte exempelvis dessa pengar gå att använda till något viktigare än att låta en klick människor få se på OS eller VM i fotboll.
Kanske dax att vi bestämmer att ett land på varje kontinent får vara ansvarig för alla dessa eveneman och att alla andra är med och bidrar istället för nu när allt byggs upp och sen rasar samman.
Skulle inte rädda världen och temperaturen men kanske en bit på väg.

Etiopen som är ett av världens fattigaste länder tänker nu satsa enorma pengar på att bygga ett radioteleskop. Dessa pengar hade kanske varit bättre att lägga på mat och miljö till folket.

Nordkorea lägger enorma pengar på vapen och krigsmaterial medans hela landet svälter.

Sverige lägger enorma pengar på migration och får en brottsstatistik som skjutit i höjden istället för att ge oss svenskar en bra skola, bra sjukvård och polis som räcker till.

Världen kommer gå under för att alla lägger pengar på fel saker.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd

@bergla: På väldigt lång sikt så ser det förstås inte så katastrofalt ut men på aningen kortare sikt så är det ju extremt uppenbart att temperaturökningen accelererar kraftigt och har gjort det sedan vi började förbränna olja. Ändringen nu är snabbare än någon tidigare ändring i människans historia och även om det har skett stora förändringar innan dess, som följder av exempelvis meteornedslag eller extrema perioder av vulkanutbrott, så har det haft katastrofala effekter för de varelser som levde på planeten då liksom.

Ni som påstår att varmare temperaturer är positivt för exempelvis matproduktion förstår inte vidden av konsekvenserna. Visst kanske vissa områden i Sibirien eller liknande blir odlingsbara som inte är det idag men områden som idag är odlingsbara och används för odling kommer ju i många fall att bli obrukbara. Medelhavsområdet exempelvis. Öknar kommer att sprida sig. Och en så kraftig höjning av havsnivån som verkar allt mer oundviklig gör förstås att den totala landytan kommer att minska kraftigt. Planeten kommer förstås att överleva ändå och sannolikt också mänskligheten men det kommer inte att bli lätt och merparten av mänskligheten kommer förstås att svälta ihjäl eller dö i andra följder av klimatförändringarna. Och även på kort sikt så kan klimatförändringarna ha stora konsekvenser för oss, om exempelvis golfströmmen påverkas så att vi får ett klimat mer likt andra områden på samma latitud.

Ni som tycker att man ska flytta till en annan planet förstår inte vad som krävs för en sådan operation. Även om man bortser från logistiken i att bygga rymdskepp som rymmer tillräckligt många och skaffa bränsle till dem så finns det inga planeter inom rimligt avstånd som går att leva på i någon större skala. Sci-Fi pratar om terraformering men vi kan ju inte ens terraformera vår egen planet så att den klarar vårt leverne och det är förstås extremt mycket svårare att få exempelvis Mars beboeligt för att inte nämna att få planeten att producera mat som räcker till hela mänskligheten. Inte ens Elon Musk tror ju på sådana idéer liksom.

Permalänk
Medlem

"fake nyheter" missbrukas av vänstermedia och har fått varenda sosse och vänsterpartist att som en hjärntvättad apa repetera orden planterade i deras huvuden.
För tillfället är det"alternativ fakta" om allt de inte håller med om. Och "källa". Fullt omedveten om att källan ej går att finna i vänstermedia om den valts att ej rapporteras korrekt.
Fake nyheter publiceras dagligen i Aftonbladet, CNN eller vilken mainstream vänstermedia man väljer att nämna.
Största problemet i mina ögon är inte fake nyheterna, utan ickenyheterna. Det stora vänsterfiltret.

Ironin i det hela är att de kontinuerligt vänder sig till den massivt filtrerade och vinklade vänstermedia.
Väljer man vänstermedia som sitt fakta och argumenterar för saker som valts att filtreras. Då kan man i deras ögon inte ha rätt.

Sedan väljer tomtarna att lyssna på tvättäkta idioter som Henrik Schyffert, Jonas Gardell och Magnus Betnér. Som rider på vågen av lättlurade PK kultmedlemmar. Det enklaste sättet för en "kändis" eller b-kändis att få enkla poäng.
Det här beteendet ser vi ännu värre i USA med Hollywood dårarna som nyttjar att folk faktiskt är riktigt riktigt korkade och lättlurade för att vinna popularitet.

Permalänk
Medlem

@snajk: Intressant inlägg. Men när du debatten handlar om just fake news så vore det bra om du kunde ta med källa på påståenden, jag känner faktiskt inte till någon källa som bevisar att vi ökar jordens temperatur av betydelsefulla mängder.

@ZyntaX: Tyvärr ser det ut typ såhär ja. Det är tragiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

När vi diskuterar alternativ media så menar de allra flesta de högerextrema sidor

Vad heter alla andra å vad heter fientliga vänster sidor?
Och om det är en höger sida med rimlig agenda så är det vad?
Väldigt trångsynt att dirigera ett ord till en uppfattning, men så har vi ordet rasist som är klart överreklamerat.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bloopy:

Vad heter alla andra å vad heter fientliga vänster sidor?

Hurså? Menar du att vi inte enkom diskuterar högerextrema medier här när vi pratar om alternativ media?

Citat:

Och om det är en höger sida med rimlig agenda så är det vad?

Media kanske, jag är inte professor i svenska...

Citat:

Väldigt trångsynt att dirigera ett ord till en uppfattning, men så har vi ordet rasist som är klart överreklamerat.

Hur kan ett ord vara överreklamerat? Ordet rasist har fått något av en annan betydelse än just bara att man tror att en (ens egen) ras är överlägsen andra raser och innefattar nu också främlingsfientlighet i allmänhet (även utan rasskillnader) och xenofobi. Det kan man ha åsikter om förstås men det är så det är.

Permalänk
Hedersmedlem

DN.se Martin Jönsson

Om vi frånser DN:s egna problem med källkritik och selektiv nyhetsförmedling kan jag förstå oron. Visserligen är fenomenet inte nytt, utan det nya ligger bara i att Internet öppnar upp för andra än underrättelsetjänster och de mest pengastarka att delta. Häri ligger ett dilemma, då önskan att sortera ut och ändra algoritmer, innebär en försvagning av även seriösa vittnesmål, visselblåsare, oberoende journalister och andra, vilka saknar de resurser en statsapparat eller storbolag kan lägga upp.

Offensiven mot falsk propaganda har fastnat i andra fällor. I en önskan att motstå viss propaganda har några, inklusive Sverige, medvetet allierat sig med en part i propagandakriget. I princip har man med det också resignerat och frånsagt sig ett intresse av att värna om sannare nyheter. Viktigare än sanna är rätta nyheter.

Korta frågor utifrån Martin Jönssons 5 förslag:

  1. Vem bestämmer och utifrån vilken mall, vem som är oseriös?

  2. Avhjälper det bara problemet, eller innebär det att även seriösa aktörer begravs i mediabruset?

  3. Väcker samma frågor som ovan?

  4. Vettigt men svårt att genomföra.

  5. Vettigt, men problemet är kanske inte publicisterna av påstått falska nyheter, utan att människor väljer vad de vill tro på.

Kontrollerade för övrigt Wikipedias information om "White Helmets". Jag kan inte påstå mig veta sanningen, men det intressanta är att denna organisation under lång tid var den enda egentliga källa som etablerad massmedia i väst använde sig av och kom därför att bli ett av de bärande argumenten för regimskifte. Därför är det intressant att följa källhänvisningar och det polariserande ordvalet. Utifrån den betydelse organisationen haft och att de alltid varit på rebellernas sida, trots att flera av dem delar ISIS ideologi, är det anmärkningsvärt hur tunt faktainnehållet är (syftar inte bara på Wikipedia, utan generellt). Jämför detta med McLaren rapporten som avhandlar ett i jämförelse banalt problem (än om det inte den mest faktatäta rapporten). Poängen: om fundamentet för den rapportering som etablerad media gett är så höljd i dimmor, och helt beroende av så få källor, har vi redan där ett problem mer akut än Facebook och Google-sökningar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ZyntaX:

Uttömmande svar.

Däremot ett korrekt svar på din kommentar. Orkar inte ens bemöta den med tanke på vad den innehåller.

Skrivet av KimTjik:

DN.se Martin Jönsson

Korta frågor utifrån Martin Jönssons 5 förslag:

  1. Vem bestämmer och utifrån vilken mall, vem som är oseriös?

  2. Avhjälper det bara problemet, eller innebär det att även seriösa aktörer begravs i mediabruset?

  3. Väcker samma frågor som ovan?

  4. Vettigt men svårt att genomföra.

  5. Vettigt, men problemet är kanske inte publicisterna av påstått falska nyheter, utan att människor väljer vad de vill tro på.

Vad som bestämmer vilka som är oseriösa och inte beror helt på tillvägagångssättet de använder. Ett exempel på en oseriös "alternativ media" är Granskning Sverige (GS) som har kopplingar NMR och som samtidigt sitter och klistrar ihop klipp för att "skapa underhållning". GS kan även kopplas till Fria Tider (FT) eftersom samma konsultföretag äger servern den ligger på, adressen samt så "jobbar" folk på GS även på FT.

Här är en intressant länk om exakt hur dessa sk. trollfabriker fungerar.

http://www.ekuriren.se/tjanster/granskning-sa-styrs-den-svens...

Att publicera fakta och att det sker på ett journalistiskt och etniskt sätt är grunden för om en källa är seriös eller inte. Däremot om en källa är seriös så betyder det inte att källkritik ska kastas ut genom fönstret självfallet.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Uttömmande svar.

Hur annars skulle han svara på ett tramsinlägg med nedsättande uttryck och grundlösa påståenden?

Skrivet av ZyntaX:

"fake nyheter" missbrukas av vänstermedia och har fått varenda sosse och vänsterpartist att som en hjärntvättad apa repetera orden planterade i deras huvuden.

Vad har du för grund till detta påstående? Nyttjande av nedsättande ord sänker dessutom nivån till rent trams. Uttrycket "fake news" och liknande har jag hört mer från högerextremt/främlingsfientligt håll än vänsteraktivister, så det används nog friskt på flera håll.

Skrivet av ZyntaX:

För tillfället är det"alternativ fakta" om allt de inte håller med om. Och "källa". Fullt omedveten om att källan ej går att finna i vänstermedia om den valts att ej rapporteras korrekt.

Uttrycket "Alternativa fakta" har satts på kartan av Trumps administration och är en eufemism för "ren och skär lögn".

Skrivet av ZyntaX:

Fake nyheter publiceras dagligen i Aftonbladet, CNN eller vilken mainstream vänstermedia man väljer att nämna.
Största problemet i mina ögon är inte fake nyheterna, utan ickenyheterna. Det stora vänsterfiltret.

Rätt trångsynt att tro att mainstream media överlag skulle vara vänstervridet, fast det är klart, står man längst till höger så är alla andra till vänster.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Tyskland har förbjudit produktion av bilar som går på fossila bränslen redan 2025.

Det där skulle jag vilja ha en källa på.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hurtigbullen:

Det där skulle jag vilja ha en källa på.

Var 2030.

http://www.di.se/nyheter/tyskland-vill-forbjuda-bensinbilar-f...

Fel av mig.

Skrivet av snajk:

Hur kan ett ord vara överreklamerat? Ordet rasist har fått något av en annan betydelse än just bara att man tror att en (ens egen) ras är överlägsen andra raser och innefattar nu också främlingsfientlighet i allmänhet (även utan rasskillnader) och xenofobi. Det kan man ha åsikter om förstås men det är så det är.

Ett ord kan användas till den grad att folk slutar tar det seriöst och därför tappar det mening. Däremot så tenderar folk påstå att ordet "rasist" är överreklamerat för att de används för att beskriva folk med rasistiska åsikter. Dessa personer tenderar oftast vara de som faktiskt yttrar sig rasistiskt också. Byt ut ordet "Rasism" mot "Xenofobi" och se hur just argumentet spottas ut igen.. oftast utan att personen ifråga vet vad xenofobi betyder.

Skrivet av Hurtigbullen:

Uttrycket "Alternativa fakta" har satts på kartan av Trumps administration och är en eufemism för "ren och skär lögn".

Korrekt och denna "Alternativa fakta" brukar oftast komma antingen från Fox News eller Breibart. Alternativ fakta i sig är en motsägelse eftersom Alternativ fakta inte är fakta per definition.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Den där artikeln säger ju dom (inte riktigt helt klar vilka) vill förbjuda nyproduktionen av fossildrivna bilar, inte att Tyskland har förbjudit nyproduktion av sådana fordon från 2030.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hurtigbullen:

Den där artikeln säger ju dom (inte riktigt helt klar vilka) vill förbjuda nyproduktionen av fossildrivna bilar, inte att Tyskland har förbjudit nyproduktion av sådana fordon från 2030.

http://www.va.se/nyheter/2016/10/11/tyskland-forbjuder-bensin...

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Däremot ett korrekt svar på din kommentar. Orkar inte ens bemöta den med tanke på vad den innehåller.

Vet inte om du har beslutsångest. Du bemötte min kommentar med att enbart skriva "suck...".

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tumnus:

Vad som bestämmer vilka som är oseriösa och inte beror helt på tillvägagångssättet de använder.
...
Att publicera fakta och att det sker på ett journalistiskt och etniskt sätt är grunden för om en källa är seriös eller inte. Däremot om en källa är seriös så betyder det inte att källkritik ska kastas ut genom fönstret självfallet.

Du beskriver en förhoppning med stora penseldrag. Det är inte det mitt inlägg handlar om. Du förstår mycket väl att den stora mängden inte kan särskiljas som svart och vitt. Dessutom handlade förslagen om att företag självmant skulle göra denna gränsdragning.

Permalänk
Medlem

@Tumnus: Tack, det hade jag missat helt.

Lite märkligt förbud dock, måste nog läsa på lite mer om vad som egentligen förbjuds, the devil is in the details

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Hur annars skulle han svara på ett tramsinlägg med nedsättande uttryck och grundlösa påståenden?

Din åsikt är att det var ett tramsinlägg. Uppfattat.
Grundlösa påståenden. Nej.

Citat:

Vad har du för grund till detta påstående? Nyttjande av nedsättande ord sänker dessutom nivån till rent trams. Uttrycket "fake news" och liknande har jag hört mer från högerextremt/främlingsfientligt håll än vänsteraktivister, så det används nog friskt på flera håll.

Du gör poängen jag hade i mitt inlägg åt mig. Tack.
Vad har du för grund till ditt motpåstående?

Citat:

Rätt trångsynt att tro att mainstream media överlag skulle vara vänstervridet, fast det är klart, står man längst till höger så är alla andra till vänster.

Ska du be om källa här? Till att mainstream media är vänstervridet.
Jag står inte längst till höger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Grundlösa påståenden. Nej.

Grundlösa påståenden, jodå. Du uttalar dig nedsättande i svepande ordalag om en grupp och påstår saker utan belägg.

Skrivet av ZyntaX:

Du gör poängen jag hade i mitt inlägg åt mig. Tack.

När man sållade bort allt irrelevant i ditt inlägg kvarstod i princip bara "lyssnar man på ensidig information får man inte hela bilden". Var det den poängen du menade, eller var poängen något annat?

Skrivet av ZyntaX:

Vad har du för grund till ditt motpåstående?

Jag gjorde inget (mot)påstående. Du får nog läsa det jag skrev igen.

Skrivet av ZyntaX:

Ska du be om källa här? Till att mainstream media är vänstervridet.

Jag bad inte om någon källa.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KimTjik:

Du beskriver en förhoppning med stora penseldrag. Det är inte det mitt inlägg handlar om. Du förstår mycket väl att den stora mängden inte kan särskiljas som svart och vitt. Dessutom handlade förslagen om att företag självmant skulle göra denna gränsdragning.

Självfallet är det stora penseldrag. Penseln kallas för källkritik.

Skrivet av Hurtigbullen:

Jag bad inte om någon källa.

Det behöver du inte heller eftersom ALL etablerad media INTE är vänstervriden. DN kan t.ex. inte anklagas vara för att vara vänsterdriven någonstans däremot är det enklare att påstå att så är fallet för då har man ju en orsak att (tendensiöst) förkasta fakta som inte stämmer överens med ens egna världsuppfattning. Vilket ironiskt är det han själv påstår att "vänstermedia" gör.

Skrivet av ZyntaX:

Vad har du för grund till ditt motpåstående?

Du har missuppfattat något här. Du kommer med påståenden.. du har bevisbördan.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

http://earthobservatory.nasa.gov/Features/WorldOfChange/decad...
http://climate.nasa.gov/vital-signs/global-temperature/

Här har du mätningar som visar hur värmen successivt ökat sedan 1800-talet. Sedan 1930-talet har den globala uppvärmningen ökat i snitt med nästan en grad.

Under hela jordens livslängd har det hela tiden skett temperaturförändringar och det globala klimatet ändras med tiden oavsett om vi använder fossila bränslen eller ej. Värmen har ökat sedan 1800-talet, ja, men gjorde man mätningar innan dess? Nej. Medeltemperaturen på jorden kan lika gärna ha varit högre flera gånger under den tiden människan levt. Det vet vi inte.

Jag tycker att det är bra om man vill jobba för miljövänligare alternativ, för även om den globala temperaturen inte skulle sänkas så är föroreningar ett stort problem. Däremot tycker jag inte man skall behandla folk som inte håller med för idioter. Nästintill varenda person jag har sett som "förnekar" klimatförändring tror i själva verket, som Leoms, att det är mestadels sådant vi människor inte kan påverka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Under hela jordens livslängd har det hela tiden skett temperaturförändringar och det globala klimatet ändras med tiden oavsett om vi använder fossila bränslen eller ej. Värmen har ökat sedan 1800-talet, ja, men gjorde man mätningar innan dess? Nej. Medeltemperaturen på jorden kan lika gärna ha varit högre flera gånger under den tiden människan levt. Det vet vi inte.

Jo, det gör vi. Det finns fler sätt att ta reda på medeltemperatur än att göra mätningar.